handdator

Visa fullständig version : Husaberg 93. Problem!



HusabergKillen
2010-07-19, 18:36
Har en Husaberg motorcykel (offroad) från 93 4takt. Köpte denna för inte så värst längesedan från en kille.

Har meckat med den i 4 dagar nu utan någon vidare fram gång. Först så lyckades farsan starta den. Tänkte då att de inte var något vidare problem så skruvade på alla kåpor......
Ingen bra ide. Efter ett tags meckande så hittade ja ett fel nämligen att flottören hade hakat sig fixade detta på nån sekund. Efter detta så funkade inte de-kompressionen såg att vajern var för mycket åt dragen fixade även detta.

Jag har kollat tändstiftet, fixat så att den får bensin, skruvat till blandar skruven så som de står i manualen 2-3 varv men ändå så vill den inte starta. Inte ens ett litet ljud som man kan höra ibland när den försöker starta men när de inte funkar korrekt.

Undrar om de kan finnas något "standard" fel med dessa motorcyklar eller om det finns någon som vet hur man ska göra i mitt fall?
Blir snart riktigt frustrerad.
MVH Martin

kilimanjaro
2010-07-19, 23:21
Hej Martin och välkommen.
Har ingen erfarenhet av egen Husa men jag har levt enduroliv i många år och har ( och haft ) många hojar och flera polare har åkt husaberg med varierande framgång. Så här skulle jag ha lagt upp försöken att starta en trilskande hoj:

1 Finns det gnista hela tiden
2 Får den bensin
3 Är kompressionen tillräcklig
Är svaret ja på dom tre frågorna kan det vara handhavandefel för fyrtaktarna är lite kinkiga att starta om man gör fel.
Prova så här:
Ny färsk bensin och dränerad förgasare.
Ge choke men absolut inget gaspådrag när du kickar om den inte tänder då stäng choken och vädra för det finns väl en sådan funktion på "bergaren" alltså kicka många gånger med den reglaget indraget. Prova igen men utan choke och absolut ingen gas. Fortfarande problem då är sista chansen att testa en dos av startgas eller en språngstart.
Glömde säga att lyset ska vara avslaget eller rättare sagt alla strömförbrukare urkopplade. Tänker på handtagsvärmare tex.
Min XR400 är alltid kinkig när den stått ett tag och jag tror att det beror på att oljefilmen i cyllen rinner ner och därmed blir det taskig komp. Språngstart eller startspray brukar fixa det problemet.

Till slut en gissning i blindo är att det är elfel eller dålig komp. Byt stift och passa på att kolla om du har en stabil gnista när du kickar. Taskig komp, hur är det med ventilerna? och mickla inte så mycket med blandningsskruven för det är en kritisk inställning för startvilligheten.

Lycka till // Karl B.

HusabergKillen
2010-07-20, 12:48
tackar för svaret :)
Har nu kommit fram till att det måste vara De kompressionen på något sätt, för jag får inte de draget längre när man måste "ta i för kung och fosterland" utan den vill bara glida förbi det läget hela tiden. Gissar på att det är något med vajerns inställningar som jävlas med mig >:(
Försöker just nu allt det är ju kanon väder + att man har full fritid så perfekt tid att köra......
Om man ändå fick igång den. Ska försöka ta och springa igång den då jag har en stor nedförsbacke utanför huset.