handdator

Visa fullständig version : Körkort begränsad effekt vilken hoj?



Kuckel
2010-06-23, 18:12
Hej

Håller på att ta Mc kort och planerar att införskaffa en Honda XL 1000 VARADERO. Om jag förstått saken rätt så kommer jag att få ett a-kort med begränsad effekt(?) i typ 2 år eller har jag fattat detta fel?

Jag antar att den nämna hojen inte funkar med ett sådant kort så min fråga är, kan man "strypa" den under de 2 åren som mitt körkort är begränsat?

Gawriel
2010-06-23, 19:50
Hur gammal är du? Under 20 eller om det var 21 så är det där med begränsningar, annars är det fritt fram med hur många kubik/effekt som helst

Jåke
2010-06-23, 20:05
Om jag inte minns fel har Varaderon insprutning och kräver isf elektroniska ingrepp för strypning. Således ingen lämplig hoj för begränsat kort.

Kuckel
2010-06-23, 20:27
21 ja då klarar jag mig med råge :)

Gert
2010-06-23, 22:28
Jag vet inte om jag har fel, men om du är över 21 med råge varför då ta ett körkort för begränsad effekt?

Kuckel
2010-06-23, 22:54
Nä det var nog en missuppfattning jag hade ... självklart ska jag ta obegränsat. Hade sån tur att jag tog mitt lätt-mc kort -86 så jag slipper bromsproven och nån ny kurs (risk1 och risk2) måste bara ta mej igenom en uppkörning.

Ove
2010-06-24, 09:36
Nä det var nog en missuppfattning jag hade ... självklart ska jag ta obegränsat. Hade sån tur att jag tog mitt lätt-mc kort -86 så jag slipper bromsproven och nån ny kurs (risk1 och risk2) måste bara ta mej igenom en uppkörning.

:confused: Hmm? Då har du väl redan A-kort :confused:

Linnex
2010-06-24, 10:47
:confused: Hmm? Då har du väl redan A-kort :confused:

Inte -86 va?

Jag tog mitt B kort -85 och minns att det var då de var på G att göra förändringar på MC kortet och att körskoleläraren suckade att han var tvungen att köpa in olika klassade MC.

-96 kom effektbegränsningen på lätt MC. Innan dess var det bara kubikbegränsning.

Linnex
2010-06-24, 10:54
Nä det var nog en missuppfattning jag hade ... självklart ska jag ta obegränsat. Hade sån tur att jag tog mitt lätt-mc kort -86 så jag slipper bromsproven och nån ny kurs (risk1 och risk2) måste bara ta mej igenom en uppkörning.

Bromsproven slipper du inte. Det görs vid uppkörningen.;)

Kuckel
2010-06-25, 00:54
Jo enligt körskolan (hoppas de har rätt:) och på denna sida (http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/):

. Du har ett giltigt körkort med behörighet A, som förvärvats före den 1 juli 1996 och har villkor för lätt motorcykel (kod 79, högst 125 cm3). Observera att detta inte är samma sak som körkort med behörighet A1.

•Du behöver inte genomgå riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A som upphäver villkoret.

Jåke
2010-06-25, 09:51
Får jag fråga varför det är tur att du slipper bromsprov?

Jonas
2010-06-25, 13:22
Får jag fråga varför det är tur att du slipper bromsprov?

Reflekterade på detsamma! :confused:

Kuckel
2010-06-25, 15:13
Tur ska jag väl inte säga ... har inte kört mc på flera år så det skulle säkert behövas. Men jag ska ta flera lektioner innan uppkörning så ev kanske jag kan be om att vi tar en tur till banan och går igenom detta ändå. Slapp i allafall de 900:- extra det provet kostar ...

Linnex
2010-06-25, 23:09
Tur ska jag väl inte säga ... har inte kört mc på flera år så det skulle säkert behövas. Men jag ska ta flera lektioner innan uppkörning så ev kanske jag kan be om att vi tar en tur till banan och går igenom detta ändå. Slapp i allafall de 900:- extra det provet kostar ...

Fattar nada...
Uppkörning består av fyra moment. Lågfart, högfart, bromsprov och slutligen trafik.
Bromsprovet kommer du inte ifrån då det ingår i uppkörningen.
Riskutbildningen slipp du ifrån vilket kostar betydligt mer än 900 spänn... Vad är det du skulle ge 900 spänn för???

Kuckel
2010-06-26, 12:35
Vad jag förstår av körskolan så är det 2 moment som de kallar risk1 och risk2. Risk 1 är någon ny utbildning "lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda. Utbildningen ger dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning och en rad andra säkerhetsfrågor"

Risk2 är det som jag refererar till som "bromsprovet". Risk1 kostar 2200:- och risk2 900:-. När jag tog -86 låg "bromsprovs-delen,hög-låg" för sig och uppkörningen för sig, kanske är det som du säger Linnex att det ingår i uppkörningen?

Men jag kan ha fel ... det är info jag fått från körskolan som jag kanske tolkat fel .. låt mig återkomma i ämnet. Jag börjar köra nästa vecka :)

Kret
2010-06-26, 12:58
Det är precis som Linnex säger.
Det du slipper är de 2 riskutbildningarna. Och i dom är det inga prov.

Men en ny uppkörning måste du göra, och i det ingår lågfart, högfart, bromsprov och trafik.

Kuckel
2010-06-26, 13:36
Ok så kan det vara, då stämmer det ju med körskolans uppgifter att risk1 o 2 slipper jag men får ändå bromsprovet :)

Linnex
2010-06-26, 19:40
Risk 1:an är teoretisk och risk 2:an är praktisk. Inga prov men du måste bli godkännd. Ungefär som att jämföra halkörning för bil.
Risk 2:an är den dyrare...

Linnex
2010-06-26, 19:49
Och uppkörningen går till på det viset att först kördu en av lågfartsbanorna. Är du godkänd där så går du över till högfarten. Högfartsmanövern avslutas med 50 km bromsprov. Där efter får du göra bromsprov i 70 km/h och 90 km/h. Är du godkänd så tar sedan inspektören ut dig i trafiken.

Inspektören kan avbryta uppkörningen när som om han/hon inte godkänner ett moment.