handdator

Visa fullständig version : BMW 1200 adventure



dexter
2010-06-11, 22:06
Hej,nybliven medlem.Efter en pause på sisådär 15 år så är suget åter.Förr åkte man på sporthoj,men nu ska det bli långresa förmodligen nästa sommar då.Har tänkt mig en offroad och har blivit sjukt:) sugen på en bmw 1200 adventure eller liknande mod.men priset har ju lite betydelse så jag undrar om bmw är så mycket bättre än konkurenterna.Eller ska man tänka om,har även tittat på ktm 990?vad göra/köpa.Vill helst ha lite mer kubik,dvs från 900 och uppåt.Tack på förhand för svar och förslag/Tony

swedan
2010-06-11, 22:16
Välkommen hit!
Jag kan tyvärr för lite om offroad-hojar för att ge dig något råd, så jag låter bli.
Skulle däremot vilja ha en själv, som komplement till min nuvarande hoj.
Lycka till med köpet! :)

erkagn
2010-06-12, 05:10
Hej och välkommen! Vet inte om BMW är bättre, snarare lika bra. Du har ju Yamahas nya stora äventyrshoj. Men den är så ny att jag tror den kommer ut i affärerna först i höst.

räven
2010-06-12, 09:41
Hej och välkommen! Vet inte om BMW är bättre, snarare lika bra. Du har ju Yamahas nya stora äventyrshoj. Men den är så ny att jag tror den kommer ut i affärerna först i höst.

Eftersom jag vet är det lika bra jag inte svarar.

erkagn
2010-06-12, 09:53
Brorsan har ju haft diverse BMW men inte med boxermotorn. Men dem de han har haft har då gått bra. :-)

kilimanjaro
2010-06-12, 12:00
Hej Dexter
Har åkt GS 1200 A i fyra år nu. Handlade en 06:a från Tyskland 2006 (första året modellen lanserades) och jag är riktigt nöjd så här långt. Ska sägas att det inte blivit så många mil beroende på min arbetssituation men ca tvåtusen problemfria mil iaf.
Hojen är perfekt för långtouring på sämre vägar men funkar fint även på asfalt.
Antar att du är intresserad av ev nackdelar och det finns några. Det här är en TUNG maskin med HÖG tyngdpunkt och man sitter högt över marken vilket jag upplever som ett problem när man ska stanna till. En grop där man sätter ner foten eller lite rullgrus kan bli en "nära döden" upplevelse. För mig som "normallång", 180, cm är det bara tåspetsarna som når marken. Det har inte hänt mig men det har varit nära några gånger att marksyna men så fort man rullar är den hur stadig som helst.
Det är ingen endurohoj (har flera) men det går att köra grus och även bättre stigar fort om modet finns men att fastna i ett surhål vill jag inte ens tänka på. Då gäller det att ha schyssta kompisar som lyfthjälp.

Alltså: superb packåsna för äventyrsbetonad långtouring även med passagerare men ingen skogshoj.
Brutalt ful design tycker många men annorlunda lite råtuff tycker jag och med ett lågmält, kultiverat ljud som knappast stör ens miljömupparna.

Nya finesser som ESA och allt vad det heter kan jag inte uttala mig om eftersom det inte fanns på 06:an men jag är övertygad om att hojen inte blivit sämre av dom och inte heller har jag erfarenheter från andra stora äventyrsmaskiner typ KTM och Yamaha vilka säkert också är trevliga att äga och nyttja. Provkör, jämför och välj sedan det som känns bäst.

mvh // Karl B.

räven
2010-06-12, 12:15
Den vanliga GSen är betydligt lättare å lägre.

dexter
2010-06-15, 19:40
Tack för hjälpen,ska åka och provköra imorgon/tony

Molgan
2010-06-16, 11:39
Hej å välkommen. Ska du åka offroad så är 990'n en miljard gånger bättre än 1200'an, för touring å lättare grusväg är det nog jämnt skägg. Finns ju det där med kostnad oxå.