handdator

Visa fullständig version : Hälsar Du?



Fredd
2007-07-31, 20:39
Brukar ni hälsa på andra motorcyklister när ni är ute och kör?

Jag hälsar oftast på dem jag möter, det skapar lite gemenskap och är en kul grej! :)
Däremot har jag upptäckt att det oftast är sporthojar som hälsar, det beror väl på att jag kör sporthoj själv.

Är det så att man bara hälsar på de som kör samma typ av hoj? Sen har jag också hört att HD.killar bara hälsar på andra som kör HD, de är lite finare än vanligt folk ;)

Gibson
2007-07-31, 20:58
Jag hälsar på alla sorter så får dom tycka vad dom vill. :D

carpelux
2007-07-31, 21:22
Självklart hälsar jag på alla motorcyklar jag möter.
Däremot anser jag 4-hjulingar vara bilar så dom får klara sig utan.

Nina
2007-08-01, 06:45
Jag hälsar också på alla mc jag möter, det är ju samma intresse vi delar — att köra mc. Sen skiter jag i vad de sitter på för hoj, det är det gemensamma intresset som gör det. Så anser jag i alla fall. :D

>:( Dock mötte jag ett par på en custom, tjejen bakpå tänkte hälsa men gubben sa till henne och så drog hon in armen och hälsade inte…! Bara för att jag satt på en BMW modell offroad!!
Så himla barnsligt. Jag blev lite förbaskad på dom, skulle de stanna om jag druttade omkull eller skulle de strunta i mig då också? Förmodligen det sistnämnda för duger jag inte att hälsa på så duger jag inte att stanna för om jag nu skulle drutta omkull.

pewa
2007-08-01, 18:12
Det är nog lite onödig status i det här, har själv märkt att det är fler sporthojar än customhojar som hälsar.. kör Ducati Monster själv. Sen har vi det kära touringfolket som verkar hälsa på alla och vara allmänt glada :)

Hur gör ni när ni hälsar da? Ett litet lyft på fingarna eller tar ni hela handen/armen? :)
Jag föredrar att inte släppa styret så det blir oftast nån variant med handen/fingarna.

Nina
2007-08-01, 18:20
Hur gör ni när ni hälsar da? Ett litet lyft på fingarna eller tar ni hela handen/armen? :)


I början när jag inte vågade släppa styret med ena handen så blev det bara upp med fingrarna. I dag är jag lite mer modig och törs sitta och styra med ena handen och då vevas hela den andra armen ut. :D

Gibson
2007-08-01, 20:06
Släpper styret och hälsar med hela handen om det är läge för det (inte mitt i en kurva) :D

Guzzi-Leif
2007-08-01, 21:07
Följer Gibsons fina exempel oavsett hojtyp som möts.
Ser inget mönster i svarsfrekvens/mctyp.

[Spanaren]
2007-08-01, 22:04
hälsar på alla mc även ;) mc poliser hehe lol de brukar kolla lite förvånat sedan hälsa tillbaka lol ;)

Printer
2007-08-02, 10:03
Jag morsar på alla med vänster handen rakt ut/snett nedåt.
Hälsningen besvaras oftare än inte sas.

HA i skåne besvarar inte hälsningar men att det är HA ser man ju inte förrän man kan se deras ryggar i backspegeln. Jag bryr mig inte, hälsar inte folk så skiter jag i det, de flesta hälsar ju o det är trevligt.

8) Printer

LillArne
2007-08-02, 17:09
Självklart hälsar jag på alla jag möter i trafiken och hälsas det inte tillbaka så är det oftast HD folk ::).
Jag undrar om dom skäms för att dom åker HD och inte vill att man ska se dom ;D

duboisi
2007-08-02, 23:01
men vilken gemenskap man känner i trafiken oss mc-åkare emellan.. ja brukar lyfta vänsterhanden och lägga den ut mot trafiken så det syns, tror det för de allra flesta hälsar tillbaka.. på tal om mc-poliser så blir de ordentligt förvånade när det dundrar förbi ett gammalt, mattsvart fatstreck som dessutom hälsar och är trevlig! sen har vi de 4hjulade fordonen, tråkigt nog inte så många som hälsar när ja kör den.. mest bara 15åriga tjejer på moped!? är det vad man förtjänar :P hehe

turbo
2007-08-07, 21:53
jag hälsar om det inge går för snabbt :o

hälsa är bra för gemenskapen och gör det trevliga att vara ute på vägen med MC, jag tycker man borde lära sig att hälsa när man tar mc-kortet! ;D

Black_Adder
2007-08-14, 20:53
Jorå - hälsar på (nästan) allt på två hjul! Ibland händer det att nån EU-moppe (scoter) slinker med om jag är på riktigt gott humör :)

Speciellt kul är det om man möter ngt HD-folk - morsar själv som vanligt, och förhoppnigsvis (om dom tillhör den snobbiga kategorin) retar dom sig på att jag tar dom för någon japps-kopia ;D

Hälsa är livet - hälsa ofta :D

muzza
2007-08-16, 18:04
Tycker det är kul att få en hälsning när man är ute och kör,det är man minsann inte bortskämd med säger jag,som bara kört 2 somrar och är så att säga nybörjare,känns det som.Ja,jag är nygammal förare fick något vansinig ide och bara köpte en hoj en dag.

pewa
2007-08-17, 02:00
Tycker det är kul att få en hälsning när man är ute och kör,det är man minsann inte bortskämd med säger jag,som bara kört 2 somrar och är så att säga nybörjare,känns det som.Ja,jag är nygammal förare fick något vansinig ide och bara köpte en hoj en dag.


Köpa hoj är aldrig en vansinnig idé! :)

Kul att de flesta hojåkare hälsar ändå, händer ALDRIG när man kör bil. Skulle iof bli en jävla massa hälsande :) Nån gång har man glömt av sig och hälsat på en hoj när man själv suttit i bilen..

Sepe
2007-08-21, 21:39
Jag hälsar alla hojåkare och ibland även till folk som står på vägkanten och tittar på oss.

Nina
2007-08-22, 06:03
Kul att de flesta hojåkare hälsar ändå, händer ALDRIG när man kör bil.


Då har du nog lite fel bil! Vi hundkojeägare hälsar på varann! Det är liksom nåt man ska göra i en hundkoja när vi möts på vägen nånstans. Visst finns det några som inte hälsar och ser så där förvånade ut modell ”Va'? Känner jag den där??” men annars är regeln att hälsa på varann så jag hälsar på alla i en MINI. :D

Printer
2007-08-22, 07:28
Det gör "alla" som kör Cheva Caprice också.
Nu kör jag en Opel och de enda som vinkar till mig är snuten som vill att jag skall köra in till kanten o stanna :)

8) Printer

pewa
2007-08-22, 19:40
Kul att de flesta hojåkare hälsar ändå, händer ALDRIG när man kör bil.


Då har du nog lite fel bil! Vi hundkojeägare hälsar på varann! Det är liksom nåt man ska göra i en hundkoja när vi möts på vägen nånstans. Visst finns det några som inte hälsar och ser så där förvånade ut modell ”Va'? Känner jag den där??” men annars är regeln att hälsa på varann så jag hälsar på alla i en MINI. :D


Ja, jag måste ha fel bil :) Kom förresten på att jag blivit hälsad på ett par gånger när jag kört vår gamla Saab V4:a. Kanske är så att minoriteter, som hundkojeägare eller hojåkare måste hålla ihop :)

turbo
2007-09-17, 21:46
jag råkade hälsa på en medlem i ett av de större mc-gängen förra veckan, han hälsade inte tillbaka.. ;)

akems
2007-10-14, 18:19
Som ny mcåkare tycker jag att det är kul när folk hälsar och jag tycker nog att de flesta hälsar tillbaka.Jag hälsade en gång på ett glatt gäng som var ute och motionerade sina veteranmopeder och där kan man inte klaga på att man inte vinkade tillbaka :)

Nina
2007-10-14, 18:30
Välkommen till hojen, akems. Jo de flesta hälsar men det finns en och annan som av nån anledning inte gör det. De kanske inte törs släppa styret helt enkelt men det avgör man själv om man vill släppa.

Fast en tog ju priset i somras, det var en tjej som satt bakpå på en glidare. Jag kom på en BMW F650 GS mot dom, hivar ut krattan och hälsar. Ser att tjejen är på väg att hälsa, gubben säger nåt till henne varpå hon drog in krattan och lät bli att hälsa. DET var lite barnsligt tycker jag. ;)

pewa
2007-10-15, 13:43
Fast en tog ju priset i somras, det var en tjej som satt bakpå på en glidare. Jag kom på en BMW F650 GS mot dom, hivar ut krattan och hälsar. Ser att tjejen är på väg att hälsa, gubben säger nåt till henne varpå hon drog in krattan och lät bli att hälsa. DET var lite barnsligt tycker jag. ;)


Haha, så löjligt! Jag hälsar nog oftare på de med liknande typ av hoj men hälsar någon på mig oavsett vem det är(undantaget EU-mopeder) hälsar jag alltid tillbaka, ver orkar åka runt och va sur.. 8)

turbo
2008-02-07, 19:19
jag körde skoter i åre för några veckor sedan, det är ungefär samma sak med hälsandet där. man hälsar på de flesta, oftast de med samma typ av skoter (en med sportskoter hälsar inte alltid på en med en gammal ockelbo och tvärt om)

varför kan man inte bara skippa prestigen och hälsa på alla??

Nilsson
2008-02-07, 19:38
jag hälsa på alla hojar om jag hinner med , ibland fattar jag lite trögt ju

werner
2008-02-07, 20:00
jag hälsa på alla hojar om jag hinner med , ibland fattar jag lite trögt ju
;D ;D ;D

Hasse i Kristianstad
2008-02-07, 21:34
Förstår att man inte hälsar på moppar.
För att sortera vad man möter, mopparna liknar ju motorcyklar, brukar jag bedömma hastigheten, mopparna kör sakta, mc fort.
Ibland misslyckas metoden, en del moppar går för fort. Men å andra sidan så är moppedisterna framtidens mc-åkare.

werner
2008-02-08, 19:47
Förstår att man inte hälsar på moppar.
För att sortera vad man möter, mopparna liknar ju motorcyklar, brukar jag bedömma hastigheten, mopparna kör sakta, mc fort.
Ibland misslyckas metoden, en del moppar går för fort. Men å andra sidan så är moppedisterna framtidens mc-åkare.


Precis,inte fel att hälsa på moppar och 125:or.
Minns själv(ibörjan på 1900talet :D)hur coolt det var när någon med tung hoj hälsade när man kom med AS3:an

Jan-Olov
2008-02-08, 20:16
Minns själv(ibörjan på 1900talet :D)hur coolt det var när någon med tung hoj hälsade när man kom med AS3:an
[/quote]

I början på 1900? är du 100 år ?

Jan-Olov

werner
2008-02-08, 21:06
Nja,ibland känns det så,och så tycker Nilsson att jag är från medeltiden,så vad gör man inte för att glädja en medmänniska ;D

Jan-Olov
2008-02-08, 22:37
Nja,ibland känns det så,och så tycker Nilsson att jag är från medeltiden,så vad gör man inte för att glädja en medmänniska ;D



Ja jag förstår vad du menar det käns tungt ibland, det räcker liksom inte till riktigt. ;D

Wilda
2008-02-09, 00:27
jag hälsa på alla hojar om jag hinner med


Samma här!
Fast jag tycker tyvärr tvärt emot en del andra, att sporthoj åkarna inte hälsar på oss
med customhojar. Kanske tycker vi är vägbulor ;D ;D
Däremot håller jag med om att större västprydda icke namngivna gäng, som man ser i backspegeln vilka dom är, inte hälsar!

Jan-Olov
2008-02-09, 10:21
Fast jag tycker tyvärr tvärt emot en del andra, att sporthoj åkarna inte hälsar på oss
med customhojar. Kanske tycker vi är vägbulor ;D ;D
[/quote]

Samma erfarenhet har jag med gjort, sporthojåkare är inte lika benägna att hälsa. Att hälsa är väldigt trevlig man känner liksom sammhörighet med övriga mcåkare. Det är lätt att komma i sammspåk med varandra utan sura miner, undantag finns men dessa märker man fort. Hela grejen med mc är ju även detta att täffa nya mäniskor och få nya vänner av helt skilda sammhälstillhörighet, detta märks tydligt om man tillhör en MCklubb.

Jan-Olov

Hamre
2008-02-09, 21:01
Vet inte om jag kan hålla med. Fransfolket hälsar bara på fransfolket, HD-mupparna vägrar att hälsa på nån annan än en annan HD-mupp!!
När jag började köra hoj, sent 70tal, då hälsa alla på alla, så är det inte längre!
Själv vinkar jag på dom mesta, även ovan nämda.

fransson
2008-02-09, 21:12
Håller med Hamre till viss del, något jag reflekterat över är att Trendnissarna har svårt att lyfta på näven

werner
2008-02-09, 21:57
ALLTID detta jevvla hackande på HD och HD åkare,blir så trött,é ni så f-bannat avis,eller??? >:(

Gnistvändaren
2008-02-09, 22:42
Jag kanske är ouppmärksam i trafiken, men har faktiskt inte lagt märke till att hojtyp/märke skulle vara kopplat till huruvida föraren vinkar till mig eller ej. Jag har nog blivit lika hälsad och ignorerad av alla kombinationer.

Humöret stiger ju när man blir hälsad, men de som inte hälsar är inte mitt bekymmer. De har antagligen antingen för fullt upp med att hålla kontroll på sitt fordon, eller har näsan för högt i vädret för att se var de går.

Själv hälsar jag åt allt som ser ut som en mc. Vid övergångsställen etc brukar jag vinka till småbarn, det är enormt uppskattat. "Äkta bikers" må rulla på ögonen åt det - småttingarna är gulligare! :D

Nilsson
2008-02-09, 22:46
det har ej så mycket med villket märke det e på hojen utan det handlar om den som sitter på den , men det e väl klart , många som kör sporthoj sträcker ej ut handen utan hälsar med ett par fingrar bara , sen får ni själv bedöma om det är så att vi inte vågar släppa styret , jag kan bara säga såhär , jag försöker hälsa på alla men missar säkert någon , sen bryr jag mej inte om vad ni har för en hoj bara ni trivs , :o

werner
2008-02-09, 23:10
HD-mupparna vägrar att hälsa på nån annan än en annan HD-mupp!!

Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag hälsat på någon som INTE kör HD,ska försöka bättra mej!

Nilsson
2008-02-09, 23:12
nu ska vi inte bråka här

werner
2008-02-09, 23:30
nu ska vi inte bråka här
Håller med,blir bara så trött på allt gnäll på HD och HD-åkare,ni som är så negativa till detta märke och dess förare,varför inte nästa gång ni träffar en dito,gå fram till honom/henne och berätta vad ni tycker om oss och sitt inte bara där bakom era skärmar och spy galla.Inte konstigt en del slutat hälsa när man blir dunkad i ryggen och får beröm för hojjen men sen stucken i ryggen när man vänder sig om.

Nilsson
2008-02-09, 23:35
vadå , jag har väl altid sagt till dej vad jag tycker . gillar ju den lilla hojen ju

werner
2008-02-09, 23:39
vadå , jag har väl altid sagt till dej vad jag tycker . gillar ju den lilla hojen ju

Du ja,men du é oxå ett stort(litet) undantag ;D

Nilsson
2008-02-09, 23:44
blir det en tur i morron?

Jan-Olov
2008-02-10, 00:03
Jag kanske är ouppmärksam i trafiken, men har faktiskt inte lagt märke till att hojtyp/märke skulle vara kopplat till huruvida föraren vinkar till mig eller ej. Jag har nog blivit lika hälsad och ignorerad av alla kombinationer.

Humöret stiger ju när man blir hälsad, men de som inte hälsar är inte mitt bekymmer. De har antagligen antingen för fullt upp med att hålla kontroll på sitt fordon, eller har näsan för högt i vädret för att se var de går.

Själv hälsar jag åt allt som ser ut som en mc. Vid övergångsställen etc brukar jag vinka till småbarn, det är enormt uppskattat. "Äkta bikers" må rulla på ögonen åt det - småttingarna är gulligare! :D




En liten hisoria. Var inne i stan med hojen Dragstar röd o grann, var på väg mot hojen för att åka iväg då ser jag en pappa med en liten grabb 4-5år ca som fick syn på min mc. Grabben stannade och pekade pappan försökte gå vidare men grabben ville titta, då fick han syn på mig i mckläder och då ville han titta medan jag startade. Grabben väntade tålmodigt medan jag fick på hjälm o hanskar och sedan när jag satte mig på och startade trodde jag han fick spel han hoppade o pekade på mig aldeles salig, jag kunde inte låta bli att gasa lite exta de gillade han. Ett härligt minne av den lille grabben

Wilda
2008-02-10, 00:06
Håller med,blir bara så trött på allt gnäll på HD och HD-åkare,ni som är så negativa till detta märke och dess förare

Jag är inte negativ, är t.o.m gift med en HD-åkare. Funkar hur bra som helst! ::)
Själv kör jag Honda. 8)

Nilsson
2008-02-10, 00:08
helt rätt min vän HD åker de men vi kör våra hojar , hi hi kunde inte låtabli

Hasse i Kristianstad
2008-02-10, 01:03
ALLTID detta jevvla hackande på HD och HD åkare,blir så trött,é ni så f-bannat avis,eller??? >:(

Det är inget fel på HD åkare generelt, en del bär sig lite konstigt åt bara. Jag har 4-5 bästa kompissar som kör HD, tror att du kan vara en av dom.
Den lilla klicken av HD åkare som beter sig lite konstigt, vill gärna att vi andra skall vara lite avis, tyvärr så är vi inte det, vi trivs med de hojar vi kör och vill inte byta.

Hamre
2008-02-10, 01:16
Är det inte konstigt, dom tror, nej dom är övertygade om att dom kör världens bästa hoj. ::)
Och dom tål inte minsta kritik mot sin lilla hd. ::) Det finns faktiskt hd ägare här omkring Lysekil som inte kan tänka sej att åka ihop med nåt annat hojmärke.
Nu blir jag väl hängd av alla hd-mu.... åkare (heter det), men jag står för min åsikt!
Jag hoppas ju att det finns nån hd åkare här som inte tar illa upp, alla är ju inte såna som jag har beskrivit här.
Ha De.

Kalle Kanon
2008-02-10, 02:55
Jag är inte så lite impad av att så många verkar ha full koll på märket på alla hojar ni möter. När jag tänker efter så kan jag nog för min egen del i de flesa fall inte med säkerhet säga om det verkligen var en Suzuki jag mötte eller bara en kopia. Kanske är det för att jag kör för fort och inte hinner uppfatta eller helt enkelt för att jag inte bryr mig om ifall andra kör en äkta Suzuki eller nöjer sig med kopior. Hälsar gör jag i alla fall alltid. 8)

Wilda
2008-02-10, 07:43
Jag är inte så lite impad av att så många verkar ha full koll på märket på alla hojar ni möter. När jag tänker efter så kan jag nog för min egen del i de flesa fall inte med säkerhet säga om det verkligen var en Suzuki jag mötte eller bara en kopia. Kanske är det för att jag kör för fort och inte hinner uppfatta eller helt enkelt för att jag inte bryr mig om ifall andra kör en äkta Suzuki eller nöjer sig med kopior. Hälsar gör jag i alla fall alltid. 8)


Är helt med dig! Spelar roll! Hälsar gör jag likväl lika glatt på alla!

VN15
2008-02-10, 16:37
Självklart häsar jag. Det är ju en av grejerna med att åka båge. Det gjorde vi ju redan med min gamla AS2J.

fransson
2008-02-10, 18:23
Ganska roligt att läsa denna tråd
Handen på hjärtat hur många av er ser om det är en HD eller Japps ni möter på vägen
(cromsläde)
Det är ju så att många av trendnissarna åker en Customhoj ,HD eller tvåpipig risbrännare
Dom flesta HD-knuttarna jag känner hällsar på allt med två hjul :)

Hasse i Kristianstad
2008-02-10, 19:31
Körde i grupp i dag, åkte bakom en HD han hälsade även på plastraketer :D

werner
2008-02-10, 19:35
:o Vad säger du? Är du säker på att det var en HD ;D

Hasse i Kristianstad
2008-02-10, 19:56
Jodå, HD ägare kan vara väldigt trevliga, känner flera sådana ;)

tomahs900
2008-02-18, 12:38
Kul grej angående hälsande....jag krockade min jobbebil för ett tag sen...
snäll som min chef e fick jag hans bil o han tog frugans(liten firma).

Nu e de så att varannan bil hälsar på mig nu..allt från lastbilar till traktorer...
Jag hinner inte reagera,när jag får upp näven e dom i backspegeln..

Väntar bara på att chefen ska få ett samtal om att han blivit högfärdig,o allt e mitt fel.

Så summan av kardemumman e väl att hälsa e bra!!

fremas
2010-07-19, 12:30
Hälsar du på andra hojåkare?

Har märkt att dom som hälsar oftast är custom/chopperåkare samt några Touringåkare.

Vilka hälsar du på?

1.Custom/Chopperåkare
2-Touring
3.Offroad/enduro
4.Sporthojar
5.Goldwing T.ex


Hälsar På Alla Själv

Jonas
2010-07-19, 12:34
Jag hälsar alltid och på alla! :)

fremas
2010-07-19, 12:36
Jag hälsar alltid och på alla! :)

Ger Tummen upp

Vi har alla samma intresse o bör liksom hålla ihop..man märker liksom om ngn är "knutte" Eller inte

;)

Coax
2010-07-19, 12:47
Hälsar naturligtvis på alla!

Mats Liifv
2010-07-19, 12:49
Hälsar på alla, inklusive poliser. Dom kan bli lite paffa ibland, men hälsar oftast tillbaka. :)

Seth
2010-07-19, 13:10
Hälsar på alla.

BanditJanne
2010-07-19, 13:39
Säger som Mats, även poliser får en näve i luften. De brukar oftast hälsa tillbaka, värre är det med customåkare modell äldre. (inga fördomar här inte, bara erfarenhet)

leffa
2010-07-19, 16:40
jajamensan här åker kardan upp :=)

Danne
2010-07-19, 16:50
Här med, till alla. Det är nog ca 8 av 10 som hälsar tillbaka...

Jan-Olov
2010-07-19, 17:08
Hälsar på alla, inklusive poliser. Dom kan bli lite paffa ibland, men hälsar oftast tillbaka. :)
Jag med.

Figurehead
2010-07-19, 17:16
Klart man hälsar på alla! Iaf när man har möjlighet.

Hamre
2010-07-19, 17:27
Hälsar för det mesta.
Fransfolket utmärker sej med att inte hälsa på annat än andra med fransar! Inte alla men ett flertal!
Vet ej om det är en lokal företeelse eller om det är allmänt.
Sporthojsåkare och Wingeåkare har också lite svårt för att släppa styret.

Gibson
2010-07-19, 17:28
Jag hälsar på alla.:D

Gurrag
2010-07-19, 18:09
Hälsar på alla. Utryckningsfordon av alla slag får tummen upp =)
De är mcfolkets vänner =)

Ove
2010-07-19, 18:16
:) Jodå! Jag hälsar på alla efter vägen utom bilar. De som inte hälsar tillbaka är som regel mopeder och glidare. :rolleyes:

Roadking
2010-07-19, 18:28
Hälsar på allt och alla. en och annan karamellknutte låter dock bli att hälsa tillbaka;-/

erkagn
2010-07-19, 18:32
Hälsar på alla!

Ingemar
2010-07-19, 20:10
:cool: Absolut. Krattan i vädret. :)

Mc-Bosse
2010-07-19, 20:22
Om hälsningen sammanfaller med handhavadet av kopplingshandtaget så brukar jag nicka istället.

Motormannen
2010-07-19, 20:25
Hur är kamratskapen om man t.ex stannar på en mack eller annat? Byts det några ord om vems hoj som är störst, bäst och vackrast?

Jag kommer att hälsa jag också minsann, förutom då jag har trafikläraren hack i häl då förstås! Händerna på täcket... ehm... styret! ;)

erkagn
2010-07-19, 20:43
Hur är kamratskapen om man t.ex stannar på en mack eller annat? Byts det några ord om vems hoj som är störst, bäst och vackrast?

Jag kommer att hälsa jag också minsann, förutom då jag har trafikläraren hack i häl då förstås! Händerna på täcket... ehm... styret! ;)


Vi var ju och fikade på ett café på landsbygden idag. När vi gick därifrån så mötte vi ett par på en Guldvinge som var på väg in att fika. De sa hej! Men tror att folk är blygare att prata när man står öga mot öga.

Mc-Bosse
2010-07-19, 20:44
Hur är kamratskapen om man t.ex stannar på en mack eller annat? Byts det några ord om vems hoj som är störst, bäst och vackrast?

På Biltemas parkering hade jag stannat med min gamla Kawasaki LTD från -81. Bredvid parkerades en nyare Kawasaki av kromslädemodell. Jag log och sa skämtsamt; två Kawasaki och pekade först på min och sedan på hans hoj. Han bara glodde och sa inte ett ord utan slängde jackan på hojen och gick in i varuhuset.

Motormannen
2010-07-19, 20:45
Det var det värsta! Eller ska man ens bli förvånad, det är ju Sverige vi bor i? Teorin med att folk blir blygare när man står öga mot öga är nog inte så dum.

Jonas
2010-07-19, 21:14
På Biltemas parkering hade jag stannat med min gamla Kawasaki LTD från -81. Bredvid parkerades en nyare Kawasaki av kromslädemodell. Jag log och sa skämtsamt; två Kawasaki och pekade först på min och sedan på hans hoj. Han bara glodde och sa inte ett ord utan slängde jackan på hojen och gick in i varuhuset.

En sån sprätt. Ja, tråkiga och dryga människor finns överallt. Dock inte i vårat härliga hojgäng som jag har lyckan att köra tillsammans med. Vi kommer ofta i kontakt med alla sorters människor när vi är ute. Vi försöker bjuda på ett leende och lite kallprat och det fungerar bra. Men vissa idioter är födda till att vara otrevliga och tvära. Bara att försöka nonchalera dem. :)

swedan
2010-07-20, 05:47
Jag hälsar oftare än andra hälsar tillbaka.
De flesta gör det, men inte alla.

Om man har stannat på t ex en mack så kommer det relativt ofta någon med eget hojintresse som kommenterar hojen. Även om de själva åker någon annan typ av hoj.

Kret
2010-07-20, 10:45
Jag hälsar på alla och tycker nog att de flesta hälsar tillbaka.

Åkte cirka 140 mil för någon vecka sen (30-40 mil per dag) och på de flesta rastplatser man stannade på kom det fram någon ur en husvagn och undrade vart man var på väg, hur långt man åkt o. dyl.

Om jag inte kört med full packning på motorcykeln är det nästan enbart de som sitter på en hoj som pratar med mig.

Mr.Peter
2010-07-20, 11:08
Jag hälsar alltid på alla mc och ibland slinker det med en o annan moped osså!!

leffa
2010-07-20, 12:05
På Biltemas parkering hade jag stannat med min gamla Kawasaki LTD från -81. Bredvid parkerades en nyare Kawasaki av kromslädemodell. Jag log och sa skämtsamt; två Kawasaki och pekade först på min och sedan på hans hoj. Han bara glodde och sa inte ett ord utan slängde jackan på hojen och gick in i varuhuset.

suck, att de bara orkar vara på det sättet

Mc-Bosse
2010-07-20, 13:02
suck, att de bara orkar vara på det sättet

Nu kan det ju vara så att människan ifråga inte förstod det svenska språket och därför valde att vara tyst. Eller han kanske var döv? Vad vet jag? Vi är alla olika och jag struntade egentligen i vilket. Jag försökte bara vara lite smålustig och det tyckte jag ändå att jag var trots att responsen blev noll (0). :D

gunther
2010-07-20, 13:55
hälsar på alla motorcyklar, även poliser. dock lite lyckats flörta fram en motreaktion från någon MC-polis ännu. har dock själv missat att hälsa vid tillfällen p.g.a. att jag varit för koncentrerad på att läsa trafiksituationer, utgår ifrån att liknande gäller om någon inte viftar tillbaka med den frenesi jag förväntar mig. =)

har råkat ut för samtalsvilliga personer på mackar varav en tyckte att han kunde sparka lite på däcket på min sprillans nya båge som inte ens gått 3 mil ännu och fälla någon smakfull kommentar samtidigt. gissa om jag satte hjärtat i halsgropen! =)

Mats Liifv
2010-07-20, 14:12
Har råkat ut för samtalsvilliga personer på mackar varav en tyckte att han kunde sparka lite på däcket på min sprillans nya båge som inte ens gått 3 mil ännu och fälla någon smakfull kommentar samtidigt. gissa om jag satte hjärtat i halsgropen! =)

"Däcksparkare" är en sort för sig. Har bara sett dom i samband med köp av begagnade bilar själv. Undrar vad man vill testa med sparken, lufttryck eller...?;)

Mc-Bosse
2010-07-20, 14:21
"Allegedly, people walking round a used car lot kick the tyres of the cars they are looking at. This is a completely useless action that tells them nothing about the car, so "tyre kicker" is someone paying attention or showing interest who doesn't actually know anything about what he is looking at."

http://www.answerbag.com/q_view/1009964

En fullständig novis som har noll koll men som på något vis måste markera att han visst då vet någonting... ;)

Starrider_Johnny
2010-07-20, 14:50
Vi har varit på en långsemester i sommar i Sverige och Finland och dom enda vi mött som inte har vinkat tillbaka är nästan bara knuttar med svart/orange jacka av någon anledning ;):confused:

Mats Liifv
2010-07-20, 15:28
Vi har varit på en långsemester i sommar i Sverige och Finland och dom enda vi mött som inte har vinkat tillbaka är nästan bara knuttar med svart/orange jacka av någon anledning ;):confused:Har man inte jacka i "rätt färg" kan de vara lite svåra....en del av dom!

Chappy
2010-07-20, 15:41
Däcksparkandet är nog en gammal kvarleva från förr, då man hade så dåliga hjullager och spindelleder att de kunde bedömas med några välriktade sparkar.

Figurehead
2010-07-27, 13:47
Kom just hem efter en tur på ca 10 mil och kom att tänka på en grej.
Hälsar ni på de ni möter även om det är bred motorväg med skilda körfält? Gjorde ett test och hälsade på ALLA motorcyklister på vägen hem och alla hälsade tillbaka, utom på motorvägen. Finns det nån oskriven regel som säger att vägen är för bred för att hälsa? =)

Mats Liifv
2010-07-27, 13:55
Kom just hem efter en tur på ca 10 mil och kom att tänka på en grej.
Hälsar ni på de ni möter även om det är bred motorväg med skilda körfält? Gjorde ett test och hälsade på ALLA motorcyklister på vägen hem och alla hälsade tillbaka, utom på motorvägen. Finns det nån oskriven regel som säger att vägen är för bred för att hälsa? =)kanske kan vara så att man inte alltid ser dom som åker på andra sidan vägen, om det är en bred mittremsa?

Nicke
2010-07-27, 14:13
Här hälsas också på alla!

Måste dock tillägga att två gånger har poliser hälsat på mig FÖRST! Första gången så satte jag nästan hjärtat i halsgropen och tänkte: *Jag har faan inte gjort nått*=) Men sen kom jag på att det var en 'high five-hälsning' vilket är en jäla skillnad ;D

Må hälsan vara på topp!:)

lars
2010-07-27, 18:16
Jag hälsar på alla som kör Mc/trike även HD;)

Roadking
2010-07-27, 18:33
Jag hälsar på alla som kör Mc/ HD;) Kanske en dum fråga, men är inte Hd en mc i allra högsta grad??????????

eljem
2010-07-27, 18:50
Kanske en dum fråga, men är inte Hd en mc i allra högsta grad??????????

Hd är bara en MC ..och inte i allra högsta grad.???...tycker jag

Apropå hälsning så hälsar jag bara tebaks;)...

Jonas
2010-07-27, 19:11
Var ute en tiomilasväng idag och 80% hälsade. Dock inte fem killar på sporthojar som körde långsamt bakom en bilkö. De hade kanske läst i en annan tråd här (!?). :)

Sen vid Danvikstull möttre jag tre HD-killar som också körde kångsamt i kö. De hälsade inte heller trots att jag höll handen högt.

Fan vilka trista typer. Man kan undra vad de har för kultur i gruppen och vilket snack som går när de fikar; "asså grabbar, vi hälsar fan inte på andra än de som kör likadana hojar som oss, fatta!" "men om de hälsar på oss då?" "näe, fatta sa jag, ingen hälsar på andra hojtyper!!" "ok"....

Nu är det ju bara en liten klick som inte hälsar och jag mår inte dåligt av det. Däremot måste de känna sig ganska sorgliga som aldrig hälsar. Själv känner jag mig urdum om jag inte hinner få upp handen till någon som morsar först. :o

engström67
2010-07-27, 21:09
Var ute en tiomilasväng idag och 80% hälsade. Dock inte fem killar på sporthojar som körde långsamt bakom en bilkö. De hade kanske läst i en annan tråd här (!?). :)

Sen vid Danvikstull möttre jag tre HD-killar som också körde kångsamt i kö. De hälsade inte heller trots att jag höll handen högt.

Fan vilka trista typer. Man kan undra vad de har för kultur i gruppen och vilket snack som går när de fikar; "asså grabbar, vi hälsar fan inte på andra än de som kör likadana hojar som oss, fatta!" "men om de hälsar på oss då?" "näe, fatta sa jag, ingen hälsar på andra hojtyper!!" "ok"....

Nu är det ju bara en liten klick som inte hälsar och jag mår inte dåligt av det. Däremot måste de känna sig ganska sorgliga som aldrig hälsar. Själv känner jag mig urdum om jag inte hinner få upp handen till någon som morsar först. :o

Jag håller med dig,inget att må dåligt av.Men jag måste ju erkänna att jag avstår själv ibland,vill ju inte blåsa av när jag tar bort handen från styret:D. men för det mesta så hälsar jag,men jag tycker det är rätt töntigt ibland. När jag och min farsa är ute och åker så har jag lagt märke till att han aldrig hälsar?han har kört hoj i 40år och han hälsar aldrig:confused: jag har frågat varför,och han svarade bara, varför skall jag göra det,hälsar du på alla bilister när du är ute och kör bil,är väl det svar man får:).Men alla är väl olika,jag gör det själv för det mesta i allafall,om det är möjligt,kan ju vara svårt ibland i hög fart eller snabbt möte i en kurva8)

Mc-Bosse
2010-07-27, 22:47
Mopedister på trimmade eu-mopeder brukar glatt hälsa tillbaka om man i god tid viftar med näven. De känner sig ju då som medlemmar i mc-kollektivet kan jag tänka mig... ;)

Mc-Bosse
2010-07-27, 22:54
Finns det någon som är ansvarig för att hälsa om en grupp av hojar är ute och kör? Och är det passagerarens ansvar att hälsa? Det senare verkar ju rätt praktiskt faktiskt för han/hon bara sitter där ju... :D:D:D

veteranmc
2010-07-28, 20:31
jag hälsar på alla motorcyklar som jag möter efter vägarna. kollade när vi kom med bsan från stockholm dom flesta hälsar tillbaka, ser jag däremot ett veteranfordon gör jag alltid tummen upp. även om det är bilar å mopeder.

M@rie
2010-07-28, 21:10
Jag hälsar på de flesta, under förutsättning att jag inte är mitt inne i en korsning men då brukar jag försöka få till en nick istället. Ibland vinkas det även till mopedister, speciellt på vägarna mellan Sthlm och Uppsala där mopparna vinkar frenetiskt så fort man möter dem :D

GeCe
2010-07-28, 22:41
Hittills har jag hälsat på alla från mopeder till poliser om inte trafiksituationen eller handhavandet av hojen fodrar mer uppmärksamhet. Det tråkiga är ju att ett del inte hälsar tillbaks och det vet man ju aldrig i förväg så jag funderar på att sluta med det där överhuvudtaget. Men hälsa tillbaks om någon hälsar bör man väl kosta på. ;)

Maestro
2010-07-29, 02:38
Hälsar ni på motorvägar?
Har mött en hel del som gör detta trots avstånd och vägräcken.

adara
2010-07-29, 07:45
Naj, på motorväg brukar jag inte hälsa. Om det inte är så att ngn ligger i filen bredvid mig och håller samma hastighet, då kan det hända=)
Möjligt att folk har hälsat på mig även från andra sidan, det skulle jag antagligen inte ens har uppfattat. Jag tittar för det mesta inte på den motsatta trafiken alls - iaf inte när det gäller motorvägarna runt Stockholm, där man alltid får räkna med några hektiska filbyten.

pewa
2010-07-29, 11:18
Jag brukar hälsa, om jag inte är allt för disträ vid tillfället :)

Slår ihop denna tråd med en äldre befintlig på samma ämne.

Bennie Bleking
2010-07-29, 11:35
Hälsar alltid. På allt och alla.
Ute på landsbygden blir gubbar o gummor, bara glada om man vinkar på dom. ;)
När man kör fort och sträcker upp armen , ex motorväg, så blir det ett jädrans vindfång.
Det är nästan så man håller på att flyga av cykeln.:eek:

Mats Liifv
2010-07-29, 11:43
När man kör fort och sträcker upp armen , ex motorväg, så blir det ett jädrans vindfång.
Det är nästan så man håller på att flyga av cykeln.:eek: Du får köra en avmätt liten "Silviavinkning"....;)

Mr.Peter
2010-07-29, 13:05
När man kör fort och sträcker upp armen , ex motorväg, så blir det ett jädrans vindfång.
Det är nästan så man håller på att flyga av cykeln.:eek:

Jadu Bennie ibland sticker armen iväg så man behöver hjälp att dra in den.

Figurehead
2010-07-29, 15:05
Min körskole-lärare var väldigt mån om att man skulle ha balans nog att kunna hälsa när man körde, och tillämpade tom detta i övningar på lektionerna. Fick lära mig en inte allt för snygg, men praktisk, cirkel-rörelse att tillämpa i högre farter. Följ med fartvinden, när du hälsar, istället för att motarbeta den, så är det lättare att hålla balansen...

Mr.Peter
2010-07-29, 15:26
I vissa länder i Europa (bl.a Holland) så hälsar men med benet.(vid tex omkörningar)

gunther
2010-07-29, 15:33
har noterat det i Frankrike när jag varit där, sett det göras i Sverige och gör det själv ibland när jag kört om både båge och bil (som underlättat omkörning).

Motormannen
2010-08-02, 11:35
Hur är det med helljusblinkningar? Måste vara mest trafiksäkert.

räven
2010-08-02, 12:45
Sett en del helljusblink i sommar. Förr va det en varning om problems längre fram, tex. poliskontroll.

gunther
2010-08-02, 13:29
helljus funkar inte för min del eftersom det är påslaget hela tiden. Däremot så blinkar en del bilister med helljuset åt mig - jag tolkar det mest som glada tillrop. ;)

DearHunter
2010-08-02, 14:08
Klart att man hälsar :D Alla känner apan nu...apan känner oxå många. Blir ett jefla viftande ;)


Fast iår så verkar de på sporthojarna hälsa mindre än förut :confused:. Är det bara inbillning ??
Kanhända så känner sig sporthojsförarna mer och mer ovälkomna bland andra kretsar via forumen och kritiken och nu tröttnat på att först hälsa....kanske, kanhända, eventuellt, möjligt, ja.. eller hur det nu kan vara :rolleyes: