handdator

Visa fullständig version : Kedja??



BIG1
2010-07-12, 23:30
Någon som har koll på kedjor?

Min kedja började rassla och göra väsen av sig nyligen och det hjälper inte att smörja eller justera kedjespänningen. Satte mig och kände igenom länk för länk och upptäckte att vissa var väldigt glappa medans vissa nästan satt fast och inte reagerade på några försök till smörjning.

Då jag tycker dreven ser rätt fina ut fortfarande tänkte jag att jag skulle klämma dit en billig kedja istället för att byta hela drivpaketet.

Gissa om det blev en aning förvirrat när jag började söka kedjor på internet. Kollar på 520 till 525 som är original på äldre och nyare BIG:ar. Vad jag inte fattar är att kedjor med samma beteckningar kan kosta allt från 300 kr upp till ett par tusenlappar. Vad är det egentligen som skiljer??

Kedjor för cross och enduro verkar kosta ungefär hälften mot vad de vanliga mc-kedjorna kostar i samma dimensioner. Återigen vad är skillnaden??:confused:

eljem
2010-07-13, 02:00
Kör inte cross men jag förmodar att MC är nog likadana när det gäller skötsel och byte av slitna delar.
kedja och drev brukar bytas samtidigt, iannat fall byter man bara byta kedja då slits den fortare eftersom drevet är inte lika jämn mot en sådan.
Hur som helst så rådar jag att byta båda samtidigt ( nya altså)...