handdator

Visa fullständig version : Körning mot mål? (Uppkörning)



Motormannen
2010-07-25, 19:44
Ingår det något sådant moment i uppkörningen?

Kommer ju från norrland och har inte järnkoll på Stockholm city och dess gator och landmärken. Däremot skulle jag nog kunna köra från Järfälla till Åkersberga eller ta mig söderut på Essingeleden, men definitivt inte från körskolan i Järfälla till Nytorgsgatan på söder.

Jonas
2010-07-25, 19:59
Nej, det har jag aldrig hört. Du får en snäcka i ditt öra och sen ger inspektören dig anvisningar. Som: kör vänster, fortsätt rakt fram, vänd vid första lämpliga tillfälle etc.

Skulle du få instruktion om att köra från Järfälla till Södermalm skulle du garanterat göra Sveriges längsta uppkörning. ;)

Var lugn och följ bara anvisningarna, så går det bara bra. :)

Motormannen
2010-07-25, 20:09
Jo, men vissa säger att uppkörningen är 3 timmar lång. Känns ju som en oändlig tid.

Då kan jag pusta ut litegrann!

moses
2010-07-25, 20:45
För mig tog uppkörningen 5 timmar totalt. Fast med ca 1,5 timmar faktisk körning med inspektörn.
Resten va körning me trafikläraren till stället, samt väntetid.

Jonas
2010-07-25, 20:50
Hm, min uppkörning tog cirka 35 min.

Motormannen
2010-07-25, 21:15
Ja, det är ju den faktiska körtiden och pärsen man måste genomlida med den stränga inspektören som räknas haha! ;)

Är Trafikverket nöjd med 35 minuter, så är jag också nöjd!

AnnSofie
2010-07-25, 21:15
Det står på Körkortsportalen att körningen ska ta ca 25 minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags :) och han sa bara typ höger, vänster. Sen när det var en liten stund kvar frågade han om jag hittade tillbaka, så då fick jag köra som jag ville. Vi var 3 som körde upp och allt tog totalt 2 timmar.

Jonas
2010-07-25, 21:29
Ja, det är ju den faktiska körtiden och pärsen man måste genomlida med den stränga inspektören som räknas haha! ;)

Är Trafikverket nöjd med 35 minuter, så är jag också nöjd!

Och inspektören var inte sträng. Tvärtom, väldigt avslappnad och trevlig. :)

Roadking
2010-07-25, 21:30
minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags :)

Ska man grattulera till körkortet? :)

Motormannen
2010-07-25, 21:41
Det står på Körkortsportalen att körningen ska ta ca 25 minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags :) och han sa bara typ höger, vänster. Sen när det var en liten stund kvar frågade han om jag hittade tillbaka, så då fick jag köra som jag ville. Vi var 3 som körde upp och allt tog totalt 2 timmar.

Men bara körningen tog 25 minuter då?

Klarade du det?

Antar att jag har värsta bilden av hur trafikinspektörerna är.

Jonas
2010-07-25, 21:55
[QUOTE=AnnSofie;40901]minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags :) QUOTE]

Ska man grattulera till körkortet? :)

Ja, AnnSofie; det är en berättigad fråga och välkommen till hojen.nu! :)

Mc-Bosse
2010-07-25, 23:49
Men bara körningen tog 25 minuter då?

Klarade du det?

Antar att jag har värsta bilden av hur trafikinspektörerna är.

Min inspektör var jättesnäll. Han märkte att jag kunde detta men nervositeten slog liksom över så jag fick göra om både lågfart och högfartsbanan för jag fick hjärnsläpp de första gångerna.

Körningen tog väl en kvart och det fina var att han sa i örat efter halva tiden: -Följ Kvarnby-skyltarna och då var det ju lättare att bara följa skyltarna tyckte jag än att i varenda korsning höra nya köranvisningar i örat.

Inspektörerna är inte där för att kugga. De vill ju godkänna men de märker fort vad det är för en aspirant de har att göra med för de har varit med förr om man säger så.

Lycka till!

erkagn
2010-07-26, 05:56
Ja, jag tog körkortet för jättelänge sen 1979. Men har ett svagt minne att det var vanligt att man fick anvisning att följa skyltarna mot en viss ort. Men jag kan minnas fel. Dessutom är Umeå - särskilt på den tiden - en mycket mindre ort med mindre filer att villa bort sig i.

erkagn
2010-07-26, 05:57
Det står på Körkortsportalen att körningen ska ta ca 25 minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags :) och han sa bara typ höger, vänster. Sen när det var en liten stund kvar frågade han om jag hittade tillbaka, så då fick jag köra som jag ville. Vi var 3 som körde upp och allt tog totalt 2 timmar.

Grattis! och välkommen till detta forum!

adara
2010-07-26, 07:55
Tog körkortet förra året och då det var väldigt vanligt med att få tex "kör mot Kista" so muppgift. Antar att det är det du menar med att köra mot mål.
Det betyder dock enbart att du ska följa skyltarna till stället (eller tills instruktören avbryter), du behöver mao inte har ngn koll på vägarna sen tidigare.

leffa
2010-07-26, 09:55
välkommen hit

gunther
2010-07-26, 10:31
Uppkörningen gjordes för egen del den 1a juli.
Eftersom inspektörerna numera handhar en grupp om fyra elever istället för en elev i taget så tar hela proceduren lite längre tid. Det hela börjar med att hela gruppen skall genomföra säkerhetskontroll och manöverprovet. Det innebär att man elevvis kör en av krypkörningsbanorna samt högfartsbanan och ovanpå det skall man leverera godkända bromsningar från 70 och 90. Misslyckas du med något av dessa moment så är det en möjlighet, men inte en plikt, för inspektören att ge dig ett till försök. Jag fick ett omförsök på 70-bromsen eftersom han tyckte att jag tappat för mycket fart innan jag började bromsa.

När samtliga elever har försökt sig på manöverprovet så är det dags för trafiken. Trafikprovet genomförs med en elev åt gången medans dom andra tre väntar (för dom som kör upp vid Barkarby så brukar man få vänta på McDonalds vid Stäket).

Vad gäller körning mot mål så finns det med som en punkt som kan prövas under trafikprovet. Vad det innebär är att du får en instruktion enligt "kör mot Kungsängen". Det betyder inte att du i ditt huvud skall veta var Kungsängen ligger, utan snarare att det någon gång inom en snar framtid kommer att komma en skylt som det står Kungsängen på - kör då enligt skyltens anvisning. That's it.

Själv upplevde jag att trafikprovet tog kortare tid än jag hade trott. Vidare så lyckades jag med bravaden att köra 50 i ett 30-område. Till saken hör att 30-skyltningen är uppsatt p.g.a. ett vägarbetsområde och skylten är inte lätt att se (den var tydligen snedvriden vid tillfället också). Efter att ha hört frågan "och vad är det för hastighet som gäller här?" i hjälmen så insåg jag att jag hade klantat mig. Bestämde mig dock för att hålla hög standard hela vägen fram och det visade sig att det lönade sig. Han hade sett att jag skött hastigheten väl i övrigt (vilket också inkluderar att inte köra 70 genom en klunga av hus vid vägen bara för att man får) och då vägde helheten över till min fördel.

Allt som allt så tog min uppkörning 4,5 timmar - från det att jag dök upp på körskolan till det att jag var tillbaka på körskolan utan haklapp.

Lycka till!

AnnSofie
2010-07-26, 12:47
Ja, jag klarade första uppkörningen! Lågfartsbanan hade inga sidobegränsningar i vändningen, bara en gräskant, så den var lättare än där jag tränat förut!

AnnSofie
2010-07-26, 12:49
Grattis! och välkommen till detta forum!

Tack! :)

AnnSofie
2010-07-26, 12:52
Men bara körningen tog 25 minuter då?

Klarade du det?

Antar att jag har värsta bilden av hur trafikinspektörerna är.

Körningen tog ca 25 minuter. Inspektörn var cool, gick och smaskade på ett äpple vid bankörningen!

Mc-Bosse
2010-07-26, 13:11
Körningen tog ca 25 minuter. Inspektörn var cool, gick och smaskade på ett äpple vid bankörningen!

Bara en sådan sak kan ju lugna ner ens nerver. Att inspektören inte blåstirrar på en varenda sekund.

Sarrow
2012-05-24, 18:41
Uppkörningen gjordes för egen del den 1a juli.
Eftersom inspektörerna numera handhar en grupp om fyra elever istället för en elev i taget så tar hela proceduren lite längre tid. Det hela börjar med att hela gruppen skall genomföra säkerhetskontroll och manöverprovet. Det innebär att man elevvis kör en av krypkörningsbanorna samt högfartsbanan och ovanpå det skall man leverera godkända bromsningar från 70 och 90. Misslyckas du med något av dessa moment så är det en möjlighet, men inte en plikt, för inspektören att ge dig ett till försök. Jag fick ett omförsök på 70-bromsen eftersom han tyckte att jag tappat för mycket fart innan jag började bromsa.

När samtliga elever har försökt sig på manöverprovet så är det dags för trafiken. Trafikprovet genomförs med en elev åt gången medans dom andra tre väntar (för dom som kör upp vid Barkarby så brukar man få vänta på McDonalds vid Stäket).

Vad gäller körning mot mål så finns det med som en punkt som kan prövas under trafikprovet. Vad det innebär är att du får en instruktion enligt "kör mot Kungsängen". Det betyder inte att du i ditt huvud skall veta var Kungsängen ligger, utan snarare att det någon gång inom en snar framtid kommer att komma en skylt som det står Kungsängen på - kör då enligt skyltens anvisning. That's it.

Själv upplevde jag att trafikprovet tog kortare tid än jag hade trott. Vidare så lyckades jag med bravaden att köra 50 i ett 30-område. Till saken hör att 30-skyltningen är uppsatt p.g.a. ett vägarbetsområde och skylten är inte lätt att se (den var tydligen snedvriden vid tillfället också). Efter att ha hört frågan "och vad är det för hastighet som gäller här?" i hjälmen så insåg jag att jag hade klantat mig. Bestämde mig dock för att hålla hög standard hela vägen fram och det visade sig att det lönade sig. Han hade sett att jag skött hastigheten väl i övrigt (vilket också inkluderar att inte köra 70 genom en klunga av hus vid vägen bara för att man får) och då vägde helheten över till min fördel.

Allt som allt så tog min uppkörning 4,5 timmar - från det att jag dök upp på körskolan till det att jag var tillbaka på körskolan utan haklapp.

Lycka till!

Vad menar alla med att anpassa hastigheten när det är mycket hus tex. Är det om det är högerregeln som gäller vid korsningarna eller ska man köra saktare bara för att det ligger hus vid sidan av vägen ? ( Ska köra upp på tisdag och har aldrig kört i trafik med körskolan så alla tips mottages)

Mc-Bosse
2012-05-25, 04:24
Vad menar alla med att anpassa hastigheten när det är mycket hus tex. Är det om det är högerregeln som gäller vid korsningarna eller ska man köra saktare bara för att det ligger hus vid sidan av vägen ? ( Ska köra upp på tisdag och har aldrig kört i trafik med körskolan så alla tips mottages)

Det gäller mer att visa att man är medveten om den ökade risken för att något kan hända när det ligger hus längs med vägen helt plötsligt. Sänka farten lite, hålla lite mer till vänster i vägbanan om ett hus ligger längs med vägkanten till höger och kanske blinka till med bromsljuset för att visa inspektören att man är medveten om faran av att någon kan komma ut på vägen, en unge eller en utbackande bil. Höga häckar kan skymma mycket så det gäller att läsa av varje situation.

Högerregel är högerregel även om det ibland kan tyckas vara överdrivet att på en större väg behöva kolla om där kommer någon på korsande grusväg men så är det men oftast är det ju så att man stannar inte för att kolla utan sänker farten så pass så om där kommer någon ska du hinna få stopp på hojen.

Vad som är bra är att verkligen visa inspektören vad du tänker och blink med bromsljuset är ett bra sätt samtidigt som du motorbromsar inför t ex en hög häck. Inspektören är ingen tankeläsare men ett bromsljus ser han. Tydliga huvudrörelser är också bra så inspektören ser var du verkligen tittar. Han ser inte dina ögonrörelser när han kör bakom dig.

Lycka till! :)

Olle Å
2012-05-25, 08:05
Som Bosse skriver. Man skall kunna visa att man är beredd och alert. Ett tips är att kolla hur lätt bromsljuset tänds då fotbroms respektive handbroms används. det varierar från hoj till hoj. På en del tänds ljuset bara man nuddar bromsen medan en del andra behöver lite kraft. Då kan man ju lätt blinka med BROMSLJUSET OCH VISA ATT MAN ÄR BEREDD INFÖR EXVIS ETT ÖVERGÅNGSSTÄLLE ELLER OM DET FINNS BARN VID VÄGEN.:):):):)

Ankan1
2012-05-25, 08:42
Kommer man på en större väg som har en mindre grusväg som anslutning så färdas man garanterat på en huvudled och då gäller inte högerregeln till den mindre grusvägen.Att ligga och blinka med bromsljuset i tid och otid är inte heller så vidare lyckat när detta anses skapa irritation och undran hos bakomvarande trafikanter.Däremot är det som tidigare sagts bra att hålla sig mot mitten av vägen när du passerar utfarter från hus mm som ibland omges av höga häckar.

Mavve65
2012-05-25, 08:42
Grattis till alla som klarat kortet och good-luck till er andra!


När jag körde upp för herrans massa år sedan, så skulle man vända i en parkeringsficka. Än idag undrar jag hur jag lyckades med detta!! :hmmmm2:(Fast det var ju Yamaha 125 DT, tror jag beteckningen var)
Det var också körning på grusväg med en obevakad järnvägsövergång, som "grädde på moset".
Annars verkar upplägget samma. Vi var fyra st (om jag minns rätt) och ganska lång väntan, men inte så värst lång körning i realtid.

Sarrow
2012-05-25, 14:20
Tack för tipsen !!! :)

RobbeS
2012-05-25, 14:32
Grattis till alla som klarat kortet och good-luck till er andra!


När jag körde upp för herrans massa år sedan, så skulle man vända i en parkeringsficka. Än idag undrar jag hur jag lyckades med detta!! :hmmmm2:(Fast det var ju Yamaha 125 DT, tror jag beteckningen var)
Det var också körning på grusväg med en obevakad järnvägsövergång, som "grädde på moset".
Annars verkar upplägget samma. Vi var fyra st (om jag minns rätt) och ganska lång väntan, men inte så värst lång körning i realtid.

Minns min uppkörning som gick via en obevakad järnvägsövergång. Problemet vid denna var att om man stannade vid stoppskylten som man ska så skymde industribyggnader spåret åt båda hållen. Så jag körde som jag brukar en bit förbi stoppskylten, stannade och såg mig omkring innan jag passerade. Då uppkörningen var slut var det första provledaren frågade "hur tänkte du vid järnvägsövergången". Jag förklarade att jag ville ha fri sikt och hans svar blev. "Bra tänkt men fel, men jag skulle ha gjort detsamma". Kortet hamnade dock i min ficka.

Olle Å
2012-05-25, 15:39
Kommer man på en större väg som har en mindre grusväg som anslutning så färdas man garanterat på en huvudled och då gäller inte högerregeln till den mindre grusvägen.Att ligga och blinka med bromsljuset i tid och otid är inte heller så vidare lyckat när detta anses skapa irritation och undran hos bakomvarande trafikanter.Däremot är det som tidigare sagts bra att hålla sig mot mitten av vägen när du passerar utfarter från hus mm som ibland omges av höga häckar.

Passup där Ankan. Det behöver inte alls vara HUVULED BARA FÖR ATT DEN ENA ÄR ASFALTERAD OCH DEN ANDRA GRUS:mad::mad:

Molgan
2012-05-26, 00:22
Att ligga och blinka med bromsljuset i tid och otid är inte heller så vidare lyckat när detta anses skapa irritation och undran hos bakomvarande trafikanter.Vet inte vad din definition av "tid och otid" är, men om någon bakom mig snörper på läppen för att mitt bromsljus blinkar till just innan ett övergångsställe så har jag väldigt svårt att känna någon sympati med deras frustration. Har jag trafik bakom mig när jag släpper på gasen duttar jag till på bromsen av vana, med en enstånka tar motorbromsen ner farten rätt omedelbart.

Mc-Bosse
2012-05-26, 01:37
Kommer man på en större väg som har en mindre grusväg som anslutning så färdas man garanterat på en huvudled och då gäller inte högerregeln till den mindre grusvägen.

Med det resonemanget kan det smälla och du åker dels av din hoj och blir ensamt vållande till olyckan om du inte håller på högerregeln. Vet inte vad du i detta fallet menar med större väg och egentligen har storleken på vägen ingen betydelse. Är det en huvudled har du garanterat passerat ett huvudledsmärke. Har du inte det så kör du på icke huvudled och korsande väg är också ickehuvudled om inga vägmärken säger annat och då gäller högerregeln stenhårt. Sen att den som kommer på den anslutande mindre vägen i 999 fall av 1000 väjer hör inte hit. Och speciellt inte vid en uppkörning.

Jag pendlar 2 mil på en mindre asfaltväg varenda dag och det är ingen huvudled någonstans. Där är t-korsningar och korsande grusvägar på flera ställen. Det gäller att se sig för trots att ingen hitintills bara kastat sig ut och hållit på högerregeln. De tror att de har någon form av väjningsplikt eftersom det verkar så från en mindre och ut på en större väg.

Sen kan det ju faktiskt vara lurigt att veta om den lilla korsande vägen verkligen är en väg eller bara en liten kort vägstump som börjar på någons tomt. Är det det så gäller utfartsregeln men som sagt: bättre bromsa en gång för mycket ...

pumpe3
2012-05-26, 09:37
Min körskolelärare sa åt mig att ha handen och foten på bromsen för att visa att jag var beredd i fall något skulle komma ut, när man kör tättbebyggt område.
Fick inga tips om att tända bromsljus (och så kör jag inte bil heller men förstår poängen)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

Sarrow
2012-05-26, 09:59
Sen kan det ju bli kniviga situationer när högerregeln gäller men dom har körförsrätt svänger inte ut iaf, ska man stanna och stå o vänta mitt på vägen eller bara krypköra förbi ?!!!