handdator

Visa fullständig version : Tjenare alla Hojen besökare!



Ölänningen
2010-05-31, 17:45
Tjenare!

Tänkte göra en enkel o kort presentation av mig själv. Är som mitt nick säger från Öland fast jag är inflyttad östgöte... är egentligen född o uppvuxen i Norrköping där jag bott hela mitt liv. Har bott här nere på Öland knappt 10 år.

Är född i början av 50-talet o levt upp med "Sex-, Drugs & Rock 'n Roll". Som tonåring köpte jag mitt första moppe ett halvår innan jag fyllde 15... en begagnad Puch Florida som ett år senare byttes mot en sprillans ny röd Puch Dakota.

Har haft många bilar under åren... mest Volvo, Saab, BMW o MB men även ett handfull jänkare o ett par amerikanska Vans.

Har faktiskt aldrig ägt någon MC däremot kört lättare MC utomlands när jag varit nere vid Medelhavet o likaså när jag varit i Asien o ett år i slutet av 70-talet när jag bodde i Kalifornien. Men då har det enbart varit frågan om mest 250 cc.

Är nu förtidspensionär o lever på ett tämligen mager förtidspension. Letar i vart fall efter en billig o bensinsnål hoj. Helst skulle jag vilja ha en Harley Davidson Softtail Custom...

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=307&pictureid=1986

...men dessvärre sätter min ekonomi stopp för sådana högtflygande drömmer. :mad: Så det lär troligen bli en 400 cc av något slag. Mest troligast en Yamaha XS 400. Ev en Honda CM 400.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=307&pictureid=1987

Å andra sidan kommer jag med största sannolikhet mest att hålla mig här på ön o här räcker ju en 400 cc gott o väl till. :) Dessutom har vi ju fortfarande (som tur är) fartbegränsningar på vägarna!

Tänkte avslutningsvis önska alla Hojen åkare välkomna till Öland i sommar. Även om det inte känns som om högsommaren vore här just nu så får vi väl hoppas att den snart dyker upp. ;)

ROCK ON! :) ... :D

veteranmc
2010-05-31, 18:04
välkommen in hit.jag är en 48 årig kalixbo som kör gammla veteranmotorcyklar.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=264&pictureid=1750

Ove
2010-05-31, 18:08
:) Tjenare själv Ölänningen och välkommen i gänget! På dom rätta vägarna är det inget minus med en 400 kubikare.

Kom själv hem för en stund sen efter en repa med 400;an och problemet är att det är lite för roligt ibland att piska småmotorer. Tyckte själv att jag körde lugnt och behärskat men det var några efter vägen som tittade lite stinnt. Får ta det lite lugnare där nästa vända. :o

erkagn
2010-05-31, 18:26
Välkommen! Du kan ha lika skoj med en 400:a som med en stor hoj.

erkagn
2010-06-01, 07:21
Förresten sålde Kawa en liknande hoj både som 400:a samt som 440.

Molgan
2010-06-01, 09:15
Om du är lite händig kan du bygga en fräck caféracer av en sån, 400'orna blir grymt snygga i det formatet tycker jag. =)

BanditJanne
2010-06-01, 11:57
Om du vill ha en lite större hoj har jag en Yamaha XJ650 -81 till ett bra pris, bor på fastlandet 3 mil från Kalmar.

Ölänningen
2010-06-01, 12:31
välkommen in hit.jag är en 48 årig kalixbo som kör gammla veteranmotorcyklar.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=264&pictureid=1750

Tack! En veteranhoj stog egentligen högst upp min min wantlist. O det gäller både bilar o hojar... i synnerhet 50-talare. Kanske beror det på en flashback från min egen barndom. Problemet är att jag har tummen mitt i handen, eller kanske ännu värre... båda tummarna mitt i händerna. :mad:


:) Tjenare själv Ölänningen och välkommen i gänget! På dom rätta vägarna är det inget minus med en 400 kubikare.

Kom själv hem för en stund sen efter en repa med 400;an och problemet är att det är lite för roligt ibland att piska småmotorer. Tyckte själv att jag körde lugnt och behärskat men det var några efter vägen som tittade lite stinnt. Får ta det lite lugnare där nästa vända. :o

Eftersom jag aldrig någonsin lär köra på en motorväg med hojen utan i princip bara här på Öland så tror jag faktiskt att en 400 cc kommer att funka bra. Vill högst köra i 70 - 80 km o känna de varma sommarvindarna o höra fågelkvitter o njuta av turen. :) Höghastighetskörning är inget för mig.


Välkommen! Du kan ha lika skoj med en 400:a som med en stor hoj.

Förresten sålde Kawa en liknande hoj både som 400:a samt som 440.

Tack! Det låter tryggt att höra!


Om du är lite händig kan du bygga en fräck caféracer av en sån, 400'orna blir grymt snygga i det formatet tycker jag. =)

Där är en av mina absolut största "svarta hål". Jag kan NOLL om meckning. Dessvärre... tyvärr. :mad: Likaså när det gäller bilar. Tycker det är jävligt kul att köra men när något går sönder är det tyvärr verkstaden som gäller.


Om du vill ha en lite större hoj har jag en Yamaha XJ650 -81 till ett bra pris, bor på fastlandet 3 mil från Kalmar.

Tack för ditt erbjudande. Ska vara riktigt ärlig så tror jag att en 400 cc räcker gott o väl för mig. Från början var det väl mest av viktskäl. Trodde att en 400 cc vägde mindre än en 650 cc gjorde... ex en Honda Shadow. Men tydligen skiljer det inte så mycket i vikt på dom. Men en 400 cc borde rimligtvis dra lite mindre soppa än en 650 cc gör. Eller har jag fel?

Det är nog dessvärre bara en tidsfråga innan soppan är uppe i 20, kanske 25 kronor litern. Alltför många är av den inställningen att man kan minska oljeförbrukningen genom att höja priset o skatterna!?

Men jag kan komma o titta på den mer av nöjes skull vartefter så får jag en liten utflykt på Småland. :)

Gawriel
2010-06-01, 12:50
Shadow är 600cc o drar runt 0.4-0.5 milen, tanken är 11 liter o man kan göra 22 mil innan man måste vrida om till reserven. Testade att köra tills det var helt tomt o gjorde 28.3 mil. Det blir inga problem på motorväg med en sån heller, topfart 150 men förbrukningen ökar därefter
Shadown är bäst i 80-100 km/h
Meka är enklare än vad man tror, i alla fall på äldre cyklar utan helvetes massa elektronik

Ölänningen
2010-06-01, 13:04
Shadow är 600cc o drar runt 0.4-0.5 milen, tanken är 11 liter o man kan göra 22 mil innan man måste vrida om till reserven. Testade att köra tills det var helt tomt o gjorde 28.3 mil. Det blir inga problem på motorväg med en sån heller, topfart 150 men förbrukningen ökar därefter
Shadown är bäst i 80-100 km/h
Meka är enklare än vad man tror, i alla fall på äldre cyklar utan helvetes massa elektronik

Egentligen lite märkligt att en hoj som väger så lite drar så mycket soppa. Har sedan några år en verklig lågbudgetbil. En bil som när jag var yngre klassades som tredje klassens bil, men nu är den betydligt bättre. En Skoda Felicia Kombi -98. O den drar ca 0,6 om man softar med gasen o ligger under 110 km/timmen.

Så det måste ju vara andra faktorer än bara vikt o motorstorlek som avgör bensinförbrukningen. Hade för många år sedan en Cheva Impala -66 med 327 ci motor o den låg på litern, lika mycket som en vanlig Saab o Volvo drog i mitten av 80-talet. Ändå vägde Impalan uppåt 1.800 kg om jag inte minns fel.

Linnex
2010-06-01, 16:15
Ang. bränsleförbrukning.

Grabbens/Fruns moppe drar ca 0,35, V3:an 0,4 och deauvillen 0,42. Gamla Kawasakin drog ca 0,5.

Min pedaldrivna drar ca 0,25 l (vatten alt sportdryck):D

Guzzi-Leif
2010-06-01, 21:13
Välkommen och Grattis till ett moget och klokt mc-val!
80-tals japaner är i de flesta fall helt odödliga. Var dock vaken när det gäller styr- sving- och hjullager - åldern kan gå hårt åt dem men det är billigt att byta, även om du går till verkstaden.
Och du: Om du inte kan/gillar att meka är det bra att skaffa sig en Guru som hjälper dig (av vänskap eller mot en mindre dusör) med småreparationer. Gurus hittar du kanske här eller på något annat Forum (Sporthoj.com till exempel).

När det gäller bensinförbrukning är en stor bov luftmotståndet. En naken mc har högre luftmotstånd än de flesta bilar i farter över 100 knyck.