handdator

Visa fullständig version : Tips om "körkorts-tagning" & privat övningskörn.



hannah
2010-06-05, 01:16
Det är jag igen - hannah (skev ett inlägg för ett tag sedan med lite frågor).

Nu har jag kommit igång med körlektionerna. Men tvivlar på att jag kommer klara det på bara några månader. Som det känns nu känns det som jag kommer behöva många lektioner för att bli redo för uppkörning. Är det bara jag som lär behöva rätt många lektioner. Nån där ute som tog många körlektioner?

Teorin pluggas för fullt. Har fått tid för Risk 1:an, och ev tid för Risk 2:an framöver.

Har ÄNTLIGEN fått handledarskap för privat övningskörning godkänt!
Och nu håller jag utkik efter en lämplig hoj att köpa (ska titta på en nästa vecka). För om jag förstår rätt så tjänar man rätt mycket tid (och även pengar) på att kunna övningsköra privat, eller? Vad säger ni som övningskört privat, respektive ni som inte gjorde det?

Vore hygglo om någon/några ville dela med sej lite tankar och eventuellt om ni vill berätta om hur ni gjorde.

Seth
2010-06-05, 01:39
Jag tränade i princip allt privat. Läste, kollade på banan. tränade bromsning, lågfart och vändning.

Visst det är mycket man får ta reda på sj och hålla iordning med träning och sånt men har man material, dator och en kunnig vänskapskrets som kan hjälpa en och lära en mot bullar, kaffe o trevligt sällskap så är det värt mkt.

Jag kuggade visserligen första uppkörningen då men för mig var det ok för då visste jag vad jag behövde förbättra. (pga jag körde allt privat och räknat med en möjlig miss på uppkörning så hade man råd men en andra uppkörning, kom faktiskt undan billigt ändå. Men man får hålla på disciplinen)

juthborn
2010-06-05, 05:57
Hej! Övningsköra privat är något som jag pysslat med dom sista åren, är snäll! ;).. svågrar, kompisar etc. ALLA vill! Grejjen är ju den att jag INTE tar 500-700:-/ timmen, utan, ja.. det dom kan pejja, soppan blir jag glad för.. :) En panna rom el 2 blir jag oxå glad för! Slalombanor som man bygger upp på parkeringsplatser med plast konor är bra, sen kan man rita upp "banor" på papper som man kör efter. Det är bara att upprepa och nöta in, lära sig hur mc`n uppför sig. Det som jag tror har varit svårast för alla är nog bromstekniken och undanmanövern i högre farter. Det kan du ju träna lite x-tra på- Krypkörning och balansträning är mycket användbart i trafiken sen, så öva mycket på det. Lycka till med körningen och kortet, det lilla rosa kortet...

/ Juthborn

Molgan
2010-06-05, 16:55
Tog 5 eller 6 lektioner på körskola, hade jag inte kört något privat hade det blivit myyycket mer. En privat handledare är guld värd, om än det bara handlar om glassturer för att bli bekväm med hojkörningen. På lektionerna lär man sig reglerna men för att de ska sitta måste man nöta. Som sades innan så kan man även träna banor på egen hand. Dumt att betala för att köra runt runt ett par konor och svära.

Guzzi-Leif
2010-06-05, 22:14
Efter att ha haft pappa som handledare (strax efter senaste istiden) samt varit handledare åt dottern (hon tog kortet senaste sommaren med 3-4 lektioner + resten med mig) kan jag bara hålla med; ta lektioner för att få grunderna och nöt sedan in privat.
Trots att dottern är duktig och hade 125'a tror jag nog att vi övade manöverproven mer än 25 timmar. Hade inte gått att betala för...

Mc-Bosse
2010-06-05, 22:15
Hej!

Jag som aldrig suttit på en mc innan klarade kortet på 9 lektioner. Kanske olika på olika körskolor men min körlärare sa att han skulle lära mig att köra mc så jag klarade uppkörningen och inget mer. Swenssons i Eslöv gick jag hos.

Hittade videos med alla körbanor. http://www.youtube.com/results?search_query=kjellpohlin&aq=f

På uppkörningen lottas det vilken av lågfartsbanorna som ska köras. Ledning av mc:n, högfartsbanan och alla bromsprov göres alltid inkl en av säkerhetskontrollerna. Om jag minns rätt så fanns det andra typer av säkerhetskontroller förutom de som finns att se.

Att köra privat i konbanorna är guld värt. Jag tjatade konbanorna här ute på grusvägen tills jag nästan spydde! Men det hjälpte för körläraren sa att det märks verkligen att du övat själv. Busschaufför som jag är så var det inte mycket jag körde i trafik för det kunde jag liksom redan.

RobbeS
2010-06-05, 23:08
Visst kan man träna själv med en egen handledare och klara uppkörningen men jag tror att det är guld värt att ta hjälp av en professionell körlärare också. Med det jobb jag har så är jag insatt i trafiklagstiftningen men insåg att det bara var att plugga på teorin i alla fall. Det provet gick bra, ett fel, och det var någon statistikfråga som jag inte ens minns idag. Trafikvana hade jag också från jobbet och kunde i princip varenda skylt som finns i samhället så det var inte heller något problem. Däremot så ville jag ha hjälp av ett proffs när det gällde själva det praktiska med mc körningen. Dvs fordonsplacering, kurvtagningsteknik, bromsteknik och den så kallade garagevändningen som fanns då jag tog körkortet. Så jag tog två 80 minuters lektioner på körskola och anser att det var väldigt nyttigt och det som hjälpte mig att klara första uppkörningen. Så ta åtminstone en till två lektioner på körskola. Där är dom uppdaterade med det senaste och vet vad provledarna tittar på.