handdator

Visa fullständig version : Trevligt polismöte...



Figurehead
2010-07-19, 17:41
Måste bara skriva av mig lite.

Var ute med choppern och körde nyss. Skulle iväg till en kompis för att svetsa på sidostödet som jag lyckades bryta av tidigare.
Eftersom jag har 110-väg mellan garaget och stan så tog jag de mindre parralellvägarna.

När jag kommit halvvägs till stan upptäcker jag en mc-polis som står i en korsning längre fram. Troligen hörs mina raka rör (som jag skall sätta dämpare i, innan nån hinner kommentera :) ) på ganska långt håll, för jag ser att han tittar upp åt mitt håll, innan han sätter sig på cykeln och svänger åt motsatt håll som jag blinkar. Tänkte för mig själv att nu kommer jag bli stoppad. Shit!
Mycket riktigt tar det inte många minuter innan polisen ligger bakom mig. Jag stannar åt sidan och polisen gör det samma.

Man ser på kroppshållningen att han är ganska belåten med att sätta dit en "mc-knutte". Men när jag tar av mig hjälmen sjunker axlarna ner och killen säger bara ett lättsamt "Tjena, vad är det för modell på den hojen?". Tror han blev lite besviken av att jag inte var nån kriminell knutte, men han gjorde än då en flygande besiktning.

Min hoj skall göras i ordning, men under en längre tid är det tänkt, så i denna stund saknas ljuddämpare, blinkers bak, tuta, giltig reg-plåt, lagligt bakljus, positionsljus mm.
Ingen idé att krångla täkter jag och börjar småprata lite under tiden han gör sin besiktning. Vi diskuterar lagar, regler, motorcyklar, polisjobbet osv. Ganska trevligt under rådande omständigheter.

Efter lite samtal med K-C och klurande på gällande regelverk säger polismannen att eftersom jag har ett ombyggt fordon och han är dålig på de reglerna, så skiter han i böterna. Men jag fick en lapp på samtliga punkter som behövs åtgärdas. :)

Gissa om jag vart glad! Jag såg semesterkassa flyga sin kos fullständigt. Många poliser kan vara lite stöddiga, så det känns skönt när man träffar på dom som har överseende!

Men mitt långtidsprojekt med hojen blir nu fixat under kommande veckor istället. Vore pinsamt att åka dit igen. =)

Jonas
2010-07-19, 17:58
Låter som du träffat på en vettig polis. Min erfarenhet är att de flesta poliser är förbannat bra och trevliga. Inte minst trafikpoliser och kanske då mc-poliser i synnerhet. Sen finns ju rötägg, men de finns å andra sidan bland alla yrken och även bland hojåkare. ;)

Grattis till att du fick behålla semesterkassan!!:)

Mats Liifv
2010-07-19, 18:55
Hade inte riktigt samma tur att jag slapp böterna på 800:- för att jag åkte tio meter på vägrenen. Dock var polisen väldigt trevlig och vi stod och pratade om våra motorcyklar och de modifieringar jag gjort på min. Han körde en likadan när han stoppade mig. Hade ju gjort fel så det var bara att betala och vara glad. Kändes inte lika illa som om det varit en stöddig, dryg typ. Har råkat på sådana också, gäller att ha lite tur!

erkagn
2010-07-19, 20:06
Tror många dem stoppar är kaxiga och uppkäftiga och då har tyvärr många poliser lärt sig vara stöddiga för att bemöta klientelet.

Motormannen
2010-07-19, 20:22
Med lite hövlighet kommer man långt här i världen. Tycker RPS borde satsa mer på trafikpolisen i allmänhet och MC-poliser i synnerhet, de är en bristvara även i kungliga hufvudstaden.

Mats Liifv
2010-07-19, 21:47
Tror många dem stoppar är kaxiga och uppkäftiga och då har tyvärr många poliser lärt sig vara stöddiga för att bemöta klientelet.Självklart är det på det viset, är man kaxig själv bemöts man med samma attityd. Lite allmänt juste beteende kommer man långt med...