handdator

Visa fullständig version : Att ses och synas



Olle Å
2010-06-06, 11:29
Jag fattar inte att det är så många mcåkare som kör nästan med camoflage. En svart hoj med likaledes förare i skuggan försvinner för exvis. en bilförare befinner sig i solljuset.
Bilprovningen är ju också lite knepig. Fluoriserande gul färg på västen får man ju ha, men har du ett par tejpremsor på sidoväskorna bak, så blir det nobben.
En uppmaning till alla mcförare. KÖR ALLTID PÅ HELLYSET. Då syns du ganska bra även i skuggan. Använd alltid varselväst. Borde även gälla de som åker kring i sina skinnvästar och jackor med stora påsydda " looks alike " emblem. Ni som ofta kör med sidoväskor, montera extra bromsljus på dem.

erkagn
2010-06-06, 11:46
Ja, dessutom finns både hjälmar och kläder som har camoflage-färg. Ännu mera osynlig utrustning än svart...

engström67
2010-06-06, 12:08
Jag fattar inte att det är så många mcåkare som kör nästan med camoflage. En svart hoj med likaledes förare i skuggan försvinner för exvis. en bilförare befinner sig i solljuset.
Bilprovningen är ju också lite knepig. Fluoriserande gul färg på västen får man ju ha, men har du ett par tejpremsor på sidoväskorna bak, så blir det nobben.
En uppmaning till alla mcförare. KÖR ALLTID PÅ HELLYSET. Då syns du ganska bra även i skuggan. Använd alltid varselväst. Borde även gälla de som åker kring i sina skinnvästar och jackor med stora påsydda " looks alike " emblem. Ni som ofta kör med sidoväskor, montera extra bromsljus på dem.

Åka med helljuset på är ju en usel ide,men kanske jag skall göra det med tradaren med:D
Jag andvänder inte väst,kommer ej göra det heller,inte tänker jag förstöra hojen med fula tejpbitar heller:p.MEN det man skall göra är ju först och främst att se till att ha riktigt lyse på hojen,en del har ju inget alls på???.I med gula lampor tex,då synns du mycket bättre kan jag lova,sämre när det är mörkt,men varför skall man åka hoj när det är svart ute,=stor fara, eller så kan man montera xeon lampor det har jag,man synns otroligt bra.Sedan så lär man ju faktiskt vara skärpt själv och se åt alla andra som är blinda i trafiken>:(8)

simen
2010-06-06, 13:06
Jag kjöpta nya Rukkajackor til min fru och mig i våras, dom er svarta med fluoriserande felter på, och dom synas mycket bra i trafiken. Så da slipper man at huska ta på gul vest när man skal ut å åka8)

Molgan
2010-06-06, 13:47
Att köra på helljuset är inte bara olagligt, det spär även på allmänhetens irritation över tvåhjulingarna. De lever om, blockerar trafiken med korteger och bländas med helljuset, allt i trafiksäkerhetens namn.

Det här med synligheten har ju diskuterats rätt mycket här. Min personliga uppfattning är fortfarande att det är bättre att förutsätta att man inte syns och anpassa körningen efter det än att klä ut sig till julgran och inbilla sig att bilisternas varseblivning skulle förbättras av det. Visst kan man åka med varselväst men man ska inte förutsätta att det hjälper på något vis.

När jag hade min svarta SV upplevde jag för övrigt att jag fick högre närvaro i trafiken när jag körde svartklädd än när jag körde med varselväst, allt handlar om reptilhjärnan.

Jåke
2010-06-06, 14:30
Hur mycket mer syns en varselväst bakom en helkåpa ändå?

NeXTer
2010-06-06, 16:04
Stripes på bågen är väl inget problem så länge de är flourescerande och inte reflekterande? Har gulröda stripes bak på mina väskor där de gula fälten är flourescerande och de röda reflekterande av just den anledningen. Så här ser de ut (http://www.beseenonabike.co.uk/acatalog/info_715036.html).

erkagn
2010-06-06, 16:49
Stripes på bågen är väl inget problem så länge de är flourescerande och inte reflekterande? Har gulröda stripes bak på mina väskor där de gula fälten är flourescerande och de röda reflekterande av just den anledningen. Så här ser de ut (http://www.beseenonabike.co.uk/acatalog/info_715036.html).

Det ser bra ut. Nästan lite officellt typ mc-polis eller nåt...