handdator

Visa fullständig version : Måste man byta till offroadhoj?



erkagn
2010-07-21, 07:09
Asfaltvägar kan göras om till grus
Utredare på Trafikverket föreslår att lågtrafikerade asfaltvägar ska bli grusvägar för att spara pengar.

Vägnätet i Trafikverkets region Nord behöver 808 miljoner kronor för att hållas i skick. De pengarna finns inte, och nu föreslår utredare att glest trafikerade asfaltvägar ska rivas upp och bli grusvägar, rapporterar Västerbottensnytt.

Enligt den hittills hemliga utredningen skulle det spara tiotals miljoner kronor i vägunderhåll åt Trafikverket. Chefen för Trafikverket region Nord, Lena Dahlgren, bekräftar för Västerbottensnytt att utredningen har gjorts men att man inte tagit ställning till innehållet än.

Idén har även funnits i Vindeln, där kommunalrådet Eva-May Karlsson (C) tycker att det skulle kunna vara en tillfällig lösning.
- Vi har diskuterat det i vår budgetberedning och det har ju att göra med att det är en ganska stor investering när man år in och asfalterar om. Men vi har valt att inte gå den vägen ännu, säger hon till Västerbottensnytt.

De vägar som kan bli aktuella att rivas upp har ett genomsnitt på under 60 fordon per dygn. Några västerbottniska vägar som hamnar under den gränsen är väg 964 Medelås-Björkberg, 988 Åskilje-Gunnarn, 1024 Sappetsele-Gargnäs, och väg 1100 till Umnäs.


Josefin Peciva

Publicerad: 20 juli 2010 kl 12.01

http://www.vk.se/Article.jsp?article=364529

gunther
2010-07-21, 08:31
det där hade inte skrämt mig om det publicerades den 1a april, men nu är det ju tyvärr inte 1a april. scary stuff!

Ove
2010-07-21, 08:37
:confused: Jodu! Har många gånger funderat på hur det ser ut även i min ländsända. Det verkar vara slut på pengar överallt. :rolleyes:

När jag var ute på vägarna på -60 talet var många vägar ganska nyasfalterade och grusvägarna var väl underhållna med bindemedel och regelbunden sladdning. Detta varade några decennier men sen verkar det som det där med underhåll har hamnat på en helt annan nivå. Asfalt som lappas och lagas när det börjar likna paniksituation. Det enda som sker aktivt verkar vara den förb. - de snabelbilen som sprider osynligt grus utan förvarning.
Grusvägarna är bedrövliga och vägskrapan som VV ägde en gång verkar gått till skroten.

:confused: Frågan är vad som är bäst/ sämst - dålig asfalt eller dåligt underhållet grus?

erkagn
2010-07-21, 08:37
Ja, helt otroligt ju! Varför satsar dem inte pengar på att göra bättre vägar istället för att försämra...

Seth
2010-07-21, 09:12
ja om dem kanske satsade lite när de gör nya vägar så de håller mer än 1 år så kanske de slapp onödiga underhåll i början bl.a.
host host.. nya E20 Götene-Skara som ex
samt för att inte tala om det "nyasfalterade" skämtet mellan götene o hällekis.
det är skarvar på 50-80cm (kunde de inte fyllt i den korta biten) samt det är ej asfalterat över mittlinjen (roligt att lägga hjulen där vid omkörning)

erkagn
2010-07-21, 09:12
:confused: Jodu! Har många gånger funderat på hur det ser ut även i min ländsända. Det verkar vara slut på pengar överallt. :rolleyes:

När jag var ute på vägarna på -60 talet var många vägar ganska nyasfalterade och grusvägarna var väl underhållna med bindemedel och regelbunden sladdning. Detta varade några decennier men sen verkar det som det där med underhåll har hamnat på en helt annan nivå. Asfalt som lappas och lagas när det börjar likna paniksituation. Det enda som sker aktivt verkar vara den förb. - de snabelbilen som sprider osynligt grus utan förvarning.
Grusvägarna är bedrövliga och vägskrapan som VV ägde en gång verkar gått till skroten.

:confused: Frågan är vad som är bäst/ sämst - dålig asfalt eller dåligt underhållet grus?

Ja, dem kommer ju inte underhålla grusvägarna heller. Vet inte vad som är sämst av dessa 2 dåliga alternativ dålig grusväg eller dålig asfaltsväg. Men skulle ändå nog föredra asfaltsvägen...

Diversion
2010-07-21, 16:36
Värre kommer det att bli, mp vill ju skatta sönder delar av infrastrukturen och jag tillåter mig tvivla på att intäkterna kommer att gå till vägunderhåll.

erkagn
2010-07-21, 17:34
ja om dem kanske satsade lite när de gör nya vägar så de håller mer än 1 år så kanske de slapp onödiga underhåll i början bl.a.
host host.. nya E20 Götene-Skara som ex
samt för att inte tala om det "nyasfalterade" skämtet mellan götene o hällekis.
det är skarvar på 50-80cm (kunde de inte fyllt i den korta biten) samt det är ej asfalterat över mittlinjen (roligt att lägga hjulen där vid omkörning)


Ja, vi har en väg här i Västerbotten mellan Umeå och Vännäs som de fuskbyggde för nå år sedan. Sen fick de bygga om det för de höll bara nå år.

erkagn
2010-07-21, 17:35
Värre kommer det att bli, mp vill ju skatta sönder delar av infrastrukturen och jag tillåter mig tvivla på att intäkterna kommer att gå till vägunderhåll.

Ja, de verkar ju vara motståndare mot alla vägbyggen utan vill ha järnväg istället. >:(