handdator

Visa fullständig version : Sadel - Smak och installationsråd



Figurehead
2010-06-08, 18:00
Köpte mig en chysst vintage-sadel för ett tag sen. Provade lite i helgen hur det kommer att se ut på cykeln, men jag tycker det är nåt som inte stämmer. Antingen linjerar den fel med cykelns former, eller så är färgen fel, eller så är det nåt annat... Är det sadeln som inte passar helt enkelt, eller kommer allt falla på plats vid en värdig installation?

Tacksam för tips och idéer!
Vet att det egentligen bara är min egen smak som gäller, men i det här fallet tror jag det kan bli bra, med nån liten förändring, vet inte vad som är fel bara.

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/Sadel3.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/Sadel4.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/Sadel2.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/Sadel1.jpg

Molgan
2010-06-08, 18:40
Nu kan jag inte mycket om det här med chopperstuk, men var inte den sadeln lite karaktärslös? Först å främst har den en trubbig oformlig näbb framtill, hade varit snyggare med rovfågelsnäbb. Hade varit snyggare med nåt ordentligt avslut i bakkant oxå. Nu ser det bara ut som en avhuggen kotunga på avstånd.. :D

swedan
2010-06-08, 20:17
Kanske att sadeln ser liten ut, då ramen är ganska bred under.....
Sätt dit den och prova dig fram. Du kanske kommer på senare vad som fattas.
Schysst stuk på hojen annars! :)

oban
2010-06-08, 22:28
tror nog den sadeln kan vara rätt ok.... fast svart i så fall, nu "sticker" den ut lite för mycket... blir ju det första man ser på hojen, jag tror det skulle vara snyggare om den smälter in lite mer i helheten.
Ev. svart och låta den vita randen du har på tanken fortsätta över sadeln

Figurehead
2010-06-08, 23:25
Tack för kommentarerna! =)
Har en fundering på att byta bensintank, alternativt lacka om den jag har, och i så fall lägga till lite röda detaljer. Det borde göra så att sadeln inte "sticker ut" lika mycket. Jag har en svart sadel på nu, och det är snyggt, men den smälter in lite för mycket. Blir lite tråkigt, det var därför valet föll på den röda...

klaus
2010-06-08, 23:59
man kan ju alltid ha en röd hoj :)

Chappy
2010-06-09, 00:34
Hej!
Håller med Swedan. Snygg hoj ,men lite pluttig sadel. Lite större o med Molgans "avslut"

räven
2010-06-09, 09:40
Måla hojen i samma färg så syns den bra i trafiken.

BIG1
2010-06-09, 11:54
Jag tycker hojen ser rätt avlång ut och att sadeln hamnat rätt långt bak. Skulle vilja ha den fram mot tanken och att bakänden på sadeln är bredare så att den täcker de delade ramrören.

Gawriel
2010-06-09, 14:16
Antingen större sadel eller större tank
och för guds skull, inte rosa , kör med läderbrunt om du inte vill ha den i svart
o sist, var har du köpt den o vad kostar det? behöver en ny , den jag tillverkade själv är inte snäll mot baken efter 10 mil

Figurehead
2010-06-09, 17:28
Hojen är väldigt lång. 240 cm om jag inte minns fel. Däremot sitter sadeln längre fram än vanligt. I normala fall sitter jag precis där bakskärmen börjar, så mycket längre fram kan jag inte flytta fram utan att sitta riktigt obekvämt.
Har tittat runt lite på olika cyklar och tittat på andra lösningar, och jag tror det största problemet ligger i att tanken är väldigt kort och att bakskärmen är ganska plan. Det i sig gör att sadeln sticker ut väldigt från linjerna. Kanske...
Och för att förtydliga så är sadeln klarröd, inte rosa. =) Bilderna gör inte riktigt färgen rättvisa...

Gawriel
2010-06-09, 19:05
jag vet, men med tiden så blir den rosa om du behåller den... (ta inte illa upp, jag retas lite bara)
så var o hur mycket kostade den?

Figurehead
2010-06-09, 22:44
Ja just ja, det glömde jag. =)
Köpte den på en vintage/custom-butik här i stan. Är en handsydd variant av märket west-eagle. Fick betala 1250 spänn för den. Är du däremot inte jättekinkig på den handsydda biten har customparts4less.com billigare sadlar av samma typ.
Vi får se om jag hittar en lösning som passar, annars kan du ju köpa min. =)