handdator

Visa fullständig version : Uppkörning snart fråga om gruskörning



moses
2010-07-18, 17:09
Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

Tack på förhand!

Jonas
2010-07-18, 17:39
Hitta bara spåret där gruset är packat. Kör i normalfart, 40-50 km/h. Du får vara försiktig när du stannar/vänder hojen. Använd gärna fotbromsen försiktigt och undvik frambromsen. Tänk på att gruset kan vara lömskt i det fall du sätter ned foten vid stannande. Annars inga som helst problem. Det är inte grusbus du ska ägna dig åt. Kör bara som vanligt.

Och lycka till med uppkörningen. Det går säkert bra!! =)

Jonas
2010-07-18, 17:42
Och när du har kortet i din hand får du gärna köra med oss på våra turer. Vi kör lugnt och sansat så att alla hänger med på ett säkert sätt. :)

akems
2010-07-18, 21:27
Det är inget farligt,kör som vanligt och som tidigare skrivits undvik handbromsen,kan kännas som motorcykeln vandrar lite om det är väldigt löst men det är mest en känsla.
Lycka till
Åke

Ove
2010-07-18, 21:39
Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

Tack på förhand!

:confused: Funderar lite...Tycker nog att det vore bra om man hade som regel att få övningsköra lite på grus. Man måste köra på grus även om man tänker sig att bara köra asfalt för den räcker oftast inte ända fram om man är utanför stan. Sen är det faktiskt så att en stor del av vägnätet består av grusvägar.

Mats Liifv
2010-07-18, 21:42
Märkligt att läraren inte introducerat dig till gruskörning. Borde absolut vara en obligatorisk del i utbildningen. Kan man köra säkert på grus kan man behärska alla underlag...

stefanistockholm
2010-07-19, 00:38
Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

Tack på förhand!

Är det på Tullinge du ska köra upp?

moses
2010-07-19, 07:03
Tack för alla tips/peppning! Nope, barkaby blir det.

Jonas; det hade absolut varit trevligt att ta en tur när kortet är i handen!

Mats Liifv
2010-07-19, 07:24
Vi håller tummarna för dig och hoppas att du snart kan följa med gänget på en runda!

AT-gubben
2010-07-19, 12:25
Hitta bara spåret där gruset är packat. Kör i normalfart, 40-50 km/h. Du får vara försiktig när du stannar/vänder hojen. Använd gärna fotbromsen försiktigt och undvik frambromsen. Tänk på att gruset kan vara lömskt i det fall du sätter ned foten vid stannande. Annars inga som helst problem. Det är inte grusbus du ska ägna dig åt. Kör bara som vanligt.

Och lycka till med uppkörningen. Det går säkert bra!! =)

Visst är det bra att köra försiktigt och då kanske speciellt på grus om man är ovan. Men att varna för att använda handbromsen är inte bra. Precis som på asfalt har men fortfarande bästa bromseffekten på framhjulet och är det bråttom att få stopp så ska alla bromsar användas. Men på löst underlag så har Jonas rätt i att man ska ta det varligt. Rakt fram går det alldeles förträffligt att använda alla bromsar oavsett underlag. Innan kurvor ska man ha anpassat farten så man kan ta kurvan på ett säkert sätt.
Träna gärna att bromsa och köra på grus och man får som Mats skiver ett kunnande som ger väldig säkerhet i all hojkörning. Jag tror inte att uppkörning kommer att ske på dålig grusväg utan Moses kommer inte att ha några problem.

När du har fått ditt körkort så passa på att leta reda på någon gruskurs att deltaga i. Det ger massor.

Lycka till Moses

Mats Liifv
2010-07-19, 12:46
Precis som AT-gubben skriver använder jag mest frambromsen, även på grus. Låser du upp den när du kör rakt fram händer inget dramatiskt. Bromsar du däremot enbart bak och låser bromsen kan du få ett riktigt otäckt kast på hojen. Svårt att ge tips den här vägen. När du väl fått ditt körkort kan vi träffas och jag kan ge dig lite instruktioner och enkla övningar, om du vill.

Vad har du för hoj förresten?

moses
2010-07-21, 06:12
Ja det hade inte varit fel Mats, jag kommer att köpa en triumph bonneville t100.
Så inte direkt en grus hoj:)

Mats Liifv
2010-07-21, 07:43
Ja det hade inte varit fel Mats, jag kommer att köpa en triumph bonneville t100.
Så inte direkt en grus hoj:)
Kommer säkert att funka utmärkt att köra med även på grus, med några enkla tips.

gunther
2010-07-21, 08:30
jag fick förmånen att åka grusväg både en och två gånger under min tid på körskolan och dom viktigaste tipsen jag tog med mig därifrån är följande:
* knip hårdare runt tanken med benen än du kanske skulle göra normalt, gör dig flexibel i höften.
* innan kurva - se till att du är färdigbromsad.
* vid utgång ur kurva där du börjar accelerera så smått igen kan det hjälpa att lägga lite lätt tryck på bakbromsen för att undvika känslan/rädslan av att bågen ska sladda iväg.

framförallt det sista av dessa tre tips blev en riktig pollett för mig på grusväg. det kanske inte spelar så stor roll praktiskt (saknar tillräcklig erfarenhet för att bedöma detta), men rent psykologiskt så hjälpte det mig väldigt mycket.

Diversion
2010-07-21, 16:38
Använder du körskolans hoj? GSX:en är ju vanlig. Den och 80-talshojar går fan som på räls på grus jämfört med de flesta moderna landsvägare.

moses
2010-07-22, 23:12
Kan glatt meddela att kortet är i min hand! Imorn ska de tjackas hoj!

Kret
2010-07-22, 23:15
Stort Grattis!

Gurrag
2010-07-22, 23:19
Grattis... fick du köra grus?

Jonas
2010-07-23, 00:15
Kan glatt meddela att kortet är i min hand! Imorn ska de tjackas hoj!

Varmt grattis, Moses! Bra jobbat! Nu är du välkommen att åka med på våra turer. Jag tror du skulle gilla det! :)

stefanistockholm
2010-07-23, 06:13
Stort Grattis!!! Nu börjar det riktigt roliga... :)

moses
2010-07-23, 07:00
Nej det blidde inget grus. Trodde däremot att ja skulle kugga då det gick sisådär i början.
Det första som hände va att ja inte fick i 2:an, den hade hakat sig helt enkelt o fick nästan panik innan den till slut gick i.
Sen missade ja hans anvisningar vid en motorvägsavfart vilket han blev rätt sur på. Men han va rättvis och såg att ja körde säkert i resten av körningen.

Fifan vilken känsla de kommer va att glida på min egen hoj idag!

AT-gubben
2010-07-23, 07:57
Kan glatt meddela att kortet är i min hand! Imorn ska de tjackas hoj!

Grattis till lappen. Vad är det körskolläraren brukar säga? "nu har du tillstånd att köra själv och lära dig köra motorcykel"

Lycka till Moses!

erkagn
2010-07-23, 08:07
Kan glatt meddela att kortet är i min hand! Imorn ska de tjackas hoj!

Grattis!

Mats Liifv
2010-07-23, 08:43
Stort grattis!

Den känslan är oslagbar, att få köra sin egen hoj dit man vill, när man vill. Du får väl hänga med oss på nästa körning, om du känner för det!

Gurrag
2010-07-23, 22:12
Grattis!

Coax
2010-07-23, 23:32
Grattis!