handdator

Visa fullständig version : Motorljud



Olle Å
2010-07-13, 21:20
En fråga som jag vill ha besvarad, men misstänker ingen törs ge ett ärligt svar på.
Varför gör en del om sina avgassystem till den milda grad att folk blir verkligt förbannade då de hör oljudet? Om det är för att visa att här kommer JAG, eller är det för att provocera?
En V-motor har ju en skön sång som den är då man låter den jobba.

Roadking
2010-07-13, 21:27
Den frågan har jag ställ mig många gånger. Själv så har jag " i Mina öron" ett behagligt dovt muller och det skulle aldrig falla mig in att skrämma skiten folk.

Ingemar
2010-07-13, 21:48
:rolleyes: Skulle aldrig falla mig in att framkalla mer ljud än nödvändigt. De småvägar jag helst färdas på används också av ryttare och då känns det bra att ljudet inte skrämmer.
Händer ju ibland att man hamnar i en grupp hojar av det ljudliga slaget och det blir väldigt tröttsamt att få in i hjälmen. Min Affe tjoffar bara lite behagligt och så vill jag ha det :)

Gurrag
2010-07-13, 22:18
Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

=) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.

Mats Liifv
2010-07-13, 22:22
Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

=) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.
Precis som jag anser att man ska bete sig i kontakt med djur, och inte minst hästar!

Jonas
2010-07-13, 22:39
Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

=) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.

Klockrent beteende!! Det är sådant beteende som gör att vi får lite cred i hojkollektivet också av allmänheten. :)

Jonas
2010-07-13, 22:46
En fråga som jag vill ha besvarad, men misstänker ingen törs ge ett ärligt svar på.
Varför gör en del om sina avgassystem till den milda grad att folk blir verkligt förbannade då de hör oljudet? Om det är för att visa att här kommer JAG, eller är det för att provocera?
En V-motor har ju en skön sång som den är då man låter den jobba.

Min Bonnie lät en del, men jag nyttjade mest ljudet på ställen där jag inte störde allmänheten. Som i tunnlar och på större påfarter. Gott lät det, men på min nästa glidare har jag bestämt mig för att ha ett mer dovt ljud som ligger inom bilprovningens gräns.

De som kör med raka rör utan insats förstår jag mig inte på. Fruktansvärt jobbigt för såväl föraren som för allmänheten. Lite dovt muller är dock ren musik. :)

klaus
2010-07-14, 00:50
jo,nog mullrar min,men det är så jag vill ha det,gillar att lyssna på V8
Än är det ingen som klagat på mitt ljud så det verkar vara fler som tycker om det :)
Och jag har raka 3" rör utan insatser :D
Besiktningsrören är inget för mig,annat än just det ändamålet
Lite muller ska man väl ha så man vet att motorn är igång ;D

swedan
2010-07-14, 08:08
Känns säkrare i trafiken om hojen låter lite.
Ligger man i tät trafik på flerfiliga vägar så är det alltid någon som får för sig att byta fil utan att se sig för och då är det större chans att de upptäcker en MC som hörs.
Sen gillar jag också att det mullrar en del....
:)

Hamre
2010-07-14, 20:32
Känns säkrare i trafiken om hojen låter lite.
Ligger man i tät trafik på flerfiliga vägar så är det alltid någon som får för sig att byta fil utan att se sig för och då är det större chans att de upptäcker en MC som hörs.
Sen gillar jag också att det mullrar en del....
:)
Tror man att man syns bara för att man väsnas med hojen är man nog inte riktigt navlad!
Det väsnas bakom hojen inte framför, för du har väl inte rörena riktade framåt???

Sen att det skall mullra lite lagom kan jag hålla med om. Men inte som en del HDs som bara smattrar!

Roadking
2010-07-14, 21:21
Men inte som en del HDs som bara smattrar!
Kära Hamre. Dom som smattrar är inga HD8)

Hamre
2010-07-14, 21:45
Kära Hamre. Dom som smattrar är inga HD8)
Det kan du ge dej på. Ett flertal HDs som låter så illa så illa.:(
Dom låter inte så gött som min Traja.

Roadking
2010-07-15, 11:47
Dom låter inte så gött som min Traja.

Övertygad om att din trajja låter bra och det är väl huvudsaken att du är nöjd. Är själv nöjd med hur min låter. (Här provar grannen min hoj http://www.youtube.com/user/1brannlund)
Många, inklusive jag klagar ofta hur många unga far fram som galningar på sina sportmaskiner, fick själv erfara detta häromdagen, nästan så jag sket på mig av rädlsa) . Tror nog att lika många klagar över tunga V-twinnar som väsnas och jag är nog böjd att tro att det handlar om samma psykologiska fenomen som bidrar till detta okynnesutövande.

erkagn
2010-07-15, 11:53
De ska testa slipon-system i mc-nytt som kommer ut i dagarna. Ska bli spännande. Funderar på ett Roadhouse till min 950. Dem ska även testa 950:n i det numret. Har ju hört att Roadhouse ska ha ett ganska dovt muller.

Roadking
2010-07-15, 12:01
De ska testa slipon-system i mc-nytt som kommer ut i dagarna. Ska bli spännande. Funderar på ett Roadhouse till min 950. Dem ska även testa 950:n i det numret. Har ju hört att Roadhouse ska ha ett ganska dovt muller.

Här har du en shadow 1100 med Roadhouse. Jajje som äger hojen är mycket nöjd och även om ljudupptagningen inte är den bästa så kan jag garantera att dessa rör inte väsnas, utan har en mjuk och behagligt dov klang:)
http://www.youtube.com/watch?v=wg0kB1KBzdQ&feature=related

erkagn
2010-07-15, 12:04
Klart imponerad över att få sådant dovt ljud på en 1100:a. Hade ju Raask på min förra hoj en Dragstar 1100 och där var det bara knattrigt och högt och förlorade dessutom vrid på låga varv. Blir en roadhouse-pipa på min 950 till nästa säsong.

Roadking
2010-07-15, 12:09
Även jag hade Roadouse på min 1100. Här har jag tagit ur insatsen för ett litet expieiment. Monterade på den igen då jag insåg att takpannorna på mitt garage höll på att vibrera loss :D Fy fasen som det lät:eek:
http://www.youtube.com/watch?v=mXC0aL5z2bM&feature=related

erkagn
2010-07-15, 12:14
Oj oj, va den lät. Men ändå dovt fast lite för högt.

swedan
2010-07-15, 12:30
Även jag hade Roadouse på min 1100. Här har jag tagit ur insatsen för ett litet expieiment. Monterade på den igen då jag insåg att takpannorna på mitt garage höll på att vibrera loss :D Fy fasen som det lät:eek:
http://www.youtube.com/watch?v=mXC0aL5z2bM&feature=related

Lät inge vidare om den där....
Med insatserna i så var det klart bättre. :)

Roadking
2010-07-15, 12:50
[QUOTE=swedan;40225]Lät inge vidare om den där....
QUOTE] Håller fullständigt med dig:)

Olle Å
2010-07-17, 15:51
Jag har ju själv inget mot lite ljud från exvis trimdämpare för effekthöjningens skull, utan det är det jäkla ljudet från raka rör som är jäkligt irriterande för andra trafikanter. Om man inte hör motorn utan att den har raka rör, så borde man ju kunna känna av den. Då bör man dessutom ha en runt märke med tre prickar på ryggen.

veteranmc
2010-07-18, 10:32
har ni hört en gammal engelsk enstånkare så har ni hört rätt motorljud. vi har en matchless g80s 498cc 1954 i samlingen å det är då det vackraste motorcykelljud jag hört

Coax
2010-07-18, 20:04
Raka rör is da shaiit!
Dock bör man ju välja var man drar gasen i botten.
:)