handdator

Visa fullständig version : Olycka med lycklig utgång



Mats Liifv
2010-06-25, 00:08
Det som skulle bli en vanlig, trevlig fikatur en skön sommarkväll utmynnade i något helt annat. Det är väl värt att reflektera över hur snabbt hela tillvaron kan förändras.

Läs mer här om vad som hände! (http://matshojblogg.blogspot.com)

Jåke
2010-06-25, 00:13
Skönt att det gick bra, verkligen. Potentialen är ju alltid att det blir följdolyckor som stubbar när man hamnar i diket. Mindre skönt att det är en ganska typisk olycka.

Mats Liifv
2010-06-25, 00:18
Skönt att det gick bra, verkligen. Potentialen är ju alltid att det blir följdolyckor som stubbar när man hamnar i diket. Mindre skönt att det är en ganska typisk olycka.

Leffa hade "änglavakt" som inte landade på ett järnrör som stack upp ur marken bara en liten bit ifrån där han landade efter sin färd över styret. Vill inte tänka på konsekvenserna om han fått det i ryggen. Dessbättre var han utrustad med korrekt klädsel inklusive ryggskydd. Är övertygad om nyttan av detta i den lyckliga utgången av det hela.

Danne
2010-06-25, 00:56
Bra klädsel är inte fel, vi mötte några andra hojåkare denna varma kväll iklädd kortbrallor. Tänk hur det hade gått!!

erkagn
2010-06-25, 04:59
Så bra att det gick bra. Och tur han har hoj på gång.

leffa
2010-06-25, 07:27
känner mycket stor tacksamhet för mina vänner här på hojen för deras råd och hjälp vid olyckan ,ett stort tack till Tomas tror jag att du heter som hjälpte mig upp med hojen och han var också väldigt lugn när han pratade med mig och kollade hur jag mådde ,han var kvar ända tills jag hade fått kontakt med nicke och att de skulle komma och hjälpa mig i denna situvation ,det första jag gjorde efter olyckan när jag hade landat var att känna efter om jag kunde röra på fötter o fingrar sen kollade jag hojen ,medans jag väntade på att hojenvännerna skulle komma så gick jag och tittade på hur det såg ut vid platsen o snart så insåg jag vilken tur jag hade som inte hade landat på de stubbar eller stenar som fanns en bit upp från vägkanten så denna gång hade jag änglavakt.

erkagn
2010-06-25, 09:10
känner mycket stor tacksamhet för mina vänner här på hojen för deras råd och hjälp vid olyckan ,ett stort tack till Tomas tror jag att du heter som hjälpte mig upp med hojen och han var också väldigt lugn när han pratade med mig och kollade hur jag mådde ,han var kvar ända tills jag hade fått kontakt med nicke och att de skulle komma och hjälpa mig i denna situvation ,det första jag gjorde efter olyckan när jag hade landat var att känna efter om jag kunde röra på fötter o fingrar sen kollade jag hojen ,medans jag väntade på att hojenvännerna skulle komma så gick jag och tittade på hur det såg ut vid platsen o snart så insåg jag vilken tur jag hade som inte hade landat på de stubbar eller stenar som fanns en bit upp från vägkanten så denna gång hade jag änglavakt.

Men sån tur. Jag har tänkt många gånger att varför röjer de inte upp längs efter vägarna. Det behövs ju bara en sten på fel ställe.

Gurrag
2010-06-25, 09:30
Hoppas allt är bra med leffa. Tråkigt att sådant här händer men tur i oturen att det gått så bra. Tänker på alla bra råd och hjälp man fått av alla bra personer på forumet. Kör försiktigt allihopa!

Jonas
2010-06-25, 10:05
Några bilder från olycksplatsen.

1981 1982 1983 1984 1985

Jonas
2010-06-25, 10:09
Några fler bilder från kvällen som avslutades med en fotostund uppe på Fjällgatan på Södermalm.

1986 1987 1988 1989 1990

GeCe
2010-06-25, 10:16
Bra att det skrivs och berättas om sådana här händelser som påminner om att det inte är en ofarlig lek att åka motorcykel. Hur "djup" man än är i sitt säkerhetstänk så får man vara beredd på att vad som helst kan hända när som helst som kan ställa tillvaron på sin spets. Ett människoliv kan förändras radikalt från den ena sekunden till den andra.

Var glad igår att jag har för vana att hålla hastighetsbegränsningarna för 70 eller ändå lägre när byggnader finns på landsbygden när en stor jeep med båt på släp helt plötsligt dök upp bakom en hög syrenhäck som skymde sikten. Fick testa bromsarna och reaktionsförmågan lite.

Skönt att det gick bra för dig Leffa den här gången och det är verkligen värdefullt med vänner som ställer upp när det krisar.

GeCe
2010-06-25, 10:19
Men sån tur. Jag har tänkt många gånger att varför röjer de inte upp längs efter vägarna. Det behövs ju bara en sten på fel ställe.


Om du frågar vägverket varför får du till svar att sten och grus det är någonting man som motorcyklist får räkna med kan finnas på vägen!

erkagn
2010-06-25, 17:47
Några fler bilder från kvällen som avslutades med en fotostund uppe på Fjällgatan på Södermalm.

1986 1987 1988 1989 1990

Så fina bilder!

engström67
2010-06-27, 00:49
Det som skulle bli en vanlig, trevlig fikatur en skön sommarkväll utmynnade i något helt annat. Det är väl värt att reflektera över hur snabbt hela tillvaron kan förändras.

Läs mer här om vad som hände! (http://matshojblogg.blogspot.com)

Vad var andledningen till olyckan då?jag så en 50skylt så det var väl antagligen 70,före,var det något djur på vägen eller ett tekniskt fel på hojen?Det är ju skönt att höra att det gick bra med han,men vägen ser ju rak ut med så man funderar ju på vart som hänt

Ingemar
2010-06-27, 07:14
Verkligen skönt att det ändå slutade så pass bra. Går man omkull är det ju bara turen som avgör hur det ska sluta. Jag är också nyfiken på vad som orsakade vurpan. Kom du kanske utanför beläggningskanten?
Hoppas du snart är tillbaka i sadeln och åter kan njuta av att åka hoj. :)

Mats Liifv
2010-06-27, 10:55
Vad var andledningen till olyckan då?jag så en 50skylt så det var väl antagligen 70,före,var det något djur på vägen eller ett tekniskt fel på hojen?Det är ju skönt att höra att det gick bra med han,men vägen ser ju rak ut med så man funderar ju på vart som hänt
Anledningen till att det gick som det gjorde fick vi ingen klarhet i. Om man tittar på första bilden så kom Leffa åkande uppifrån i bild, vägen svängde till vänster från hans sida sett. Tror att han gick av vägen ungefär där killarna står. Kändes lite märkligt att gå av vägen just där. Inga djur eller annat inblandade utan det måste varit ett ögonblicks ouppmärksamhet som gjorde att han kom utanför vägen och hamnade i diket. Syntes inga bromsspår eller liknande så det har gått direkt ner i diket. Om jag ska spekulera, vilket är det enda vi kan göra eftersom ingen såg vad som hände, tror jag att han "tappade blicken". Gissar att han fixerade sig på faran, diket, stelnade till och åkte rakt fram istället för att titta vart han skulle ta vägen. Ett mycket vanligt förarfel. Detta är något som vi trycker hårt på under de avrostningar vi haft i BMW-klubben och SMC. "Blicken, blicken och åter blicken" Man kommer dit man tittar, alltså fäst inte blicken på hindret utan titta istället dit du vill komma.

Jan-Olov
2010-06-27, 11:26
Det där med blicken, jag mins ett tillfälle när jag kom körandes och mitt i en lätt lång vänstersväng så såg jag något starkt gult ligga i diket, efter en snabb blick såg jag att det var en gul spann, men då var jag redan på väg ner i diket. Panik panik men det slutade väl. Det är farligt att låta sig störas av det som inte hör till trafiken.

GeCe
2010-06-27, 11:56
Det där med blicken, jag mins ett tillfälle när jag kom körandes och mitt i en lätt lång vänstersväng så såg jag något starkt gult ligga i diket, efter en snabb blick såg jag att det var en gul spann, men då var jag redan på väg ner i diket. Panik panik men det slutade väl. Det är farligt att låta sig störas av det som inte hör till trafiken.

Då kommer vi in på det där med hastighetens betydelse och hade du kört fortare hade du kanske inte hunnit med att rädda situationen.

Mats Liifv
2010-06-27, 12:24
Då kommer vi in på det där med hastighetens betydelse och hade du kört fortare hade du kanske inte hunnit med att rädda situationen.Självklart har hastigheten en avgörande betydelse för utgången i alla olyckor. Tror dock inte att det var den som var för hög i just detta fall, utan snarare att det var så att det inte ens gick så fort som det får, enligt skyltningen. I annat fall tror jag inte att olyckan fått det lyckliga slut den fick.

Hamre
2010-06-27, 22:02
Det är bara att konstatera att kör man av vägen så har man kört för fort!
Det finns ingen annan förklaring. Tappar du kontrollen över hojen går det för fort!

Jonas
2010-06-27, 22:13
Det är bara att konstatera att kör man av vägen så har man kört för fort!
Det finns ingen annan förklaring. Tappar du kontrollen över hojen går det för fort!

Inte alls sant. Det kan finnas en rad förklaringar. Ids inte räkna upp alla här och nu, men exempelvis rullgrus, oliespill, solvarm asfalt och vilt. Eller bara att man är ouppmärksam för en sekund. Tror andra kan fylla på med många fler orsaker.

Ove
2010-06-27, 22:21
Det är bara att konstatera att kör man av vägen så har man kört för fort!
Det finns ingen annan förklaring. Tappar du kontrollen över hojen går det för fort!

:rolleyes: Mina egna erfarenheter har mest varit av helt motsatt slag. Kört sakta och tappat kontroll pga dålig styrfart och dåligt fokus på vad jag sysslat med. :rolleyes:

Sen har det också hänt att jag försökt göra en kurva till raksträcka men det var längesen. Skogen jag forcerade var bara kommen till julgranshöjd och jag träffade inga stubbar så det gick bra. Den gången gick det åt H -skotta för fort. :eek: (liiite marigt att få hojen tillbaka till vägen var det)

Jan-Olov
2010-06-27, 22:42
Då kommer vi in på det där med hastighetens betydelse och hade du kört fortare hade du kanske inte hunnit med att rädda situationen.
Vist var det så men rent allmänt körde jag inte fort men just i det läget var jorde jag det.