handdator

Visa fullständig version : Ush!



Gurrag
2010-07-28, 09:29
När två rödljus ifrån hemma i söndags började hojen bete sig konstigt. Tänkte att det var för att det helregnat hela dagen och att det kommit in väta i elektroniken. Idag tänkte jag försöka starta den men kollade över så allt satt där de skulle. När jag kollade in under förgasaren såg jag att kjedjespännaren har skakat loss och ut CA en halv cm. Eftersom den var perfekt spänd innan måste jag fråga en sak.

Hur lös måste den vara för att den ska kugga över?

Får jag leda min MC på gångvägar till mitt garage eller måste jag skaffa fram ett släp?

fremas
2010-07-28, 10:18
Du får leda hojen på samma sätt som en cykel alltså på gångbana cykelbana et.c
Så länge du bara leder den.

Molgan
2010-07-28, 10:48
Hur lös måste den vara för att den ska kugga över?
Chansa inte, min kedja klev av bakdrevet häromdan och lindade upp sig kring framdrevet, fick ihop grejerna igen men upptäckte att det bildades oljepölar under hojen. Hade fått en liten osynlig spricka i blocket precis här:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/DSCN2651.jpg

Så fort motorn startar och får tryck börjar det blöda igenom olja rejält:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/DSCN2652.jpg

Surt. =(

Figurehead
2010-07-28, 11:10
Det bästa är väl som sagt att inte chansa. Dock behövs ett ganska rejält glapp innan kedjan hoppar av. Risken ökar ju också beroende på körsätt. Har du en slapp kedja och kör ändå är det viktigt att inte köra ryckigt eller med kraftiga gaspådrag.
Men som sagt, är du osäker, led cykeln hem.

Molgan; Hur gick det med blocket? Går det att fixa sånt, eller är det ny motor/block som gäller? Tråkigt minst sagt.

erkagn
2010-07-28, 11:20
Chansa inte, min kedja klev av bakdrevet häromdan och lindade upp sig kring framdrevet, fick ihop grejerna igen men upptäckte att det bildades oljepölar under hojen. Hade fått en liten osynlig spricka i blocket precis här:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/DSCN2651.jpg

Så fort motorn startar och får tryck börjar det blöda igenom olja rejält:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/DSCN2652.jpg

Surt. =(

Oj, så synd! Kan man få ut sådant på försäkring eller garanti?

Mc-Bosse
2010-07-28, 12:39
När två rödljus ifrån hemma i söndags började hojen bete sig konstigt. Tänkte att det var för att det helregnat hela dagen och att det kommit in väta i elektroniken. Idag tänkte jag försöka starta den men kollade över så allt satt där de skulle. När jag kollade in under förgasaren såg jag att kjedjespännaren har skakat loss och ut CA en halv cm. Eftersom den var perfekt spänd innan måste jag fråga en sak.

Hur lös måste den vara för att den ska kugga över?

Får jag leda min MC på gångvägar till mitt garage eller måste jag skaffa fram ett släp?

Nu blir jag intresserad. Kedjespännare fram? Jag spänner kedjan där bak. Har jag missat något?

engström67
2010-07-28, 14:24
Nu blir jag intresserad. Kedjespännare fram? Jag spänner kedjan där bak. Har jag missat något?

Han menar nog kamkedjan:eek:,den kollar väl alla.

Mc-Bosse
2010-07-28, 14:33
Han menar nog kamkedjan:eek:,den kollar väl alla.

Nä jag har aldrig kollat kamkedjan. Bör jag göra det? Har den inte en automatisk spännare på min hoj? Och den sitter väl i mitten under ventilkåpan?

engström67
2010-07-28, 17:06
Nä jag har aldrig kollat kamkedjan. Bör jag göra det? Har den inte en automatisk spännare på min hoj? Och den sitter väl i mitten under ventilkåpan?

Jo det var ju det jag menar:) man kollar ju inte den,har då jag aldrig gjort på mina hojar:) vart fel utt:oryck av mig

Mc-Bosse
2010-07-28, 17:11
När trådskaparen säger att han tittar in under förgasaren och faktiskt ser kedjespännaren (till kamaxelkedjan då) så blir ju jag nyfiken på vad det är som händer. Molgan svarar ju med drivkedjeavhopp så det blir lite rörigt. Med trådskaparen reder nog ut det när han hittar hit igen... *ler*

Guzzi-Leif
2010-07-28, 17:49
Nu tycker jag synd om er!
Håller tummarna för att det ska kunna redas ut, billigt och snabbt.

Gurrag
2010-07-28, 23:07
Jag menade kamkjedjan kanske har kuggat över och att kamkjedjespännaren har lossat CA en halv CM. Det är bara att hoppas att det bara är att skruva ihop igen,

Ifall den har kuggat över tror jag det inte är så många kugg. men hur vet jag att det är rätt? finns det någon enkel metod för att se?

Guzzi-Leif
2010-07-28, 23:23
Den snabbaste metod jag känner till är att lyfta ventilkåpan och kolla indexmärkena visavi vevaxelmärkningen.

Gurrag
2010-07-30, 08:49
Bugar och bockar för tipset