handdator

Visa fullständig version : Stopp för sporthojar



Jonas
2010-06-24, 23:07
Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna. Respektlöst mot lagar och boende. Allvarligt, det finns inget berättigande för dessa nakna sportmaskiner som är strippade för att köras på bana. De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor och att ge fan i folk som bor utmed kurviga vägar. Vidare tycks de allmänt ge fan i allmänt trafikvett.

Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning. Jag är den förste att applådera fler poliskontroller och spikmattor om nödvändgt. Hellre det än att vägverket förstör våra (alla hojåkares) vägar för några rötäggs skull.

Vidare är jag jäkligt trött på alla som klankar på bilister i trafiken. I kanske 75% av fallen, bil och mc, är det, enligt min erfarenhet, motorcykelns förare som beter sig som en idiot. Vi bör absolut rannsaka oss själva. Inte minst sporthojsförare som många gånger beter sig kriminellt farligt. Personligen fattar jag inte berättigandet av sporthojar på vanliga vägar helt enkelt, men antar att någon kommer att tala om det för mig här snart...

Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.

Gert
2010-06-24, 23:13
Instämmer i allt.

Jåke
2010-06-24, 23:19
Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna.
Har faktiskt aldrig sett en sporthoj fara fram alldeles själv utan förare, varken för fort eller på annat sätt. Inte annan hoj heller för den delen eller ens moped.


Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.
Nu kan jag hålla med dig, vi pratar om personer som beter sig som idioter här, inte maskiner. Tyvärr finns ingen attityd- eller annan vettig lämplighetskontroll för körkort utan det ses mer som en rättighet. Frågan är om vi ens vill ha det egentligen, för börjar vi med attitydkontroll för körkort är steget inte långt till nästa instans... Attitydkontroll för husköp, passansökning, resetillstånd, familjebildande...

Sporthojars lämplighet som fordon på väg tänker jag inte argumentera med dig, för till viss del håller jag med dig. Men vem ska definiera sporthoj?

Ett exempel: När jag sökte som Sporthojsinstruktör blev jag inte antagen för att jag inte körde en "sporthoj". Vid tillfället en TDM850 med säkert hela 75 hkr på bakhjulet. Med den körde jag åttor runt flertalet så kallade sporthojar typ GSXR, ZX-R osv.
Året efter blev jag antagen, då hade jag bytt hoj. Till en TRX850 vilket är betydligt sportigare än TDM. Men den har samma motor fast trimmad till närmare 77 hkr på bakhjulet... Sporthoj att förbjudas?

Var går gränsen? Borde vi inte samtidigt förbjuda dessa överviktiga customlok som i jämförelse med en vanlig Volvo nästan saknar bromsar att hejda framfarten med, oavsett hastighet? Eller hojar overlag som varandes helt olämpliga att framföra i trafik? Farliga rent av...

Hur trygga måste vi vara?

Jåke
2010-06-24, 23:24
De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor
Halvsanning om ens det. "De" är ungefär 10-15% av alla hojar men står för drygt hälften av kostnaderna pga olyckorna blir ganska allvarliga. Den större mängden olyckor står okunnighet för, oftast på andra hojtyper. Dock inte alls samma kostnad.

Jåke
2010-06-24, 23:26
Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning.
Dito, men det är ett resultat av vårt samhälle. Inte motorcykelns effekt, kör inte där.

Jonas
2010-06-24, 23:27
Har faktiskt aldrig sett en sporthoj fara fram alldeles själv utan förare, varken för fort eller på annat sätt. Inte annan hoj heller för den delen eller ens moped.

Jag tror du förstår vad jag menade.

Nu kan jag hålla med dig, vi pratar om personer som beter sig som idioter här, inte maskiner. Tyvärr finns ingen attityd- eller annan vettig lämplighetskontroll för körkort utan det ses mer som en rättighet. Frågan är om vi ens vill ha det egentligen, för börjar vi med attitydkontroll för körkort är steget inte långt till nästa instans...

Jag menar att det är berättigat med fler kontroller t.ex. vid Bogan och Bulten, med flera ställen ute i landet, för att sätta dit fartmarodörerna. Hellre det är att trafikverket grusar alla fina landsvägar för oss som älskar hojåkning på kurviga vägar i relativt legal hastighet.

Jåke
2010-06-24, 23:36
Jag menar att det är berättigat med fler kontroller t.ex. vid Bogan och Bulten, med flera ställen ute i landet, för att sätta dit fartmarodörerna. Hellre det är att trafikverket grusar alla fina landsvägar för oss som älskar hojåkning på kurviga vägar i relativt legal hastighet.
Det är nog sant, men det är fortfarande en isolerad åtgärd mot ett symptom som kommer från ett annat håll. Lika lite en lösning som det otroligt puckade alternativet att grusa vägarna. Men visst, "problemet" försvinner från just den punkten... Vägverket var aldrig kända för långsiktiga och hållbara lösningar, Trafikverket för tyvärr den traditionen vidare med flaggan i topp.

Visst förstår jag också vad du menar tidigare, min poäng var att ingen gillar att bli dragen över en generell kam pga hojval, musikstil, klädval eller hudfärg. Inte ens jag, som nog är en av de få respektlösa och icke berättigade sporthojspiloterna på detta forum och faktiskt resonerar mer än tar åt mig :)

Jonas
2010-06-24, 23:37
Dito, men det är ett resultat av vårt samhälle. Inte motorcykelns effekt, kör inte där.

Va?? Förklara närmare? Ska JAG som anpassar mig till samhällets regler anpassa mig efter ett fåtal lagbrytare?? Hur tänker du nu?

Jåke
2010-06-24, 23:48
Va?? Förklara närmare? Ska JAG som anpassar mig till samhällets regler anpassa mig efter ett fåtal lagbrytare?? Hur tänker du nu?
Hmm... så kan man se det. Tänkte faktiskt inte dit, men du har rätt.
Jag var mer inne på att kringå störande element. Min tanke var att "världen händer, vare sig jag tycker om det eller inte". Utifrån den synvinkeln var det logiskt att undvika något jag för tillfället inte kan göra något åt, jag kan ha roligare på annat håll än att envist hävda min rätt just i den situationen.

Kalla mig konflikträdd, effektiv eller filosofisk, vad som känns bäst.

Jonas
2010-06-24, 23:48
Uppskattar JÅKE´s svar. Exakt vad jag önskade uppnå. En saklig diskusson i ämnet. Tyvärr tror jag att många, av någon märklig anledning, inte vågar uttrycka sig här eller någon annanstans där man inte kan vara anonym. Känner många som är allvarligt störda på sporthojsklientelet, men som knyter handen i fickan.

Jåke
2010-06-25, 00:00
Känner många som är allvarligt störda på sporthojsklientelet, men som knyter handen i fickan.
Det gäller nog mänskligheten i stort, att man stör sig på något. Men vilket av det ska vi förbjuda? Jag tror generellt man ska se på sig själv med lite objektiva ögon innan man knyter näven. Det är jobbigt, vilket gör just att de allra flesta bara tycker eller retar sig på nånting som inte stämmer överens med deras egna intressen. Lagligt, lämpligt eller samhällsvänligt lägger jag ingen värdering i nu.

Men som du skriver, knappt någon kan ju ens andas om detta utan att gå upp i varv och försvara sig. Ska vi vara specifika och stereotypa, så är ju de knutna nävarna lika många åt "andra" hållet.

Danne
2010-06-25, 01:16
Det är bra med diskussion i ämnet fortkörning/idiotisk körning. För det går inte bara för fort ibland det körs otroligt vårdslöst på helt fel ställen med. Att jaga folk på motorväg oavsett fordonstyp är fel, - nä det är på vägsträckor där många andra oskyldiga drabbas som man ska hålla koll på.

Sen måste man få gasa på ibland; läste idag om en kille som blev av med körkortet för att han gasade på för att kunna släppa fram ett utryckningsfordon. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab;jsessionid=4B0A64CC5AFA2F3B11003 867EDD25C9D.mobila

Kan det inte finnas lite rim och reson??

Danne

Jåke
2010-06-25, 09:43
Oftast handla det bara om idiotiskt beteende som Danne säger, kanske i form av fart men i lika många fall på andra sätt. Förr eller senare reagerar såklart myndigheter och utdelar kollektiv bestraffning, så är det bara.

De människor som sabbar är till stor del av en typ, adrenalinsökande män och inte motorcyklister i första hand. Det handlar om att mc'n bara är ett verktyg som är mer lättillgängligt än bergklättring. Grupptryck naturligtvis. Poängen är at köra på ett farligt sätt och trigga kickar, att säga åt dem att följa med till banan och gasa resulterar oftast i nekanden. "Dit är det ju långt, där kan man ju inte gasa". De tappar sin publik där, plus att det avdramatiseras. Alltså ointressant och därför ligger man på 'bogan som tussilago i diket istället.

Och eftersom sporthojar faktiskt är den effektivaste hojtypen kör man såna. Förvånansvärt nog verkar det till stor del vara ett storstadsfenoomen dessutom. Det kommer att bli förbud om inte vi andra sätter ner foten och säger ifrån mot de som beter sig helt respektlöst. Och det gäller även trafikanter som inte tittar i backspegeln, inte använder blinkers, inte planerar sin körning utifrån var de faktiskt befinner sig osv osv...

Rim och reson har tyvärr till stor del lämnat dagens samhälle, i synnerhet trafiken där det är Me, Myself and I som gäller. Som jag ser det en följd av att man fråntas alltmer ansvar med regler och begränsningar hit och dit.

Som tur är verkar det som killen som släppte ambulansen får tillbaka körkortet. För som de sa på radion, vad gjorde polisen i olaglig fart bakom ambulansen om han hade tid att stoppa killen, inte eskortera ambulansen?

Jåke
2010-06-25, 10:11
Detta får bli mitt sista inlägg här på forumet, iaf på obestämd tid. Jag och min respektlösa sambo ska gå och förbjuda oss. Tack för mig så länge :)

Danne
2010-06-25, 10:32
Nä det är ingen ide att förbjuda sporthojar, det finns för mycket förbud i Sverige. Det är inte hojens fel, sporthojen har utvecklats genom åren för att kunna gå snabbt och smidigt, och då har det blivit ett lämpligt verktyg som kan användas på rätt sätt men även på fel sätt på fel ställen. Det handlar om inställning, respekt för andra och sunt förnuft. Om alla skulle anpassa farten till rådande förhållanden så det bli så mycket bättre!:)

Glad midsommar alla hojåkare!!!!:)

Danne

NeXTer
2010-06-25, 11:41
Är ju dessutom för övrigt högst sannolikt att ett förbud enbart resulterar i att andra hojtyper börjar missbrukas av dessa mindre mogna individer istället. Var ska man dra gränsen? Förbud mot motorcyklar över 125 kubik som var på tapeten när SMC bildades?

Tror den bästa lösningen är tätare poliskontroller på vägar som är speciellt utsatta, kanske inte i form av fartkontroll utan att polisen patrullerar sträckan på oregelbundna tider så det inte finns något schema man kan lära sig. Vårdslöshet är ju ett större problem än hastigheten i sig.

Men i brist på polisiära resurser fungerar ju Trafikverkets plan med att göra om roliga vägar till grusvägar och spridning av rullgrus i kurvorna riktigt bra. Inte nog med att det blir såphalt att köra, folk håller dessutom avståndet för att undvika sprutet från framförvarande!

Jonas
2010-06-25, 13:20
Inte heller jag tror på ett förbud, men det behövs ibland en provocerande rubrik för att få igång en livgivande diskussion.

Många som kör sporthojar är unga killar med en massa testosteron, men utan den livserfarenhet och trafikvana som vi som hunnit bli lite till åren har samlat på oss. Bland det som stör mig mest är när dessa sporthojsförare visar total brist på respekt för andra. T.ex. kör igenom byar och samhällen i 130 knyck eller som när vi stod uppradade på den smala 225:an nära Skanssundet, efter att Leffa kört omkull, så for samtliga sporthojar förbi i full fart utan att sakta in. Andra hojåkare och bilister saktade farten och höll avstånd. Symptomatiskt.

Jag avstod själv från att ta mc-kort när jag var ung, då jag visste att jag troligen skulle köra som en tok. Det var illa nog att man buskörde med bilen. Kanske skulle det vara en idé att höja åldergränsen för att köra hojar med t.ex. 1000 cc eller mer till åtminstonde 25 år?

Sen ser jag gärna fler poliser ute på vägarna, särskilt om de är så trevliga som de som kom till olycksplatsen vid Skanssundet häromdagen. Hellre några målade bilar än livsfarligt rullgrus eller skårade vägytor som förstör för alla som älskar att köra hoj.

Sen tror jag att det är viktigt att vi vågar säga ifrån när vi vår tillfälle och inte bara knyter handen i fickan.

Fort kan man visst få köra inom vissa gränser, men absolut inte vettlöst utan empati för andra levande medvarelser.

Kret
2010-06-25, 14:23
Många som kör sporthojar är unga killar med en massa testosteron, men utan den livserfarenhet och trafikvana som vi som hunnit bli lite till åren har samlat på oss. Bland det som stör mig mest är när dessa sporthojsförare visar total brist på respekt för andra. T.ex. kör igenom byar och samhällen i 130 knyck eller som när vi stod uppradade på den smala 225:an nära Skanssundet, efter att Leffa kört omkull, så for samtliga sporthojar förbi i full fart utan att sakta in.

Att förbjuda sporthojar hjälper ju inte det beteendet någonting.
Samma personer kommer då att åka på samma sätt fast på andra typer av motorcyklar.
Vilket antagligen skulle resultera i fler allvarliga olyckor.

Och sporthojar är nog ett större problem i storstäder än ute i obygden.
Själv irriterar jag mig mer på alla de offroad (enduro) som kör förbi vårat hus i 70+ och väcker barnen på kvällarna. Att polisen vet om det spelar ingen roll, dom kör bara ut på en stig så är dom borta. Nej, förbjud alla offroad och fyrhjulingar.

För att inte tala om dessa enerverande customs med sina obefintliga ljuddämpare. Dessa tenderar dessutom att vilja framföra dom på högt varv så att ljudet ska vara så högt som möjligt.

Tyvärr verkar tankegångarna att förbud är det enda som gäller redan finnas i och med det aktuella 100-hästars-förbudet. Själv tror jag mer på farthindrande åtgärder på drabbade sträckor funkar bättre.

Danne
2010-06-25, 16:52
Att förbjuda sporthojar hjälper ju inte det beteendet någonting.
Samma personer kommer då att åka på samma sätt fast på andra typer av motorcyklar.
Vilket antagligen skulle resultera i fler allvarliga olyckor.

Och sporthojar är nog ett större problem i storstäder än ute i obygden.
Själv irriterar jag mig mer på alla de offroad (enduro) som kör förbi vårat hus i 70+ och väcker barnen på kvällarna. Att polisen vet om det spelar ingen roll, dom kör bara ut på en stig så är dom borta. Nej, förbjud alla offroad och fyrhjulingar.

För att inte tala om dessa enerverande customs med sina obefintliga ljuddämpare. Dessa tenderar dessutom att vilja framföra dom på högt varv så att ljudet ska vara så högt som möjligt.

Tyvärr verkar tankegångarna att förbud är det enda som gäller redan finnas i och med det aktuella 100-hästars-förbudet. Själv tror jag mer på farthindrande åtgärder på drabbade sträckor funkar bättre.

Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!:confused:

Jonas
2010-06-25, 17:17
Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!:confused:

Förmodligen kör de med öronproppar och har ingen aning om hur deras brist på ljuddämpare förstör sommaridyllen. Ett dovt muller låter dock gott! :)

erkagn
2010-06-25, 17:46
Varför måste så många hojar låta så mycket, ett härligt muller är inte fel! Men många hojar låter lite väl mycket, det märker man speciellt om man bor vid en större väg som jag gör, det går ju knappt att sitta ute på sommaren!:confused:

Jag tycker en ylande sporthoj på toppvarv låter värre än det mysiga dunket från en glidarhoj ju. Men det kanske beror på att att jag föredrar glidarhojar framför sporthojar :)

Danne
2010-06-25, 18:03
Jag tror att det beror en hel del på varvtalet också, en glidarhoj ligger på 2000 varv och sporthoj kanske på 6000 - 7000 varv...

klaus
2010-06-25, 18:10
än så länge har jag trevliga grannar,det är nästan man ur huset när man kör ut med hojen,alla kommer för att lyssna på ljudet
enda nackdelen är att jag inte riktigt kan lyssna det själv eftersom det går bakåt bakåm mig och det är lite svårt att åka bakom likadana hojar eftersom dom är lite sällsynta
gillar dovt muller även om det går över nuvarande decibelgräns

GeCe
2010-06-25, 18:57
Nä det är ingen ide att förbjuda sporthojar, det finns för mycket förbud i Sverige. Det är inte hojens fel, sporthojen har utvecklats genom åren för att kunna gå snabbt och smidigt, och då har det blivit ett lämpligt verktyg som kan användas på rätt sätt men även på fel sätt på fel ställen. Det handlar om inställning, respekt för andra och sunt förnuft. Om alla skulle anpassa farten till rådande förhållanden så det bli så mycket bättre!:)

Glad midsommar alla hojåkare!!!!:)

Danne


Tror visst det kan vara ide att förbjuda sporthojar. Kan man på det viset uppnå att det blir några färre idioter på vägarna som lockas av de möjligheter som sporthojen uppmuntrar en del till är mycket vunnet. Och det vinner vi alla andra som kör hoj på.

Glad midsommar :)

Kan ju utveckla det hela med att om de här människorna som inte visar respekt för andra och bär sig totalt omdömeslöst åt varför ska vi övriga trafikanter visa respekt för dem genom att uppmuntra dem med att tillåta fordon som egentligen hör hemma på en racingbana. En parallell kanske kan vara att om alla trafikanter körde med omdöme och visade respekt för andra människor och fä skulle inga trafikregler behövas. Inga hastighetsbegränsningar, ingen högerregel osv. Men nu finns det hänsynslösa människor utan respekt för någon annan än sig själva och om vi ska ha ett samhälle som fungerar måste finnas regler som i de flesta frågor som rör samhällsbygget. Och genom att förbjuda sporthojar visar vi gränsen för vad vi/samhället accepterar. Om det sen i detalj innebär att gränsen för vad en sporthoj är, t.ex. ett förhållande vikt effekt so what. Och som i många andra frågor får de som kör sporthoj med omdöme lida för ett antal som inte gör det men så funkar det ju i ett civiliserat samhälle, eller?

oban
2010-06-25, 22:43
Kan ju utveckla det hela med att om de här människorna som inte visar respekt för andra och bär sig totalt omdömeslöst åt varför ska vi övriga trafikanter visa respekt för dem genom att uppmuntra dem med att tillåta fordon som egentligen hör hemma på en racingbana.

Tänk att det alltid ska talas om förbud på produkter som användarna använder felaktigt.
Med detta tankesättet så ska alla Porsche, Corvetter, BMW, Volvo och Mercedes förbjudas med eftersom dessa är bilar som körs på bana? För att inte tala om knivar och yxor, de kan man ju också använda till att skada andra med?

Hjälper ju inte att förbjuda något för de som håller i gashandtaget, eller för den delen trampar på gasen, lär nog göra det lika fullt men nån annan typ av fordon ändå.
Även om vi skulle gå tillbaka till hästskjutsar skulle de galoppera hästarna istället för att trava dem.

Är ju enbart attitydsändringar som gör skillnaden, om det sen kommer med åldern eller inte är ju tveksamt, speciellt när man ser på åldern på vissa bilister som ändå kör som de vore ensamma på vägen (hojåkare är ju svårare att bestämma åldern på när de kör, men finns säkert motsvarigheter där med)

DearHunter
2010-06-25, 23:35
Jag håller med dig Jonas!
Fick vi bort rötäggen på alla områden så skulle vi ha en friare värld och säkrare trafik....:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Men det är inte sporthojarna som ska bort för det hjälper inte.....

Linnex
2010-06-25, 23:37
Det är bra med diskussion i ämnet fortkörning/idiotisk körning. För det går inte bara för fort ibland det körs otroligt vårdslöst på helt fel ställen med. Att jaga folk på motorväg oavsett fordonstyp är fel, - nä det är på vägsträckor där många andra oskyldiga drabbas som man ska hålla koll på.

Sen måste man få gasa på ibland; läste idag om en kille som blev av med körkortet för att han gasade på för att kunna släppa fram ett utryckningsfordon. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab;jsessionid=4B0A64CC5AFA2F3B11003 867EDD25C9D.mobila

Kan det inte finnas lite rim och reson??

Danne

Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.

Danne
2010-06-25, 23:40
Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.

Håller med!!!!

DearHunter
2010-06-26, 00:13
Hmm... Jag tillhör räddningstjänsten och det jag skriver nu är en högst personlig åsikt. Dvs inoffeciell.
Jag tycker inte om vid utryckning när bil vid mindre lämpliga ställen släpper på hastigheten för att släppa fram utryckningsfordon. Det kan bli riktigt dumt att då köra om. Min personliga åsigt är att det är bättre att de gasar på för att sedan vid lämpligt tillfälle släppa förbi.
Jag tycker att det är mycket bra att detta prövas samt hoppas på ett positivt utfall. Och om man läser mellan raderna så verkar ambulanspersonalen ha samma åsikt. Men som sagt. Min personliga åsikt... men jag har var med om många idiotiska omkörningar med hjärtat i halsgropen när bilar har mer eller mindre tvärstannat framför utryckande fordon.

Vart tog det sunda förnuftet vägen ?? Hade polisen grälat med sin tant ??

Rätt kul iakttagelse. I Tyskland så är det fri fart på vissa sträckor och inom EU har vi annars 130 som standard på vägar som ligger i nivå med våra. Här i Sverige så är vi inte mogna att köra fortare än vad en Volvo 740 kombi klarar av med en närsynt dement förare med tummen i rö... ;D

Killen borde få ett tack för att han höll undan.........

NeXTer
2010-06-26, 01:49
Folk tror så mycket om vad man ska göra när det kommer ett utryckningsfordon bakom. Som jag kommenterade på DN så ska man göra vad man kan för att underlätta framkomligheten för fordonet utan att bryta mot lagen. Det innebär att man inte får köra mot rött, köra över heldragen linje eller köra för fort.

Som jag ser det finns det tre personer som gjort helt fel i den aktuella situationen; bilföraren gjorde fel som gasade på istället för att ligga kvar i laglig hastighet och köra åt sidan på lämplig avtagsväg om en sådan fanns tillgänglig innan det blev tvåfiligt.

Ambulansföraren gjorde fel som körde med siren på och därmed stressade bilföraren trots att det inte fanns möjlighet att köra om.

MC-polisen gjorde fel som körde i otillåten hastighet bakom ambulansen - det är endast under pågående utryckning skyltad hastighet får överträdas.

Sedan kan man ju tycka att sunt förnuft ska råda, men då bör man ju också beakta vad som hänt om bilföraren råkat ut för en olycka på grund av den uppkomna situationen.

Mats Liifv
2010-06-27, 20:07
Vart tog det sunda förnuftet vägen ?? Hade polisen grälat med sin tant ??

Rätt kul iakttagelse. I Tyskland så är det fri fart på vissa sträckor och inom EU har vi annars 130 som standard på vägar som ligger i nivå med våra. Här i Sverige så är vi inte mogna att köra fortare än vad en Volvo 740 kombi klarar av med en närsynt dement förare med tummen i rö... ;D

Killen borde få ett tack för att han höll undan.........

Håller helt med dig, vad kan det ha varit för polis? Annat med dom vi träffade ute vid Skanssundet, dom var av rätta virket och goda representanter för ordningsmakten! Har träffat på en del genom åren...långt ifrån alla har låtit sunt förnuft råda.....

Molgan
2010-06-27, 20:35
Och som i många andra frågor får de som kör sporthoj med omdöme lida för ett antal som inte gör det men så funkar det ju i ett civiliserat samhälle, eller?
Nej. Att förbjuda allt man tycker illa om är ociviliserat kommunist-tänk. Man kan förbjuda allt motordrivet över 50cc och fortfarande helt missa kärnproblemet; de som kör som idioter. De kommer ändå fortsätta att hitta på nya sätt att riskera sina och andras liv. De enda som blir lidande av förbud är de som respekterar lagen, ganska logiskt när man tänker efter.

erkagn
2010-06-27, 20:58
Jag är oxå motståndare till förbud på olika sorters fordon. Vem vet nästa gång kanske de förbjuder alla hojar över 1000 cc och då kan man inte köpa en mullig HD eller Boss Hoss fastän man glider sakta och förståndigt.

GeCe
2010-06-28, 11:44
Tänk att det alltid ska talas om förbud på produkter som användarna använder felaktigt.
Med detta tankesättet så ska alla Porsche, Corvetter, BMW, Volvo och Mercedes förbjudas med eftersom dessa är bilar som körs på bana? För att inte tala om knivar och yxor, de kan man ju också använda till att skada andra med?

Hjälper ju inte att förbjuda något för de som håller i gashandtaget, eller för den delen trampar på gasen, lär nog göra det lika fullt men nån annan typ av fordon ändå.
Även om vi skulle gå tillbaka till hästskjutsar skulle de galoppera hästarna istället för att trava dem.

Är ju enbart attitydsändringar som gör skillnaden, om det sen kommer med åldern eller inte är ju tveksamt, speciellt när man ser på åldern på vissa bilister som ändå kör som de vore ensamma på vägen (hojåkare är ju svårare att bestämma åldern på när de kör, men finns säkert motsvarigheter där med)


Det är bara det att har man som jag vid ett flertal tillfällen råkar ut för dessa dårar och själv kunnat råkat illa pga av dem så tänker man ett steg längre när hjärtat sitter i halsgropen som man brukar säga. Bilarna du räknar upp har inte ett skvatt med detta att göra och jag har då aldrig vad jag kan minnas hamnat i någon allvarlig situation tack vare sportbilar. Fast det är klart jag har bara haft körkort i 40 år så jag har kanske inte hunnit med och sett allt. Hotad med kniv och yxa har jag aldrig blivit heller.
Visst, det är aldrig trevligt med förbud men sporthojsförarna tycker jag bäddat för ett sånt själva själva genom den hänsynslösa attityd en del visar. Är det attitydsförändringar det handlar så är det hög tid att sporthojsförarna tar tag i frågan.

Jonas
2010-06-28, 18:17
Senast idag kom en kollega in till mig och undrade hur det stod still med sporthojsförarna. Igår klippte han gräsmattan som går ända ut till en liten väg (50 km/h) i Roslagen. När han gick med klipparen utmed vägkanten såg han hur det kom ett gäng med sporthojar. Han tänkte att de saktar nog ner snart men en sekund senare blåste de förbi honom i över 100 km/h. En av dem var så nära att han kände hur skjortan närapå sögs med. Hade han vänt på klipparen just då och kanske vänt rumpan ut mot vägen en dm hade han troligen blivit påkörd enligt hans grannar som blev vittnen. Total respektlöshet.

Jag passade på att fråga honom om vilka fordon som störde honom mest där ute i Roslagens idyll och han svarade utan tvekan att sporthojsförarna inte bara störde honom mest utan att hela samhället där han bor ogillade dessa "kamikazepiloter". Bland annat har han blivit rädd att låta sina barn gå över vägen själva.

Så ska det verkligen inte behöva vara. Om inte sporthojsåkarna själva tar ett betydligt större ansvar för hur de kör och beter sig mot sina medmänniskor kommer medmänniskorna snart nog tröttna och besluta om åtgärder som drabbar alla hojåkare kollektivt.

Förbud tror jag dock inte heller på. Rubriken, är som jag sagt tidigare, tillspetsad.

GeCe
2010-06-28, 20:26
Senast idag kom en kollega in till mig och undrade hur det stod still med sporthojsförarna. Igår klippte han gräsmattan som går ända ut till en liten väg (50 km/h) i Roslagen. När han gick med klipparen utmed vägkanten såg han hur det kom ett gäng med sporthojar. Han tänkte att de saktar nog ner snart men en sekund senare blåste de förbi honom i över 100 km/h. En av dem var så nära att han kände hur skjortan närapå sögs med. Hade han vänt på klipparen just då och kanske vänt rumpan ut mot vägen en dm hade han troligen blivit påkörd enligt hans grannar som blev vittnen. Total respektlöshet.

Jag passade på att fråga honom om vilka fordon som störde honom mest där ute i Roslagens idyll och han svarade utan tvekan att sporthojsförarna inte bara störde honom mest utan att hela samhället där han bor ogillade dessa "kamikazepiloter". Bland annat har han blivit rädd att låta sina barn gå över vägen själva.

Så ska det verkligen inte behöva vara. Om inte sporthojsåkarna själva tar ett betydligt större ansvar för hur de kör och beter sig mot sina medmänniskor kommer medmänniskorna snart nog tröttna och besluta om åtgärder som drabbar alla hojåkare kollektivt.

Förbud tror jag dock inte heller på. Rubriken, är som jag sagt tidigare, tillspetsad.

Bra inlägg!

Själv tillhör jag dem som är hjärtligt trött på dessa sporthojs-idioter och vill se en förändring. Tålamod finns det inte mycket kvar av från min sida.

Ett förbud är aldrig trevligt så kan någon presentera ett trovärdigt alternativ så anammar
jag det gärna. Men något måste göras.

Scorpio
2010-06-28, 20:27
Hmm... så kan man se det. Tänkte faktiskt inte dit, men du har rätt.
Jag var mer inne på att kringå störande element. Min tanke var att "världen händer, vare sig jag tycker om det eller inte". Utifrån den synvinkeln var det logiskt att undvika något jag för tillfället inte kan göra något åt, jag kan ha roligare på annat håll än att envist hävda min rätt just i den situationen.

Kalla mig konflikträdd, effektiv eller filosofisk, vad som känns bäst.

Jag håller med om detta. Också.

De motorcyklister som inte har några begränsningar över huvud taget och fullständigt skiter i allt och alla bara de får göra som de vill kör nog ofta sporthojar. Helt enkelt av den anledningen att deras behov att köra fullständigt utan begränsningar tillfredsställs i en högre grad på denna typ av hoj. Det är ju bara att ägna en stund till att läsa i forumet på t.ex. www.sporthoj.com för att förstå att det faktiskt är ett under att det inte sker fler olyckor än vad det gör med tanke på hur mycket idioter det finns på vägarna.

MEN, det innebär inte att samtliga sporthojsägare är fullständigt hämningslösa trafikligister. Problemet är att de som är det helt enkelt skulle välja någon annan hoj att leka med om inte sporthojar fanns. Det spelar alltså ingen roll vad man gör, man kan ändå inte ändra på det faktum att dessa personer alltid kommer att finnas i trafiken omkring oss. Oavsett vad man tycker om det. För sin egen skull får man då välja andra vägar än de som buskörningar förekommer på så mår man bäst själv. Och att alltid förutsätta att alla andra trafikanter är idioter. Då har man stora möjligheter att må bra på turen, både fysikt och psykiskt.

Ses på vägarna :)

Jonas
2010-06-28, 21:38
För sin egen skull får man då välja andra vägar än de som buskörningar förekommer på så mår man bäst själv. Och att alltid förutsätta att alla andra trafikanter är idioter. Då har man stora möjligheter att må bra på turen, både fysikt och psykiskt.

Ska jag flytta på mig? Ska jag inte få åka på fina vägar som Slingerbulten, Bogan eller på andra underbara landsvägar för att sporthojsförarna ska få fara fram på vägar som de valt som sina racingvägar där de kan slå personliga rekord i tid och idioti. På just Bulten mötte jag förra sommaren en förare som kom över ett krön i kanske 170 km/h och som kom över på min körbana och "missade mig" med kanske trettio centimeter. Den upplevelsen fick mig att börja fundera över mentaliteten hos många sporthojsförare. En riktigt obehaglig upplevelse. Hade jag kört en bil eller en traktor hade han/hon också varit en siffra i dödsstatistiken på Bulten.

Jag varken vill eller tänker flytta på mig. Jag säger istället vad jag tycker och har inte det minsta problem med att ta den matchen om det så är här eller på Rosenhill. Seriösa sporthojsförarna måste jobba aktivt med en attitydförändring på t.ex Sporthoj.se och andra forum. Fotografer på Bulten borde också vägra att ta bilder på de som kör galet fort.

Fort kan man köra på lämpliga vägavsnitt, men INTE vårdslöst eller respektlöst. Och 170 km/h på en 70-väg anser jag är långt ifrån respektfullt.

Mc-Bosse
2010-06-28, 21:47
Jag har aldrig kört Slingerbulten men om jag riskerar att få en sporthoj i 170 över på min sida av vägen skulle jag ju i varje fall funderat över någon annan väg att köra till mitt mål.

Säger jag som inte ens tycker om att köra på E22 i motorvägsfart i rusningstrafik med min hoj.

Guzzi-Leif
2010-06-28, 23:16
Bra diskussion!

Jag tror som många andra att vi motorcyklister måste inordna oss i övriga samhällets syn på vad som är en sund kultur i allmän trafik. Där hör vare sig buller, lek, bus eller racing hemma. Dålig kultur och obefintlig hänsyn, helt enkelt.

Delar dessutom oron för vad som ska hända med vår kära hobby om vi fortsätter "blåsa snuten" och på ett moraliskt plan gör gemensam sak med 1%-arna (=väljer själva vilka lagar vi följer).

Gurrag
2010-06-29, 06:44
Jag tycker att det också är viktigt att se till de personer som sköter sig. Många bryr sig inte alls om vad som finns på eller vid sidan av vägen.

Jag försöker till exempel alltid slå av på gasen om jag åker förbi en hage med djur i. (även om det mest blir meka och mindre köra)

BIG1
2010-06-29, 13:06
Det är helt enkelt för lätt för vilken idiot som helst att skaffa sig en racinghoj. Bara han har råd med den vansinniga försäkringspremien.

Körning med racinghoj bland vanlig trafik kan ju jämföras med att vissa busade omkring med F1-bilar på allmänna vägar.

Någon påpekade att andelen olyckor med sporthojar inte var särskilt hög, utan att det bara var kostnaderna och skadorna som stack ut.

Man skulle kunna jämföra det med tex luftvapen med begränsad räckvidd, och vapen med krutpatron som kan ställa till med mycket allvarligare konsekvenser. Du får "leka" med ett luftvapen nästan var som helst bara du fyllt 18 år medans det krävs en licens för att bruka skarpa vapen, och inte ens då får du skjuta prick var som helst utan hålla dig till speciella avlysta områden.

Jag menar alltså att det även borde krävas en licens för att få framföra motordrivna projektiler. Ingen borde kunna få köpa ett sådant lpotentiellt livsfarligt fordon bara att användas som "leksak".

Scorpio
2010-06-29, 16:09
En annan märklig sak är den attityd som många av dessa vansinnespiloter har till försäkringspremier och liknande. De har inte tillräckligt med pengar för att ha råd att köpa en ny värstingsporthoj, än mindre att försäkra den. Men de tycker att mc-handlare och försäkringsbolag är idioter allihop eftersom det kostar för mycket att äga en sådan hoj??

De hävdar alltså att det är deras rättighet att få vilken hoj de vill. Men de har inget ansvar att betala vad det kostar att köpa och äga den..

Mats Liifv
2010-06-29, 20:26
Själv har jag två gånger denna säsong fått möten på min sida i kurvor, en gång på Bogesundsvägen och en gång på Bulten. Kan lova att det är en rejält skrämmande upplevelse. Bara ren tur att det gått bra. Hade jag kört bil hade det varit fontalkrock. Nu klarade det sig tack vare att jag kastade mig ut till höger så mycket det gick. Hade det kommit en likasinnad i stället för mig hade det garanterat varit "Game over"". Det har redan hänt en gång att två stycken kört ihop på Bulten. Den påkörande avled omedelbart medan den påkörde överlevde med svåra skador. Lång rehab väntar! Vet inte hur många som dött på denna runt tio kilometer långa sträcka i år, men minst fyra är det i alla fall enligt vad jag hört talas om på Rosenhill. Känns inte otroligt att det kommer att sluta på tio stycken innan säsongen är över.....

De som skrivit här har bilden av sporthojsåkaren ganska klar för sig, rätt eller fel. Hittade en motbild till den bilden på en blogg. Där framförs en åsikt om att det är vi som inte kör sporthoj som ska hålla oss därifrån. Det är vi andra som är farliga, genom att vi inte håller tillräcklig uppsikt omkring oss. Vidare anses det vara en liten, liten klick av sporthojsförarna som beter sig på det här viset. Det beskrivs vidare att de allra flesta sporthojsåkarna kör med hänsyn och respekt. Dom kör makligt, vrider inte på i kurvor och använder inte våra vägar som roadracingbanor.


Kan säga att jag inte delar den ståndpunkten, utan har en motsatt erfarenhet utifrån det jag ser dagligen i Stockholm. Inte minst efter att på en sjuttiosträcka på Nynäsvägen för en kort tid sedan, för andra gången denna säsong, blivit omkörd mellan filerna när jag kör bil. Tror att det varit samma gäng båda gångerna. Runt tio hojar, varav två med skjuts, kör om i uppskattningsvis den dubbla tillåtna hastigheten. Ett ögonblicks ouppmärksamhet från någon av bilisterna och dödsolyckan är ett faktum. Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett till någon av den stora majoriteten som, enligt blogginlägget, kör makligt och med hänsyn. Kan garantera att jag skulle notera en sporthojsåkare som kör enligt den beskrivningen. Intressant hur olika vi uppfattar tillvaron....

Självklart går det inte att förbjuda, men något drastiskt måste till för att vända utvecklingen. Frågan är bara vad. Har en släkting som ingått i ett gäng som kör på det hänsynslösa sättet. Att flera kompisar kraschat och skadat sig avskräcker inte. " Dör jag så dör jag lycklig!" har jag fått till svar. Antar att det är en uppfattning som delas av flera i sporthojskollektivet....

Förtydligande: Dom som jag tänker på kör Yamaha R1, Suzuki GSX 1000, Honda Freblade och liknande hojar. Vi kanske måste definiera vilken grupp vi talar om för att få lite balans i det hela. Fel att tala om "Sporthojar" allmänt. Övriga kör mycket riktigt för det mesta, som de flesta. På ett ansvarsfullt sätt. Är detta problem ett storstadsfenomen, eller är det liknande över hela landet? Utanför Stockholm kanske man kör sin Yamaha R1 på ett helt annat sätt, så som beskrivits.

RobbeS
2010-06-29, 22:14
Alltför många sporthojsåkare är spänningssökare som inte vågar klättra i berg, djuphavsdyka, hoppa fallskärm eller göra något annat riktigt adrenalinframkallande. Dom tar istället den enkla vägen och köper en hoj dom inte kan hantera och anser att dom ska lära sig hantera den i vansinnesfarter på allmänna vägar. Tyvärr så drabbar detta oskyldiga som inte har något med deras adrenalinsökande att göra.
Samma typ av oansvarigt adrenalinsökande ser vi hos många av våra ungdomsbrottslingar eller de sk huliganerna som förpestar supporterklackarna till våra fotbolls och hockeylag. Dom tar också den enkla vägen...

Gurrag
2010-06-30, 00:16
Skulle man våga köra en sväng på bulten eller bogan om man skulle åka förbi där någon gång. Låter ganska farligt. man vill inte bli en organdonator pga att någon är en idiot. Har skrivit på om olyckan skulle vara framme men livet är mig kärt.

Jåke
2010-06-30, 07:44
Vidare anses det vara en liten, liten klick av sporthojsförarna som beter sig på det här viset. Det beskrivs vidare att de allra flesta sporthojsåkarna kör med hänsyn och respekt. Dom kör makligt, vrider inte på i kurvor och använder inte våra vägar som roadracingbanor.


Kan säga att jag inte delar den ståndpunkten, utan har en precis motsatt uppfattning. Inte minst efter att på en sjuttiosträcka på Nynäsvägen för en kort tid sedan, för andra gången denna säsong, blivit omkörd mellan filerna när jag kör bil. Tror att det varit samma gäng båda gångerna. Runt tio hojar, varav två med skjuts, kör om i uppskattningsvis den dubbla tillåtna hastigheten. Ett ögonblicks ouppmärksamhet från någon av bilisterna och dödsolyckan är ett faktum. Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett till någon av den stora majoriteten som, enligt blogginlägget, kör makligt och med hänsyn. Kan garantera att jag skulle notera en sporthojsåkare som kör enligt den beskrivningen. Intressant hur olika vi uppfattar tillvaron...

Nu måste jag nog ta och ifrågasätta logiken i den här debatten som för länge sedan lämnat det sakliga stadiet och blivit ett forum för att ventilera egna åsikter nästan utan sans.

Du skriver att:
1: Någon påstår att det är ett fåtal sporthojsåkare som kör som idioter, resten kör "som folk".
2. Du inte delar den åsikten för att du aldrig sett de som kör "som folk"
3. De du ser kör som idioter och är enligt dig själv "tror det är samma gäng"

Hur får du ihop det att samma gäng på tio personer flera gånger blir en större del av en grupp?
Hur tror du att du skulle kunna se de som inte utmärker sig, de kommer ju inte köra om dig eller möta dig på ett obehagligt sätt. Snarare håller de ditt tempo och ni ser förmodligen inte varandra?
Har du i något annat sammanhang lagt märke till det som INTE utmärkts sig, framför det som faktiskt stuckit ut?

Om vi räknar generellt och lågt finns det 200000 mc i trafik samtidigt i landet. Kan man anta att 20% av dessa är så kallade sporthojar. Det är 40000 fordon. Mats här tycker att större delen av dessa kör som idioter för att han råkat ut för de 50-100 som befinner sig på de roligaste vägarna söder som huvudstaden. Mestadels tillhörande Potatoes MC om de finns i livet fortfarande. Ok säg 200 st då, så har vi 5 promille!!

Det är verkligen något att basera en ståndpunkt på.

I princip kan man säga att flera här är nånting på spåren. Utvecklingen har skenat och kanske borde det åtminstone vara licens på hojar med över 150 hkr? Eller 100? Kanske körkort? Enda sättet är nog tyvärr att vi förbjuder oss själva eller inför någon slags begränsning, för tro inte att jag försvarar det fullständigt idiotiska beteendet!

Som instruktör och coach sedan 10 år går det inte liksom, men jag anser att man ska diskutera problemet inte gruppen utifrån några procentare... Speciellt inte på ett forum där man faktiskt har gott om tid att tänka över det man skriver eftersom man just skriver det.

Så, nu skrev jag här igen iallafall fast jag lämnat stället. Förmodligen inte så bra då jag nu kommer att bli måltavla som varandes en minoritet, en livsfarlig, respektlös, vårdslös sporthojsåkande sådan. Som kör enbart på vägarna söder om Stockholm...

akems
2010-06-30, 08:07
Håller fullständigt med Jåke,även i det att det kanske borde va nån "extrakurs" i att köra sporthoj sporthojar inbjuder ju till en helt annan körning än vad en custom gör så det gäller att föraren kan kontrollera när hornen börjar växa i pannan.

adara
2010-06-30, 08:26
Intressant diskussion, men jag håller inte med om att dom flesta sporthojsåkare kör som idioter. Är mer inne på Jåkes spår och tycker tvärtom att dom allra flesta kör vettigt och med hänsyn. Tyvärr är dom få som inte gör det som sticker ut och ger ett dåligt rykte till resten av gruppen, men så är det ju alltid. Tittar man på nyheterna kan man få intrycket av att alla fotbollfans är hooliganer och vill slåss, vilket jag har lite svårt att tro. (Sen är det så att jag har noll fotbollsintresse själv, jag kanske har missat ngt och det är så det är?)

Förbjud mot sporthojar i allmänhet - nej.
Förbjud mot hojar över 150hk - kanske vettigt, kanske inte. Jag är nog inte rätt person att bedömma det. Personligt har jag svårt att se syftet med såpass mycket "powaaaaar" (som Top Gear-folket skulle säga), men detsamma gäller ju även för en stor del av bilar som finns på gatan numera.

Jåke: jag kanske har missat ngnting i tidigare tråder, men jag hoppas att det inte är den här diskussionen som har fått dig att ge upp. Det vore mer än trist. Jag har svårt att tro att du skulle bli en måltavla i det här forumet och även om jag inte känner dig som person är "respektlös" def inte ett ord som jag skulle förknypa med dina forumsposter som tvärtom brukar vara rätt genomtänkta.


/Just my two 2 cents.

erkagn
2010-06-30, 08:41
Det som är bra med detta forumet är ju att det finns alla typer av hojar / knuttar. Samtidigt som vi debatterar olika avarter så får vi vara försiktiga att inte döma folk efter vilken typ av hoj dem kör.

Danne
2010-06-30, 10:08
Det finns 2 saker som ofta sätter fart på debatten - motorolja och sporthojar. Detta forum är till för alla oavsett vilken typ av hoj man kör, vi är alla motorcyklister och vi ska hålla ihop. Självklart ska vi kunna diskutera saker men när det gäller dessa ämnen så kommer vi alltid tycka olika.

Nu åker vi hoj istället!
Krama varandra i trafiken...

Danne

Ove
2010-06-30, 10:25
Krama varandra i trafiken...Danne

:confused: Hmm....? Verkar lite farligt, nöjer mig med att vinka. :rolleyes: :D ;)

GeCe
2010-06-30, 11:32
Krama varandra i trafiken...Danne

??? Nja, kommer de på sporthoj och verkar ha hornen ute är det nog säkrast med ett behörigt avstånd så gott det går och ens vinka blir det inte tal om.

GeCe
2010-07-01, 00:01
I princip kan man säga att flera här är nånting på spåren. Utvecklingen har skenat och kanske borde det åtminstone vara licens på hojar med över 150 hkr? Eller 100? Kanske körkort? Enda sättet är nog tyvärr att vi förbjuder oss själva eller inför någon slags begränsning, för tro inte att jag försvarar det fullständigt idiotiska beteendet!

Se där några vettiga tankegångar från en sporthojsinstruktör dessutom som verkar förstår att något behöver förändras. Att förbjuda sporthojen inser ju jag också inte går och skulle sakna mening och något jag skrev tidigare för att provocera. De redan i trafik skulle man nog inte kunna förbjuda och de som finns skulle nog hållas vid liv i evigheter innan man hittade på något annat att leka med. Och folk som beter sig som idioter i trafiken kommer väl alltid att finnas bland alla kategorier fordon även om just sporthojsförare tycks sticka ut lite extra i tron som det verkar att de äger vägen och vi andra inte har där att göra.
Ett speciellt körkort eller licens med vidhängande utbildning för dessa racingmaskinsförare kanske vore något. Där de fick inpräntat att det finns något som heter "ta hänsyn till övrig trafik och omgivning". Förare av båtar över en viss storlek som presterar över en viss hastighet har nyligen fått krav på sig om något slags förarbevis så varför inte något liknande i detta fallet. Att sporthojsförare skulle förbjuda sig själva är svårt att tro på.

Diversion
2010-07-02, 01:18
Se där några vettiga tankegångar från en sporthojsinstruktör dessutom som verkar förstår att något behöver förändras. Att förbjuda sporthojen inser ju jag också inte går och skulle sakna mening och något jag skrev tidigare för att provocera. De redan i trafik skulle man nog inte kunna förbjuda och de som finns skulle nog hållas vid liv i evigheter innan man hittade på något annat att leka med. Och folk som beter sig som idioter i trafiken kommer väl alltid att finnas bland alla kategorier fordon även om just sporthojsförare tycks sticka ut lite extra i tron som det verkar att de äger vägen och vi andra inte har där att göra.
Ett speciellt körkort eller licens med vidhängande utbildning för dessa racingmaskinsförare kanske vore något. Där de fick inpräntat att det finns något som heter "ta hänsyn till övrig trafik och omgivning". Förare av båtar över en viss storlek som presterar över en viss hastighet har nyligen fått krav på sig om något slags förarbevis så varför inte något liknande i detta fallet. Att sporthojsförare skulle förbjuda sig själva är svårt att tro på.

Det fungerar ju inte, lika meningslöst som riskutbildningar där man står och säger något som alla vet, nämligen att man inte ska köra onykter. De som vill ha "licens" kommer att genomlida extrakursen och sedan köra för fort precis som polisaspiranter som är skolbokspoliser inför antagningspsykologen för att sen bli svin när det tagit sig igenom nålsögat. Man kan inte lära ut attityder på en kurs på samma sätt som körteknik.

Mats Liifv
2010-07-02, 15:54
"Your choice of bike is an extension of your personality"

Mc-Bosse
2010-07-02, 21:33
"Your choice of bike is an extension of your personality" Om jag då suktar efter en Hayabusa undrar jag vad jag har för typ av personlighet. :-D

brandslangen
2010-07-02, 21:38
Provkörde en Busa när den kom. Ut på motorvägen, och bilarna var som slalompinnar.Fan 275 km var tvungen att slå av. Kände inte farten. Akta dig :) skitstadig :)

Mc-Bosse
2010-07-03, 00:44
Provkörde en Busa när den kom. Ut på motorvägen, och bilarna var som slalompinnar.Fan 275 km var tvungen att slå av. Kände inte farten. Akta dig :) skitstadig :)

Ett nytt sätt att ange hög fart. "Andra fordon är som slalompinnar..." ;)

Ove
2010-07-03, 06:44
Provkörde en Busa när den kom. Ut på motorvägen, och bilarna var som slalompinnar.Fan 275 km var tvungen att slå av. Kände inte farten. Akta dig :) skitstadig :)

:confused:Hmm? Vad är det för idé att ha en hoj som går skitfort om man inte känner att det gör det? :confused:

DearHunter
2010-07-03, 09:42
:confused:Hmm? Vad är det för idé att ha en hoj som går skitfort om man inte känner att det gör det? :confused:

Man får väl börja köra i badbrallor för att höja riskfaktorn lite... gärna i (v)arselfärg så man syns ... :D:D:D

Gibson
2010-07-03, 09:59
:confused:Hmm? Vad är det för idé att ha en hoj som går skitfort om man inte känner att det gör det? :confused:

Undrar jag med.:D:D:D:D:D:D:D:D

swischmc
2010-07-03, 11:31
Skriver sällan på detta forum, läser oftare, men nu måste jag lägga mig i.
Börjar med att sticka ut hakan... är detta forum fyllt med gamla gubbar som kör "lugnt och förståndigt" på sina stora kromslädar (oavsett hojtyp) och anser att dagens ungdom är totalt förtappad? Att alla som kör oansvarigt är unga killar och att dessa också alltid kör sporthoj? Ibland är trådarna så självgoda och torra att jag blir mörkrädd.

Sporthoj.com är den raka motsatsen. "Alla" är under 25 år, killar och kör sporthoj som idioter på Bulten. Eller??

Tråden började så bra, men vettiga argument och insikten om att alla är olika, alla gör fel ibland och alla har rätt att finnas till. Att det i mångt och mycket handlar om att ändra inställning och inte lagstiftning.

Själv kör jag landsvägshoj med 99 hk. Jag blir generellt sett omkörd av sporthojar och kör om kromslädar och bilar. Ibland är det tvärt om.
På grusäventyret i Säfsen handlade det mer om att köra med gasen i botten än att upptäcka nya vägar/kunskaper. Oavsett om man valde grus eller asfaltsturer. Jag provade båda. Testosteron-stint bland instruktörerna/ledarna?
På glidarträffar handlar det alltid om att låta värst, db-gränser är till för idioter.

Vad man än själv väljer att bryta mot för lag så är just den lagen totalt felaktig. db-gränser, km-gränser, att köra motorfordon i naturen, pjuf - löjligt. Eller: jag har kört hoj i 40 år så jag gör rätt och behöver inte lära mig något nytt. Att jag blir omkörd beror på att alla andra kör som idioter. Inte på att olika hojar har olika egenskaper. Att olika människor kör på olika sätt och har olika kunskapnivå. Erfarenhet gör en lugnare, men inte alltid bättre.

Jag vill inte förbjuda sporthojar (som dessutom inte är en enhetlig grupp, vad definierar en sporthoj?). Jag tror på utbildning och - faktiskt - erfarenhet. Alla som börjar med något nytt testar gränser, provar olika saker för att hitta sin nisch. Alla har gjort dumheter... Min svärfar är otroligt orolig när vi är ute och kör hoj, han gjorde nämligen en del vådliga vurpor på hoj som ung. Fast idag är dessa bara roliga historier, inget snack om ungdomlig okunskap...

Kanske kommer buskörningarn (för naturligtvis finns det idioter även i mc-kollektivet) att minska nu när det öppnas en storbanan i Stockholmsområdet. Det finns inte längre något att skylla på när bana och kunskap finns bara några mil hemifrån.

Mc-Bosse
2010-07-04, 10:33
Skriver sällan på detta forum, läser oftare, men nu måste jag lägga mig i.
Börjar med att sticka ut hakan... är detta forum fyllt med gamla gubbar som kör "lugnt och förståndigt" på sina stora kromslädar (oavsett hojtyp) och anser att dagens ungdom är totalt förtappad? Att alla som kör oansvarigt är unga killar och att dessa också alltid kör sporthoj? Ibland är trådarna så självgoda och torra att jag blir mörkrädd.

Sporthoj.com är den raka motsatsen. "Alla" är under 25 år, killar och kör sporthoj som idioter på Bulten. Eller??

Tråden började så bra, men vettiga argument och insikten om att alla är olika, alla gör fel ibland och alla har rätt att finnas till. Att det i mångt och mycket handlar om att ändra inställning och inte lagstiftning.

Själv kör jag landsvägshoj med 99 hk. Jag blir generellt sett omkörd av sporthojar och kör om kromslädar och bilar. Ibland är det tvärt om.
På grusäventyret i Säfsen handlade det mer om att köra med gasen i botten än att upptäcka nya vägar/kunskaper. Oavsett om man valde grus eller asfaltsturer. Jag provade båda. Testosteron-stint bland instruktörerna/ledarna?
På glidarträffar handlar det alltid om att låta värst, db-gränser är till för idioter.

Vad man än själv väljer att bryta mot för lag så är just den lagen totalt felaktig. db-gränser, km-gränser, att köra motorfordon i naturen, pjuf - löjligt. Eller: jag har kört hoj i 40 år så jag gör rätt och behöver inte lära mig något nytt. Att jag blir omkörd beror på att alla andra kör som idioter. Inte på att olika hojar har olika egenskaper. Att olika människor kör på olika sätt och har olika kunskapnivå. Erfarenhet gör en lugnare, men inte alltid bättre.

Jag vill inte förbjuda sporthojar (som dessutom inte är en enhetlig grupp, vad definierar en sporthoj?). Jag tror på utbildning och - faktiskt - erfarenhet. Alla som börjar med något nytt testar gränser, provar olika saker för att hitta sin nisch. Alla har gjort dumheter... Min svärfar är otroligt orolig när vi är ute och kör hoj, han gjorde nämligen en del vådliga vurpor på hoj som ung. Fast idag är dessa bara roliga historier, inget snack om ungdomlig okunskap...

Kanske kommer buskörningarn (för naturligtvis finns det idioter även i mc-kollektivet) att minska nu när det öppnas en storbanan i Stockholmsområdet. Det finns inte längre något att skylla på när bana och kunskap finns bara några mil hemifrån.

Som jag fattat det så är trådskaparens intentioner med denna tråd att kasta ut påståendet att vissa kör för fort och riktigt dumdristigt.

Det är det oansvariga sättet i att framföra en motorcykel för snabbt utan tanke på eventuella följder för andra som är den springande punkten i protesterna. Du verkar jämföra vårdslöst beteende i trafiken med för högt decibeltal på avgassystemet. Högt ljud när en kromsläde passarear kan inte jämföras med vårdslöst beetende med höga farter när annan trafik är närvarande.

Ar man under 25 så finns inte samma riskmedvetenhet som när man närmat sig 40-50 år. Och ingen kan säga annat än att en snabb motorcykel är lite som vilda västern för många. Inga lagar behöver följas för polisen riskerar inte gärna sina egna eller andras liv för att få tag på en riktig blådåre på mc. Fartkameror kan det vinkas till och laserkontroller kan det köras ifrån bara. Regplåten bak är ofta borttagen så det är liksom en total frihet som kan kännas bakom sitt mörka visir. (många sporthojsägare får när det läser de tre senaste meningarna säkert ett igenkännande leende på läpparna.)

Jag förstår 25-åringarna och sättet de framför sina hojar på för även jag har horn som växer när rullen dras och växlarna kastas i. Det är en känsla av frihet och kontroll helt enkelt! Dock så blir det ju katastrof när det smäller i höga farter. Det är ju ingen som kan inbilla någon att 10 sporthojar som glider in på macken för att tanka har tagit sig dit i lagliga farter. När det lämnar macken så ser man ju hur det körs...

Men trots allt så är det en absolut minoritet som som kör och smäller eller stör så där jättemycket med sina farter. Men de som gör det syns desto mer. Det ropas förbud men jag får ont i magen bara vid tanken på att inskränka folks frihet. Jag kan t o m gå så långt i mina tankegångar att uttrycket "Lite svinn får man räkna med" kan få gälla i demokratins namn. För ska snabba hojar förbjudas så ska alla bilar som kan överskrida gällande maxfart med råge också förbjudas för i detta landet är maxfarten 110 (i vissa fall 120).

Det fungerar med fartspärr för det är en vanesak. Säger jag som kör buss på motorvägen mellan Malmö och Lund dagligen med full gas och fartspärr i 90 km/ tim. Jag gillar läget helt enkelt. Riskbehägenhet förresten: när tog ni bältet på er i bussen sist ni åkte en dylik? Inte alla bussar är utrustade med bälten men de flesta har det numera. Bussar mellan Malmö och Lund har alla 3-punktsbältet på ALLA platser och det är förutom jag då som kör kanske en som tar på sig bältet. Kör jag och smäller så säger jag bara: skyll er själva! Jag är ingen dadda som ska behöva (eller behöver) upplysa folk om att det ska använda bältet. 1 500: - är bötesbeloppet om polisen stiger på bussen. Vilket jag hoppas de gör en dag innan jag kör ut på motorvägen. 50 x 1500: - blir en del inkomster för staten... :D:D:D

adara
2010-07-05, 08:13
Det är ju ingen som kan inbilla någon att 10 sporthojar som glider in på macken för att tanka har tagit sig dit i lagliga farter. När det lämnar macken så ser man ju hur det körs...

Om det nu är fördommar som ska tas upp så kan jag komma med några egna: Tycker att folk i allmänhet beter sig som idioter i trafiken. Bilister, cyklister eller folk på glidare eller sporthoj - enda skillanden är sätten dom har valt att köra idiotiska på.

Bilister - det klassiska, det finns inga motorcyklar. Har tappat koll på hur ofta jag har behövt bromsa in för att ngn kastar sig ut framför mig i en vänstersväng eller en rondell. (och ja, jag kör i laglig hastighet).

Cyklister - verkar tycka att trafikregler inte gäller för dom, trots att dom kör på gatan. Det är bara en tidsfråga tills jag kommer att köra på en cyklist i Stockholms innerstads när dom kastar sig ut mellan bilerna eller kör över övergångsställen (där dom INTE har förtur, detta gäller enbart fotisar) helt utan att kolla.

Sporthojåkare - tänker inte upprepa hela tråden, men ja, oftast går det aningens fort. Sålänge det inte påverkar mitt åkande bryr jag mig inte. Som ngn sa tidigare, lite svinn får man räkna med och alla får ta sina egna beslut.

Glidare - kan ofta inte framföra sin hoj på ett kontrollerad sätt i lägre hastigheter. Vinglar hit och dit, håller inget avstånd, byter filer utan att bry sig om trafiken bakom. Verkar i allmänhet förväntar sig att alla gör plats åt en. ("Vaddå, du har väl hört mig?")

..Att inte använda blinkers (eller att blinka när man redan är halvvägs över i andra filen) verkar ju vara en folksjukdom som är helt orelaterad till vilket fordon som används..



Det är klart det är enkelt och smidigt med fördommar, men ibland får man ta ett steg tillbaka och erkänna att det aldrig är samtliga som gör si eller så. Man noterar dom som beter sig som idioter, inte den stora massan som inte sticker ut.

Sista inlägget i den här tråden för mig, ses ute på gatan istället!

Mc-Bosse
2010-07-05, 12:24
"Ursprungligen postat av Mc-Bosse
Det är ju ingen som kan inbilla någon att 10 sporthojar som glider in på macken för att tanka har tagit sig dit i lagliga farter. När det lämnar macken så ser man ju hur det körs..."


Om det nu är fördommar som ska tas upp så kan jag komma med några egna: Tycker att folk i allmänhet beter sig som idioter i trafiken. Bilister, cyklister eller folk på glidare eller sporthoj - enda skillanden är sätten dom har valt att köra idiotiska på.


Det är inte fördomar vi tar upp i denna tråden. Det är de med en sporthoj (inte alla) som kör på ett respektlöst sätt vi tar upp och det är ingen fördom utan rena fakta.

10 unga killar med varsin sporthoj som toppar 280-300 km/ tim beslutar sig för att köra lite en eftermiddag. - Vi håller hastigheterna säger en. Ja det gör vi säger de andra i kör! Och sen kör de lugnt och lagligt. Jo jag tror på jultomten också. :D

Linnex
2010-07-05, 13:37
Och sen kör de lugnt och lagligt. Jo jag tror på jultomten också. :D

Och naturligtvis kör Jultomten Sporthoj. Hade han kör kromsläde så hade han inte varit klar innan midsommar.
:D:D:D

DearHunter
2010-07-05, 14:39
Det är bara välja och vraka :D

http://www.youtube.com/watch?v=NbyRCaSW6oo

Stäng av ljudet. Musiken är hemsk............

Linnex
2010-07-05, 14:50
Det är bara välja och vraka :D

http://www.youtube.com/watch?v=NbyRCaSW6oo

Stäng av ljudet. Musiken är hemsk............

Måste säga... det där förklarar faktiskt ganska mycket;)

erkagn
2010-07-11, 07:06
Här har vi någon som utmärkt sig. Förstår dem inte att dem förstör för oss andra?

Polisjakt efter en flyende motorcyklist
En motorcyklist försökte fly när polisen ville att denne skulle stanna.

Det var på E12 vid Vännäs som polisen ville att motorcykeln skulle stanna men det ville inte motorcykelföraren som satte full fart framåt.

Klockan var strax efter 22 på lördagskvällen när man begärde assistans av fler patruller.

Vid Vännäsby svängde motorcyklisten av och fortsatte på den södra sidan av älven via Brån och Överboda vidare mot Röbäck.

- Det gick fort. Bra mycket över två hundra kilometer i timmen, säger ett vittne, som från sitt hus i Brattby hade god uppsikt när polisbilen med blåljusen på i hög fart körde efter motorcykeln på sin väg genom Brån mot Överboda.

Polisen betecknar det hela som ett efterföljande då man inte jagade efter motorcyklisten utan följde efter, med blåljus och sirener avslagna, för att se var motorcykeln tog vägen.
När polisen avslutade förföljandet med blåljusen påslagna och gick över till ett efterföljande är oklart.

Vid Volvo Lastvagnar tog det stopp för motorcyklisten som körde omkull på en gräsmatta. Enligt uppgift uppstod det inga skador pesonskador när motorcykeln gick omkull.

Motorcykeln saknade bland annat lyse och registreringsskylt.


Uppdaterad 22.44

http://www.vk.se/Article.jsp?article=362821
Publicerad: 10 juli 2010 kl 22.14

Molgan
2010-07-12, 12:02
Här har vi någon som utmärkt sig. Förstår dem inte att dem förstör för oss andra?

19 år, inget MC-kort, oreggad/oförsäkrad hoj (stulen?), han var alltså ingen riktig hojåkare så han var inte en av "oss". Än en gång; problemet är inte hojtypen.

erkagn
2010-07-12, 12:18
Ja, du har rätt han var ingen riktig biker. Men tyvärr så får polisen och mc-hatarna vatten på sin kvarn obereonde vem som kör när de gör sin statistik.

erkagn
2010-07-12, 16:53
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7456847.ab

Mats Liifv
2010-07-12, 20:44
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7456847.abIntressant artikel, nu vet vi lite mer exakt vad vi diskuterar. 1 person/1.000 registrerade supersporthojar omkommer medan siffran för övriga hojar ligger på 1 omkommen/13.500 registrerade motorcyklar. Vore även intressant att få siffror som visar i vilken grad man skadas svårt, med olika grader av invaliditet, på olika hojtyper. Inte alls säkert att skillnaderna är lika stora där.

Gurrag
2010-07-12, 22:08
Intressant artikel, nu vet vi lite mer exakt vad vi diskuterar. 1 person/1.000 registrerade supersporthojar omkommer medan siffran för övriga hojar ligger på 1 omkommen/13.500 registrerade motorcyklar. Vore även intressant att få siffror som visar i vilken grad man skadas svårt, med olika grader av invaliditet, på olika hojtyper. Inte alls säkert att skillnaderna är lika stora där.

Lite intressant att gräva fram hur många av de som omkommer som är alkoholpåverkade med mera. Skulle inte bli förvånad om tex 50% är alkoholpåverkad. baserat på hypotesen så borde antalet vara 1/2000 eller 1/27000 om man är nykter.

Intressant att få fram lite mer fakta.

oban
2010-07-12, 23:58
Är fortfarande av den åsikten att det är föraren och inte hojen som är farlig.
Sen kan det ju vara så att många av de förarna som är farliga köper sporthojar, men det är ju ändå inte hojarnas fel. De hade varit precis lika farliga på andra hojar, och det finns exempel:

1) På en fikaträff för nåt år sen hörde jag två killar i borde bredvid skryta om hur snabbt de kört från Öland till Göteborg, de hade haft en snitthastighet på ca. 120 km/h. (HarleyDavidsson åkare, ska vi inte ta och förbjuda HD??)

2) Härom dagen i bilen på väg hem från jobbet blev jag omkörd av 3 st hojar på en vägsträcka som byggs om till motorväg, 70km/h begränsning.. jag körde aningen snabbare... de körde mycket snabbare, ofta på vänstra vägbanan så fort det var ledigt för att sen tränga sig in i bilköerna. Alla 3 på hojar av ett känt tyskt märke.
Samma tyska märke som en bilförare körde för nån vecka sen när vi var ute i grupp på hojtur. Såg han i backspegeln tidigt då han körde om alla bilar han kunde, när han kom ikapp oss 6 hojar fortsatte med omkörningar i kurvor och framför krön, alldeles före mig fick han tränga sig in i vår grupp då det kom ett möte, sen låg han och slickade bakdäcket på åkaren framför mig innan han fick 30 meter fri väg framför nästa krön så han kunde köra om igen. (dags att förbjuda BMW kanske?, både hojar och bilar?)

Jag måste säga att jag senaste tiden försökt tänka på hur hojåkare kör, jag kör rätt mycket bil i jobbet om dagarna, och visst har jag sett en några som märker ut sig. Men det gäller lika ofta andra typer som sporthojar, fast tycker allt att de flesta kör riktigt vettigt.

Tycker det är tråkigt med såna här trådar i det här forumet, självklart ska man kunna diskutera även avarterna av mc-åkning. Men då ska det inte var så här generaliserad som den här tråden har blivit.
Det jag framför allt gillat med hojen.nu är att det varit ett forum för ALLA, nybörjare som erfarna, custom som offroad som touring som sporthojar, men så känns det inte riktigt längre.
TYVÄRR.

erkagn
2010-07-13, 05:46
Polisen: De ska tas bort från marknaden

UMEÅ. Sex av tio dödsolyckor med motorcyklar, sker med Supersport-motorcyklar. Polisens dom är hård:
– De ska bort från marknaden, säger Tomas Wikberg, trafikpolischef.

Det är försäkringsbolaget If som tagit fram statistik som visar att motorcyklar av typen Supersport är inblandade i sex av tio incidenter med dödliga utgång. Detta trots att bara en av tio motorcyklar är en Supersport.
Siffrorna bygger på statistik från 2000–2009. Enligt If är det den framåtlutande sittställningen i kombination med antalet hästkrafter som gör den så farlig. Totalt dör cirka 50 personer om året i MC-olyckor.

Läs resten av artieln här: http://www.folkbladet.nu/?p=177652

GeCe
2010-07-13, 11:09
Polisen: De ska tas bort från marknaden

UMEÅ. Sex av tio dödsolyckor med motorcyklar, sker med Supersport-motorcyklar. Polisens dom är hård:
– De ska bort från marknaden, säger Tomas Wikberg, trafikpolischef.

Det är försäkringsbolaget If som tagit fram statistik som visar att motorcyklar av typen Supersport är inblandade i sex av tio incidenter med dödliga utgång. Detta trots att bara en av tio motorcyklar är en Supersport.
Siffrorna bygger på statistik från 2000–2009. Enligt If är det den framåtlutande sittställningen i kombination med antalet hästkrafter som gör den så farlig. Totalt dör cirka 50 personer om året i MC-olyckor.

Läs resten av artieln här: http://www.folkbladet.nu/?p=177652


Klistrar in kommentarerna om artikeln från andra trafikanters syn på saken. Vad en liten klick mc-förare ställer till med verkar vi alla i mc-kollektivet få lida för.


"4 kommentarer för “Polisen: De ska tas bort från marknaden”

1. Mårten Gås

Erik Holmgren kör med samma argument som vapenlobbyn i USA. Det är inte motorcyklarna som är farliga utan de som kör dem. Då antar jag att han är för att vi tillåter Formel 1-bilar på vanliga vägar.

Sen är jag mäkta trött på motorcyklister som skyller ifrån sig på att bilister inte ser sig för. Det är väl självklart att en bilist inte ska behöva vara beredd på att det kommer en motorcykel i 200 knyck från ingenstans. Det kan man inte kräva av någon.

Ofelbart så av alla de motorcyklister jag stöter på i trafiken så gör sig merparten skyldig trafikbrott oavsett om det är supersport eller ej. Omkörning i köer, omkörning på fel sida refug, grova fortkörningar. Om motorcyklister kör där de inte kan eller ska förväntas vara så är det inte konstigt att andra trafikanter missar dem och olyckor sker.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 10:21
2. ali_irak

Det finns inga bra argument för att dessa ska få finnas kvar på vägarna. Nästan alla som äger en sådan här mc gör det för att köra fort. Det är liksom hela poängen. Så fort man ser en sån här på vägarna kan man förvänta sig att när minsta lilla öppen yta erbjuds så kommer personen accellerera till minst den dubbla lagliga hastigheten. Det slår ALDRIG fel!

Att det skulle vara av ekonomiska skäl man vill förbjuda håller jag med om. Det kostar samhället enorma pengar när unga människor kör ihjäl sig eller blir förlamade för resten av livet.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 10:13
3. Noppe

Varför skal det det ju gas hela tiden,att polisen vill ha dom bort från vägen är att dom går fortare en polisens egna cyklar,och staten förlorar pengar på böter när polisen blir frånkört,polisens koregenskaper är nu inte dom bästa hellre,bättre utbildning av mc förare

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 9:50
4. mythoughts

Förbud låter lite väl tufft för de mc åkare som är seiösa i sitt sätt att åka mc. Det vill säga omdömme hänsyn och förstånd.
Det är ju tyvärr så att många unga människor med nytaget körkort (gäller både mc och bilkörkort)kanske inte besitter dessa kunskaper och inte förstår ev. konsekvenser av sitt handlande ibland. Trafikpolischefen Tomas Wikberg är kritisk och menar att de borde tas bort från marknaden, om man menar allvar med nollvisionen angående döda i trafiken.
Nollvisionen är i mina ögon ett spektakel som trafikverket inte verkar bry sig om. I så fall hade man för länge sedan förbjudit mobilsamtal i bilar utan handsfree eller bluetooth.
Sverige är väl snart det enda land i västeuropa som tillåter detta idag.
Det är beklagligt när man ser alla som inte är uppmärksam i vissa lägen när de talar i mobil samtidigt som de kör.
Genomför dtta först med kraftiga böter för att komma en bit på väg mot nollvisionen.
/Mc knutte med förstånd.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 2:51"

Diversion
2010-07-13, 16:01
Klistrar in kommentarerna om artikeln från andra trafikanters syn på saken. Vad en liten klick mc-förare ställer till med verkar vi alla i mc-kollektivet få lida för.


"4 kommentarer för “Polisen: De ska tas bort från marknaden”

1. Mårten Gås

Erik Holmgren kör med samma argument som vapenlobbyn i USA. Det är inte motorcyklarna som är farliga utan de som kör dem. Då antar jag att han är för att vi tillåter Formel 1-bilar på vanliga vägar.

Sen är jag mäkta trött på motorcyklister som skyller ifrån sig på att bilister inte ser sig för. Det är väl självklart att en bilist inte ska behöva vara beredd på att det kommer en motorcykel i 200 knyck från ingenstans. Det kan man inte kräva av någon.

Ofelbart så av alla de motorcyklister jag stöter på i trafiken så gör sig merparten skyldig trafikbrott oavsett om det är supersport eller ej. Omkörning i köer, omkörning på fel sida refug, grova fortkörningar. Om motorcyklister kör där de inte kan eller ska förväntas vara så är det inte konstigt att andra trafikanter missar dem och olyckor sker.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 10:21
2. ali_irak

Det finns inga bra argument för att dessa ska få finnas kvar på vägarna. Nästan alla som äger en sådan här mc gör det för att köra fort. Det är liksom hela poängen. Så fort man ser en sån här på vägarna kan man förvänta sig att när minsta lilla öppen yta erbjuds så kommer personen accellerera till minst den dubbla lagliga hastigheten. Det slår ALDRIG fel!

Att det skulle vara av ekonomiska skäl man vill förbjuda håller jag med om. Det kostar samhället enorma pengar när unga människor kör ihjäl sig eller blir förlamade för resten av livet.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 10:13
3. Noppe

Varför skal det det ju gas hela tiden,att polisen vill ha dom bort från vägen är att dom går fortare en polisens egna cyklar,och staten förlorar pengar på böter när polisen blir frånkört,polisens koregenskaper är nu inte dom bästa hellre,bättre utbildning av mc förare

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 9:50
4. mythoughts

Förbud låter lite väl tufft för de mc åkare som är seiösa i sitt sätt att åka mc. Det vill säga omdömme hänsyn och förstånd.
Det är ju tyvärr så att många unga människor med nytaget körkort (gäller både mc och bilkörkort)kanske inte besitter dessa kunskaper och inte förstår ev. konsekvenser av sitt handlande ibland. Trafikpolischefen Tomas Wikberg är kritisk och menar att de borde tas bort från marknaden, om man menar allvar med nollvisionen angående döda i trafiken.
Nollvisionen är i mina ögon ett spektakel som trafikverket inte verkar bry sig om. I så fall hade man för länge sedan förbjudit mobilsamtal i bilar utan handsfree eller bluetooth.
Sverige är väl snart det enda land i västeuropa som tillåter detta idag.
Det är beklagligt när man ser alla som inte är uppmärksam i vissa lägen när de talar i mobil samtidigt som de kör.
Genomför dtta först med kraftiga böter för att komma en bit på väg mot nollvisionen.
/Mc knutte med förstånd.

(Anmäl kommentar)

13 juli, 2010 kl 2:51"

Man bör även förbjuda motorstarka båtar i skärgården, det finns inga argument för dessa (med motorstarka menar jag de som kan uppnå en viss maxfart snabbt, inte motorvolym i sig), vidare kan jag inte se varför man skall äga en personbil som har högre toppfart än 150 km/h så bort med dem. Många touringhojar är alldelse för snabba. Bort med Goldwing, Pan European samt alla BMWs större modeller. FJR1300 har goda prestanda, bort med den. VFR800 ligger pyrt till.

Nilsson
2010-07-13, 16:27
om man läser allt som skrivs här , så förbjud allt , tänk man kan skada sig när man går eller springer så då ska vi förbjuda gympadojor med , , detta var ett skämt men tycker det ligger lite i det, ;D

Diversion
2010-07-13, 17:16
Det verkar ju inte vara så svårt att ställa hojåkare mot varandra, bogvisirsmaffian verkar inte ha något problem med att kasta sporthojsåkarna åt vargarna (både de skötsamma och mindre skötsamma) i hopp om att få vara ifred. Det ska ni veta att förbudsivrare aldrig är nöjda. När vi är borta tar det inte många år innan de kommer efter er också...

Ove
2010-07-13, 18:20
:confused: Förbjuda viss typ av hoj? Till vad nytta? Förbjuder man sportmaskiner kommer det att bli cliponstyren på vanliga touringjärn med sprängtrimmade motorer. Den som vill kan. Så har det alltid varit och kommer det väl att bli. För övrigt går det att busköra med vad som helst - från moppe till den största glidaren. :rolleyes:

:confused: Vad göra? Vissa individer kan dessvärre bara lära sig den smärtsamma vägen, men andra kanske det går att helt enkelt snacka med om vad som är ett acceptabalt uppträdande i trafiken. Jag drar en parallell till ungdomars utveckling till mogna vuxna inom arbetslivet där de äldre är föredömen och rådgivare på ett bra sätt, oftast utan att vara medvetna om att man faktiskt bidrar med fostran. :cool:

Ett tips till dom som behöver köra av sig på riktigt - skaffa licens och kör på bana och tävla mot likasinnade istället för att försöka impa på tanter och gubbar som är ute och söndagsåker i lilla bilen ;)

Jonas
2010-07-13, 18:52
Som trådskapare är jag mer än nöjd med responsen. Som jag skrivit tidigare valde jag en provokativ rubrik med en baktanke. Nämligen att skaka om och skapa en debatt och det fungerade uppenbarligen bra. Synd bara att några här missat den detaljen och tror att jag är för att förbjuda sporthojar. Kategoriskt. :rolleyes:

Vidare är det beklagligt att några få här uppfattat att hojen.nu (pga tråden?) inte längre är ett forum för ALLA hojåkare och alla hojtyper. Hur tänker man då? Är ni verkligen så lättkränkta? Gör istället som de flesta andra och delta i debatten med konstruktiva idéer och förslag. :)

Forum är ju bland annat till för att likasinnade ska kunna diskutera sitt intresseområde och det är ju det vi gör här. Det vore väl fruktansvärt trist om alla bara höll med om allt? Vi kan väl fortsätta ha högt i tak och diskutera allt mellan himmel och gjord? Det är ju det som är grejen med detta forumet och varför jag föredrar hojen.nu framför andra hojforum. Den sköna blandnngen av hojar och hojåkare som kan prata för sin vara. :cool:

Så sakteliga kommer denna tråden (har redan börjat luta åt det hållet) troligen mynna ut i något konstruktivt som att vi diskuterar körbeteenden och utbildning etc. Men är man konflikträdd och lättkränkt kanske man ska hålla sig enkom till sitt märkesforum. ;)

Mr.Peter
2010-07-13, 19:42
Att vi mc-åkare skall förbjuda andra mc-åkare??
Trodde i min enfald att vi höll ihop som grupp?

Under alla mina år på mc så har jag aldrig haft några som helst problem att samsas
med sporthojarna på vägarna.

Olle Å
2010-07-13, 21:11
Om vi som en stor grupp mcåkare skall respekteras av andra trafikanter, så måste vi ju uppträda så vi inte onödigtvis stör andra medtrafikanter. Ett oerhört störande är dessa som öppnar eller bygger om sina avgassystem på glidarna. Man tycker ju nästan att de skulle kunna väcka döda. Sportfånarna som kör med wheelies och liknande inne i samhällen.
Även alla andra som kör alldeles för fört inom tättbegyggda områden. Och seda de som kör olovandes på crosshojar på allmäna vägar.
Om vi kunde enas om att försöka bli lite mjukare i vår framtoning, så skulle vi respekteras bättre och därmed så blir kanske bilförarnas attityd lite mindre ogin. Vill ju inte dra alla över en kam med det finns ju rötägg på båda sidor. Vill man åka fort så går det ju att göra på andra håll än inne i samhällen.
Skulle vilja få en ärlig förklaring till varför bygga om en custom till att låta illa, så folk blir verkligt störda av oljudet. TÖRS NÅGON SVARA??????????

Diversion
2010-07-13, 21:43
Om vi som en stor grupp mcåkare skall respekteras av andra trafikanter, så måste vi ju uppträda så vi inte onödigtvis stör andra medtrafikanter. Ett oerhört störande är dessa som öppnar eller bygger om sina avgassystem på glidarna. Man tycker ju nästan att de skulle kunna väcka döda. Sportfånarna som kör med wheelies och liknande inne i samhällen.
Även alla andra som kör alldeles för fört inom tättbegyggda områden. Och seda de som kör olovandes på crosshojar på allmäna vägar.
Om vi kunde enas om att försöka bli lite mjukare i vår framtoning, så skulle vi respekteras bättre och därmed så blir kanske bilförarnas attityd lite mindre ogin. Vill ju inte dra alla över en kam med det finns ju rötägg på båda sidor. Vill man åka fort så går det ju att göra på andra håll än inne i samhällen.
Skulle vilja få en ärlig förklaring till varför bygga om en custom till att låta illa, så folk blir verkligt störda av oljudet. TÖRS NÅGON SVARA??????????

Tycker det är okej beroende på system, ett dovt mullrande är bara vackert och många icke hojkörare som jag träffat stör sig inte så mycket på det. Dock finns det system som i princip är raka rör och bara åstadkommer en serie skarpa smällar vilket även jag tycker låter illa.

Gurrag
2010-07-13, 22:21
Vem vet jonas.
Kanske har du fått någon att tänka till att köra lugnare. Att tänka på säkerheten oavsett om man kör bil, mc, cykel eller annat fordon är oerhört viktigt då alla offer medför tragedier för familjer och vänner.

Jonas
2010-07-13, 22:35
Vem vet jonas.
Kanske har du fått någon att tänka till att köra lugnare. Att tänka på säkerheten oavsett om man kör bil, mc, cykel eller annat fordon är oerhört viktigt då alla offer medför tragedier för familjer och vänner.

Förhoppningsvis kan tråden fungera så också. Dämpande, då man ser att en klar majoritet av oss andra bikers är emot vårdslös körning på allmän väg. Att vi andra hojåkare inte tycker att det är coolt att köra i 150-200 km/h på landsvägar bland andra trafikanter och medmänniskor. Med sporthoj eller glidare. :)

Hamre
2010-07-13, 22:45
Att vi mc-åkare skall förbjuda andra mc-åkare??
Trodde i min enfald att vi höll ihop som grupp?

Under alla mina år på mc så har jag aldrig haft några som helst problem att samsas
med sporthojarna på vägarna.

Helt riktigt MR Peter.

Jonas
2010-07-13, 22:51
Helt riktigt MR Peter.

Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front. :(

Mats Liifv
2010-07-13, 23:02
Inte illa med så många inlägg...ett ämne som väcker känslor!;)

Mats Liifv
2010-07-13, 23:06
Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front. :(
Tror att det kan vara rejält svårt för den som inte varit på någon av vägarna du nämner att föreställa sig hur situationen ser ut för oss i Stockholm. Verkar skilja sig rejält från många andras verklighet.

Molgan
2010-07-13, 23:26
Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front. :(
Två vägar (om än väldigt trevliga), det finns miljoner fler. Tycker inte situationen på två tusendels promille av vägnätet ska sätta nivån för hela riket. Fixa problemen där med direkta insatser som inte påverkar majoriteten i övriga landet är min åsikt.

Jonas
2010-07-13, 23:41
Två vägar (om än väldigt trevliga), det finns miljoner fler. Tycker inte situationen på två tusendels promille av vägnätet ska sätta nivån för hela riket. Fixa problemen där med direkta insatser som inte påverkar majoriteten i övriga landet är min åsikt.

Man har mitträfflat i år, men det har hjälpt föga. Någon polis kör där någon enstaka gång. Och jag säger inte att dessa två vägar ska sätta normen. Det är bara att dessa två vägar framförallt har anammats av ett antal förare med förkärlek för extremt snabba hojar där man ligger över hela tanken i hastigheter som är helt crazy. Sök på Youtube så får ni en uppfattning om vad jag pratar om. Men jag är tämligen säker på att problemet med dessa kamikazepiloter inte är knutet enkom till Sthlm. Har pratat med vänner i Gbg som vidimerar att problemet även finns där på vägarna runt Kinna och Sätila med flera ställen. Trist bara att alla insatser som eventuellt görs drabbar hela hojkollektivet. Vem vill ha bulor, räfflade väägar eller rullgrus på kurviga landsvägar?

Mc-Bosse
2010-07-14, 13:22
Jag ser en viss skillnad på vad man som annan trafikant tycker är vårdslöst beteende och om det verkligen är det för andra. En supersport-mc är snabb och behöver liksom inte många metrar vid en omkörning. Fattar man inte detta utan tycker det är ett vårdslöst beteende så är man ju fel på det. Om man känner sig kränkt i sin personlighet på något vis av att bli omkörd och därför skriker "Förbjud snabba mc" så är man ännu en gång fel på det.

Om jag blir omkörd av en mc i 250-300 km/ tim tycker jag ingenting om det. Eller egentligen är jag rätt imponerad över att det går att köra så fort på två hjul. Det går fort och han tycker säkert att det är trevligt och känner en viss grad av tillfredställelse för annars hade han inte kört så fort.

Med detta sagt så är det beskrivna beteendet på "Bulten" inte acceptabelt.

GeCe
2010-07-14, 16:07
Avskrift från TT.Göteborg
"Antalet motorcyklar i trafik 2009 var drygt 300 000. Men trots att antalet Supersport bara utgör en tiondel, körde 58% körde av dem som dött i mc-olyckor under 2000-talet en sådan, säger Dan Falconer på försäkringsbolaget IF, som vill införa någon form av restriktion för nyblivna mc-förare."

Tycker det är skrämmande siffror som visar problemet i ett nötskal. Om de bara riskerade sitt eget liv vore det kanske en sak men det gör de ju inte utan helt oskyldiga människor riskerar ju att bli lidande också för att en liten del vill ha lekstuga på vägarna.

Mats Liifv
2010-07-14, 16:32
"En kul grej"...kallade man denna körning. Bara för att få ett grepp om vad det handlar om...

Här (http://www.youtube.com/watch?v=VrZUITCw_NE&NR=1) kan du se filmen!

erkagn
2010-07-14, 17:10
"En kul grej"...kallade man denna körning. Bara för att få ett grepp om vad det handlar om...

Här (http://www.youtube.com/watch?v=VrZUITCw_NE&NR=1) kan du se filmen!


Helt sanslöst!

oban
2010-07-14, 18:52
"En kul grej"...kallade man denna körning. Bara för att få ett grepp om vad det handlar om...

Här (http://www.youtube.com/watch?v=VrZUITCw_NE&NR=1) kan du se filmen!

ja, och hade de inte haft sporthoj hade de kört nåt annat... Goldwing t.ex.?

är det hojen eller föraren?

http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo&feature=PlayList&p=B561759626E48496&playnext_from=PL&playnext=1&index=30

Jonas
2010-07-14, 20:10
"En kul grej"...kallade man denna körning. Bara för att få ett grepp om vad det handlar om...

Här (http://www.youtube.com/watch?v=VrZUITCw_NE&NR=1) kan du se filmen!

Det är precis den typen av hojförare som jag fördömer och som ingen vill möta på Bulten eller någon annanstans. Hans eget ego går före andras säkerhet. Jag har inte heller lust att betala hans invaliditetskostnader i det fall han överlever en krasch. Jag blir inte det minsta impad av filmen eller av hans framfart på allmän väg. Blir bara jävligt förbannad. Dessutom triggar filmer som dessa mindre begåvade killar-och tjejer-att slå "rekordet" i "dumhet".

Den här killen är dessvärre långt ifrån ensam på Bulten och Bogan. Det finns många som tror att de är odödliga. Och samtidigt som de kör med livet som insats förstör de min upplevelse av att köra på dessa kurviga vägar då jag konstant måste hålla ett öga i backspegeln och ett öga mot nästa mötande krön. Och även om jag är oerhört "beredd" så spelar det knappast någon roll när någon kommer över i fel körbana i 200 knyck.

Jonas
2010-07-14, 20:14
ja, och hade de inte haft sporthoj hade de kört nåt annat... Goldwing t.ex.?

är det hojen eller föraren?

http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo&feature=PlayList&p=B561759626E48496&playnext_from=PL&playnext=1&index=30

Imponerar inte heller på mig. Men jag kan ganska säkert säga utan att ha statistisk fakta att det troligen går minst 1000 skadade/dödade sporthojsåkare på varje Gold Wing som är inblandad i en allvarlig olycka. .

Hamre
2010-07-14, 20:23
Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front. :(
Vi har inte så mycket korkade 08or häromkring, som tur e!

Diversion
2010-07-14, 22:44
Imponerar inte heller på mig. Men jag kan ganska säkert säga utan att ha statistisk fakta att det troligen går minst 1000 skadade/dödade sporthojsåkare på varje Gold Wing som är inblandad i en allvarlig olycka. .

Nu låter du som en politiker, jag vet inte men jag är ganska säker...

oban
2010-07-14, 23:18
Imponerar inte heller på mig.


Länkade inte till den för att nån skulle bli imponerad, mera som ett exempel på att det inte behövs sporthojar för att köra fort på kurviga vägar.

Sen är det ju faktiskt så att jag har aldrig sett en hoj av nån sort sig själv slänga sig ner i diket, hoppa mellan vägbanorna eller stegra sig själv UTAN att någon sitter på dem.
Så hur kan man då säga att en speciell sorts hoj är farlig?? :confused:

oban
2010-07-14, 23:30
Då har ni aldrig kört på vägarna "Bulten" eller "Bogan" här i Sthlm där vägarna ibland används som rena racerbanor och som andra trafikanter skyr av rädsla över att få in en 250 kg tung hoj + förare in i sin front. :(

Men varför envisas ni med att köra där hela tiden då?
OK, det är roliga vägar?, jag har kört Bulten en gång fram och tillbaka och visst var det en bra hojväg men det måste ju finnas mängder av likadana vägar runt huvudstaden.
Jag skulle bli uttråkad av att envisas med att köra samma sträcka om och om igen.
Bor precis bredvid en vägsträcka som vissa på sporthoj.com kallar för "raceway". Den sträckan är minst lika skoj som Bulten men inte sjutton kör jag den jämt ändå, snarare tvärtom så försöker jag hitta nya vägar istället. Är ju det som är en av tjusningarna med hoj att man får upptäcka nya ställen hela tiden, även i närområdet.
Och andra fik måste det ju finnas med??

Ja, vet att ni stockholmare här på forumet ofta göra andra turer, men ändå kommer ni tillbaka till att hänvisa till Bulten??.. skippa den sträckan då så är ERT problem löst.

Mats Liifv
2010-07-15, 14:43
Här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/32227/mc_ola_offentliggorande.pdf) kan man hitta statistik kring olyckor, hojtyper etc. Kan kanske vara av intresse för den som vill veta mer.

Mc-Bosse
2010-07-15, 19:34
I have a dream. Own a Hayabusa and reach 300 at least one time on an empty road. :-D

Olle Å
2010-07-15, 20:26
Glöm inte att hastigheten är en konstant som upplevs väldigt olika. Exvis att en endurohoj i 100knyck på en traktorväg upplevs som mycket snabbare än kanske 200 på en större väg. Alltså kan man få en fartupplevelse utan att köra så väldigt fort. Men det är ju klart att en traktorväg kanske är farlig med skymd sikt och älgar osv. Ändå så är det ytterst få enduroförare som skadas allvarligt.

it´s not the fart that kills, it´s the smell.

Mr.Peter
2010-07-15, 21:44
Jag har inte heller lust att betala hans invaliditetskostnader i det fall han överlever en krasch. Så ego man kan vara,du menar att om han kraschar så kör du bara förbi utan att stanna och hjälpa honom bara för att han kör sporthoj eller hur menar du??

Om du kraschar och blir invalid så vill du väl att vi andra skall vara med och betala eller......

Jonas
2010-07-15, 22:17
Så ego man kan vara,du menar att om han kraschar så kör du bara förbi utan att stanna och hjälpa honom bara för att han kör sporthoj eller hur menar du??

Om du kraschar och blir invalid så vill du väl att vi andra skall vara med och betala eller......

Nu läser du inläggen som fan läser Bibeln. Läs om, läs rätt. Ids inte ens kommentera såna dumheter.

Och ja, jag vill att jag får den vård som jag och andra betalar skatt för. I motprestation kör jag aldrig vårdslöst och håller mig inom fartgränserna +- 20 km/h.

Mr.Peter
2010-07-15, 22:30
Sluta då att kasta skit på andra hojåkare som också betalar skatt förmodar jag!!

Verkar ju bara va ett gäng isprinsessor som alltid håller hastighetsgränserna här?

Jag tycker för övrigt att hastighetsgränserna i Sverige är rena sömnpillret!

Mats Liifv
2010-07-15, 22:31
En god idé kan vara att se över sitt försäkringsskydd. Olycksfallsförsäkringar kan man ha hur många som helst. Om man inte har minst en olycksfallsförsäkring och bara ska förlita sig på skyddet i trafikförsäkringen kan jag garantera att det blir tufft den dagen det smäller. Har för egen del två olycksfallsförsäkringar och funderar på att ta en till. Hade själv sådan tur i oturen när jag kraschade att jag hade mina två egna olycksfallsförsäkringar, plus BMW-klubbens försäkring som tidigare gällde på deras evenemang och till sist, trafikförsäkringen.

Klart värt att fundera över, inte minst för den som kör supersporthoj. Olycksrisken är ju inte direkt försumbar...

Mr.Peter
2010-07-15, 22:56
Nu läser du inläggen som fan läser Bibeln. Läs om, läs rätt. Ids inte ens kommentera såna dumheter.

Och ja, jag vill att jag får den vård som jag och andra betalar skatt för. I motprestation kör jag aldrig vårdslöst och håller mig inom fartgränserna +- 20 km/h.

Du skriver ju själv att du vill inte betala för sporthojsförarnas vård??
Hur skall man annars tolka det?

Skriv om skriv rätt!!

Jonas
2010-07-15, 23:00
Sluta då att kasta skit på andra hojåkare som också betalar skatt förmodar jag!!

Verkar ju bara va ett gäng isprinsessor som alltid håller hastighetsgränserna här?

Jag tycker för övrigt att hastighetsgränserna i Sverige är rena sömnpillret!

Ogillar din negativa attityd. Kan du inte försöka vara lite konstruktiv i dina inlägg i alla fall?

Isprinsessor? Jag drar gärna på ibland när det ges tillfälle och inte stör andra. T.ex. på påfarter, vid omkörningar och när vägen är bred, torr och fin. Men jag kör inte i 150 ens på motorvägen mellan Jönköping och Linköping trots sin kvalitet. Ännu mindre kör jag i 100-200 på landsvägar där det är 70 km/h bland andra trafikanter/medmänniskor som är rädda för de som kör kamikazes.

Jag respekterar hastighetsgränserna även om jag också tycker att många vägar borde ha en något högre hastighetsgräns. Men jag obstruerar inte genom att skita i lagar och regler genom att köra i en fart som enkom passar mig även om det inte passar andra.

Om någon drar upp hojen i 110 på Bogan eller Bulten (70 km/h) stundtals skiter jag i. De jag pekar ut är det som kör som vettvillingar med risk för andras liv och hälsa.

Mr.Peter
2010-07-15, 23:10
Jag ogillar när man jagar livet av en grupp motorcyklister och särskilt av motorcyklister därav min negativa attityd!

Varför tar ni inte upp det med berörda sporthojsförare på bulten och vad det heter för nåt,troligen fikar ni på samma ställe?

Eller varför inte köra ikapp dom och hytta med näven.;D

Jonas
2010-07-15, 23:28
Jag håller inte rötägg om ryggen vare sig de är båtförare, bilister eller motorcyklister. Självklart tar jag parti för motorcyklister i sin helhet och slåss gärna för vår säkerhet i trafikdebatten, men aldrig att jag försvarar de som gör att jag, bland mina icke hojåkande vänner och kollegor, får ägna timmar åt att förklara att alla hojåkare inte är kriminella eller kör som fartblinda idioter.

Jag kör tillsammans med ansvarsfulla killar och tjejer och vi försöker alltid bete oss föredömligt i trafiken. Det höjer förhoppningsvis hojkollektivets anseende till skillnad från de som hela tiden drar ned oss i den skitiga debatten om mc-åkare som lever utanför samhället. Jag tillhör i högsta grad samhället och lyssnar såväl på kritiken mot vansinneskörningar som att jag deltar i debatten till seriösa hojåkares försvar.

Nilsson
2010-07-16, 08:09
detta e ju inget problem bara i stockholm , det finns överallt, men alla klagar lika väl ska alla köra och kolla på när dessa sport mäniskor kör som fan , som jag ser det gör något aktivt om ni vill ha bort dem ,

swedan
2010-07-16, 08:57
Läste i lokaltidningen att de har lagt på en ny beläggning på Bogesundsvägen som är grövre än asfalten. Enligt de boende har hojåkandet minskat väsentligt.
Finns att läsa här http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen

Mc-Bosse
2010-07-16, 12:36
Läste i lokaltidningen att de har lagt på en ny beläggning på Bogesundsvägen som är grövre än asfalten. Enligt de boende har hojåkandet minskat väsentligt.
Finns att läsa här http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen

Se där! Kreativiteten har flödat och gett resultat! Inga snabba mc på den vägen längre.

Mats Liifv
2010-07-16, 12:44
Läste i lokaltidningen att de har lagt på en ny beläggning på Bogesundsvägen som är grövre än asfalten. Enligt de boende har hojåkandet minskat väsentligt.
Finns att läsa här http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen

Låter väl som en utmärkt lösning, om den fungerar som det är tänkt. Kanske kan fungera på fler ställen. Om den nu inte utgör något hinder för folk som kör i normala farter kan det väl inte bli bättre? Blir intressant att följa vad som händer.

DearHunter
2010-07-16, 14:04
Jag håller inte rötägg om ryggen vare sig de är båtförare, bilister eller motorcyklister. Självklart tar jag parti för motorcyklister i sin helhet och slåss gärna för vår säkerhet i trafikdebatten, men aldrig att jag försvarar de som gör att jag, bland mina icke hojåkande vänner och kollegor, får ägna timmar åt att förklara att alla hojåkare inte är kriminella eller kör som fartblinda idioter.

Jag kör tillsammans med ansvarsfulla killar och tjejer och vi försöker alltid bete oss föredömligt i trafiken. Det höjer förhoppningsvis hojkollektivets anseende till skillnad från de som hela tiden drar ned oss i den skitiga debatten om mc-åkare som lever utanför samhället. Jag tillhör i högsta grad samhället och lyssnar såväl på kritiken mot vansinneskörningar som att jag deltar i debatten till seriösa hojåkares försvar.

Helt rätt Jonas. Du är inte ensam om att kritisera de människor som har satt vansinneskörningar i system.

Tyvärr så räcker det inte att debattera och få kunskapens klocka att ringa i deras skallar. Samhället måste in med sina resurser och få fast dessa galningar, som i många fall är organiserade. Tyvärr så riskerar vi övriga som kör med sunda förnuftet att drabbas av restriktioner som har till syfte att hindra buset.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229212

Mats Liifv
2010-07-18, 19:14
Nu har vi provkört den nya beläggningen på Bogesundsvägen. Kan säga att den fungerade utmärkt för den som håller den tänkta hastigheten på vägen. Det verkar som att den haft god effekt för att minska busåkandet. Vi såg inte till en enda hoj på hela sträckan, vilket är högst ovanligt en söndag förmiddag. Verkar som att man hittat en alldeles utmärkt lösning här. Man avhåller busåkarna från sitt beteende samtidigt som man inte på något sätt skapar problem för lokalbefolkningen eller dom som kör på ett normalt sätt. Känns som att det här försöket kan testas även på andra sträckor med problem.

Jonas
2010-07-18, 21:10
Nyss på väg hem från Ica på Ringvägen kom fyra sporthojar farandes i cirka 100 knyck och körde mot rött i korsningen Ringvägen-Östgötagatan. En kille fick dra tillbaka sin kompis för att hon inte skulle bli påkörd. Jävla ligister!! Fan, vad sne jag blir på detta beteende. Ja, det kunde varit customhojar, men nu var det inte det. Den här gången heller. När de drog uppför Renstiernasgatan såg jag dem inte, men de kom garanterat upp i 150. Vansinne!!!!

Mc-Bosse
2010-07-18, 21:18
Nyss på väg hem från Ica på Ringvägen kom fyra sporthojar farandes i cirka 100 knyck och körde mot rött i korsningen Ringvägen-Östgötagatan. En kille fick dra tillbaka sin kompis för att hon inte skulle bli påkörd. Jävla ligister!! Fan, vad sne jag blir på detta beteende. Ja, det kunde varit customhojar, men nu var det inte det. Den här gången heller. När de drog uppför Renstiernasgatan såg jag dem inte, men de kom garanterat upp i 150. Vansinne!!!!

Lugn och fin Jonas! :D

Mats Liifv
2010-07-18, 21:47
Har noterat modet i dessa kretsar att köra helt utan nummerskylt, alltså inte bara invikt så att den inte går att läsa. Vet inte om det förekommit tidigare, har sett några stycken först i år.

Jonas
2010-07-18, 21:51
Lugn och fin Jonas! :D

Nej, nu blir jag riktigt förbannad. Att en och annan kille kör så med en stulen hoj händer ibland dessvärre, men när fyra hojar med regplåtar beter sig så blir jag riktigt sne. Tyvärr hann jag inte se regnumren annars hade jag inte tvekat att anmäla idioterna. :mad:

Danne
2010-07-18, 22:17
Fullt ös medvetslös...:eek:

Jonas
2010-07-18, 22:57
Allvarligt talat; vad gör vi åt detta sjuka beteende? Alla seriösa hojåkare borde gå samman och sätta upp handen; STOPP, det räcker nu.

Jag fattar absolut att farten lockar men då ska man hålla sig på bana. Vanliga gator bland oskyldiga människor är INTE vår rättghet att köra på i de hastigheter somliga gillar. I förlängningen sabbar vi bara för oss själva. Vägar förstörs genom bulor, räffling och andra innovationer som Trafikverket hittar på. Ska alla vägar behöva bestå av räfflad kullersten för att dämpa farterna?

Och de som kör på bakhjulen på strippar utanför storstäderna och tycker polisen borde ägna sig åt annat borde tänka om. Polisen gör helt rätt som ingriper mot detta beteende som inte har det minsta med seriöst hojåkande att göra. Kriminellt förarbeteende ska bestraffas. Customåkare, sporthojsåkare eller andra.

erkagn
2010-07-19, 05:33
Kan inte de som inte har självbehärskning nog att hålla igen på gasen köpa en slöare hoj? Då vore ju problemet löst. En slöare hoj är ju på sätt och vis skojigare eftersom man kan varva och gasa den friskt utan att för den del hamna långt över hastighetsgränserna.

Diversion
2010-07-19, 12:05
Kan inte de som inte har självbehärskning nog att hålla igen på gasen köpa en slöare hoj? Då vore ju problemet löst. En slöare hoj är ju på sätt och vis skojigare eftersom man kan varva och gasa den friskt utan att för den del hamna långt över hastighetsgränserna.

Kan man varva ut den utan att hamna en bra bit över 110 så är den nog jävligt slö. Det finns mopeder som skrämts upp i 100.

Mc-Bosse
2010-07-19, 12:13
Jag ser inte detta som ett jätteproblem för jag bor inte i huvudstaden där det verkar vara vanligt med raceråkning. Eller så råkar jag aldrig köra där de som har riktigt bråttom kör. Själv bor jag på landet och riktiga fartdårar ser jag inte så där jätteofta trots att jag befinner mig i den skånska trafiken inkl Malmö och Lund dagarna i ända.

Mr.Peter
2010-07-19, 14:44
Allvarligt talat; vad gör vi åt detta sjuka beteende? Alla seriösa hojåkare borde gå samman och sätta upp handen; STOPP, det räcker nu.

Jag fattar absolut att farten lockar men då ska man hålla sig på bana. Vanliga gator bland oskyldiga människor är INTE vår rättghet att köra på i de hastigheter somliga gillar. I förlängningen sabbar vi bara för oss själva. Vägar förstörs genom bulor, räffling och andra innovationer som Trafikverket hittar på. Ska alla vägar behöva bestå av räfflad kullersten för att dämpa farterna?

Och de som kör på bakhjulen på strippar utanför storstäderna och tycker polisen borde ägna sig åt annat borde tänka om. Polisen gör helt rätt som ingriper mot detta beteende som inte har det minsta med seriöst hojåkande att göra. Kriminellt förarbeteende ska bestraffas. Customåkare, sporthojsåkare eller andra.
Varför inte lägga in denna tråden där du kan få svar på dina frågor istället för att spy galla här?
Jag tycker sporthojsförare överlag behandlar sina maskiner bättre än gubbar i "rullande gynekologstolar" gör!
http://www.sporthoj.com/forum/

Mc-Bosse
2010-07-19, 18:48
Jag tycker sporthojsförare överlag behandlar sina maskiner bättre än gubbar i "rullande gynekologstolar" gör!

*ASG*

Gullan
2010-07-19, 21:10
Det var en rolig diskussion ni har här. Ja har varit med knuttar i hela mitt liv och jag säjer bara att det finns inte bättre killar. Dom allra flesta. O inte minst dom som kör sporthojar. Ja undrar om inte ni som klagar på dom killarna själva har kört rätt bra när ni var yngre. Nu är ja inte snäll men ja tycker ni låter som ett gäng gnälliga gammla gubbar. Hoppas ni inte blir för arga. Ni har väl vatt unga nån gång ni me??

Stor kram från Gullan.

GeCe
2010-07-20, 11:38
Jag ser inte detta som ett jätteproblem för jag bor inte i huvudstaden där det verkar vara vanligt med raceråkning. Eller så råkar jag aldrig köra där de som har riktigt bråttom kör. Själv bor jag på landet och riktiga fartdårar ser jag inte så där jätteofta trots att jag befinner mig i den skånska trafiken inkl Malmö och Lund dagarna i ända.


Nej, du ser inte detta problem skriver du troligen beroende på att du klarat dig från att ha varit inlandad i någon incident med hänsynslösa fartdårar. Och det förekommer inte bara i storstäderna. Du skulle kanske tänka lite annorlunda om du likt andra av oss blivit helt oskyldigt utsatta för fara genom ett vårdlöst beteende där man suttit med hjärtat i halsgropen och tackat sin lyckliga stjärna att det gick bra och man klarade sig helskinnad denna gång igen.
Det verkar ju faktiskt som flera här saknar den erfarenheten eftersom många verkar fatta ingenting vad det handlar om utan bara försöker göra sig lustiga istället.

En av de otäckaste incidenterna jag var med om på sistonde var att bli omkörd när jag själv låg och körde om en karavan med bilar med en offroad-hoj som de flesta vet inte är speciellt kursstabil speciellt som det blåser lite. Kanske låg i 115 mitt i vänster vägbana när någonting smet förbi mig på min vänstra sida i en djäkla fart som är svårt att uppfatta men fort gick det som tusan. Hade jag vinglat till en aning åt vänster vad hade inte kunnat hänt då.
Det vara bara ett av flera exempel på vad jag råkat ut för bland ett flertal där man utsatts för vansinniga omkörningar på vägar med obefintlig sikt och i vägkorsningar bl.a.

Mc-Bosse
2010-07-20, 12:34
Det verkar ju faktiskt som flera här saknar den erfarenheten eftersom många verkar fatta ingenting vad det handlar om utan bara försöker göra sig lustiga istället.


Nog fattar i varje fall jag vad det handlar om, jag är inte tappad bakom en vagn. ;)

Kör man själv duktigt fort ibland med sin gamla Kawasaki för det är kul så måste mitt fördömmande ang sporthojsmarodörer mildras en aning för annars är jag ju inte konsekvent i mitt tänkande. 200 km/ tim och över på fel sida i en skymd kurva är ju inget jag håller på med men ändå har farten sin tjusning.

Nu är vi på ett mc-forum och diskussionen handlar ju då om motorcyklar men det finns andra typer av fordon som kör som riktiga idioter och då inte bara när det gäller hastighetsöverträdelser. Riktiga puckon sitter i många bilar som fanimej fått körkortet på korrespondans. Hur kan man i 2 mil mellan Lund och Malmö på E22 envist ligga i vänsterfilen i 70 med sin bil och vara fullständigt frånvarande? Fattar fullständigt noll om vad andra bilister tycker när de blinkar och tutar. Och sen efter 2 mil 200 meter innan motorvägen tar slut kasta sig in i högerfilen för då ska man till höger.

Eller de bilister som ligger 2 meter bakom bussen i 90 km/ tim utan att köra om trots att möjligheterna uppenbarar sig hela tiden? Har de ingen självbevarelsedrift alls? De ser ju för h-e ingenting! Bromsar jag så är det ju oundviklingen en krock. För att inte tala om alla i bilar i hög fart som kroniskt utsätter andra för livsfara när de kör. Jo då jag kör samma busslinjer så känner jag igen många kroniska fortkörarbilister och tänker i mitt stilla sinne att hoppas han kommer hem till sin familj i ett stycke idag också...

Med detta sagt så tycker jag att de sporthojsåkare som jag ser kör för fort kör visserligen för fort men har ändå koll på vad de gör. De flesta hojägare tycker, i högre eller mindre grad, om när vridmomentet känns och det bara drar iväg!

Nina
2010-07-20, 14:40
Och jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj.

Men jag tycker att Jonas hade en väldigt bra debatt på SMC's forum (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3542) angående scooters på bana. Han verkar gilla att debattera så varför inte ta kaffekoppen på Rosenhill och sätta sig vid sporthojförarnas bord och öppna upp en dialog med dem om framförandet av sporthojarna? :)
Och även ta upp en diskussion på deras forum sporthoj.com, det känns inte rätt att starta en tråd här och leva ut över vissa förare när man också sitter på samma fik som dem. Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras. ;)

Ja nu blir somliga skitförbannade på mig över mitt inlägg men det är helt okej, jag gillar er i alla fall. :-*

Diversion
2010-07-20, 17:49
Och jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj.

Men jag tycker att Jonas hade en väldigt bra debatt på SMC's forum (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3542) angående scooters på bana. Han verkar gilla att debattera så varför inte ta kaffekoppen på Rosenhill och sätta sig vid sporthojförarnas bord och öppna upp en dialog med dem om framförandet av sporthojarna? :)
Och även ta upp en diskussion på deras forum sporthoj.com, det känns inte rätt att starta en tråd här och leva ut över vissa förare när man också sitter på samma fik som dem. Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras. ;)

Ja nu blir somliga skitförbannade på mig över mitt inlägg men det är helt okej, jag gillar er i alla fall. :-*

Jo jag tror inte riktigt Jonas når fram till målgruppen här, jag är väl en av de få som kör plastracer på det här forumet. Som tidigare nämnts Jonas, är du ute efter att få folk att tänka till så posta/tala där PVC piloterna finns.

Mr.Peter
2010-07-20, 21:21
Bra talat av två kloka människor!Håller med fullständigt!

Mr.Peter
2010-07-20, 21:23
Fler ser jag nu!

Gullan
2010-07-20, 21:28
Ja håller med dej Nina. Man ska prata med dom. Inte sitta o gnälla. Haha vad ja skrattade när ja började läsa den här tråden. Bara för att man har blivit omkörd av nån som kört fort kan man väl inte lägga ut spikmattor?? Det var likadant med mitt ex. Ja sa det direkt. Det är prostatan. Det finns inga gnälligare gubbar än dom som fått prostatan. O dom som glömt att dom vatt unga själva. Det finns bra medicin nuförtiden. Prata med pojkarna. O så sök för det. Men spikmattor vill vi INTE ha!

Bli inte för galna nu. En stor kram från Gullan.

erkagn
2010-07-20, 22:32
Den här frågan diskuteras även på Bikes forum:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=10711

Mr.Peter
2010-07-20, 22:48
Intressant o läsa kommentarerna där!

oban
2010-07-20, 23:14
En av de otäckaste incidenterna jag var med om på sistonde var att bli omkörd när jag själv låg och körde om en karavan med bilar med en offroad-hoj som de flesta vet inte är speciellt kursstabil speciellt som det blåser lite. Kanske låg i 115 mitt i vänster vägbana när någonting smet förbi mig på min vänstra sida i en djäkla fart som är svårt att uppfatta men fort gick det som tusan. Hade jag vinglat till en aning åt vänster vad hade inte kunnat hänt då.
Det vara bara ett av flera exempel på vad jag råkat ut för bland ett flertal där man utsatts för vansinniga omkörningar på vägar med obefintlig sikt och i vägkorsningar bl.a.

ok.. du kör i 115 km/h i vänster körfält?
Vad var hastighetsbegränsningen?, vad var det för typ av väg? ... låter som om du kört över vad som var tillåtet, och så blir du irriterad på att nån mer än dig kör olagligt?
Hade du nån koll i backspegegeln vad som kom bakom dig?

Men förstår dig så väl, varit med om det själv. På gång att köra om nån med bil och så går den bilen ut för att köra denom framförvarande samtidigt så vi hamnade 3 bilar i bredd..... ja, det var mitt fel men ändå skrämmande... inget jag är stolt över men vi kanske ska förbjuda Volvo, var en sån jag körde.
Råkade även ut för ett gäng på customhojar som kom rätt snabbt bakom mig på en 90 väg, och eftersom jag själv är hojåkare tänkte jag vara snäll och var precis på väg att ge dem lite utrymme genom att gå ut i vägrenen när jag upptäckte att 3 av dem var på väg att passera mig på höger sida? Hade jag inte upptäckt dem så hade jag troligen haft dem i bakluckan eller knuffat dem av vägen.

Vem är det som gör fel var??... och vems fel är det?.. hojtypen eller föraren?

erkagn
2010-07-21, 07:04
Ja, de var ju intressanta kommentarer på Bikes forum. Kan tänka mig att det finns en större del sporthojsåkare som är på det forumet.

Olle Å
2010-07-21, 08:38
Om man drar parallellen mc contra sportbil så fdår man det resultatet att sporthoj = BMW eller AUDI.
Har upplevt ett flertal gånger bla. vid turer i Norge att de kör som skållade råttor. I Sverige märks de ju inte lika mycket eftersom trafikrytmen här är mycket högre. Det är väl samma sinnelag hos sprthojsåkaren som sportbilsföraren. Jag tycker väl att de kan få köra lite häftigt bara de inte utsätter andra för fara.
Tror dock inte att problemet sitter i prostatan som Gullan påpekar här ovanför. Är man "born to be wild", så är man. Hade själv en sportig hoj för några år sedan, men hade svårt med tung högerarmbåge, så jag gick över till offroadhoj i stället.

Jonas
2010-07-21, 09:34
Så då har jag också skrivet ett inlägg på Bike´s forum.

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=10711&p=1#r110320

För er som inte orkar klicka på länken, så lyder det såhär:

"Jag startade själv en tråd med rubriken "Stopp för sporthojar" på forumet www.hojen.nu och det har bitvis varit en givande diskussion med en hel del livgivande inlägg i sommar.

Först ett klargörande, jag tror egentligen inte på ett förbud, men ville ruska om och skapa debatt med rubriken och så blev det. Just nu 15 sidor.

Anledningen till mitt inlägg var att jag liksom många andra som kör i Stockholm med omnejd, särskilt på Bulten och Bogan, fruktat att få möte med dem som kör där på tid eller i hastigheter som är åt helvete med flera dödsfall som följd. Det som verkligen triggade mig var när jag fick ett möte med en supersporthoj som kom över ett krön i extremt hög fart, kom över i min körbana och touchade mig med kanske 20-30 cm luft. Snacka om att se döden i vitögat. Hade jag kört en bil eller traktor hade föraren (och troligen även jag) inte kunnat uppleva denna härliga sommar. Eller någon mer sommar.

Flera hojvänner har liknande berättelser från just främst Bulten och Bogan. Och det är just supersporthojarna som jag ser som det största hotet mot säkerheten där, men också att det är de som framför hojarna på detta vansinniga sätt, som får vägarna att plöjas upp, spåras och bulas. Till alla andra hojåkares förtret och irritation.

Ja, jag vet att även andra hojtyper/förare kan köra illa, men de är väldigt få, i alla fall på nämnda vägar, som jag sett som problem där.

Vidare fattar jag att det finns en tjusning i att köra fort, men enligt mig är att köra fort inte farter över 120-230 som inte sällan förekommer. Det är bara en galenskap som triggar andra, läs främst yngre, att slå rekord i dumhet.

Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?

Nu lär det inte dröja länge innan även Bulten får en ny vägbana likt den på Bogan. Tack för det!

Avslutningsvis vill jag bara åter förtydliga att jag inte tror på ett förbud. Jag tror på utbildning och sanering inom de egna leden. Äldre sporthojsåkare måste sätta ned foten och ta ut de killar och tjejer som är adrenalinsugna till en bana och säga stopp när de kör som vettvillingar på allmänna vägar och gator.

Och säg nu inte att jag kan undvika Bulten och ta andra vägar till Rosenhill om jag vill slippa sporthojsåkarna. Bulten är en allmän väg och som uppskattas även av oss som ligger mellan 60-100 km/h och njuter av dess kurvor och natur."

Mats Liifv
2010-07-21, 10:18
Utmärkt Jonas!
Blir intressant att se vilka kommentarer det blir på det inlägget. Förhoppningsvis kan det komma något gott ur det och inte bara kommentarer om att man inte ska åka där, att man bara gnäller på andra etc, utan något mer genomtänkta synpunkter.

Jonas
2010-07-21, 10:32
Och jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj.

Men jag tycker att Jonas hade en väldigt bra debatt på SMC's forum (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3542) angående scooters på bana. Han verkar gilla att debattera så varför inte ta kaffekoppen på Rosenhill och sätta sig vid sporthojförarnas bord och öppna upp en dialog med dem om framförandet av sporthojarna? :)
Och även ta upp en diskussion på deras forum sporthoj.com, det känns inte rätt att starta en tråd här och leva ut över vissa förare när man också sitter på samma fik som dem. Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras. ;)

Ja nu blir somliga skitförbannade på mig över mitt inlägg men det är helt okej, jag gillar er i alla fall. :-*

Nina, du har uppenbarligen problem med att läsa eller ta kritik. Du lägger fram saker på ett sätt som gör det trist och frustrerande att ens fortsätta en någorlunda konstruktiv diskussion. Jag menar vad är detta: "jag måste ju anses vara en gris av yppersta klang som är på väg att köpa en sporthoj."

Sedan när kallade jag sporthojsåkare för grisar? Eller vill du bara på ett osmakligt sätt insinuera att jag tycker att sporthojsåkare är svin? Men jag är tyvärr inte förvånad. Varje gång som det skrivits något här har du på något sätt tagit det som personlig kritik och vänt på allt.

Du skriver vidare: "Och sen bör man nog ha en lapp med sig som avsäger sig sporthojförares skattemedel om man hamnar på sjukan, de ska inte behöva betala för hans sjukhusvistelse om inte han vill bekosta deras. ;)" Trams, Nina! Ryckt ur sitt sammanhang där jag skrev i ett annat inlägg att jag inte hade lust att betala sjukvårdskostnaderna för kamikazepiloter på allmänna vägar.

Nu är det som så att vi har flera sporthojsåkare som kör i det trevliga gäng som jag kör tillsammans med, och de och andra som kör ansvarsfullt, får gärna ta av mina premier om de skulle komma till skada. Gladeligen. Men så har vi det där med sjukvårdskostnaderna. En invalidiserad eller svårt skadad kamikazepilot kostar samhället enorma summor som jag hundrafallt hellre skulle lägga på forskning kring cancer, ofrivillig barnlöshet, diabetes, psoriasis, allergier eller bara för att hjälpa någon som blivit svårt sjuk och som behöver resurser. Men visst, jag betalar som alla andra skattebetalare även för andra som måste få vård. Inklusive sporthojsförare som kört i 200 på 70-väg. Så är det ju.

Vidare har jag inte det minsta problem med att diskutera kamikazeproblemet på framförallt Bulten och Bogan med sporthojsåkare på Café Rosenill, men jag är inte där för det ändamålet. Dit åker jag för att träffa mina vänner och för att få en stunds avkoppling. Och som sagt i vårat hojgäng, som växer för varje vecka med nya härliga människor, så finns sporthojsåkare representerade. Och skulle någon av dem, eller oss andra som kör andra hojtyper, köra kamikazestil så är jag tämilgen säker på att gänget skulle säga ifrån med största allvar. Men det lär aldrig hända, då vi i princip alltid på våra körningar pratar om just riskmedvetenhet och säkerhet och vi gillar att vara föredömen i trafiken. Och då är gänget en salig blandning förare i åldern 20-55.

Den enda gång som en körning gick fel av cirka 50 körningar, var när du, Nina, klantade dig och valde att gå din egen väg ur en formation och tog en genväg för att du "skulle skoja lite", vilket slutade med att gruppen fick stanna fick åka tillbaka och leta efter dig i dikena/skogsbrynet en bra bit tillbaka på körsträckan innan du sen dök upp från annat håll. Helt förkastligt och oacceptabelt.

En hel del vettigt har sagts i den här lite provocerande tråden och många har ventilerat sig. Kul. Men jag kommer troligen att välja att diskutera annat ett tag framöver. Och köra hoj med Stockholms härligaste hojgäng!! :)

Nina
2010-07-21, 11:28
Suck… Du verkar missuppfatta mig oavsett vad jag skriver, Jonas. Du drar upp gamla grejer jag redan bett er alla om ursäkt för och dessutom fått accepterad. Du skrev ett förbannat ödmjukt e-mail till mig för några dagar sedan, fick ett lika ödmjukt svar tillbaka och nu kom ett riktigt vedervärdigt e-mail från dig i dag bara för att jag tycker du kan agera framför att sitta och klaga på ett forum klientelet i fråga knappast besöker. Vill du ha en förändring i deras körsätt – gör något.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska tänka om ditt beteende.

Gibson
2010-07-21, 11:37
Suck… Du verkar missuppfatta mig oavsett vad jag skriver, Jonas. Du drar upp gamla grejer jag redan bett er alla om ursäkt för och dessutom fått accepterad. Du skrev ett förbannat ödmjukt e-mail till mig för några dagar sedan, fick ett lika ödmjukt svar tillbaka och nu kom ett riktigt vedervärdigt e-mail från dig i dag bara för att jag tycker du kan agera framför att sitta och klaga på ett forum klientelet i fråga knappast besöker. Vill du ha en förändring i deras körsätt – gör något.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska tänka om ditt beteende.

Stackare.

Mr.Peter
2010-07-21, 11:44
Tror nog fortfarande på bäst respons på http://www.sporthoj.com/

Mr.Peter
2010-07-21, 11:48
Det måste väl också vara viktigare att prata med sporthojsåkarna på bulten o rosenhill än att fika om det handlar om liv och död.

Nina
2010-07-21, 11:56
Det måste väl också vara viktigare att prata med sporthojsåkarna på bulten o rosenhill än att fika om det handlar om liv och död.

Ja det tror jag också, bättre att öppna upp en dialog med dom, precis som han gjorde för scooters för bankörning. Som jag skrev tyckte jag det var bra gjort och efterlyste samma arbetssätt med mitt inlägg.

charlamov
2010-07-21, 12:04
nä inget stopp..... information är bättre

Mr.Peter
2010-07-21, 12:10
nä inget stopp..... information är bättre
Absolut!
Förbjud alla förbud!

Mc-Bosse
2010-07-21, 12:15
Jaså vissa saker kan inte skrivet öppet i tråden? Det säger ju en del om skribenterna tycker jag. Eller rättare sagt om den som börjar med privata meddelanden. Det blir ju lite fel för oss som läser i den aktuella tråden om det parallellt sker en privat korrespondans i samma ämne men med ett annorlunda och mer direkt tonläge. Och att accepterade ursäkter helt plötsligt inte längre gäller är ju ovanligt lågt (om nu detta är sant för det är det ingen som vet).

Säg vad ni tycker fullt ut i tråden. Håll inte på och fega med privata meddelanden som ingen annan kan läsa.

Mr.Peter
2010-07-21, 12:19
Du gör kloka inlägg MC Bosse!

Jonas
2010-07-21, 12:24
Jaså vissa saker kan inte skrivet öppet i tråden? Det säger ju en del om skribenterna tycker jag. Eller rättare sagt om den som börjar med privata meddelanden. Det blir ju lite fel för oss som läser i den aktuella tråden om det parallellt sker en privat korrespondans i samma ämne men med ett annorlunda och mer direkt tonläge. Och att accepterade ursäkter helt plötsligt inte längre gäller är ju ovanligt lågt (om nu detta är sant för det är det ingen som vet).

Säg vad ni tycker fullt ut i tråden. Håll inte på och fega med privata meddelanden som ingen annan kan läsa.

Sluta, Mc-Bosse! Du förstår inte. Mailen mellan oss har inget med tråden att göra. Alls!

Nina
2010-07-21, 12:26
Nu blir jag nog lite förbannad här, bara för att jag inte håller med TS i allt, för att jag pekade på en bra sak han gjorde och för att jag tycker han kan agera istället, öppna en dialog med förarna ifråga får jag ett vedervärdigt e-mail skickat till mig i dag. Att jag snurrar och förvränger ihop saker och ting, att jag hackar på honom och Mats m fl, man håller barnnivå genom att dra upp en endaste gammal sak jag bett om ursäkt och fått acceptans för. Man drar aldrig nånsin upp gamla saker igen som man tagit emot ursäkt för!

Jag tycker inte du är schysst nu, Jonas. Jag pekade på en bra sak du gjorde en gång i tiden och länkade in dina sakliga argument från SMC's forum. Jag tycker faktiskt att vill du ha en förändring så gör något. Du måste ha mer järn i elden om du vill se en förändring vilket du inte får med att skriva på forum där förarna inte är. För att ta ett exempel vad jag faktiskt har gjort för att åstadkomma en förändring – klicka här (http://blog.k-mart.se/index.php/om-mig/bloggeriet/207--12). Jag agerade, jag satt inte och klagade, jag gjorde nåt åt saken.

Och ja, sidan funkar nu.

Jonas
2010-07-21, 12:27
Tror nog fortfarande på bäst respons på http://www.sporthoj.com/

Nu finns ett inlägg även där.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4858260#post4858260

erkagn
2010-07-21, 12:32
Nu finns ett inlägg även där.

Jag hittar inte igen det. Under vilken avdelning ligger ditt inlägg och under vilken rubrik?

Jonas
2010-07-21, 12:32
Nu blir jag nog lite förbannad här, bara för att jag inte håller med TS i allt, för att jag pekade på en bra sak han gjorde och för att jag tycker han kan agera istället, öppna en dialog med förarna ifråga får jag ett vedervärdigt e-mail skickat till mig i dag. Att jag snurrar och förvränger ihop saker och ting, att jag hackar på honom och Mats m fl, man håller barnnivå genom att dra upp en endaste gammal sak jag bett om ursäkt och fått acceptans för. Man drar aldrig nånsin upp gamla saker igen som man tagit emot ursäkt för!

Jag tycker inte du är schysst nu, Jonas. Jag pekade på en bra sak du gjorde en gång i tiden och länkade in dina sakliga argument från SMC's forum. Jag tycker faktiskt att vill du ha en förändring så gör något. Du måste ha mer järn i elden om du vill se en förändring vilket du inte får med att skriva på forum där förarna inte är. För att ta ett exempel vad jag faktiskt har gjort för att åstadkomma en förändring – klicka här (http://blog.k-mart.se/index.php/om-mig/bloggeriet/207--12). Jag agerade, jag satt inte och klagade, jag gjorde nåt åt saken.

Och ja, sidan funkar nu.

Jag tänker inte gå i polemik med dig, Nina, om allt som varit utanför forumet och som inte rör besökarna här. Blanda inte ihop päron med äpplen. Det gör bara Mc-Bosse och andra förvirrade. Jag hoppar av denna tråden nu då den känns väldigt infekterad. :)

Jonas
2010-07-21, 12:34
Jag hittar inte igen det. Under vilken avdelning ligger ditt inlägg och under vilken rubrik?

Ah, glömde länka.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4858260#post4858260

Nina
2010-07-21, 12:41
Bra Jonas, du la in ett inlägg på rätt forum för att nå ut till förarna. Nu steg du lite i anseende. :)

Ronin
2010-07-21, 13:11
Jag tänker inte gå i polemik med dig, Nina, om allt som varit utanför forumet och som inte rör besökarna här. Blanda inte ihop päron med äpplen. Det gör bara Mc-Bosse och andra förvirrade. Jag hoppar av denna tråden nu då den känns väldigt infekterad. :)

T S hoppar av sin egen tråd när det blir fler som säger emot än vad som passar honom!

Alla andra en han & hans gelikar är förvirrade, tack för att du till slut bekände färg!

_

Känner mig inte det minsta förvirrad & så snart som det är möjligt skall jag "smiska bulten" igen!
Som vanligt kommer jag bli omkörd av vissa & köra ifrån de andra
Gärna med ett schysst nedlägg i "foto kurvan"
_

Gibson
2010-07-21, 13:30
T S hoppar av sin egen tråd när det blir fler som säger emot än vad som passar honom!

Alla andra en han & hans gelikar är förvirrade, tack för att du till slut bekände färg!

_

Känner mig inte det minsta förvirrad & så snart som det är möjligt skall jag "smiska bulten" igen!
Som vanligt kommer jag bli omkörd av vissa & köra ifrån de andra
Gärna med ett schysst nedlägg i "foto kurvan"
_

När inläggen går från sakfrågan till en tråd som bara handlar om hur fel allt en person skriver är så förstår jag varför han hoppar av. Ämnet var inte Jonas, är det någon som kommer ihåg eller har läst hur tråden startade.:mad:

Mr.Peter
2010-07-21, 13:34
Nu finns ett inlägg även där.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4858260#post4858260

Bra jobbat!

Skall bli intressant o följa den!

Mc-Bosse
2010-07-21, 13:36
Sluta, Mc-Bosse! Du förstår inte. Mailen mellan oss har inget med tråden att göra. Alls!

Må så vara men när det hålls dubbla korrespondanser så blir jag tveksam till sanningshalten i allt.

Jag personligen hoppade högt då jag såg din nystartade tråd. Tänkte i mitt stilla sinne att tänker inte Jonas sig för? Vill han få på käften eller? Du trampar ju många sporthojåkare på fötterna något oerhört. Alla tycker inte om att hålla hastigheterna alltid. Man kan tycka vad man vill om det men så är det bara. Att du poängterar flera gånger att det är de riktiga vildarna du vill komma åt och att rubriksättningen egntligen inte är rätt hjälper inte när många säkert kör på gränsen till vårdslöshet ibland.

Nu har jag fått privata meddelanden från både den ena och den andra och får väl bilda mig en uppfattning själv om vad som är sant och inte sant.

Mr.Peter
2010-07-21, 13:46
Jag följer mc-olyckorna med stort intresse och det är sällan de resulterar i skador eller dödande av utomstående.
Medan däremot bilar,lastbilar och bussar kan ställa till med rena massakern.

Enl. mig räddar vi liv ju mer motorcykel vi kör!

Gibson
2010-07-21, 13:51
Må så vara men när det hålls dubbla korrespondanser så blir jag tveksam till sanningshalten i allt.

Jag personligen hoppade högt då jag såg din nystartade tråd. Tänkte i mitt stilla sinne att tänker inte Jonas sig för? Vill han få på käften eller? Du trampar ju många sporthojåkare på fötterna något oerhört. Alla tycker inte om att hålla hastigheterna alltid. Man kan tycka vad man vill om det men så är det bara. Att du poängterar flera gånger att det är de riktiga vildarna du vill komma åt och att rubriksättningen egntligen inte är rätt hjälper inte när många säkert kör på gränsen till vårdslöshet ibland.

Nu har jag fått privata meddelanden från både den ena och den andra och får väl bilda mig en uppfattning själv om vad som är sant och inte sant.

Nu skrev du väll emot dig själv. Blev du inte tveksam till sanningshalten?:confused:

Mc-Bosse
2010-07-21, 14:09
Nu skrev du väll emot dig själv. Blev du inte tveksam till sanningshalten?:confused:

Jag blev tveksam till sanningshalten i vissa inlägg då de hänvisas till prvata mejl från båda sidor som jag nte tagit del av. Högst naturligt tycker jag att dra öronen åt sig när klara fakta inte framgår.

Sen skriver jag vad jag tycker om att överhuvudtget starta en tråd med ämnet ifråga.

Efter alla nya privata meddelanden jag nu fått den senast timmen har jag bildat mig en uppfattning men den behåller jag för mig själv.

Over and out for me! :D

Danne
2010-07-21, 14:21
När inläggen går från sakfrågan till en tråd som bara handlar om hur fel allt en person skriver är så förstår jag varför han hoppar av. Ämnet var inte Jonas, är det någon som kommer ihåg eller har läst hur tråden startade.:mad:

Instämmer, denna tråd har spårat ut nu! Jonas har hela tiden hållit sig till sakfrågan.
Förstår att Jonas inte orkar svara längre!!

Nu åker vi hoj istället!!:):)

Mats Liifv
2010-07-21, 14:26
Instämmer, denna tråd har spårat ut nu! Jonas har hela tiden hållit sig till sakfrågan.
Förstår att Jonas inte orkar svara längre!!

Nu åker vi hoj istället!!:):)

Du har så rätt Danne! Det känns definitivt som det är nog nu!

Diversion
2010-07-21, 16:31
Förbi vårt hus är det 50. I förrgår blåste en hoj förbi i 100+ (Jag klockade i skallen), kan ni gissa vad det var?

En vinge med två på...

Mr.Peter
2010-07-21, 22:14
När inläggen går från sakfrågan till en tråd som bara handlar om hur fel allt en person skriver är så förstår jag varför han hoppar av. Ämnet var inte Jonas, är det någon som kommer ihåg eller har läst hur tråden startade.:mad:
Startar man en så provocerande tråd får man tåla lite smällar!
Alla kan väl inte klappa medhårs,det är ju ett forum eller?
Och att trådarna glider lite utanför ämnet är fullständigt normalt!
Jonas är ju en stor syndare själv vad det gäller att gå utanför ämnet så vad är problemet?
Har aldrig varit med om att trådskaparen hoppar av sin egen tråd.

Men men sporthojar får vi leva med och jag har som sagt aldrig haft problem med dem utan tvärtom så gillar jag dem!!

Mr.Peter
2010-07-21, 22:23
Vidare är jag jäkligt trött på alla som klankar på bilister i trafiken. I kanske 75% av fallen, bil och mc, är det, enligt min erfarenhet, motorcykelns förare som beter sig som en idiot.

Undrar hur många års motorcykelkörande du grundar den erfarenheten på??

Mats Liifv
2010-07-22, 08:32
Om man läser Vägverkets statistik över olyckor inser man att vi som hojåkare kan göra många saker bättre. Dessvärre är vi inte så duktiga som man skulle önska.

Här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/32227/mc_ola_offentliggorande.pdf) kan man läsa statistiken.

Nina
2010-07-22, 10:18
Här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/32227/mc_ola_offentliggorande.pdf) kan man hitta statistik kring olyckor, hojtyper etc. Kan kanske vara av intresse för den som vill veta mer.

Om man läser Vägverkets statistik över olyckor inser man att vi som hojåkare kan göra många saker bättre. Dessvärre är vi inte så duktiga som man skulle önska.

Här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/32227/mc_ola_offentliggorande.pdf) kan man läsa statistiken.

När du hittade till samma statistik två gånger (15/7 + 22/7), finns ingen nyare, den är 3 år gammal?

Hamre
2010-07-22, 17:20
Undrar hur många års motorcykelkörande du grundar den erfarenheten på??

Han e väl som några andra på det här forumet, helt gröna!! Haft hojkort ca ett år skulle jag tro !!!!!
Men dom e ändå experter på hojkörning!

Nicke
2010-07-22, 17:25
Seriöst! Är det ingen som klarar av värmen längre? Den ena efter den andra floppar ut totalt!

Kret
2010-07-22, 17:55
När du hittade till samma statistik två gånger (15/7 + 22/7), finns ingen nyare, den är 3 år gammal?

Den senaste statistiken finns här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/722/llycksutveckling_mc.pdf)

Nicke
2010-07-22, 18:04
Den senaste statistiken finns här (http://www.trafikverket.se/PageFiles/722/llycksutveckling_mc.pdf)

Den var detaljerad och bra!

Diversion
2010-07-22, 19:19
Risken att omkomna *sic* eller skadas svårt per olycka minskar i pb men inte på mc.

Sen blandar man ihop mc och moped i samma grupp på nästa sida och vad är svårt skadad? Dessutom blandar man friskt mellan årtal så rapporten blir osammanhängande.

Äre det någon jävla PRAO som gjort rapporten?

Chappy
2010-07-23, 00:36
Varför inte bara acceptera.. Jag kör sporthoj för att den kan gå fort. När det går fort går det oftare åt helvete. Att strutsen stoppar ner huvudet i sanden är tydligen en skröna. Sporthojsåkare?

Att var fjärde dödsolycka med mc beror på droger är väl något som ingen av oss kan acceptera.

Mc-Bosse
2010-07-23, 02:16
Seriöst! Är det ingen som klarar av värmen längre? Den ena efter den andra floppar ut totalt!

Jag har inga problem med värmen. Ac här hemma, i bilen och på jobbet i bussen. :D Mc:n får vara när det är för varmt.

Nina
2010-07-23, 08:27
Tyvärr så kommer det alltid komma nya varje år och problemet finns inte bara här inom 2-hjulingarna utan även inom motorsporten på fyra hjul. Vi har under en hel del år försökt få streetraceförarna att komma till en bana utan att lyckas. Man t o m arrade Blackrace; körning på gata men under kontrollerade former, Tullinge flygfält fanns till förfogande men icke, somliga körde i alla fall på gatan och utsatte sig själva och andra för fara. Det är ett enormt problem inom båda lägren och svårt att nå till vissa förare och praktiskt taget en omöjlig uppgift, tyvärr. Det är så många som försökt och inte lyckats genom åren och det är också många som likt TS klagat på olika forum utan att lyckas få till en förbättring.
Jag tror dock på kommunikation bara man lyckas komma fram till dem, det är kortaste vägen mellan två människor.

RobbeS
2010-07-23, 15:23
Tyvärr så kommer det alltid komma nya varje år och problemet finns inte bara här inom 2-hjulingarna utan även inom motorsporten på fyra hjul. Vi har under en hel del år försökt få streetraceförarna att komma till en bana utan att lyckas. Man t o m arrade Blackrace; körning på gata men under kontrollerade former, Tullinge flygfält fanns till förfogande men icke, somliga körde i alla fall på gatan och utsatte sig själva och andra för fara. Det är ett enormt problem inom båda lägren och svårt att nå till vissa förare och praktiskt taget en omöjlig uppgift, tyvärr. Det är så många som försökt och inte lyckats genom åren och det är också många som likt TS klagat på olika forum utan att lyckas få till en förbättring.
Jag tror dock på kommunikation bara man lyckas komma fram till dem, det är kortaste vägen mellan två människor.

Det där med kommunikation är kört då en del av tjusningen för både Blackraceförare och tokdårar på motorcyklar just är den olagliga delen. En del av hela idèn med att köra på bakhjulet i 150 på allmän väg är ju att väcka uppmärksamhet och få reaktioner. Vad det kan bero på kan jag inte uttala mig om men det kan vara ett fruktansvärt självhävdelsebehov och behov av att synas. En del Customåkare lider av samma behov men får utlopp för det på ett sätt som inte är farligt för andra. Om man nu räknar bort "Outlaws klubbarna" som egentligen inte har så mycket med mc att göra.
Det är inget fel på sporthojar men tyvärr är det den typen av hoj som lockar till sig flest förare som egentligen inte alls borde köra mc. Det som är ännu mer synd är att vissa form just förstärker bilden av sporthojsförare som "the bad and wild and crazy" och lockar till sig ännu mer folk som strävar efter den stämpeln.
Så vad gör man? Då förebilderna är de som gör längsta Wheelien och bränner av den krokiga vägen på den snabbaste tiden så får vi nog leva med problemet.
Men sporthojarnas fel är det alltså inte utan vissa förares...

Mats Liifv
2010-07-23, 15:49
Risken att omkomna *sic* eller skadas svårt per olycka minskar i pb men inte på mc.
Tycker jag känns ganska logiskt. Bilarna blir antagligen allt säkrare med krockkuddar, gardiner, stolar som ska minska risken för whiplashskador, med mera. Vi som är oskyddade på våra hojar slår oss ganska rejält även i mopedfart, om olyckan är framme. Har väl inte gjorts så mycket på hojsidan, förutom krockkudde på GoldWing, såvitt jag känner till.

Diversion
2010-07-23, 16:44
Tycker jag känns ganska logiskt. Bilarna blir antagligen allt säkrare med krockkuddar, gardiner, stolar som ska minska risken för whiplashskador, med mera. Vi som är oskyddade på våra hojar slår oss ganska rejält även i mopedfart, om olyckan är framme. Har väl inte gjorts så mycket på hojsidan, förutom krockkudde på GoldWing, såvitt jag känner till.

Visst är det logiskt. Det är ju därför jag retar mig på det. Att det i 9 fall av 10 blir allvarligare konsekvenser av att krocka med mc fattar väl en efterbliven skorpion. Är det den typen av slutsatser som kostar skattekronor?

Sen vidhåller jag att rapporten är en stor röra med hopblandade årtal, luddiga definitioner och dåliga källhänvisningar. Ett hafsverk helt enkelt.

Mats Liifv
2010-07-23, 17:41
Visst är det logiskt. Det är ju därför jag retar mig på det. Att det i 9 fall av 10 blir allvarligare konsekvenser av att krocka med mc fattar väl en efterbliven skorpion. Är det den typen av slutsatser som kostar skattekronor?

Läggs tyvärr förvånande mycket pengar på att komma fram till liknande självklarheter....

Maestro
2010-07-24, 10:56
Jag är 30+ och kör sporthoj, det har jag gjort sen jag var 21.
Stundtals bränner jag på i kurviga landsvägar där trafiken lyser med sin frånvaro, dock är jag noga med att hålla hastigheten i stan eller när man rullar in i ett samhälle. Man har så pass mycket erfarenhet och trafikvett att man undviker vansinneskörningar bland sina medmänniskor och sparar dessa till Falkenberg eller Anderstorp istället.

Anledningen till att jag föredrar sporthojar framför andra tvåhjuliga fordon är helt enkelt för att det är snygga, snabba och jag älskar ylandet från de raka rören.
Om detta gör mig till en ond människa, så är jag väl djävulen själv.

Att tala om förbud för sporthojar luktar för mycket gubbe och Östtyskland och dessutom desperation precis som regskyltar fram.

Mc-Bosse
2010-07-24, 16:53
Att tala om förbud för sporthojar luktar för mycket gubbe och Östtyskland och dessutom desperation precis som regskyltar fram.

"Stopp för sporthojar" är fel rubrik. Skulle väl snarare vara "Stopp för idioter på mc"

Rubriken kan bli lite missvissande 20 sidor framåt om man inte lusläser alla inlägg.

Trådskaparens intentioner var att få igång en diskussion om att få bort de som kör som idioter utan respekt för andra, inte sporthojar. Trådrubriken är missvisande vilket jag påtalat flera gånger och även trådskaparen har skrivit att den sattes bara för att få fart på diskussionen. Dock först i ett inlägg flera sidor framåt.

Och regskylt fram är väl ok tycker jag. Alla andra fordon har det ju (traktorer ej medräknade då tror jag) så varför inte en mc? En liten snygg skylt skulle inte skada. Fartkameror ska väl gälla även mc. Eller?

Ps: 3 inlägg till och jag når 1 000 inlägg! :D

Nina
2010-07-24, 17:36
…den sattes bara för att få fart på diskussionen. Dock först i ett inlägg flera sidor framåt.

Mmm, vilket säger en hel del.

skälsmara
2010-07-25, 22:47
ojojoj!vilken galen tråd!den enda som har en hum om vad detta handlar om e gullan skulle jag tro.....:rolleyes:
mvh jesse

Mc-Bosse
2010-07-25, 23:35
ojojoj!vilken galen tråd!den enda som har en hum om vad detta handlar om e gullan skulle jag tro.....:rolleyes:
mvh jesse

Lite smågalen blev tråden ja.... :D

Mr.Peter
2010-07-29, 13:00
Undrar om trådskaparen är nöjd med svaren på Bike och Sporthoj.com?

pewa
2010-07-29, 13:58
Härligt med lite debatt! ;)

Har tittat igenom tråden, nu är jag rätt emot att moderera och ta bort inlägg om det inte är absolut nödvändigt. Därför tänker jag låta tråden vara som den är.

Några synpunkter dock:
- Att sätta en rubrik för att väcka känslor och skapa debatt är helt OK! Dock får man vara beredd på att ta en och annan "smäll" som resultat.
- Ta inte upp gammalt groll i en tråd där de inte hör hemma, speciellt inte personliga dilemman! Det blir bara rörigt och svårt för andra att hänga med.
- Hojen.nu är öppet för alla som gillar motorcyklar, oavsett typ! Detta innebär också att det är tillåtet att diskutera motorcyklar, oavsett typ!

Ingen nämnd, ingen glömd. Tänk på hur ni skriver och vad ni väljer att ta upp.

Flyttade diskussionen på slutet angående regskylt fram till egen tråd -->
Regskylt fram (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4028)

Maestro
2010-07-29, 19:06
Bra att rensa bort OT! Lätt att komma på sidospår.

För att återgå till on topic tycker jag att trådskaparen har tagit upp ett intressant ämne.


Sticker ut hakan nu, men jag är trött på rena sporthojar som far fram som idioter på vägarna. Respektlöst mot lagar och boende. Allvarligt, det finns inget berättigande för dessa nakna sportmaskiner som är strippade för att köras på bana. De som kör dessa hojar är överrepresenterade när det gäller olyckor och att ge fan i folk som bor utmed kurviga vägar. Vidare tycks de allmänt ge fan i allmänt trafikvett.

Det är lätt at förstå varför folk tröttnar på sporthojsåkare som kör respektlöst i trafiken och ibland rent livsfarligt. Farten lockar och när man kör dessa hojar får man helt enkelt göra en avvägning mellan fartupplevelsen och säkerheten. Detta gäller alltså för dom som överträder hastigheter ofta.

Men hur får man folk att upphöra med detta beteende?
Det får man inte helt, kommer alltid att finnas folk som gör detta för spänningen skull - inte ens fler motorbanor hade löst problemet helt och hållet, men det hade nog hjälpt.
Bättre utbildningar och höjning av körkortsåldern för dessa hojar? Tja, kanske men det hade inte tagit bort problemet med körkortslösa förare som agerar självmordsmissiler på vägarna. Dessutom hade vi fått en stor besviken skara bra killar och tjejer som inte för köra sporthojar förrän långt senare.



Jag är ofantligt trött på hojåkare som snuddar mig på Bulten när de kommer i 150 knyck över ett krön eller av bli omkörd i svindlande hastighet just som jag påbörjat en omkörning. Jag är den förste att applådera fler poliskontroller och spikmattor om nödvändgt. Hellre det än att vägverket förstör våra (alla hojåkares) vägar för några rötäggs skull.

Har hört massa skräckhistorier om galningar på Bulten. Om problemet är så stort borde ordningsmakten kunna konsolidera sina resurser med tätare fartkontroller och polisnärvaro där ute. Har aldrig kört på Bulten, men jag skulle vilja, det verkar var en fin motorcykelväg. :cool:



Vidare är jag jäkligt trött på alla som klankar på bilister i trafiken. I kanske 75% av fallen, bil och mc, är det, enligt min erfarenhet, motorcykelns förare som beter sig som en idiot. Vi bör absolut rannsaka oss själva. Inte minst sporthojsförare som många gånger beter sig kriminellt farligt. Personligen fattar jag inte berättigandet av sporthojar på vanliga vägar helt enkelt, men antar att någon kommer att tala om det för mig här snart...

Sorry, men ni som kör sporthojar, eller andra hojar för den delen, på ett respektlöst sätt har jag ingen respekt för. Alls.

Den statistiken stämmer inte med verkligheten.
Jag håller med dig att vi bör rannsaka oss själva, bli mer medvetna om riskerna som finns där ute när man kör hoj snabbt men även andra saker olycksfaktorer som trötthet, onykterhet, omdömeslöshet etc. Det är lätt att stirra sig blind på endast hastighet även om det är en stor faktor. Dessutom blir sporthojarna snabbare och bättre. Förhållandet mellan vikt och hästkrafter förbättras men det gör också säkerheten med ABS, strydämpare m.m. Att göra sporthojar långsammare tror jag inte fungerar när marknadskrafterna är så pass starka. Strypning av sporthojsmotorer hade bara spridit sig att att inkludera alla motorfordon så småningom. Ajöss med sportbilen i garaget alltså.

Hoppas du inte drar alla över en kam och klankar ner på random sporthojsåkare på fiket, även om du är förbannad på att vissa inte sköter sig.

Maestro
2010-07-30, 09:57
Om problemet är så stort borde ordningsmakten kunna konsolidera sina resurser med tätare fartkontroller och polisnärvaro där ute.


Fast ibland hjälper ju inte det heller :D

http://www.youtube.com/watch?v=xPVbVc-5mUU

Einar
2010-07-30, 10:26
Trångsynta förbudsivrare har funnits i alla tider, dock bör vi inte dras med i de ängsligas försök att skapa masshysteri. Att vissa harar här ens vågar åka hoj förbryllar mig en hel del. Men, men alla har rätt till sin åsikt, men vissa "bikers" här borde ta sig en rejäl funderare på om de verkligen har valt rätt fortskaffningsmedel. Biltema säljer visst både trampcyklar OCH cykelhjälmar.

Mr.Peter
2010-07-30, 12:22
Enl.statistiken dör många vanliga cyklister också,kanske inte är rätt fortskaffningsmedel o rekommendera?

Einar
2010-07-30, 12:54
Enl.statistiken dör många vanliga cyklister också,kanske inte är rätt fortskaffningsmedel o rekommendera?

Sant, så sant. En del kanske skulle tillförlita sig till de allmänna kommunikationsmedlen, så att de tillsammans kan sitta och förfasa sig över hur det är ställt i samhället, i trafiken, grannens ungar, osv. Ja precis som på hojen.nu fast IRL.

Mr.Peter
2010-07-30, 12:56
Tycker förresten att customhojarna är överrepresenterade i olycksstatistiken,där kan det ju inte bero på farten.
Har aldrig sett en customhoj med fart under galoscherna.

Mr.Peter
2010-07-30, 13:02
Sant, så sant. En del kanske skulle tillförlita sig till de allmänna kommunikationsmedlen, så att de tillsammans kan sitta och förfasa sig över hur det är ställt i samhället, i trafiken, grannens ungar, osv. Ja precis som på hojen.nu fast IRL.

Debatten om förbud för tankarna till 30-talets nazityskland, idag är det sporthojsåkarna som kollektiv som utgör en fara, då såg hotet annorlunda ut, tyckte och gjorde annorlunda saker än den skrämda majoriteten. Är det dithän ni vill?
Jag tycker om din attityd Einar och känner mig inte träffad!
Om du läser i tråden så försvarar jag sporthojsförarna med näbbar o klor utan att ha en sporthoj själv.
Jag är emot allt vad förbud heter!

Mr.Peter
2010-07-30, 13:13
"Förbjud allt jag inte gillar" mentaliteten måste bort i samhället i stort!!

Och förbjuda hojar förväntar man sig inte o läsa på ett hojforum.

Nina
2010-07-30, 13:29
Jag har aldrig skrivit att om man inte kör sporthoj så ska man hålla sig borta från Bulten. Vet faktiskt inte var han fått det ifrån men det kommer inte från min hemsida i alla fall. :rolleyes:


De som skrivit här har bilden av sporthojsåkaren ganska klar för sig, rätt eller fel. Hittade en motbild till den bilden på en blogg. Där framförs en åsikt om att det är vi som inte kör sporthoj som ska hålla oss därifrån. Det är vi andra som är farliga, genom att vi inte håller tillräcklig uppsikt omkring oss. Vidare anses det vara en liten, liten klick av sporthojsförarna som beter sig på det här viset. Det beskrivs vidare att de allra flesta sporthojsåkarna kör med hänsyn och respekt. Dom kör makligt, vrider inte på i kurvor och använder inte våra vägar som roadracingbanor.

Maestro
2010-07-30, 14:11
Tycker förresten att customhojarna är överrepresenterade i olycksstatistiken,där kan det ju inte bero på farten.
Har aldrig sett en customhoj med fart under galoscherna.

Jag är faktiskt mer rädd för gubbar som i ett led att stävja medelålderskrisen plötsligt bestämt sig för att ta kortet och köra hoj. Dessa gröngölingar är utifrån mina egna erfarenheter en större fara i trafiken än sporthojsåkare, mest på grund av att dom inte kan hantera ett motorfordon på två hjul korrekt.

Nina
2010-07-30, 14:18
Jag är faktiskt mer rädd för gubbar som i ett led att stävja medelålderskrisen plötsligt bestämt sig för att ta kortet och köra hoj. Dessa gröngölingar är utifrån mina egna erfarenheter en större fara i trafiken än sporthojsåkare, mest på grund av att dom inte kan hantera ett motorfordon på två hjul korrekt.

Precis, man har sett skräckexempel. Jag imponeras dock av dem som inser sin begränsning och faktiskt tar några körlektioner på en körskola innan de ger sig ut på egen hand men de är få.

Mr.Peter
2010-07-30, 15:00
Det kanske är bättre och förbjuda gubbar,då ligger man risigt till?;D

Mr.Peter
2010-07-30, 15:15
Jag är faktiskt mer rädd för gubbar som i ett led att stävja medelålderskrisen plötsligt bestämt sig för att ta kortet och köra hoj. Dessa gröngölingar är utifrån mina egna erfarenheter en större fara i trafiken än sporthojsåkare, mest på grund av att dom inte kan hantera ett motorfordon på två hjul korrekt.

Det stämmer enl.mina erfarenheter också!

Osså dessa klungor av motorcyklister som kör i sicksack 10 km/tim under gällande hastighet med karavaner av bilar efter sig.De retar gallfeber på övriga bilister med rent livsfarliga omkörningar som följd.

Nina
2010-07-30, 15:25
Det kanske är bättre och förbjuda gubbar,då ligger man risigt till?;D

Ja vi förbjuder *allt* så är folk nöjda. ;)

Ove
2010-07-30, 15:26
Kanske dags att döpa om tråden till "Långa Gnälltråden" :rolleyes:

Nina
2010-07-30, 15:29
Kanske dags att döpa om tråden till "Långa Gnälltråden" :rolleyes:

:D :D :D

Mr.Peter
2010-07-30, 15:32
Ja vad väntar man sig när man startar en sån tråd på ett hojforum.
Att alla skall hålla med eller......

Nina
2010-07-30, 15:41
Ja vad väntar man sig när man startar en sån tråd på ett hojforum.
Att alla skall hålla med eller......

Förmodligen? Det är så likt många andra som gjort samma sak på olika forum och han är inte den siste heller för det lär dyka upp nya Paragrafryttande Tangentbordsskyttar.

turbo
2010-07-30, 15:48
åter till ämnet, jag gillar sporthojar! däremot finns det ingen anledning att kunna köra 300km/h på allmän väg.

det är som med allt annat, det får bli en kombination av förbud/begränsning och eget ansvar. förbjuda sporthojar är absolut inget bra förslag, men att begränsa dem och ta en dialog är bättre.

jag gillar egentligen inte att köra sådär våldsamt fort, men jag måste erkänna att det lockar när man kör en hoj som kan gå våldsamt fort.

sluta gnälla nu och diskutera istället!

Nina
2010-07-30, 16:04
åter till ämnet, jag gillar sporthojar! däremot finns det ingen anledning att kunna köra 300km/h på allmän väg.

det är som med allt annat, det får bli en kombination av förbud/begränsning och eget ansvar. förbjuda sporthojar är absolut inget bra förslag, men att begränsa dem och ta en dialog är bättre.

jag gillar egentligen inte att köra sådär våldsamt fort, men jag måste erkänna att det lockar när man kör en hoj som kan gå våldsamt fort.

sluta gnälla nu och diskutera istället!

Jag med, jag gillar dom också. De får gärna finnas, jag har inget emot dem på vägarna heller och jag köper gärna en sporthoj. Kanske dags att ta fram en hårdare försäkring? Att ta bort avställningsmöjligheten gjorde föga nytta, kanske dags att göra om hela försäkringssystemet, där t ex klass 1–5 innebär att de flesta har råd att köra en mc men de får inte framföra en supersporthoj. De som däremot har klass 10, den högsta försäkringsmöjligheten får köra dessa maskiner men då kostar det ett par hundra tusen i året men man får köra precis vilken hoj man vill oavsett kraft.

engström67
2010-07-30, 16:10
åter till ämnet, jag gillar sporthojar! däremot finns det ingen anledning att kunna köra 300km/h på allmän väg.

det är som med allt annat, det får bli en kombination av förbud/begränsning och eget ansvar. förbjuda sporthojar är absolut inget bra förslag, men att begränsa dem och ta en dialog är bättre.

jag gillar egentligen inte att köra sådär våldsamt fort, men jag måste erkänna att det lockar när man kör en hoj som kan gå våldsamt fort.

sluta gnälla nu och diskutera istället!

jag håller med dig jag,det är mycket gnäll det är väl kul med sporthojar,tyvärr så finns det ju röt ägg som kör som riktiga idioter,och det är väl klart att det retar.Jag lånade hem en ny r1,a förra sommarn när min fjr var på service,skitkul hoj:) den är ju till för att köra fort med,men igentligen på bana anser jag,men tänker man till så kan man gasa efter vägen med.Jag tycker inte att det är några större problem,då är det väl 10ggr värre när svensson är ute och leker polis i personbilarna,fan 75% av alla kan ju inte köra bil,det är väl tur att man får rädda situationerna själv annars hade man ju varit död för länge sedan.

Maestro
2010-07-30, 16:16
Jag är faktiskt mer rädd för gubbar som i ett led att stävja medelålderskrisen plötsligt bestämt sig för att ta kortet och köra hoj. Dessa gröngölingar är utifrån mina egna erfarenheter en större fara i trafiken än sporthojsåkare, mest på grund av att dom inte kan hantera ett motorfordon på två hjul korrekt.

Gäller även yngre gröngölingar på plastraketer också förstås.

Maestro
2010-07-30, 16:29
...kanske dags att göra om hela försäkringssystemet, där t ex klass 1–5 innebär att de flesta har råd att köra en mc men de får inte framföra en supersporthoj. De som däremot har klass 10, den högsta försäkringsmöjligheten får köra dessa maskiner men då kostar det ett par hundra tusen i året men man får köra precis vilken hoj man vill oavsett kraft.

Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.

Nilsson
2010-07-30, 17:16
funderade på en sak , e det hojarna eller de som kör som idioter ni vill komma åt ????

lars
2010-07-30, 17:28
Oavsett fordon så är det föraren som styr och tro mig dom på två hjul sköter sig bäst i trafiken, jag har som yrke att framföra ett 25,5 meter långt fordon och ser både det ena o andra på vägen och inte är det hojarna som är värst.

Nina
2010-07-30, 17:48
Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.

En tanke bara. ;)

Mr.Peter
2010-07-30, 18:13
Jag med, jag gillar dom också. De får gärna finnas, jag har inget emot dem på vägarna heller och jag köper gärna en sporthoj. Kanske dags att ta fram en hårdare försäkring? Att ta bort avställningsmöjligheten gjorde föga nytta, kanske dags att göra om hela försäkringssystemet, där t ex klass 1–5 innebär att de flesta har råd att köra en mc men de får inte framföra en supersporthoj. De som däremot har klass 10, den högsta försäkringsmöjligheten får köra dessa maskiner men då kostar det ett par hundra tusen i året men man får köra precis vilken hoj man vill oavsett kraft.

Men Nina har inte redan unga sporthojsförare hiskeliga försäkringspremier?
De får ju inte kosta mer än hojen,då blir det väl bara en massa oförsäkrade och oskyltade hojar på vägarna?

gunther
2010-07-30, 18:18
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den här tråden, men en sak slår mig som lite förbryllande. Nämligen att somliga tycks rättfärdiga sin "forcerade" körning med att "det är ju ändå bara mig det skadar om jag kör av". Kör man på bana så är väl detta i det närmaste helt sant.

Men...

det stämmer väl förvisso så sett att om man skulle råka köra av i, säg, 200 km/h (det är alltså 56 meter per sekund.. för att sätta det i perspektiv) och glida ut i spenaten i en vänsterböj så kommer man sannolikt vara den enda som dör (eller förolyckas kraftigt).

Vad som däremot slog mig nu är att även om man håller sig i sitt körfält, även om man håller sitt avstånd till framförvarande och även om man håller god uppsikt bakåt så skulle följande kunna ske:
Högerböj. Hög fart med ett flott nedlägg, släpp på bakhjulet, highside och rätt vad det är möte samtidigt. Förare glider av vägbanan i tangentens riktning och slipper inspektera bilen med gräsklippning som bästa konsekvens, men bågen får studs och dundrar in i mötande bils vindruta. Bilpassagerare/förare får ~200 kilo metall över sig - som ett brev in genom brevlådan.

Det är klart att det kan ske även i 70 km/h, men risken att det sker ökar ju i samband med att farten ökar. Förarens kompetens må vara en faktor, men inte den enda. Sen är det väl helt klart så att fordonet man framför har olika fysiska förmåga att rätta in sig efter det föraren begär baserat på fordonets utformning.

Nina
2010-07-30, 18:41
Gunther: när jag pratar om bankörning så menar jag just dessa övningar ordnade under SMC's regi. De handlar mer om att lära sig hantera sin mc på ett bättre sätt och bli en säkrare förare, mer ett med sitt fordon. Dessutom får man ju feedback från duktiga instruktörer vilket man inte får på en allmän väg. Detta är något jag planerar att köra inom en snar framtid och gärna med den nya hojen som jag tror är bra för dylika körningar. :D

Mr.Peter: Hi hi, jag stack ut hakan lite grann så nu blir det livat? Nej självklart menar jag inte att vi SKA HA detta system! Men något bör göras och detta tog jag som ett exempel men jag tror det är svårt att hitta en bra balans så att alla är nöjda. Givetvis finns det alltid nån som inte är det, det brukar alltid vara så oavsett inom vilket område det än är.

gunther
2010-07-30, 18:55
Gunther: när jag pratar om bankörning så menar jag just dessa övningar ordnade under SMC's regi. De handlar mer om att lära sig hantera sin mc på ett bättre sätt och bli en säkrare förare, mer ett med sitt fordon. Dessutom får man ju feedback från duktiga instruktörer vilket man inte får på en allmän väg. Detta är något jag planerar att köra inom en snar framtid och gärna med den nya hojen som jag tror är bra för dylika körningar. :D

...

Jag har också för avsikt att delta i SMCs kurser för att bli bättre, men vilken bankörning som avses (SMCs eller licensbelagda road racing event) är ju egentligen irrelevant för scenariot som kan inträffa på den allmänna vägen jag beskrev tidigare.

- edit -
mina inlägg berör f.ö. inte försäkringsfrågan ö.h.t. - det handlar bara om trafiksäkerheten.

Nilsson
2010-07-30, 19:01
Jag tror ju för min del att om vi nu leker med tanken , förbjud sporthojar , tror ni inte att vissa kommer att köra som fan även med mindre hojar . och för er som inte tror det kan jag upplysa om att det går att höra fort med alla hojar

Mr.Peter
2010-07-30, 19:02
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den här tråden, men en sak slår mig som lite förbryllande. Nämligen att somliga tycks rättfärdiga sin "forcerade" körning med att "det är ju ändå bara mig det skadar om jag kör av". Kör man på bana så är väl detta i det närmaste helt sant.

Men...

det stämmer väl förvisso så sett att om man skulle råka köra av i, säg, 200 km/h (det är alltså 56 meter per sekund.. för att sätta det i perspektiv) och glida ut i spenaten i en vänsterböj så kommer man sannolikt vara den enda som dör (eller förolyckas kraftigt).

Vad som däremot slog mig nu är att även om man håller sig i sitt körfält, även om man håller sitt avstånd till framförvarande och även om man håller god uppsikt bakåt så skulle följande kunna ske:
Högerböj. Hög fart med ett flott nedlägg, släpp på bakhjulet, highside och rätt vad det är möte samtidigt. Förare glider av vägbanan i tangentens riktning och slipper inspektera bilen med gräsklippning som bästa konsekvens, men bågen får studs och dundrar in i mötande bils vindruta. Bilpassagerare/förare får ~200 kilo metall över sig - som ett brev in genom brevlådan.

Det är klart att det kan ske även i 70 km/h, men risken att det sker ökar ju i samband med att farten ökar. Förarens kompetens må vara en faktor, men inte den enda. Sen är det väl helt klart så att fordonet man framför har olika fysiska förmåga att rätta in sig efter det föraren begär baserat på fordonets utformning.

Vilket väljer man att få på sig,en sladdande mc eller en sladdande personbil eller varför inte en genande lastbil i en kurva?

lars
2010-07-30, 19:11
Helt rätt Mr P. Det enda som borde regleras är idioti;)

Mr.Peter
2010-07-30, 19:14
Helt rätt Mr P. Det enda som borde regleras är idioti;)

Håller med dig!!

Och idioter hittar man i alla samhällsgrupper unga som gamla!

Mc-Bosse
2010-07-30, 23:33
Oavsett fordon så är det föraren som styr och tro mig dom på två hjul sköter sig bäst i trafiken, jag har som yrke att framföra ett 25,5 meter långt fordon och ser både det ena o andra på vägen och inte är det hojarna som är värst.

Jag kör tungt fordon dagligen och jag håller med dig. Ta idiotin och vårdslösheten och slå ut det på alla typer av fordon så är idiotiska hojåkare utan tanke på andras välbefinnande en synnerligen liten del. Och dessutom bara när det är fint väder.

Nu räknar jag inte lite fortkörning med en hoj som vårdslöshet, ej heller snäva omkörningar för det räcker med den lilla luckan för en mc. Detta med snäva omkörningar kan nog reta en del bilister för de vet inte bättre och har aldrig kört en mc.

Ove
2010-07-31, 08:54
Nu räknar jag inte lite fortkörning med en hoj som vårdslöshet, ej heller snäva omkörningar för det räcker med den lilla luckan för en mc. Detta med snäva omkörningar kan nog reta en del bilister för de vet inte bättre och har aldrig kört en mc.

:confused: Men Hallå! Har läst metervis med inlägg i olika fora där MC-ister örjar om bilar som kör om för tight och vill sparka bort backspeglar som hämd o.s.v. Ska vi bete oss likadant som dom som vi klagar på? :confused: :rolleyes:

Mc-Bosse
2010-07-31, 09:13
:confused: Men Hallå! Har läst metervis med inlägg i olika fora där MC-ister örjar om bilar som kör om för tight och vill sparka bort backspeglar som hämd o.s.v. Ska vi bete oss likadant som dom som vi klagar på? :confused: :rolleyes:

Du missuppfattar mig. Med snävt menar jag kort sträcka för omkörning vilket är möjligt med en mc. Inte för tight i sidled mot bilen.

Olle Å
2010-07-31, 09:47
Omkörningar och omkörningar!!!!!!! Har åkt buss på Autobahn flera gånger de senaste åren och då sett verkligt snabba omkörnignar där bilföraren går in mycket snabbt framför. Det är ju för att bereda plats för nästa omkörare. Inte som här i Sverige då många drar ut på omkörningen i onödan. Jag tycker ju att det är bättre att gå över 90 en kort sträcka vid omkörning än att ligga och hindra trafiken bakom. Detta gäller ju speciellt vid omkörning av bil med släp som ju ej skall köra fortare än 80. Att mcförare kan svänga in snabbt beror ju ofta på att de är lite kvickare och mera skärpta än bilisterna i tanke och handling.

Maestro
2010-07-31, 12:29
funderade på en sak , e det hojarna eller de som kör som idioter ni vill komma åt ????

Individerna naturligtvis, fast vissa vill klämma åt hojarna istället.

Mc-Bosse
2010-07-31, 15:44
Omkörningar och omkörningar!!!!!!! Har åkt buss på Autobahn flera gånger de senaste åren och då sett verkligt snabba omkörnignar där bilföraren går in mycket snabbt framför. Det är ju för att bereda plats för nästa omkörare. Inte som här i Sverige då många drar ut på omkörningen i onödan. Jag tycker ju att det är bättre att gå över 90 en kort sträcka vid omkörning än att ligga och hindra trafiken bakom. Detta gäller ju speciellt vid omkörning av bil med släp som ju ej skall köra fortare än 80. Att mcförare kan svänga in snabbt beror ju ofta på att de är lite kvickare och mera skärpta än bilisterna i tanke och handling.

Att kasta sig in snävt framför bilen man precis kört om tyder på bristande hjärnaktivitet.

Jan-Olov
2010-07-31, 17:37
Ja inte blir man glad när det regnar eller är slaskigt, sputet murar igen hela vindrutan.:mad:

DearHunter
2010-08-02, 00:59
Sporthojar är som kamphundar lite grann....fel klientel som får tillgång till dem ! :rolleyes:

Scorpio
2010-08-02, 10:27
Det hade begränsat möjligheterna för den absoluta majoriteten av alla hojälskare att införskaffa en sporthoj pga de ekonomiska villkoren. Jag gillar inte idén att enbart krösus sorkar ska få möjligheten till att köra sporthoj.

Men att ändra försäkringssystem kan vara en bra idé. Tex att mc-erfarna, olycksfria personer kan slippa vissa restriktioner gällande sporthojar, eller nått liknande.

Fast det är ju mer eller mindre det systemet som vi redan har i dag.

De som, baserat på olycksstatistiken/skadekostnaderna, är de största riskgrupperna betalar mycket stora försäkringspremier(kan i extrema fall vara sexsiffriga belopp per år). Och de som är de minsta riskgrupperna betalar mycket små försäkringspremier.

Man behöver således inte vara krösus sork för att köra sporthoj, man behöver "bara" tillhöra en, baserat på olycksstatistiken/skadekostnaderna, mindre riskgrupp. En sporthoj blir förvisso ändå dyrare att försäkra, men för de mindre riskgrupperna är det ändå hanterbara kostnader. Som exempel betalade jag drygt 4000 kr/år för en helförsäkring på min förra sporthoj(130 hk/225 kg fulltankad, boendes i Malmö).

Maestro
2010-08-02, 12:32
Min kommentar var baserad på uttalandet om "ett par hundra tusen" om året i förskringspremier.

Idag kostar det gigantiskt mycket för en yngling i storstan att äga en sporthoj, eftersom personen i fråga ingår i kategorin som är inblandade i tillbud oftare än andra och som lök på laxen så är sporthojen extremt stöldbegärlig i storstan. Hade de ekonomiska villkoren gällt alla ynglingar oavsett geografiskt läge hade det varit mycket svårare för dessa att äga sporthoj.

Fast då har man fortfarande inte kommit runt problemet med olämpliga förare. Inget säger att rika personer är lämpligare sporthojsförare än fattiga personer, utan man koncentrerar sig istället att begränsa antalet sporthojar i trafiken genom dessa ekonomiska villkor. Dessutom går det ju att skriva försäkringen på farsan istället....
Sammanfattningsvis kvarstår problemet med fartmarodörer på vägarna.

Scorpio
2010-08-02, 14:23
Fast då har man fortfarande inte kommit runt problemet med olämpliga förare.

Att helt komma runt detta problem uppfattar jag som att de flesta inläggen här är överrens om att det är omöjligt.

Men genom att beakta så många parametrar som möjligt i befintlig statistik när försäkringspremien beräknas "straffas" i alla fall i mesta möjliga mån de största kålsuparna. Att ett antal ansvarsfulla sporthojsägare också dras över samma kam är förstås olyckligt, men ett 100-procentigt system är som sagt knappast möjligt att nå.

Grundtipset för de som tillhör de största riskgrupperna men ändå vill ha sporthoj är att börja med äldre hojar som är minst 10 år gamla, typ CBR 900 Fireblade, innan man gjort sig "förtjänt" av att ha en nyare/värre sporthoj. Då räcker det sannolikt med halvförsäkring också.

Somliga måste nog helt enkelt acceptera att en ny sporthoj inte är en rättighet i samhället..


I extremfallen där vi pratar om försäkringspremier med sexsiffriga belopp per år, tecknas knappast några försäkringar eftersom marknadsvärdet på hojen snabbt passeras. Då är det nog endast trafikförsäkring som gäller. Eller att begå brott(läs: försäkringbedrägerier).

Maestro
2010-08-10, 21:17
För övrigt tycker jag att sporthojar är ett icke-problem, även om ett fåtal kör som idioter.
Det finns fler idiotiska bilförare i trafiken som kör omdömeslöst och för snabbt. Bättre och koncetrera sig på försöka höja folks medvetenhet och trafikvett rent generellt.