handdator

Visa fullständig version : Ny i MC-världen!



Motormannen
2010-07-05, 10:06
Tjo!

Här har ni en pigg och glad 23-årig norrlänning som nyligen bestämt mig för att ta körkort för tung motorcykel med obegränsad effekt. Tankarna har funnit länge men har inte riktigt haft ekonomi till detta.

Började med att köra moped klass II, en Crescent Compact som jag fick av min far. Därefter blev det taget traktorkort på gymnasiet och året efter körkort med B-behörighet. I våras tog jag även förarbevis för snöskoter som alla vi som inte tog B-kortet före 1 Januari 2000 måste ha (det var bättre förr!).

Nu har jag köpt MC-boken och dammat av körkortsboken, köpt mig ett allvädersställ och har kängor och hjälm sedan innan. En mycket välbehållen Suzuki GSX 400 E -82 har köpts och det är denna jag ska börja övningsköra med och lära mig grunderna. Så jag börjar med teorin och övningskör privat innan vintern kommer, möjligtvis har man råd med några körlektioner i September.

Arbetar som väktare med ordningsvaktsförordnande i Stockholms län.

Oh yes, övriga hobbys är rekreationsdykning och att ''vara i skogen'' med mina gröna kamrater i Hemvärnet!

erkagn
2010-07-05, 10:59
Varmt välkommen till detta trevliga forum. Hoppas du får många sköna övningsmil i sommar på din Suzuki.

Gurrag
2010-07-05, 17:29
Välkommen. Jag har alltid känt mig välkommen här. Folket är trevligt och vettigt och ställer upp i vått och torrt.

Jag tror du kommer trivas riktigt bra.

veteranmc
2010-07-06, 16:25
välkommen! vars ifrån norrland är du. jag ser att du bor i stockholmslän så du måste ju ha invandrat dit när du skriver att du är norrläning. själv bor jag i metropolen kalix

Motormannen
2010-07-08, 21:52
Är född och uppvuxen i Västernorrlands län, flyttade till ''fjoll-träsk'' pga jobb. Hehe! ;)

Jonas
2010-07-08, 22:05
Välkommen hit! Är tämligen säker på att du kommer att trivas. Var inte rädd att våga skriva "dumma frågor/funderingar" för du kommer inte få några dumma svar. :)

Nicke
2010-07-08, 23:49
Välkommen! Kul att du valde det bästa forumet ;)

Motormannen
2010-07-11, 22:45
Tänkte ta och skriva av mig genom att presentera min väg till A-kortet i denna tråd och uppdaterar desto närmare man kommer ''mållinjen''!

Min motorcykel, en Suzuki GSX 400 E från 1982 som jag hittat i Stockholm är nu på hemorten i Västernorrland. Hojen är en lågmilare och välvårdad, så jag ser förhoppningsvis fram emot en mjuk start utan större mekaniska reparationer.

Innan jag köpte den så har jag dammat av körkortboken och köpt MC-Boken som jag nu titt som tätt bläddrar och läser i.

Min allra första MC-utrustning ser ut som följande:
- Jofama allväderställ, begagnat men lite använt (köpt på Blocket)
- Cross-hjälm och glasögon från Biltema (köpt i våras då det togs snöskoterkort)
- Försvarets ordonnanshandskar i skinn
- Starforce uniformskängor

I morgon väntar en biltur till Sundsvall för att inhandla motorolja och filter samt bromsvätska som min händiga far har åtagit sig att byta när jag måste ned till kungliga huvudstaden igen på eftermiddagen. Kanske hinner vi öva lite serpentinkörning också.

Jag har fixat två handledare till min privata övningskörning på hemorten, dels min far där inbetalningskortet från Transportstyrelsen redan har landat och en av min mors bekanta där vi fortfarande väntar på inbetalninskortet. Förmodligen är mina blivande lärare godkända och klara för att jag äntligen ska få övningsköra i trafiken vid min nästa visit. En övningskörningsväst kommer med posten i veckan.

Motormannen
2010-07-25, 14:37
I veckan landade mitt körkortstillstånd för A och BE (tänkte ta BE inom den senaste 5-års perioden) i brevlådan, avgiften för handledarskap för en av mina två handledare är betald och jag tror att han skickat in ansökan, om inte har jag ganska stora inhägnade områden jag själv kan köra på så fort man kommer upp till norrland igen. Övningskörningsvästen landade likaså den i brevlådan i veckan.

Var på Handelsboden för någon vecka sedan och köpte hjälm, stövlar, handskar, allvädersbyxor och allvädersjacka. Så att man har riktiga grejer som passar redan från början. Nöjd!

Har pluggat distanstest intensivt i en vecka nu, samtliga faser för personbil och motorcykel är klara och repetitionen för motorcykel. Känner mig hyfsat säker på teorin nu och varje kväll bläddrar man ju lite extra i böckerna.

I morgon har jag min första körlektion på Lötsjö Trafikskola i Järfälla och jag kan knappt bärga mig. Har lagt undan lite pengar så att man har till totalt 4 dubbellektioner (2x60min) och riskettan.

Jag hoppas att man får en bra och erfaren lärare och att man kommer lära sig fort!

Målet är ju som sagt att få en av de sista uppkörningstiderna innan vintern kommer!

erkagn
2010-07-25, 15:08
Blir spännande höra din väg till körkortet. Hoppas du får tid övningsköra mycket privat i sommar också. Vad är det för hoj du får köra på trafikskolan?

Motormannen
2010-07-25, 15:18
Det vet jag inte än men tror det är Suzuki GSX 750. :)

erkagn
2010-07-25, 15:24
Oki! Har inte kört en sådan. Men dem brukar ju ha lättkörda och smidiga hojar på bilskolorna så den är säkert bra.

Mc-Bosse
2010-07-26, 00:02
Det vet jag inte än men tror det är Suzuki GSX 750. :)

Mycket lättkörd 5-växlad hoj. Jag körde en sådan när jag gick i körskola i Eslöv våren- 09 och även på uppkörningen. De exemplaret hade dock en egenhet att för att få i friläget fick man dra i gasen lite samtidigt... men det lärde jag mig snabbt.

http://eric.cabrol.free.fr/Images/GSX750.jpg

Motormannen
2010-07-26, 13:27
Då var första körlektionen i hamn.

Hojen var en Honda Seven Fifty 750, fel av mig. Trafikläraren var schyst och bra.

Började med att köra några gånger upp och ner på flygfältet för att få in mjuka växlingar, sedan bakade vi in snabba svängningar fram och tillbaka inför högfartsprovet. Högfartsprovet börjades med att jag bara behövde köra serpentinen och senare göra undanmanövern, nästa lektion kommer vi att lägga till svängen och inbromsningen och därefter ta an vid krypkörningen.

Läraren tyckte att jag hade bra teknik och att vi hunnit med väldigt mycket för att vara den första lektionen och med tanke på min minimala körvana med motorcykel.

Frågade vad hans första bedömning var och han trodde på en uppkörning senast första veckan i September, om jag fortsätter att satsa.

Mycket nöjd! :)

Nina
2010-07-26, 14:00
Då var första körlektionen i hamn.

Hojen var en Honda Seven Fifty 750, fel av mig. Trafikläraren var schyst och bra.

Började med att köra några gånger upp och ner på flygfältet för att få in mjuka växlingar, sedan bakade vi in snabba svängningar fram och tillbaka inför högfartsprovet. Högfartsprovet börjades med att jag bara behövde köra serpentinen och senare göra undanmanövern, nästa lektion kommer vi att lägga till svängen och inbromsningen och därefter ta an vid krypkörningen.

Läraren tyckte att jag hade bra teknik och att vi hunnit med väldigt mycket för att vara den första lektionen och med tanke på min minimala körvana med motorcykel.

Frågade vad hans första bedömning var och han trodde på en uppkörning senast första veckan i September, om jag fortsätter att satsa.

Mycket nöjd! :)
Grattis, det kommer gå bra det där, ser jag. Fortsätt i samma anda bara. Även Honda Seven Fifty är en lättkörd mc, en vanlig hoj bland trafikskolor. Jag hade GSX 750 vilken också är en lättkörd mc, också vanlig bland trafikskolor. :)

AnnSofie
2010-07-26, 14:43
Vill bara säga att Risk 2:an var jättelärorik och rolig som fasen! Där släppte många rädslor och man fick träna kurvtagning, slalom, släppa händerna, tvär kurva och släppa styret med en hand, inbromsningar, väja för hinder mm. Höll på i ca 5 timmar för 3500:- inkl fika. Helt klart värt varenda öre! Jag kände mig som en ny förare efter utbildningsdagen!

AnnSofie
2010-07-26, 14:46
Grattis, det kommer gå bra det där, ser jag. Fortsätt i samma anda bara. Även Honda Seven Fifty är en lättkörd mc, en vanlig hoj bland trafikskolor. Jag hade GSX 750 vilken också är en lättkörd mc, också vanlig bland trafikskolor. :)

Träna banorna mycket, för själva körningen är det minsta problemet. Lycka till!:)

Jonas
2010-07-26, 15:58
Vill bara säga att Risk 2:an var jättelärorik och rolig som fasen! Där släppte många rädslor och man fick träna kurvtagning, slalom, släppa händerna, tvär kurva och släppa styret med en hand, inbromsningar, väja för hinder mm. Höll på i ca 5 timmar för 3500:- inkl fika. Helt klart värt varenda öre! Jag kände mig som en ny förare efter utbildningsdagen!

Härligt att höra! Tror nog att den utbildningen har stor nytta för dig (och andra) i trafiken. Själv körde jag broms- och kurvteknik med SMC som var enorm givande. Ska göra om den kursen med den nya hojen som ju är större än något annat jag kört.

Och igen; grattis till körkortet! Vi ses i Västervik där du gärna får guida mig runt bland Vulcantälten! :)

AnnSofie
2010-07-26, 15:59
Härligt att höra! Tror nog att den utbildningen har stor nytta för dig (och andra) i trafiken. Själv körde jag broms- och kurvteknik med SMC som var enorm givande. Ska göra om den kursen med den nya hojen som ju är större än något annat jag kört.

Och igen; grattis till körkortet! Vi ses i Västervik där du gärna får guida mig runt bland Vulcantälten! :)

Det gör jag gärna! Kör försiktigt med din nya fina motorcykel!

Motormannen
2010-08-11, 19:38
Då var riskettan bokad till den 25 Augusti och i morgon tänkte jag boka risktvåan till dagarna efter, sedan blir det antagligen till att köpa distanstest eller frågor på CD innan kunskapsprovet så att man grejar det på första försöket!

Känner att det går frammåt även fast jag inte tagit så många körlektioner (min tredje dubbellektion i morgon) så lär man sig väldigt snabbt om man bara går in för det.

Innan vintern ska jag bannemig ha detta kort! :)

erkagn
2010-08-12, 06:08
Då var riskettan bokad till den 25 Augusti och i morgon tänkte jag boka risktvåan till dagarna efter, sedan blir det antagligen till att köpa distanstest eller frågor på CD innan kunskapsprovet så att man grejar det på första försöket!

Känner att det går frammåt även fast jag inte tagit så många körlektioner (min tredje dubbellektion i morgon) så lär man sig väldigt snabbt om man bara går in för det.

Innan vintern ska jag bannemig ha detta kort! :)

Hur är det bokar dem inte in uppkörningen förrän du gjort bort risktvåan?

Motormannen
2010-08-12, 15:54
Tror inte det, du ska nog ha blivit godkänd på riskettan och risktvåen samt gjort kunskapsprovet innan förarprovet kan bokas.

Mitt kunskapsprov är den 31 Augusti kl 0915 i Stockholm City, håll tummarna då allihopa! :)

Risktvåan måste jag boka den 25 Augusti då man fått lön, men med tanke på att det fotrfarande finns 1-3 platser kvar på de kommande dagarnas risktvåor så ska det väl inte vara några problem att få plats på en kurs den 26 eller 27 Augusti.

Tycker tiden och utbildningen bara har flugit iväg!

erkagn
2010-08-12, 16:04
Håller tummarna den 31:a. Och sen med lite flyt ffår du säkert köra upp i början av september.

Linnex
2010-08-12, 16:23
Risktvåan måste jag boka den 25 Augusti då man fått lön, men med tanke på att det fotrfarande finns 1-3 platser kvar på de kommande dagarnas risktvåor så ska det väl inte vara några problem att få plats på en kurs den 26 eller 27 Augusti.


Måste du betala omgående om du bokar nu? Räcker det inte att det är betalt innan du gör utbildningen eller t o m betalar på plats?

veteranmc
2010-08-12, 16:24
Tror inte det, du ska nog ha blivit godkänd på riskettan och risktvåen samt gjort kunskapsprovet innan förarprovet kan bokas.

Mitt kunskapsprov är den 31 Augusti kl 0915 i Stockholm City, håll tummarna då allihopa! :)

Risktvåan måste jag boka den 25 Augusti då man fått lön, men med tanke på att det fotrfarande finns 1-3 platser kvar på de kommande dagarnas risktvåor så ska det väl inte vara några problem att få plats på en kurs den 26 eller 27 Augusti.

Tycker tiden och utbildningen bara har flugit iväg!

jag håller tummarna. den dan åker jag till bulgarien på semester

Motormannen
2010-08-12, 18:19
Måste du betala omgående om du bokar nu? Räcker det inte att det är betalt innan du gör utbildningen eller t o m betalar på plats?

Bokar man på Gillingebanans hemsida är de enda betalningsalternativen direktbetalning via internetbanken, Visa/Mastercard eller faktura. Provade faktura först men de påstod att jag hade för många uteblivna betalningar, även fast jag vet att jag inte har några betalningsanmärkningar och har aldrig varit hos inkasso eller kronofogden. Har för mig att de inte heller hanterade kontanter på Gillingebanan.

Kret
2010-08-12, 23:19
Tror inte det, du ska nog ha blivit godkänd på riskettan och risktvåen samt gjort kunskapsprovet innan förarprovet kan bokas.

Japp, du kan inte boka uppkörning innan teorin är godkänd.
Däremot kan du boka teori innan du gjort risk-delarna, men du måste ha dom godkända när det är dags att skriva.
Själv bokade jag uppkörningen en halvtimme efter avklarat teori-prov. :)

Lycka till med teorin!!

Motormannen
2010-08-12, 23:43
Tackar! :)

Hur är det med väntetiderna till förarproven? Vissa säger att bokar man genom körskolan tar det 1 vecka och bokar man privat tar det 3 veckor?

Kret
2010-08-12, 23:51
Det ska egentligen inte spela någon roll.
Det är ju samma uppkörningar för bägge alternativen.
Själv bokade jag själv och fick tid 2 veckor senare. Men sen använde jag körskolan för att hyra hoj.

Men bara för att det funkar så hos mig (där det inte finns så många tider) behöver det inte vara så överallt. (Men borde vara samma regler överallt.)

gunther
2010-08-13, 09:31
På Jarla funkar det som så att dom tar alla elevers uppkörningstider och smetar ut dom jämnt över säsongen. Sen så bollar dom eleverna fram och tillbaka mellan tiderna beroende på hur det går för den enskilde eleven. På så vis så kan man genom en körskola ibland få en uppkörning ruskigt snabbt. Jag fick köra upp en knapp vecka efter att jag satt teorin på plats.

Kör man privat så är tipset från stallbacken att man ska ringa till dom på morgonen och försöka skörda eventuella återbud som gjorts via nätet under kvällen/natten. Allra bäst är det tydligen på måndagmornar eftersom det då kan finnas en hel helgs avbokningar liggandes.

Motormannen
2010-08-23, 12:27
Idag sa trafikläraren att jag har en stor fet grön bock på samtliga moment på manöverbanan!

Dubbla dubbellektioner efter varandra på samma dag med landsväg och stadskörning är inbokade och en preliminär repetition på manöverbanan beroende på när jag får en uppkörningstid.

Trodde inte för allt i världen att det skulle gå såhär fort för mig (7 dubbellektioner), men man tycks ha en medfödd teknik någonstans under skinnet! :D

Mc-Bosse
2010-08-23, 14:37
Grattis! Jag blev lika förvånad efter bara 9 dubbellektioner. Detta kan jag tydligen tänkte jag.:-D

erkagn
2010-08-23, 14:49
Idag sa trafikläraren att jag har en stor fet grön bock på samtliga moment på manöverbanan!

Dubbla dubbellektioner efter varandra på samma dag med landsväg och stadskörning är inbokade och en preliminär repetition på manöverbanan beroende på när jag får en uppkörningstid.

Trodde inte för allt i världen att det skulle gå såhär fort för mig (7 dubbellektioner), men man tycks ha en medfödd teknik någonstans under skinnet! :D

Grattis! Det var snabbt jobbat!

Motormannen
2010-08-23, 14:52
Grattis! Det var snabbt jobbat!

Får bara hoppas att inte nervositeten tar överhanden vid uppkörningen.

erkagn
2010-08-23, 16:06
Ja, hoppas du kan köra mycket fram tills uppkörningen så du håller ångan uppe.

Motormannen
2010-08-23, 16:09
Oja, till helgen ska man till Sundsvall och köra tills man får träsmak. Nu när farsan äntligen har fått sitt handledarbevis.

erkagn
2010-08-23, 16:14
Perfekt! Håller tummarna de blir bra väder oxå.

Plew
2010-08-25, 12:48
Idag sa trafikläraren att jag har en stor fet grön bock på samtliga moment på manöverbanan!

Dubbla dubbellektioner efter varandra på samma dag med landsväg och stadskörning är inbokade och en preliminär repetition på manöverbanan beroende på när jag får en uppkörningstid.

Bra jobbat! Jag kör själv på Lötsjö, ett riktigt bra ställe vad jag upplevt än så länge. När kör du landsväg och stadskörning?


Hur är det med väntetiderna till förarproven? Vissa säger att bokar man genom körskolan tar det 1 vecka och bokar man privat tar det 3 veckor?

Jag skrev teorin igår, kunde få en tid redan idag och nästa vecka, men tog den 15 september för att vara på den säkra sidan. Det är med andra ord bara att ligga på VV så ordnar det sig med uppkörningstid.

/ Peter

Motormannen
2010-08-25, 22:00
Har stad/landsväg den 10 September. :)

Grattis till lyckat teoriprov!

erkagn
2010-08-26, 05:54
Bra jobbat! Jag kör själv på Lötsjö, ett riktigt bra ställe vad jag upplevt än så länge. När kör du landsväg och stadskörning?



Jag skrev teorin igår, kunde få en tid redan idag och nästa vecka, men tog den 15 september för att vara på den säkra sidan. Det är med andra ord bara att ligga på VV så ordnar det sig med uppkörningstid.

/ Peter

Hej och välkommen till detta forum!

Skoj med teorin och lycka till den 15:e!

Roadking
2010-08-26, 09:02
Välkommen...

Plew
2010-08-26, 09:31
Har stad/landsväg den 10 September. :)

Grattis till lyckat teoriprov!

Då verkar det som att vi kör tillsammans, jag kör samma dag mellan 11-16.

Tackar! Ta det bara lugnt så ska du se att teorin går som en dans. Jag pluggade över helgen med ett program som heter Trafikskolan TEO och satte 57/65. Inget toppresultat men klart godkänt. Man märker att vissa trafikregler fallit i glömska trots fem år med B-körkort :)

Till er andra: Stort tack. Kan knappt vänta tills jag får kortet i handen!

Motormannen
2010-08-31, 14:38
60 rätt av 65 möjliga på kunskapsprovet!

Uppkörning bokad till den 22 September!

:D:D

Jonas
2010-08-31, 15:18
60 rätt av 65 möjliga på kunskapsprovet!

Uppkörning bokad till den 22 September!

:D:D

Grattis till teoriprovet!!

Uppkörningen kommer säkert gå som en dans! Sen blir det en lååååååång vinter för dig. Been there, done that. ;)

Mats Liifv
2010-08-31, 16:20
60 rätt av 65 möjliga på kunskapsprovet!

Uppkörning bokad till den 22 September!

:D:DGRATTIS! , Bra gjort. Då är det bara resten kvar...går säkert lika bra det!

Mc-Bosse
2010-08-31, 16:23
60 rätt av 65 möjliga på kunskapsprovet!

Uppkörning bokad till den 22 September!

:D:D

Grattis och lycka till den 22:a!

Motormannen
2010-08-31, 18:27
Tack alla! Uppkörningen är ju i en klass för sig, men brukar vara bättre lärd åt det praktiska än det teoretiska så jag hoppas det går bra och att trafikinspektören inte har vaknat på fel sida av sängen den morgonen hehe. :)

Molgan
2010-09-02, 15:04
Gratulerar! Nu är det bara den lilla detaljen med uppkörning kvar, sen är det bara att rida iväg mot solnedgången. ;)