handdator

Visa fullständig version : CDI - Yamaha XTZ 750



hobbyapan
2010-07-06, 18:03
Tjeena.

Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

Tack på förhand.

intruder vs
2012-06-05, 21:39
Tjeena.

Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

Tack på förhand.
har du sökt på e-bay har haft samma problem fick tag i en cdi box i Grekland
Har kvar denn gammla cdi boxen går att sända den till USA för reperation är du fotfarande intreserad av en cdibox

MVH
Intrudervs

swedishwiking
2012-06-06, 20:00
En fråga till intrudervs: Vilka symtom fick du när boxen pajade?

intruder vs
2012-06-06, 22:12
[QUOTE=swedishwiking;63887]En fråga till intrudervs: Vilka symtom fick du när boxen pajade?[/QUOTE

Fick ingen gnista på stiften. Blåste CDI boxen när laddregulatorn pajade tryckte in 18,4 W i batteriet, det såg ut som en fotboll. Köpte en ny regulator hos Lelles MC 750 kr pirat.
orginal kostar nästan 2000 kr. Pirat ser ut som en orginal. Det är ett vanligt problem på Yamaha 750 super tennere.
Jag hade nog tur och fick tag i en begagnad CDI box för 500 kr i grekland, startade i går den funkade. Den går så jävla bra.

Gurrag
2012-06-06, 22:22
Tjeena.

Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

Tack på förhand.

Just det du beskriver är en av de svagare länkarna hos xtz 750. CDI blir för varm och går sönder. många har löst detta genom att köpa kylflänsar till en processor och kleta på ordentligt med kylpasta vid montering.

intruder vs
2012-06-06, 22:46
Hej Gurrag du menar väl laddregulatorn den fins med kylflänsar

swedishwiking
2012-06-07, 14:15
Spännande. Läste nånstans att utgående axel på motorn är en annan svag länk, nån som har erfarenhet av detta?

Gurrag
2012-06-08, 19:54
Hej Gurrag du menar väl laddregulatorn den fins med kylflänsar

Det finns en del personer som byggt en egen kylare till CDI med hjälp av en processorkylare och kylpasta. Det är möjligt att laddningsregulatorn är en svag länk också eller att problemen hänger ihop.

Gurrag
2012-06-08, 20:04
Spännande. Läste nånstans att utgående axel på motorn är en annan svag länk, nån som har erfarenhet av detta?

Utgående axel är mycket robust. Jag har varit med om ett kedjebrott där kedjan knölade ihop sig mellan svingen och utgående axel. Det tog tvärstopp under pådrag på en låg växel men finns ingen tendens att utgående axel har skadats. Dock så hade jag tur i och med att avståndet mellan blocket och framdrev är kortare än mellan framdrev och sving. Jag ska se om jag hittar någon gammal bild på kalaset.

http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=436&pictureid=3108

http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=436&pictureid=3108

intruder vs
2012-06-09, 22:02
Det finns en del personer som byggt en egen kylare till CDI med hjälp av en processorkylare och kylpasta. Det är möjligt att laddningsregulatorn är en svag länk också eller att problemen hänger ihop.



Menar du att CDI boxen blir varm. Har inte märkt detta
kan vara en varning tack för tipset, vill inte blåsa CDI boxen igen blir dyrt.
Var kan man köpa kylpasta?

Gurrag
2012-06-10, 19:15
Kylpasta finns i välsorterade datorbutiker där man köper delar. går det att köpa processorkylare går det att köpa kylpasta.

swedishwiking
2012-06-16, 10:49
Känns ju som en bra grej om man med enkla medel kan förhindra ett haveri. Var på hojen sitter cdi-boxen?

Jochen
2012-06-28, 00:09
Är du verkligen säker på det där med kylningen av CDI-boxen Gurrag? Jag hänger en hel del på diverse super tenere forum och har aldrig hört talas om det. Däremot vet jag några som har den gamla modellen av laddregulator som gjort precis som du säger. Den nyare modellen av laddregulator (den med kylflänsar, under sadeln) som sitter på nyare årsmodeller är det väl dock sällan problem med.

Det vanliga är ju att det är laddregulatorerna som går sönder och skickar för hög spänning till CDI boxen som gör att den i sin tur går sönder. Det är nog väldigt ovanligt att den går sönder av sig självt.

Hur som helst så kan du även använda en box från första generationens TDM850 alltså 3VD motorn. Den har dock lite snällare tändning på lägre varv och aningen aggressivare i övre registret. Själv kör jag tvärt om med 3VD motor och 3LD box för den kombon är klart trevligast på grus.

Jochen
2012-06-28, 00:18
Swedishwiking - CDI boxen sitter innanför höger sidokåpa, alltså till höger om instrumenthuset typ.

Utgående axel är ett mycket vanligt problem men inte att själva axeln går sönder utan att gängorna till muttern som håller drevet ryker. Därför ska man alltid kolla om drevet är fastsvetsat på axeln om man hittat ett intressant objekt. Det finns muttrar till nyare Yamaha hojar som passar som är lite tjockare och alltså har mer gäng som greppar vilket rekommenderas. Sen ska man alltid använda en ny "låsbricka" och gärna lite locktite på muttern.