handdator

Visa fullständig version : Ta a1kortet så billigt som möjligt.



rickee7
2010-08-02, 16:47
Hej! jag ursäktar mig om det redan finns någon liknande tråd. Men i alla fall jag kör moppe nu men börjar bli less. Bilen är några år borta och 2hjul känns rätt för mig på något sätt. Så att ta a1 kortet och köra 125:a känns lockande. Men hur djupt jag än gräver i fickorna så verkar det inte bli tillräckligt. Ingen av mina föräldrar kör mc. Om vi utesluter hojj, kläder, hjälm osv. Hur billigt går det att få? har läst att många i liknande sits har hamnat på ca: 15 tusen, och så mycket finns det bara inte.

Gurrag
2010-08-02, 21:19
mitt kostade runt 15k. Vissa klarar det billigare och vissa klarar det lite dyrare. En viktig sak när man har dåligt med pengar är att inte försöka köra upp fören körskoläraren tycker man ska klara det. Det brukar bli billigast så.

Jag tycker du kanske ska extrajobba så mycket som möjligt för att förverkliga din dröm. =) Lycka till

MrFluke
2010-08-03, 08:04
Syntest - 100:-
Tillståndet = 220:-
Risketta ca = 700:-
Risktvåa ca = 1800:-
Teoriprov ca = 220:-
Körprov ca = 1500:-
Ev lån av mc vid uppkörning = 1300-2000:-
Tillverkning av kort = 150:-
Foto = 80-120:-
Teoriböcker ca 350-400:-

Vet inte om det skiljer sig något för lätt mc.

Budget för mitt kort har jag lagt på omkring eller egentligen ganska exakt 8441:- inkl 3st 80 minuters lektioner. Kostnad utan lektioner 5441:- men det är inte realistiskt. Jag räknar inte med att kugga på proven :P

Om priserna inte skiljer sig direkt mellan behörigheter hamnar du på ca 5500:- som teoretiskt billigast.
Tillägg: lägger man till alla kostnader så hamnar jag på 64k ungefär. Men då är en skitsnygg bandit 1200 och en helt ny uppsättning utrustning samt lås och doningar inräknat. Dock ej försäkringen som är herrejösses dyr haha

Mvh
Micke

rickee7
2010-08-03, 12:59
8000 känns faktiskt inte helt orimligt mitt mål (enda alternativet) är att jag landar under 10000 för kortet. Men klarar man sig på drygt 3 lektioner? Det känns orimligt. Jag kör rätt mycket moped/cross så själva körandet (balans, broms, osv.) är jag inte så orolig för. Men känns ändå orealistiskt. Men jag kan övningsköra något själv? Jag har sett några konbanor som man ska kunna, dom borde man ju kunna öva på själv? Vad behöver man kunna för körprovet? Vad gör man på provet?

gunther
2010-08-03, 13:11
Om provet för A1 är samma som för A obegr. så görs följande på uppkörningen:

* Någon del av säkerhetskontroll av fordonet (lager, el, drivpaket et c.)
* Någon av krypkörningsbanorna
* Högfartsbanan (även innehållandes bromsning från 50)
* Bromsning från 70
* Bromsning från 90
* Trafikprov

rickee7
2010-08-03, 13:19
Om provet för A1 är samma som för A obegr. så görs följande på uppkörningen:

* Någon del av säkerhetskontroll av fordonet (lager, el, drivpaket et c.)
* Någon av krypkörningsbanorna
* Högfartsbanan (även innehållandes bromsning från 50)
* Bromsning från 70
* Bromsning från 90
* Trafikprov

Okej!, då kan man ju träna på allt förutom trafikprovet. Och då är det möjligt att 3 räcker. För jag är rätt säker på att jag har sätt banorna på nätet nånstans.

gunther
2010-08-03, 13:26
Om du ska satsa på att klara det på tre lektioner så är det nog bra om du informerar din lärare om dina ambitioner så att han/hon kan sätta upp en plan som stämmer överens med dina ambitioner.

Normalt sett så är t.ex. säkerhetskontrollen något som tar en hel lektion bara det.

Kör hårt och berätta hur det går!

akems
2010-08-03, 16:08
Här är en länk där det finns en del länkar på filmer som visar de olika momenten i uppkörningen,en bit ner på sidan http://www.americancruisers.se/lanksida.html

Smirnoff
2010-08-09, 22:02
Jag tycker helt klart att du ska skaffa mc-kort, det är grymt kul att göra hoj! MEN om du absolut inte under några omständigheter har råd att lägga över 10000 kr skulle jag råda dig att vänta tills du har pengarna. Visst finns det goda möjligheter att du skulle klara dig billigare, men risken är ändå stor att det blir dyrare, och om du kommer upp i 10000 kr och inte har råd att fortsätta så är de pengarna bortkastade. För min del kostade en uppkörning totalt 2700 kr (1500 kr för själva uppkörningen och 1200 kr för körlektionen under tiden). Missar du första uppkörningen så lär du spräcka budgeten =(

Men det är bara min åsikt. Följ din dröm, men med förnuft...

(Mitt körkort kostade precis över 15000 kr.)