handdator

Visa fullständig version : Växellådaproblem



pea_72
2010-07-02, 20:30
I går märkte jag plötsligt att det var svårt att växla ner, speciellt gällde det tvåan och ettan. Det kändes liksom som om ettan låg i och ingen lägre växel fanns. Provkörde idag för att se om problemet fortfarande kvarstod (tänkte att det kanske var för att det var så varmt eller något) men det fanns givetvis kvar.

När jag växlar upp är det inget problem, inte heller från femman till fyran utan det är de lägre växlarna som är svåra att få i. När jag slirar lite på kopplingen om jag stannat är det möjligt att växla ner men ändå väldigt svårt. Det liksom krasar som i en bil där man är oförsiktig.

Innan jag lämnar den 900 sidor långa reparationshandboken till min bror kanske någon har något förslag om vad det kan vara för fel. Vid en snabb koll i kväll ändrade han på kopplingen så den absolut inte låg på men utan resultat.

Tilläggas skall väl att det rör sig om en Virago 1100.

akems
2010-07-02, 22:59
Hej
Vi hade något liknande problem på min frus virago,och på viragon sitter det ett länksystem precis bakom kåpan där axlen till växelpinnen går in prova att byta ut fjädrarna som sitter där så kanske det hjälper om du har tur.Är ganska lätt och delarna kostar inte en förmögenhet.

pea_72
2010-07-02, 23:36
Hej
Vi hade något liknande problem på min frus virago,och på viragon sitter det ett länksystem precis bakom kåpan där axlen till växelpinnen går in prova att byta ut fjädrarna som sitter där så kanske det hjälper om du har tur.Är ganska lätt och delarna kostar inte en förmögenhet.

Tck för tipset skall be honom kika på detta! :)