handdator

Visa fullständig version : Bildäck på mc?



erkagn
2010-06-24, 12:05
Läste en tråd i ett amerikanskt forum. Där pratade de om darkside däck och om jag fattade rätt så betyder det att man sätter ett bildäck på sin hoj. Är det någon som känner igen det uttrycket?

Tycker det skulle bli sämre köregenskaper i så fall.

Fördelen är visst att bildäck skulle vara billigar än mc-däck.

Linnex
2010-06-24, 12:17
Hmmm... reflektion från en med nytt kort och obetydlig körvana...

Bildäck är platta. MC däck är runda. Måste väl bli minst sagt intressanta kurvegenskaper ????

erkagn
2010-06-24, 12:23
Hmmm... reflektion från en med nytt kort och obetydlig körvana...

Bildäck är platta. MC däck är runda. Måste väl bli minst sagt intressanta kurvegenskaper ????

Jo, det är så jag tänkte jag oxå. Men kanske jag missförstod det hela. Jag skulle gärna länka till tråden men man måste vara medlem för att kunna läsa där. Men kopierar stycket där dem skriver om det hela.

"I flirted with the darkside....

--------------------------------------------------------------------------------

My husband just slid to the darkside, he put a Dunlop SP SPORT 5000 195/60 R16 on his 1300 and I tried it out today.

Has anyone rode over to the darkside with their 950?

I am pretty sure that I will be going over because personally I liked it, I liked it good! haha

Ummmm, $256 (tire and install) for the Metzler on my back verses the $103 he paid for the tire plus balancing and he will get double if not triple the mileage.....ummm yeah, I think dark is the new light! "

"That was including putting the tire on. My son put the car tire on the 1300 for us so it didn't cost anything but balancing at a different location. "

Sepe
2010-06-24, 15:58
Man hade ofta bildäck på chopper hojar även här i norden. Jävligt att köra ut från kurva eftersom däcket vill lägga sig "rätt" mot vägen.

Jåke
2010-06-24, 16:02
Motorcyklar svänger tack vare att däcken är runda. Blir det då bra med ett "fyrkantigt" bildäck? Det blir väldigt knepigt som Sepe skriver och passar möjligen på en amerikansk Highway där man ändå inte svänger så mycket.

erkagn
2010-06-24, 16:58
Ja, det låter ju inte så lyckat ju. Men i USA där vägarna är raka så kanske det är ekonomiskt lönsamt för dem. Däcken kanske är billigare och kanske de håller längre än mc-däck oxå.

Här i Sverige skulle det inte heller förvåna mig det är olagligt.

Ove
2010-06-24, 18:18
:confused: Möjligen OK om man har trehjuling - sidovagn eller trike. En vanlig tvåhuling skulle bli ganska hopplös att köra även rakt fram särskilt om man har bildäck även fram. Spårkänsligheten skulle bli kuslig, det räcker med det som blir när det vanliga däcket blir plattslitet i mitten.

mattin
2011-01-03, 21:24
Hej,
när man väl kör så 'blir" däcken runda. Finns flera filmer på Youtube some visar detta samt att en i klubben har gjort detta. Han säger att greppet blir mycket bättre , än orginal och att livslängden ökar dramatiskt.

Olle Å
2011-01-03, 23:12
Undrar just hur det blir med rundningen på ett däck som läggs på en smal fälg. Det borde väl bli rundare än med bred fälg. Sedan är det ju problemet med att hitta rätt dimensioner. Kanske de gamla typer av diagonaldäck var rundare, har jag för mig.
Vi som kör mest på landsväg nöter ju ofta ut däcket på mitten och har nästan hela mönstret kvar på sidorna. Dvs. vi får bara ut 1/3 av däckgummit.
Hade en gång på min Dominator ett crossdäck som var helt slut på mitten och nästan hela klackarna kvar på sidorna. Det däcket hade en nästan plan slitbana. En märklig upplevelse på serpentinvägar i Norge då hojen vid nerläggen sladdade lite grann. Faktiskt ganska kul och det gick väldigt fort att ta sig genom serpentinerna.

Jåke
2011-01-04, 20:32
Hej,
när man väl kör så 'blir" däcken runda. Han säger att greppet blir mycket bättre , än orginal och att livslängden ökar dramatiskt.

Nej, de blir inte runda när man kör. De är tillverkade med platt slitbana och kanten mellan slitbana och kant kan du aldrig runda av även om det må se ut så. Skulle de bli det så är det slitbanan som buktar sig, och den stora förändringen i geometri lär knappast göra köregenskaperna bättre. Den beror ju på att man troligen har för smal fälg för däcket? Men antagligen så fungerar det så länge man inte svänger mer än att man håller sig innanför "kanten".

Jag har åkt bakom nån som påstod exakt samma sak, han hade en F6C. Hela hojen flyttade sig i sidled när däcket bytte form i svängarna och jag skulle inte åka i grupp med den mannen. Speciellt som han tyckte den gick mycket bättre med det svajandet (som han uppenbarligen inte kände).

Livslängden ökar säkert, bildäck är generellt sett gjorda för livslängd på ett annat sätt än hojdäck, som i alla fall utom för många "customdäck" istället är gjorda för fäste. Så greppet jämfört med ett vettigt hojdäck är knappast bättre. Fast det beror ju på vad man körde med innan såklart, det är skillnad på däck!

Finns det någon anledning alls till varför tillverkarna inte monterar bildäck direkt?

mattin
2011-01-05, 14:39
Hej,
ja du har säkert rätt i mycket av det du skriver. Kanske upplevs det som bättre än orginal , men det kanske inte är det. Du har ju självklart en poäng med att tillverkarna inte sätter bildäck som orginal.



/MATTIN

mullemeck
2011-01-12, 16:01
Jag har haft några choppers med bildäck bak. Anledningen va att det inte fanns breda MC däck förr i tiden. Så nu för tiden finns det absolut ingen anledning att sätta bildäck på en mc förutom nostalgi eller look det vill säga.

Om man ska diskutera köregenskaper så har bildäck en hel del att önska. vanligt är att man har väldigt lite luft i däcket för att få lite xtra fjädring i en stelhäck dessutom. och har man en lång gaffel... ja då får man hålla tungan rätt i munnen... men jag själv tycker att det finns en tjusning i det såklart.

Bighoj
2011-01-23, 20:40
:confused: Möjligen OK om man har trehjuling - sidovagn eller trike. En vanlig tvåhuling skulle bli ganska hopplös att köra även rakt fram särskilt om man har bildäck även fram. Spårkänsligheten skulle bli kuslig, det räcker med det som blir när det vanliga däcket blir plattslitet i mitten.

Jo,du har helt rätt.Känner en som har en Pan european med sidovagn(Byggd i Holland)och han har bildäck på den.Detta är helt lagligt,men den största fördelen är ekonomin.Där är ju en viss prisskillnad på mc och bildäck.

Printer
2011-02-20, 09:41
http://www.youtube.com/watch?v=QwSSXHanpv0&feature=related

Jåke
2011-02-20, 16:31
Hur många som helst...
Det var väl ungefär det jag ville få fram ;)

erkagn
2011-06-04, 22:50
Här är en på svenska Kawa-forumet som kör med bildäck bak på sin hoj och delar med sig av sina erfarenheter:

http://www.vulcanriders-sweden.org/forum/viewtopic.php?t=14541