handdator

Visa fullständig version : FMCK?



NeXTer
2010-06-16, 18:28
Hemvärnet är ju i rekryteringstagen men det känns mer som om FMCK ligger närmare till hands för min del nu när man haft hojkort i ett drygt år. Har fått intryck av att man lär sig en hel del nyttigheter som kan tillämpas om man nu skulle få för sig att en jorder-runt-resa skulle vara en god idé, samt att man får träffa en del intressant folk också.

Nå'n som är eller har varit med som kan sprida lite ljus över vad det innebär rent praktiskt att bli ordonans åt HV?

kilimanjaro
2010-06-17, 08:48
Hejsan hopp
Kul att du funderar på FMCK, jag är sedan många år svårt infekterad av den "gröna varianten" av hojåkandet. Jag tillhör FMCK Sundsvall och det kan finnas skillnader mellan kårerna, så hur det ser ut i din del av landet har jag ingen aning om.
I korthet funkar det så här:
Med giltigt civilt hojkort tar man kontakt med FMCK lokalt och får då möjlighet att via två kurser erhålla förarbevis för 258:orna. Det är en sommarkurs och en vinterkurs. Med förarbeviset på fickan kan man skriva ett avtal med hemvärnet om att ingå i den organisationen. Saknar du tidigare militär erfarenhet (lumpen) finns möjlighet via hemvärnet.
Från och med i år är det nya villkor och kortaste avtalstid omfattar fyra dagar per år i de gröna kläderna och faktiskt med bra ersättning så de flesta lider inte ekonomisk skada för engagemanget numera.
Väljer man att tillhöra ett insatskompani förbinder man sig att göra åtta dagar per år. Det är alltså ett minimum engagemang på fyra dagar som eg är en sammanhållen krigsförbandsövning (KFÖ) en gång per år.
Dessutom finns ett antal olika övningstillfällen för förbandet. Roligast tycker jag skyttet är. Vi har numera pistol som vapen (Glock 17) och det finns flera möjligheter till träning.
Behöver jag tillägga att kamratskap och sammanhållning är en bärande del av dagarna i grönkläderna?
En mix av tjejer och killar är inte heller av ondo, hehe.

Det är den militära biten i stort, läs mer på "fmck.se" eller sök efter din lokala kårs hemsida för mer detaljerad information.
Men det bästa med FMCK är det vi själva ordnar, övar och umgås. Då handlar det uteslutande om hojar och åkning.
Terrängkörning, mek-kurser, mc-orientering osv. allt i ett gäng som älskar motorcyklar. Vi som har avtal med hemvärnet deltar också i samhällsinsatser vid eftersök, skogsbränder och " you name it". Vid senaste mcdagen i Sundsvall hjälpe vi polisen med trafikdirigering tex.

Vi ansvarar, förvarar och sköter också om 258:an och all den utmärkta utrustning som ingår.
Just i vår kår finns ett stort behov av nya medlemmar. Vi har ca tio vakanser för närvarande.

Varmt välkommen till gänget varthelst du håller till, gillar du utmaningar (möjlighet att tävla i enduro finns) kommer du inte att ångra dig.

MVH Karl Bergman (vice kårchef FMCK Sundsvall)

Gurrag
2010-06-18, 01:08
Hemvärnet är ju i rekryteringstagen men det känns mer som om FMCK ligger närmare till hands för min del nu när man haft hojkort i ett drygt år. Har fått intryck av att man lär sig en hel del nyttigheter som kan tillämpas om man nu skulle få för sig att en jorder-runt-resa skulle vara en god idé, samt att man får träffa en del intressant folk också.

Nå'n som är eller har varit med som kan sprida lite ljus över vad det innebär rent praktiskt att bli ordonans åt HV?

Just klar med en grundutbildning. Bland det nyttigaste och roligaste jag gjort i hela mitt liv. Såhär efteråt känns det som jag blivit en bättre MC-förare, Bättre mekare med mera. Bara att rekommendera.

kilimanjaro
2010-06-18, 10:15
Hej igen kul att FMCK ventileras här och mer information lägger jag upp några relativt nya bilder från våran verksamhet.
Håll till godo !!

http://i50.tinypic.com/2mwihd.jpg

Fler bilder:

http://i47.tinypic.com/352f9u1.jpg

http://i48.tinypic.com/2e4ezio.jpg

http://i45.tinypic.com/jl47iw.jpg

http://i45.tinypic.com/29kxfme.jpg

http://i48.tinypic.com/9qbp02.jpg

http://i45.tinypic.com/ddntco.jpg

http://i47.tinypic.com/avondj.jpg

http://i47.tinypic.com/2e6ctxl.jpg



MVH // Karl B.

kilimanjaro
2010-06-18, 10:18
Tusan också det var inte meningen att lägga dom på forumet utan jag hade tänkt dom som länkar till bildsiten.
Sorry kanske moderatorn kan fixa till det

Tack //Karl B.

kilimanjaro
2010-06-18, 14:23
Ett stort tack till dig som fixade till bilderna.
Som synes går det utmärkt att hoppa med 258:n (dock förbjudet enligt instruktionerna) värre är det att landa!!
Karl B.

Tina
2010-06-18, 18:16
Hej Karl,
har FMCK utbildningar och andra aktiviteter för medlemmar som inte slutit avtal med hemvärnet? Jag har redan ett annat (civilt) beredskapsavtal så det funkar inte med hemvärnsavtal också, misstänker jag. Hur funkar ni i den kommunala/regionala beredskapen, är det i egenskap av hemvärnsordonnanser eller finns det där utrymme för avtalslöst men utbildade resurser?

Har länge varit nyfikna på er verksamhet, men inte tagit mig för att kolla upp om det finns nån kår i närheten som har infokvällar eller liknande så det var kul att frågan kom upp här på forumet.
Hälsningar, Tina

kilimanjaro
2010-06-18, 21:11
Hej Tina kul att du är nyfiken på FMCK.
FMCK (Frivilliga motorcykelkåren) är inte annorlunda än andra föreningar, så det är inget krav att ha ett avtal med hemvärnet för att delta i våra utbildningar. Däremot är vår målsättning att utbilda motorcyklister till att bli tillräckligt kompetenta för att ingå i vårt militära försvar som ordonanser. Det är först när du har förarbeviset du skriver avtal med hemvärnet. Märk att avtalet inte behövs för att vara medlem och för att delta i våra andra aktiviteter, tvärtom är det ett slutmål.
Vi har dessutom en omfattande tävlingsverksamhet främst i enduro och eftersom många kårer är anslutna till SVEMO med allt det innebär av möjligheter till motorsport finns nästan alla möjligheter till tävling på två hjul.

Tyvärr har inte det "civila samhället" riktigt uppmärksammat att vi finns utan det är endast polisen (gäller vår kår i Sundsvall) som ibland kallar in oss för eftersök och uppdrag i samband med tex. skogsbränder. Här borde vi i FMCK vara mycket mer verksamma med marknadsföring och försäljning av vår kompetens.
Helt klart är vi en samhällsresurs att räkna med och om man dessutom kan ha så jäkla roligt som vi har det under tiden vi övar ( kolla mina bilder) är det sorgligt att inte fler deltar.

Tveka inte att ta kontakt med närmaste kår, du kommer att bli en bättre hojåkare oavsett vilken nivå du befinner dig på idag och som bonus kommer du att få en massa trevliga vänner och minnen att gotta dig åt när reumatismen hindrar dig från att kicka igång din civila hoj he he.

Varmt välkommen till oss i det gröna gänget // Karl B.

Kret
2010-06-18, 21:39
Bra tråd!
Tycker FMCK verkar verkar vara något för mig.
Att sen utbildningarna sker hemma gör ju inte saken sämre. Jag bor ju bara ca 2 mil från Trängslet.
Detta måste kollas upp mer och sen diskuteras med frugan.

Motormannen
2010-08-21, 00:23
Hur fungerar utbildningen till trafikpost som jag läst om att FMCK utbildar ordonnanser i? Hur lång är utbildningen, vad innehåller den mm?

Gurrag
2010-08-21, 01:14
Hur fungerar utbildningen till trafikpost som jag läst om att FMCK utbildar ordonnanser i? Hur lång är utbildningen, vad innehåller den mm?

FMCK har två mål.
Dels att öka trafiksäkerheten och dels att utbilda ordonnanser.

För att kunna bli ordonnans krävs lite olika saker
(1) Fullgjord värnplikt eller hemvärnets grundutbildning.

(2) Har uppfyllt ovanstående så är utbildningen till att bli ordonnans 2 veckor lång. Den innefattar allt från att verka som ordonnans till att kunna skruva isär ordonnansmotorcykeln i beståndsdelar och sen ihop igen. Naturligtvis inkluderas felsökning.

Stor vikt läggs på körningen och det spenderas många timmar på sadeln. Efter fullgjord utbildning så kommer gruskörningen kännas mycket säkrare.

Naturligtvis så blir det en hel del teori både civila och militära regler.

Man får också en mycket omtyckt första hjälpenutbildning.

Under utbildningen får man sgi (sjukdomsgrundande inkomst) vilket är ungefär 90% av lönen du får på ditt vanliga jobb.

(3) För att kunna verka i hemvärnet som ordonnans ska man också gå en hemvärnsitroduktion på några kvällar eller en helg.

Ordonnanser gör mycket nytta i fredstid eftersom man tar sig fram överallt i terräng såväl som staden. Man kan bland annat delta i eftersök efter försvunna personer då man snabbt kan överblicka stora områden.


Kursen var något av det roligaste och nyttigaste jag gjort.



------------------
Tyvärr vet jag inte mycket om trafikpostutbildnignen eftersom jag inte har den än.

Motormannen
2010-08-21, 01:46
Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta. Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?

Nina
2010-08-21, 06:39
Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?

Nej det tycker inte jag, jag har själv en MC 256 (föregångaren med manuell låda) och de räcker gott och väl. :)

Gurrag
2010-08-21, 10:54
Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta. Dock så är väl MC 258 på 250cc har jag för mig en kollega sa, känns lite väl puttigt?

iofs är det 2 taktare så den kan nog räknas lite högre och visst, några topphastigheter på motorvägen är inte att prata om. Till plussidan är automatväxeln vilket gör att man kan fokusera på terängen bättre.


Är själv placerad i nationella skyddsstyrkorna (som det nu så vackert heter, fd insatskompanierna) men som sjukvårdare, känner kanske att man bör prova på detta?

O här försöker man locka dig med förstaklassig förstahjälpenutbildning. =) hur som hellst ofta så blir man skitigare och blötare än alla andra men det gör i inget för oavsett hur skitig och blöt man är så man är alltid gladaste pricken ^^