handdator

Visa fullständig version : Batteriproblem



mybba
2010-06-26, 14:10
Hej alla,Har ett problem med min yamaha tenere 91.Skulle starta den i morse men fick bara ett klickljud,Inte en tedens att starta,Konstigt tycker jag eftersom jag dagen innan hade åkt 32mil,Vicket fall som helst så tog jag startkablar till min bil och vips så startade den som inget hade hänt,Men sen när jag tog bort startkablarna från batteriet så ville den inte alls gå,Man kunde inte varva den utan den bara hostar,Är det batteriet som är kass eller?Är så kass på el sökning,Mvh mybba

akems
2010-06-26, 23:08
Skulle säga att det ganska säkert är laddningen,fungerar den som den ska har det ingen betydelse om batteriet är lite dåligt om motorcyklen är i gång

Guzzi-Leif
2010-06-27, 00:15
akems kan mycket väl ha rätt men å andra sidan kan ett pajat batteri också ge samma symptom.
Börja med att ladda batteriet ordentligt, kolla att det når över 12,7 V efter avslutad laddning och håller det. Kolla sedan att batteriet inte störtdyker i spänning när du kör startmotorn.

Om batteriet är OK, är det en lätt match att kolla de viktigaste delarna av generator/regulator med motorn igång - försök hitta en kompis/Guru som känner sig bekväm med multimeter.

Guzzi-Leif
2010-06-27, 11:00
En tanke bara: Var anslöt du minuskabeln från bilen? Om du satte den i gods på bågen, kan det vara så att din mc's jordkabel har dålig kontakt.

Om du satte minusstartkabeln på mc-batteriets minuspol: Glöm alltihop ;-)

mybba
2010-06-27, 19:06
Hej,Vill tacka er alla för svaren,,Tog ner batteriet till våran lokal mack och fick fram att batteriet hade nog blivit kortslutet,Hade bara 4-5 volt..Blir så när batteriet blir gammalt sa han som mätte upp det,Åkte å köpte mig ett nytt idag,Starta direkt,,Va gött,,Kan göra vad som helst med mcn bara det inte är el fel,Tack ännu en gång,,kanon sida detta:)

Guzzi-Leif
2010-06-28, 00:41
Bara att gratulera!
Åsså är det så skoj att få höra hur de tekniska äventyren slutar...

akems
2010-06-28, 13:45
Vill inte vara någon glädjedödare,men kör inte för långt innan du kollat upp den ordentligt,för givetvis går den bra med ett nytt batteri för då får den all ström den behöver därifrån så länge batteriet varar.Mätt så laddningsströmmen ligger över 14 volt,en voltmätare och koppla på batteriet så ser du när du startar om volten ökar.Och till guzzi-leif jag vidhåller att även med kasst batteri så är motorn igång och laddningen normal går motorn utan större problem på varv.

Linnex
2010-06-28, 14:23
Vill inte vara någon glädjedödare,men kör inte för långt innan du kollat upp den ordentligt,för givetvis går den bra med ett nytt batteri för då får den all ström den behöver därifrån så länge batteriet varar.Mätt så laddningsströmmen ligger över 14 volt,en voltmätare och koppla på batteriet så ser du när du startar om volten ökar.Och till guzzi-leif jag vidhåller att även med kasst batteri så är motorn igång och laddningen normal går motorn utan större problem på varv.

Mmm... kortslutet batteri är inget ovanligt fel. På ett vanligt syrabatteri får man ett bottensegment. Om segmentet växer upp och kommer i kontakt med plattorna så kortsluts cellen och batteriet är kasst.
Men när man fått igång motorn har jag samma erfarenhet som akems. Dvs inte varit med om att motorn skulle stanna eller gå dåligt med kasst batteri.

Guzzi-Leif
2010-06-28, 18:47
Jag håller absolut med om att man bör kolla generator/regulator när man har problem enligt ovan. Speciellt som det är så enkelt om man bara har lite vana med multimetern.

Däremot är jag lite envis med att ett pajat batteri mycket väl kan medföra att laddningen går putz weg (vid ett tomt/slukande batteri byggs ingen spänning upp över polerna trots att det rusar ampere genom tåtarna - jämför gärna hur genomfluten ström (A) och spänning (V) förändras under tiden man laddar ett tomt batteri). Vi får hoppas att det var så denna gång.

Och som en parentes:
Generatorer av "biltyp" (exempelvis på vissa BMW och Guzzi) kräver ström för att börja ladda över huvud taget (rotorn är en elektromagnet som måste genomflytas av ström innan det induceras ström i statorn).

akems
2010-06-28, 20:36
Jag håller absolut med om att man bör kolla generator/regulator när man har problem enligt ovan. Speciellt som det är så enkelt om man bara har lite vana med multimetern.

Däremot är jag lite envis med att ett pajat batteri mycket väl kan medföra att laddningen går putz weg (vid ett tomt/slukande batteri byggs ingen spänning upp över polerna trots att det rusar ampere genom tåtarna - jämför gärna hur genomfluten ström (A) och spänning (V) förändras under tiden man laddar ett tomt batteri). Vi får hoppas att det var så denna gång.

Och som en parentes:
Generatorer av "biltyp" (exempelvis på vissa BMW och Guzzi) kräver ström för att börja ladda över huvud taget (rotorn är en elektromagnet som måste genomflytas av ström innan det induceras ström i statorn).

Jag håller med om att ett kasst batteri kan orsaka att strömmen är borta,har du ett helt tomt och en rejäl kortslutning så går det inte att hålla igång med generator,MEN startmotorn klickade enligt uppgift och då ska den gå för då är det liv i den.Nu bryter jag den här diskussion för nu börjar det bli löje över det hela,med att återigen råda att göra en ordentlig mätning och ha startkablar i väskan de närmaste turerna för att undvika problem.

mybba
2010-06-28, 21:56
Oj kanske har haft tur idag när jag åkte 3mil med mcn med det nya batteriet..Får väl be att den går i morgon när jag skall åka 5mil och byta bakdäck,,Att den laddar som den ska alltså.Usch för elfel,:(

Guzzi-Leif
2010-06-28, 23:04
mybba:
Ingen kan allt och man behöver inte heller vara intresserad av allt. Därför finns verkstäder och goda vänner/Gurus - försök gärna hitta en sådan i din närhet (du kan ju lägga ut en trevare här och på Sporthoj.com) om du inte vill åka till verkstaden.

Annars har elfelen den trevliga egenskapen att de lyder under obrottslig logik och många av dem är relativt enkla att felsöka. De lyder dessutom under den moderna motorcyklismens första lag "Förr kunde man meka med allt själv - å andra sidan var man ständigt tvungen till det också!". Idag är ju många möjliga felkällor oåtkomliga med komponenterna ingjutna i skal och ofta krävs särskild testutrustning för att felsöka.

mybba
2010-07-01, 12:37
Precis guzzi-leif..Jag behöver nog inte han nån guru tror jag har nu kört 42mil sammanlagt och den startar på ett kick..Gött..Nu kan jag le igen..Hat så gött alla ni som hjälpt mig i denna fråga.mvh Mybba