handdator

Visa fullständig version : Frågor rörande tändsystem, Rödqvarna



metica
2010-06-04, 20:28
Hej,

Jag har några frågor rörande återmontering av svänghjulsmagnet på Rödqvarna efter byte av kondensator, tändspole och brytare.

Någon som är bevandrad i ämnet?

Tack på förhand,
Mvh /Peter

Guzzi-Leif
2010-06-04, 22:17
Nja; sådan mästare är jag väl inte men...

Ny (välpassande) woodruff-kil, noggrann koll av avstånd mellan insidan av svänghjulet och tändspolens svängda delar, lite specialfett på brytarnocken, noggrann koll av brytaravstånd (först) och tändtidpunkt (sedan) är vad jag kommer på.

Lycka till!

metica
2010-06-05, 14:06
Ah, man får tacka. Bra tips!

Spörsmål:
* Den nuvarande kilen ser fin och hel ut, behöver den bytas då?

* Specialfett? Jag tänkte lägga på lite fet från fettsprutan, sådant jag vanligtvis trycker in i nipplar på Chevans framvagn. Funkar det?

* Hur passar man in svängshjulsmagneten mot brytaren? Sköter det sig själv när man pressar på svänghjulet igen? Verkar rätt tajt där...

* Jag är med så långt att just brytaravstånd och tändcykel ska ställas in, och tror mig hittat märket på ankarplattan och huset där de ska passas mot varandra. Men jag har inte riktigt fattat hur övriga inställningar ska göras. Finns det någon bra guide på nätet?

Tusen tack på förhand!

Mvh /Peter

Guzzi-Leif
2010-06-05, 20:22
-Känner du dig hundra på kilen kan den återanvändas.

-En del brytarklackar (fiberjox) trivs inte med en del fetter. Kan du hitta speciales är det bra. Allra viktigast är förstås renhet så inte fett + smuts = slippasta.

-Du måste hålla ut den rörliga brytaren när du monterar svänghjulet - annars mosar du klacken.

-För att ställa in tändläget behövs (helst) ett särskilt verktyg som du sätter in i tändstiftshålet. I värsta fall kan du måtta med en blomsterpinne eller (om topplocket är avtaget) mäta med skjutmått. Glöm bara inte att brytaravståndet påverkar tändtidpunkt och därför måste ställas in först.

Lycka till!

metica
2010-06-06, 09:42
Tackar och bockar!

metica
2010-06-06, 10:01
Noterade precis att det mitt emot brytarklacken sitter en liten filtbeklädd tingest. Efter lite luskande så inser jag att den med största sannolikhet måste vara en (väldigt skitig och ska rengöras!) fettfördelare för svänghjul och brytarklack! :-)

Måtta med en blompinne borde väl fungera, det är ju när kolven står i topp som brytarkontaktläget ska justeras. Kan väl inte handla om nanometerprecis som närmare 60 år gamla grejer. Eller... ? :-)

För övrigt ligger inte nya brytaren (själva armen) exakt plant mot lika nya brytarkontakten (den som justeras). Känns fel, trots att de gamla och nya grejerna är exakt samma prylar. Ska man böja lite på kontakten längst ut på brytaren? Testade på den gamla brytaren (som verkade vara justerad med handkraft), varpå en spricka i den runda kontakten uppdagades... :-/

akems
2010-06-06, 20:21
Hej
Brytarna ska öppna några millimeter innan kolven vänder och går ner,justera in ett avstånd på ca 0,4-0,5 millimeter på brytarna så borde det fungera.Du kan mäta med hjälp av en ohm meter om du tar sladden upp till dödaren precis när brytarna skiljs så kommer gnistan alltså när om mätaren ändrar till ett högre värde eller inte kontakt.Gansk noga med att tändningen kommer före kolven vänder annars blir motorn varm och svag och på en sådan behöver man all kraft som finns.

Guzzi-Leif
2010-06-06, 21:14
Utan avsikt att återupprepa eller ifrågasätta akems goda svar:

Rätt vinkel mellan brytarna får du först när allt är monterat.

Brytaravståndet ska justeras när det är som störst (klacken mitt på nocken) till i instruktionsboken angivet värde. DÄREFTER ska tändläget ställas in på den förtändning som anges i instruktionsboken. Det är MYCKET viktigt att detta blir rätt, även på en lågvarvig lågeffektmaskin!!!!
Om du inte känner dig hundra procent säker, bör du be om hjälp med detta sista moment!

Och: Tändtidpunkten inträffar precis när brytaren BÖRJAR öppna, så lite att det inte syns. Använd multiinstrument enligt ovan (även om det kräver lite klurighet i kopplingen på en svänghjulsmagnet) eller stoppa in ett ultratunt papper i brytargapet och känn när det kan dras ut.
Som akems anger, ska detta alltså inträffa vid ett bestämt tillfälle INNAN kolven når övre dödpunkt, med motorn roterad i ordinarie riktning.

Till sist: Du kan inte gissa dig till korrekta värden - du måste absolut leta upp fabriksuppgifter! Med nya brytare monterade, behöver du göra en efterkontroll efter några timmars körning - den inledande inslitningen är påtaglig.

akems
2010-06-07, 15:30
Det jag skrev är det vi använde när jag ställde in på min gamla huskvarna i tidernas begynelse om det är rätt vet jag inte för jag hade inga fabriksuppgifter men motorcyklen körde jag en hel del med.

akems
2010-06-07, 15:56
Hittade en intressant sida med uppgifter och experter:http://www.classicmotor.se/fragaexperten/jimlundberg/article522554.ece där du kan få en del uppgifter

Här är tändningsdata på HVA 120cc
Förtändning: 4,5 mm
Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm

Guzzi-Leif
2010-06-08, 00:07
Hittade en intressant sida med uppgifter och experter:http://www.classicmotor.se/fragaexperten/jimlundberg/article522554.ece där du kan få en del uppgifter

Här är tändningsdata på HVA 120cc
Förtändning: 4,5 mm
Brytaravstånd: 0,35 – 0,45 mm

Där satt den!

metica
2010-06-29, 16:24
Äntligen lite tid över för att meka och prova era kompetenta förslag och svar.

Skruvade precis på svänghjulet (lite trixande krävdes då distansen mellan svänghjul och spolar är ytterst liten). Tänkte att nu borde det spraka utav bara den... men... ingen gnista alls!

¤#%&@£$! ;-)

1) Tänkte plocka fram multimetern och provmäta lite. Var/vad bör jag testmäta på för att kolla så att nya och gamla tänddelar fungerar? Spole? Konding?

2) När jag monterade isär tändsystemet gjorde jag generalmisstag numero uno = jag kollade inte hur delarna var ihopkopplade. Stenkorkat, jag vet, men det var ju inte så många kablar... Nu är jag lite, lite osäker på om jag kopplat rätt. Någon som har en bild, skiss eller nedskriven idé om hur alla tänddelar är kopplade mot varandra?

Är grymt tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh /Peter

metica
2010-06-29, 17:08
Äsch. Skit bakom spakarna. Gnista finns ju visst!

Guzzi-Leif
2010-06-29, 17:53
Grattis!
Var nu ultrapetig med såväl max brytaravstånd som tändtidpunkt och kolla dessa mått en extra gång efter några timmars körning så får du ut alla pållar ur din racer + att den mår bra.

veteranmc
2010-06-29, 22:19
Hej,

Jag har några frågor rörande återmontering av svänghjulsmagnet på Rödqvarna efter byte av kondensator, tändspole och brytare.

Någon som är bevandrad i ämnet?

Tack på förhand,
Mvh /Peter

du har fått ett e-mail med en e-post adress till en som har reparationsböcker på cd. dom är bra att ha.

metica
2010-07-03, 07:34
Grattis!
Var nu ultrapetig med såväl max brytaravstånd som tändtidpunkt och kolla dessa mått en extra gång efter några timmars körning så får du ut alla pållar ur din racer + att den mår bra.


Tror jag fått till det! Rödkvarnan startar på första kicken varje gång! Utan startgas. :-D

Utgick från mejselslag i ankarplatta och hus, och finlirade sedan brytaravstånd med två fasta nycklar av sjuan storlek (sicket pilljobb).

Bockar, bugar och tackar ödmjukast för hjälpen!

Mvh /Peter