handdator

Visa fullständig version : Vilken hoj är bäst för mig?



Freda
2010-07-16, 04:11
Hej, ny här och hoppas på hjälp men alla mina frågor i detta mitt första inlägg....
Till att börja med så har jag läst de flesta inläggen här på Custom, trevlig läsning.

Jag letar alltså efter den perfekta? hojen. (för mig då :P)
Jag har kollat igenom nästan alla customhojar som finns och fastnat för Intruder 1400 då den i mitt tycke är en riktig skönhet, gillar verkligen looken.
Jag gillar tex inte customs som ser ut som tex Yamaha XVS 1100 Dragstar inte heller Stratoliner.... för att ta några.

Det viktigaste är ju dock hur hojen är att köra så jag provkörde en Intruder 1400 -95 och den var verkligen som en dröm att köra ända tills mätaren står nånstans runt 100 - 105 km/t sen vart det nattsvart, blev grymt besviken på vibrationerna mellan 105 - 140 (fortare ville jag inte köra)
Alltså visst kom det vibrationer även när man axar men det funkar ju sas och är ju lite läckert men jag vill ha en hoj jag kan köra 30 - 50 mil i stort sett nonstop och i vissa lägen är det helt ok att ligga i 70 - 80 eller 90 - 100 men vissa ställen om man åker längre transportsträckor på motorväg kanske man vill ligga i 120 - 130 och det va stört omöjligt på denna Intruder.
Kändes som jag stoppat huvet i en såndär padda man stampar marken med efter en stund.

Så nu kommer en hel massa frågor om Intrudern.
Hade jag otur och körde en med obalans i motorn? Eller har alla långslagiga detta problem?
Har förstått att äldre Intruder har ca 10 hk mer, nån som vet vilka årsmodeller?
Är det nån skillnad på utväxling på dessa?
Kan man tex ändra utväxling på kardan så dessa vibrationer kommer senare runt 140?
(bryr mig inte om ifall det blir lite sämre ax)

Eller ska jag helt enkelt testa och provköra nån av alla hojar som inte tilltalar mig lika mycket och isåfall vilken föreslår du?

Gillar även looken på 800 Intruder men har en känsla av att den helt enkelt inte räcker till...(eller har jag totalt snöat in;)

Ser verkligen fram emot alla synpunkter positiva som negativa.

erkagn
2010-07-16, 06:06
Hej och välkommen till forumet! Har inte provkört Intruder 1400 men läst tester att den fått kritik för dålig väghållning och bromsar. Hur det är med vibrationer vet jag inte. 800:an tror jag du växer ur på en säsong eller så. Har du funderat på Kawa Mean Streak då? Men de är en aning dyrare än Suzuki 1400:a.

swedan
2010-07-16, 08:16
Hej och välkommen hit!

Läste ett test om Intruder här http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/suzuki_intruder_1400/index.html
Det står att Suzuki införde en 5-växlad låda 1997, som tidigare hade funnit på europeiska modeller.
Varvtalet minskar då med c:a 300 rpm vid 70 mph, c:a 116 km/t.
Var den 4 eller 5-växlad som du provkörde?

Jan-Olov
2010-07-16, 09:43
Hej och välkommen till forumet! Har inte provkört Intruder 1400 men läst tester att den fått kritik för dålig väghållning och bromsar. Hur det är med vibrationer vet jag inte. 800:an tror jag du växer ur på en säsong eller så. Har du funderat på Kawa Mean Streak då? Men de är en aning dyrare än Suzuki 1400:a.
Jag har hört samma sak som ovan. Testa Viragon 1100 lite samma stuk, bra väghållning och bra bromsar. Fast är du lång eller taskig rygg kolla körstälningen.

Roadking
2010-07-16, 10:05
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_Lowrider_FXDL_27463863.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/trelleborg/Harley_davidson_02_28429418.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_XL1200C_1ars_gar_Fri_frakt_2834682 3.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_FXDX_1ars_gar_3_95_r_Skickas_28287 773.htm?ca=23_4&w=1


Ingen aning om vad du är villig att betala, men det finns annat än Suzuki på marknaden;-)

harpoonman
2010-07-16, 12:38
Min första cykel var en 1100 Virago, den hade jag i 3 år, en absolut perfekt instegscykel för en kille men även tjej, låg i midjan och kardan o bra bromsar.
1400 Intrudern har jag provat och den hade inte dom bästa väghållningsegenskaperna anser jag.
Jag brukar säga att tror man sej komma ha ett gediget mcintresse att förvalta så ska man inte köpa ngt under 1000 cc.

Min sambo sålde nyligen sin Kawa 800 Classic som hon hade i över 8 år, hon valde sen mellan HD, Kawasaki Mean Streak och Honda VTX 1300....inget illa om HD men det är för mkt pengar för dom cyklarna, andrahandsvärden eller inte så det avrådde jag ifrån.

Det landande i en Honda VTX 1300 C (inte 1300 Fury) och jag måste säga att där har Honda fått fram en underbar custom, motorn och växellådan är grym.
Fotplattorna är något man får bli van med, på en del amerikanska modeller av VTX 1300 finns det fotpinnar så jag ska researcha lite om att byta till pinnar enligt önskemål fr tjejen

Summa summarum: Honda VTX 1300 verkar vara en otroligt gedigen och välbyggd cykel med en skitfin motor och lika fin växellåda, sista växeln upplevs som en ren överväxel.
Lilla minuset hamnar på bromssidan, den stannar bra men man får trycka till lite extra pga enkelskivan fram, jag begriper inte varför man inte sätter dubbla diskar el 6 kolvsok på en nytillverkad stor glidare.
Jag åker Intruder 1500 själv mellan varven och där får man ta i om man ska stanna snabbt

Så ut o testa en Honda VTX 1300 el Kawasaki Mean Streak, där tror jag faktiskt du har en av dina "kandidater" till ditt nästa ägande...allt handlar såklart om vilken budget man har och vad man vill att det ska sitta på.

Roadking
2010-07-16, 13:24
Absolut inget fel på Honda, lite väl plastig bara, men motorn är riktigt bra. Dock så va det väl inte det stuket som efterfrågades av trådskapare, men som sagt en bra hoj i det stora hela.

Freda
2010-07-16, 16:18
Hej och välkommen hit!

Läste ett test om Intruder här http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/suzuki_intruder_1400/index.html
Det står att Suzuki införde en 5-växlad låda 1997, som tidigare hade funnit på europeiska modeller.
Varvtalet minskar då med c:a 300 rpm vid 70 mph, c:a 116 km/t.
Var den 4 eller 5-växlad som du provkörde?

5 växlad :(

Freda
2010-07-16, 16:32
Så ut o testa en Honda VTX 1300 el Kawasaki Mean Streak, där tror jag faktiskt du har en av dina "kandidater" till ditt nästa ägande...allt handlar såklart om vilken budget man har och vad man vill att det ska sitta på.

Dom har ju just det stuket som jag inte gillar.... är dom inte väldigt lika tex Yamaha XVS 1100 Dragstar?

Freda
2010-07-16, 16:35
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_Lowrider_FXDL_27463863.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/trelleborg/Harley_davidson_02_28429418.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_XL1200C_1ars_gar_Fri_frakt_2834682 3.htm?ca=23_4&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Harley_Davidson_FXDX_1ars_gar_3_95_r_Skickas_28287 773.htm?ca=23_4&w=1


Ingen aning om vad du är villig att betala, men det finns annat än Suzuki på marknaden;-)

Tyvärr går HD bort om jag inte springer på en som jag gillar och har rätt pris vilket verkar osannolikt då dom är i mitt tycke övervärderade (eller är alla andra för billiga?)
Sen har jag haft polare som haft HD och bytt med kommentaren jag vill åka hoj inte skruva?

harpoonman
2010-07-16, 17:19
Dom har ju just det stuket som jag inte gillar.... är dom inte väldigt lika tex Yamaha XVS 1100 Dragstar?

Honda VTX kanske påminner en del om Drag Star men VTX´n är fetare o bulligare
Mean Streaken är en powercruiser, glidare men med råare stil, både i design o i motorn.
...det verkar som du vill ha lite mer gaffellängd på din cykel och i slutändan styrs allt av vad du har för bugdet.

Är du förstagångsköpare ??
Då kan en 800 mkt väl räcka som instegscykel.
Min sambos ga Kawa 800 Classic imponerade mkt på mej med sin ork då vi åkte 2 på den.
Allt handlar ju om prioriteringar...en äldre 1100 Virago el 1400 Intruder fullkittad för samma pengar som en nyare 800 med samma utrustning...då skulle jag satsa mina pengar på Virren el Intrudern o köra in mej på den i 1 el 2 år o sen kanske veta mer om vad man vill ha....kubik och vrid är roligt :)

BIG1
2010-07-16, 18:09
Jag har hört guld om Kawa 800 från en erfaren åkare. Själv har jag kört lite på en Virago 750 som jag gillade. Enligt gamla tester åker den ifrån det mesta i klassen när vägarna kroknar.8)

Freda
2010-07-16, 18:34
Nej jag är inte förstagångsåkare... började åka hoj -73 men har haft lite olika hojar dock ingen Customhoj om man nu inte bortser från liket jag har nu en Kawa LTD 550 som jag kräks på så allt under 1000cc går fetbort och under 1400 känns nästan i minsta laget med då jag är ganska lång, faktum va att Intruder 1400 kändes lite liten med att sitta på men tror att om man som många gör flyttar om lite med fotpinnar sadel styre så går det få hyffs på körställningen så ientligen vill jag ha en sån men måste komma tillrätta med vibrationerna om det går så jag efterlyser nån som vet lite mer om det går att bygga om utväxling mm

Om det nu inte går så får jag väl se mig om efter annan hoj då.... Virago 1100 är väl inget för långa personer eller?

Och ja kubik och vrid är det som sparkar dig där bak ;)

akems
2010-07-16, 19:46
Köper du en nyare harley behöver du absolut inte skruva mycket,nyare än -87 tror jag det är,ska vara med evo motorn.Vi har haft 2 virago en 750 och en 1100 och ska jag rekomendera så leta efter en 1100 även om dom är lite dyrare en mycket trevlig maskin som även går att köra undan med.

Roadking
2010-07-16, 22:19
Sen har jag haft polare som haft HD och bytt med kommentaren jag vill åka hoj inte skruva?
Trams8)

harpoonman
2010-07-17, 00:08
Nej jag är inte förstagångsåkare... började åka hoj -73 men har haft lite olika hojar dock ingen Customhoj om man nu inte bortser från liket jag har nu en Kawa LTD 550 som jag kräks på så allt under 1000cc går fetbort och under 1400 känns nästan i minsta laget med då jag är ganska lång, faktum va att Intruder 1400 kändes lite liten med att sitta på men tror att om man som många gör flyttar om lite med fotpinnar sadel styre så går det få hyffs på körställningen så ientligen vill jag ha en sån men måste komma tillrätta med vibrationerna om det går så jag efterlyser nån som vet lite mer om det går att bygga om utväxling mm

Om det nu inte går så får jag väl se mig om efter annan hoj då.... Virago 1100 är väl inget för långa personer eller?

Och ja kubik och vrid är det som sparkar dig där bak ;)

Jag är själv 182 cm lång och efter ett tag, då vanan kom, så började Viragon kännas lite liten faktiskt...körde mkt med fötterna på pinnarna som satt på motorbågen...så Virren skulle kanske funka med framflyttade fotreglage.
Tycker det känns lite som en overkill o bygga om en utväxling på eh ga japscykel men vad gör man iten för att vårda ett intresse :)

Freda
2010-09-21, 22:53
Det blev en Intruder 1400 med framflyttade fotpinnar och en -95 såklart då om jag fattat rätt att insatta tycker den är den bästa årsmodellen :)
Btw så vibbrerar den inte alls så som den jag provkörde förut så det måste varit nått fel på den....

erkagn
2010-09-22, 05:41
Det blev en Intruder 1400 med framflyttade fotpinnar och en -95 såklart då om jag fattat rätt att insatta tycker den är den bästa årsmodellen :)
Btw så vibbrerar den inte alls så som den jag provkörde förut så det måste varit nått fel på den....

Grattis till hojen! Måste ha varit nå fel eller nåt på hojen du provkörde förut då.

Intruder
2010-10-10, 18:15
Dom milen du vill åka passar väl inte en V-twin?
Alla V-twinar har vibbar det är det som är charmen
Ja skulle satsa på en typ v-max eller liknande hoj med en fyra
Ja har en intruder så så är inte förgasarna rätt instälda så vibbar den bra mycke

Scorpio
2010-10-11, 11:25
Alla v-twinnar vibrerar mer eller mindre. Oftast gäller att ju större desto mer vibrationer.

Om man vill åka custom med så lite vibrationer som möjligt finns nog bara ett alternativ, Honda Valkyria 1500(med gamla Gold Wing motorn). Boxersexan är len som en turbin och går praktiskt taget helt vibrationsfritt. Fast det är en riktig klump..


Edit:
Ser nu att du redan köpt hoj.. Gratulerar :)

Freda
2010-10-11, 11:57
Tack, den jag köpt vibrerar inte mycket alls utom förstås vid låga varv, den Intrudern jag provkörde tidigare vibrerade sjukt mycket så nått fel va det på den. Så den jag köpt känner jag att jag kan åka riktigt långt på :)

Scorpio
2010-10-11, 13:59
Ok.

Då var det nog nå´t fel på den du provkörde. Huvudsaken är att du är nöjd med din hoj :)

Gällande Harley-Davidson så är det i regel "surt sa räven" i de fall man snackar om att det bara är en massa skruvande. Visst är dom dyra men så länge man inte skruvar sönder dem med trim och annat så funkar de i princip som vilken hoj som helst. Förr i tiden var det däremot annat(före Evo-motorn i början/mitten av 80-talet), då var Harley-Davidson ett rent entusiastfordon.

Olle Å
2010-10-11, 21:32
Ok.

Då var det nog nå´t fel på den du provkörde. Huvudsaken är att du är nöjd med din hoj :)

Gällande Harley-Davidson så är det i regel "surt sa räven" i de fall man snackar om att det bara är en massa skruvande. Visst är dom dyra men så länge man inte skruvar sönder dem med trim och annat så funkar de i princip som vilken hoj som helst. Förr i tiden var det däremot annat(före Evo-motorn i början/mitten av 80-talet), då var Harley-Davidson ett rent entusiastfordon.

Vet inte om den gamla slogan gäller än. " Köp Japan och kör när du vill, köp HD och bo på verkstan"

Freda
2010-10-13, 20:37
Nja jag tror också det gäller lite äldre HD faktiskt... Jag kan mycket väl tänka mig en nyare HD men där sätter nog plånboken stopp för tillfället....
Såg faktiskt en HD häromdan som jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa.

Trike (http://www.hdforums.com/forum/attachments/hacked-triked-and-trailering/39478d1239679149-suggestions-for-a-newbie-considering-a-hd-trike-sportster-img_0302_ie3.jpg)

Men det är väl tur det finns en även för de som inte kan hålla balansen själva :D