handdator

Visa fullständig version : Ytterligare en nykomlig! Säger hej! till publiken!



Lenore
2010-06-08, 12:44
Hittade nyligen detta eminenta forum och efter att ha läst lite här och där hoppar jag med i båten.

Jag kämpar med mitt MC- kort och har nu (tack och lov) helt tappat räkningen på hur många lektioner jag är uppe i nu. Krypkörningen i manöverbanan går inge vidare, jag vinglar mest runt med benen frammåt sträck medan min trötta körlärare repeterar mantran som "böj armbågen, tyngen på ytter. YTTER!!!" Jag hör hans röst på nätterna, den låter: blicken! blicken! TITTA DIT DU SKA!!

Nämde jag att jag även kör privat? Jodå- massor. Kopplingen i min Savage kvider av ångest så fort den ser mig och handledare ger upp och går och fikar och medan jag tragglar vidare..

Jag vägrar ge mig! Jag ska ha lappen om jag så ska dö på kuppen!:p

erkagn
2010-06-08, 12:59
Hej och välkommen!

M@rie
2010-06-08, 13:02
Hej och välkommen!

Keep going! Snart släpper det. Det där med krypkörningen är grymt enerverande i början, men man har stor hjälp av att kunna det när man väl kommer ut i trafiken. Åtminstone vid rödlysen och vid trafikstockningar;)

Har du någon uppkörningstid bokad? Fixat teori och de nya säkerhetskurserna?

adara
2010-06-08, 14:29
Välkommen hit!

Som M@rie säger, det är jobbigt i början men sen flyter det bara på. Man får härda i!
Har själv fortfarande inte räknad efter hur många timma (och hur mycket pengar) jag har lagt på kortet... Det gör jag om några år tänkte jag=) I slutet är allt värt det.

Lycka till!

Lenore
2010-06-08, 15:14
Har du någon uppkörningstid bokad? Fixat teori och de nya säkerhetskurserna?

Nej, det har jag inte. Teorin gjorde jag förra sommaren men får göra om den eftersom jag helt underskattade tiden det skulle ta att få ordning på det praktiska...

Säkerhetskurserna har jag inte heller gjort. Min körskola är inte klar med sitt upplägg så jag får söka mig någonannanstans för det tror jag om jag inte vill vänta . Någon som kan tipsa mig var jag hittar riskutbildare i norra skåne/ södra halland/ småland?

leffa
2010-06-08, 16:04
välkommen hit, gillar din inställning att inte ge upp utan att du har rätt inställning "jag ska ha kortet till varje pris"

Mats Liifv
2010-06-08, 17:59
Kämpa på! fick själv köra upp tre gånger innan jag hade mitt eftertraktade körkort! Såhär trettiofyra år senare kan jag konstatera att det är det bästa jag gjort, att inte ge upp när det tog emot som mest! Sitter nere i Österrike och skriver detta. Har blivit resor ner till dessa trakter nästan varje år sedan körkortet klarades, på hoj naturligtvis. Ett utmärkt sätt att se världen och vidga sina vyer...

Molgan
2010-06-08, 18:34
Hej å välkommen, och lycka till med kortet! Ett tips ang tragglande i konbanor: Försök hitta en inhägnad plats där du kan rita/snitsla upp en bana och sen nöta på egen hand. Är rätt skönt att kunna slappna av å öva utan att tänka på pengar som rullar iväg eller andra som står och är otåliga bredvid. Då spänner man sig mindre, det går lite bättre, framgång föder framgång, och vips; kortet i handen. =)

Gibson
2010-06-08, 18:58
Välkommen och kämpa på.:D;)

Ove
2010-06-08, 20:33
:) Hej, välkommen och kämpa på! ;)

Funderar lite på det där med krypkörning och Savage: Ganska rå enstånka och man sitter väldigt lågt. Min enda tur på Savage var just krypkörning bland en massa folk som rörde på sig och det var ingen lek, trots att jag krypkör ganska ofta med mina egna hojar. :eek:

Prova att få in tekniken med något annat på 2 hjul bara för att hitta känslan så går det nog lättare sen. Kan vara en hoj med flera cylindrar som är lättare att hantera gas och koppling på, moppe eller helt enkelt trampcykeln. När man väl har nött in det så sitter det och det är bara att byta tillbaka.

BanditJanne
2010-06-08, 20:35
Lycka till, känner igen dig i min fru. Hon tragglar också med konbanor och hon blir lite osäker när det är kurvigt.
Bara att öva på, det blir bara bättre.

Här finna det godkända utbildare för risk 1och 2.
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=68346&postcount=8

Jonas
2010-06-08, 22:05
Välkommen till vårat trevliga forum! Du har rätt inställning, så det är bara att traggla på. Det du upplever som problem idag kommer du att fnysa åt när det väl släpper. Och som många redan sagt; varje timma och varje krona du lägger ned på att fixa kortet kommer du att ha igen den dagen du står med kortet i hand. :)

Lenore
2010-06-09, 12:36
:) Hej, välkommen och kämpa på! ;)

Funderar lite på det där med krypkörning och Savage: Ganska rå enstånka och man sitter väldigt lågt. Min enda tur på Savage var just krypkörning bland en massa folk som rörde på sig och det var ingen lek, trots att jag krypkör ganska ofta med mina egna hojar. :eek:


Va? Menar du det? Jag tycker precis tvärt om. Savagen är mycket lättare än Kawan jag kör på skolan. Den är inte så känslig heller. Det är hårda tag som gäller och den förlåter mig allt. Så efter att ha suttit och på den hela helgen höll jag på att göra en bakåtsaltomotal med den nervösa Kawan, kände lite hur det lättade där framme och såg körlärarens ögonglober bli dubbelt så stora..

Lenore
2010-06-09, 12:43
Sitter nere i Österrike och skriver detta. Har blivit resor ner till dessa trakter nästan varje år sedan körkortet klarades, på hoj naturligtvis. Ett utmärkt sätt att se världen och vidga sina vyer...

Kan berätta att jag var ute på landsvägen häromkvällen. Vägen var rak, bred och tom så jag tänkte att nu jäklar ska det åkas fort. Jag kryper ihop, gasar allt vad jag orkar och vi bara exploderar framåt. Vinden susar, känns som om bakdäcket inte har kontakt alls, öppnar visiret lite och gapar så kinderna fladdrar sådär galet och brister givetvis genast ut i gapskratt.
Så när jag stannar för att kolla om min HL hade koll på hur sjukt fort det gick, övertygad om jag nästan sprängt ljudvallen så säger han ” ja, du. Du tangerade nästan 85 där ett tag..”

Med det sagt undrar jag undrar jag lite hur folk kan klamra sig fast på hojjen på autobahn? Kardborre? Lim? Kan se mig själv hängande i styret med kroppen rakt bakåt a la stålmannen.

Lenore
2010-06-09, 12:53
Här finna det godkända utbildare för risk 1och 2.
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=68346&postcount=8

Tack!! :)

DearHunter
2010-06-09, 13:16
Ja, välkommen hit till en växande skara hojentusiaster.

För att hålla sig kvar i styret när man närmar sig dessa fantastiska 85 får Du fråga de äldre på forumet under 60+ tråden. De är ju snart där. :D:D:D

Lycka till med kortet !

akems
2010-06-09, 16:42
Det med fartvinden tror jag vi alla känt och tänkt i början,samma sak när man kör med stark sidovind man vänjer sig och tänker inte på det efter att kört en del mil.

Linnex
2010-06-09, 17:06
Tog mitt kort förra året.
Det jag tyckte var "läskigast" i början var ojämnheter på landsväg. Det tog ett litet tag innan jag kunde sitta avslappnat på cykeln när det den studsade och uppförde sig lite och våga lita på att den inte skulle hitta på något dumt.

sally101
2011-01-20, 13:34
Nej, det har jag inte. Teorin gjorde jag förra sommaren men får göra om den eftersom jag helt underskattade tiden det skulle ta att få ordning på det praktiska...

Säkerhetskurserna har jag inte heller gjort. Min körskola är inte klar med sitt upplägg så jag får söka mig någonannanstans för det tror jag om jag inte vill vänta . Någon som kan tipsa mig var jag hittar riskutbildare i norra skåne/ södra halland/ småland?

Vet inte om du hann bli klar med allt under hösten men letar du fortfarande efter riskutbildare så kan jag rekomendera skolan jag gick på, Affes i Ängelholm http://www.affes.se. Är min (fd) körlärare som håller i det och han är suverän!

Jag vågar inte heller räkna ut vad kortet har kostat mig och vill inte ens tänka på hur många timmar jag la på manöverbanan *ryser*, men när man är så pass lugn att man sätter det på uppkörningen så känner man att det var värt det! :)
Önskar dig all lycka till!!

Methx
2011-01-20, 15:07
... Någon som kan tipsa mig var jag hittar riskutbildare i norra skåne/ södra halland/ småland?

Ligger en bana i Halmstad, så antar att de flesta trafikskolorna kring norra skåne/södra halland borde funka. Jag tog mitt kort i Varberg men fick iaf köra 7 mil till Halmstad för bana.

Methx
2011-01-20, 15:12
Här finna det godkända utbildare för risk 1och 2.
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=68346&postcount=8

Dom är nog lite daterade.. Ingen länk funkar, hos mig iaf =)

DearHunter
2011-01-21, 11:02
Välkommen hit till forumet bland alla glada. Här hittar Du tips, vänner och lite humor då och då :rofl:

Mavve65
2011-01-21, 11:06
Hej och välkommen. Kämpa med körkortet- hur är det med körläraren-har du förtroende för han/henne?

Mc.Binis
2011-01-21, 11:32
Hej å välkommen!
Jag känner igen det där med att höra sin körlärare, jag hade samma "problem": Sluta tänk så mycket köra bara! Var det jag hörde mest :P
Men det är bara att kämpa på, försök att slappna av och titta långt fram och inte på närmsta kona då blir det väldigt svårt att hålla fötterna still, och ballansen. lycka till! : )