handdator

Visa fullständig version : MC DAGARNA 2010 i Västervik



Nicke
2010-05-29, 21:09
Har hört att några talat om detta evenemang samt även några som kommer att delta. Så nu skapar jag en tråd för att se hur stort intresset är här på hojen.nu :)

MC-Dagarna bjuder in till sommarens stora träff den 29 juli - 1 augusti 2010 på Gränsö slott.

MC-Dagarna med HojRock på Gränsö slott i sommarstaden Västervik är en blandträff för hojåkare och hojklubbar från hela Nordeuropa och har vuxit till Nordens största hojevent med 14 000 besökare och 40000 åskådare på kortegen genom Västervik.

MC-Dagarna har också utvecklats till Sveriges stora klubbträff. Över 100 hojklubbar förbokar egna camps. Klubbar kan förboka områden på MC-Dagarna. Vi bygger ett Hoj-Sverige i miniatyr.

Vi välkomnar alla trevliga bikers och erbjuder campingområden, mässa, stadskortege och fyra kvällar rock´n roll med både världsartister och svenska band.

Storyn

För 14 år sedan fanns det 130 000 registrerade hojåkare i Sverige. Var finns upplevelserna för alla dessa hojåkare, undrade vi.

Det började som en idé - ge hojåkarna något nytt. Kombinera träffen med de bästa artisterna och den fantastiska miljön på Gränsö.

Det kom 700 hojåkare första året för se Jerry Williams.

Sedan dess har MC-Dagarna vuxit år för år. En kväll rock´n roll har blivit till en hel HojRock-festival med nio artister på scenen under tre kvällar.

Och på campen bor nu över 5000 hojåkare. Över 100 klubbar deltar i det som kommit att bli en hel riksstämma för HojSverige.

Idag 14 år senare har HojSverige vuxit. T o m Absolut Vodka har egen hojklubb, Absolut Riders, och de kommer förstås till MC-Dagarna. Liksom Vulcan Riders som började som en liten nätklubb men idag är 5000 medlemmar. Och alla andra klubbar som nu växer. Många har faktiskt startat just på Gränsö slott.

I Sverige finns nu 300 000 registrerade hojåkare. Alla är välkomna till MC-Dagarna på Gränsö slott.

oban
2010-05-29, 23:01
var där förra året och finns med i planeringen för i år med :)

klaus
2010-05-30, 02:35
körde kortegen förra året med Leffa, och Oban tog en bild av mig
skall vara där även i år

leffa
2010-05-31, 05:46
körde kortegen förra året med Leffa, och Oban tog en bild av mig
skall vara där även i år

får se om du får någon familj att lyfta från filten i år :)

Jonas
2010-07-22, 23:03
Planerar att åka ned till Västervik på torsdag morgon. Är det fler här på forumet som ska dit? Några som varit där tidigare och har tips? Jag och Pernilla tältar förmodligen på campen. :)

Gibson
2010-07-22, 23:22
Kerstin och jag kommer att vara där någon gång på fredag eller lördag.

oban
2010-07-23, 00:02
Planerar att åka ned till Västervik på torsdag morgon. Är det fler här på forumet som ska dit? Några som varit där tidigare och har tips? Jag och Pernilla tältar förmodligen på campen. :)

Jag åker dit i år igen.
Bara ett tips, om du åker dit som "ensamåkare" och inte med en klubb. Var då beredd på att få campa en bra bit ut på campingen, de flesta platserna nära slottet är bokade av klubbar. Det är en STOR camping.
Men har du bara bra skor på dig så fixar det sig (eller snika in dig hos nån klubb) ;D

Jonas
2010-07-23, 00:12
Bor troligen på en klubb-camp (hade här tidigare angett fel namn). Men tack för tipset, oban!

klaus
2010-07-23, 03:20
Åker dit på fredagen från Stockholm ifall någon vill hänga med

Bajen-Sam
2010-07-23, 10:25
Bor troligen på Impressario Mc´s camp. Men tack för tipset, oban!

Rättar där lite Jonas, M1800Riders mc camp, blir det. Camp 3 och plats 13 är vårat ställe, se länk.
http://www.mcdagarna.se/filer/Mc_Camp_Karta_2010_2sid.pdf

Vi är ett gäng från blandade klubbar och icke klubbanslutna som gör en gemensam körning ner till Västervik på torsdag morgon.

Starten sker i Hallstavik kl 08:00 och därifrån kör de mot Norrtälje och Preem macken vid Knutbytorg.

Om någon vill haka på i samkörning ner så.

Nu har vi från Hallstavik / Norrtälje ett nytt stopp vid Shellmacken Roslagsnäsby i södergående sida.

Vi lämnar Norrtälje Preem macken kl 09:00 så jag vet inte riktigt när vi anländer.

Om någon vill haka så var där klara och nytankade från senast kl 09:30 på torsdagen så ni inte missar tåget när vi kommer.

Någon av oss viker av in på macken och plockar med de som vill göra oss sällskap, sen kör vi ikapp klungan.

Ziggy
2010-07-25, 11:33
Jag ska ner, bor i Stuvsta. Kör motard så det blir en tre tankningar urk

Jonas
2010-07-26, 17:33
Jag hänger på ett större gäng som kör från Shell i Alby vid tiosnåret på torsdag.

Här är också lite info om hur man tar sig mellan campen och stan. Hämtat från Mc-dagarnas officiella hemsida.

"Gränsö Slott ligger på halvön Gränsö bara 2,5 km från idylliska Västervik. Gränsö är en av ostkustens allra vackraste miljöer. Direkt intill slottet ligger 8 olika bad; klippbadet vid Skanvik är berömt. Direkt vid Bike Camp finns en stor sandstrand med utsikt över skärgården. Slottet har egen badplats med sandstrand och gräs. Slottet har restauranger och café och skärgårdsturer från egen brygga. Runt omkring slottet finns alléer och ekhagar. Slottet har ett hotell som fullbokas snabbt inför MC-dagarna.

Till och från centrum går både buss och båt om du vill ha hojen stående och in och handla. Nytt för i år är utökad trafik med skärgårdsbåtarna som kör i skytteltrafik från slottsbryggan in till city. Du kan också ta en skärgårdstur från bryggan på en timme. Bussarna går varje timma tur och retur stan.

Västervik laddar för MC-Dagarna. Nere vid Fiskartorget där bussarna stannar finns The Brig, krogbåten Simson, Räken med den härliga uteserveringen och ett tiotal krogar till om du skulle vilja in och äta. Krogarna i stan kör alla i hojanda dessa dagar, med livemusik och bikers food på menyerna,

Västervik välkomnar hojåkare under MC-Dagarna. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson har förklarat Västervik som hojstad dessa dagar och stänger av alla gator under kortegen, upplåter p-platser centralt för hojar och hälsar personligen alla hojåkare välkomna.

Västerviks turistbyrå förstärker och hjälper dig med allt du behöver veta om upplevelser i och omkring Västervik. Tel 0490-254040."

Jonas
2010-07-28, 09:15
Är det inte fler här på hojen.nu som ska åka till Västervik i helgen?

erkagn
2010-07-28, 09:25
Är det inte fler här på hojen.nu som ska åka till Västervik i helgen?

Så de blir premiärturen med nya hojen då?

Jonas
2010-07-28, 09:32
Ja. Och idag hinner jag bara hämta hojen. Hinner tyvärr inte ens köra den några extra mil idag, pga mellankommande omständigheter.

erkagn
2010-07-28, 10:47
Ja. Och idag hinner jag bara hämta hojen. Hinner tyvärr inte ens köra den några extra mil idag, pga mellankommande omständigheter.

Oki. Det var synd att de inte blir så många mil idag då. Men ändå skoj du får hem den.

Jonas
2010-07-30, 08:49
Dagliga uppdateringar från Västervik läggs upp i min blogg. Här några bilder från gårdagen. Missade tyvärr att ta bilder på när ett gäng från Vulcan Riders dansade linedance på en av dansbanorna. Så snyggt och coolt. Gillades av många i publiken! :)

2057 2058 2059 2060

Mats Liifv
2010-07-30, 12:38
Missade tyvärr att ta bilder på när ett gäng från Vulcan Riders dansade linedance på en av dansbanorna. Så snyggt och coolt. Gillades av många i publiken! :)



Det hade nog Maud gärna sett! ;)

Jonas
2010-07-30, 14:54
Det hade nog Maud gärna sett! ;)

Du också, Mats! Det var riktigt coolt att se dessa bikersklädda killar och tjejer dansa så avslappnat och synkroniserat. :)

Jonas
2010-07-31, 17:29
Denna hoj som står på campen drivs nog av flower power...

2065

Jonas
2010-07-31, 18:23
Har lagt upp två korta filmer på tuben. Ett med Vulcan Riders och ett med Klaus på sin Boss Hoss. Båda från kortegen idag.

http://www.youtube.com/watch?v=3P9Iz4qMZ6U (Klaus)

http://www.youtube.com/watch?v=QFt_z9l0YMY (Vulcan Riders)

erkagn
2010-07-31, 19:04
Mäktigt med både Vulcanerna och Boss Hossen :-)

Gert
2010-08-01, 18:47
Precis hemkommen från Västervik, vi körde upp i onsdags och hem idag. Vi hade nog gudarna på vår sida då vi inte fick en droppe på oss på väg upp och endast enstaka på väg hem.
Den enda jag träffade på härifrån var Oban vilket var skoj.

Jag har aldrig varit där innan men det kommer att bli fler besök :-)

oban
2010-08-01, 19:40
Också hemma efter 5 roliga dagar i Västervik, kan bara hålla med Klippan om att det var skoj att ses... pratade lite med Klaus också ... däremot missade jag Jonas trots den lilla campen Vulkan var på ;-)

Blir helt säkert nästa år för mig med.... är ju svårt att motstå sån träff med trevligt folk, bra musik och en och annan (och en och annan till) öl :D

och för er som kollar på Jonas kortegefilmer, han filmade inte allt.... tog ca: en kvart för den att köra förbi där vi satt... bara så ni får ett litet perspektiv på hur stor den kortegen är.

Mats Liifv
2010-08-01, 22:35
och för er som kollar på Jonas kortegefilmer, han filmade inte allt.... tog ca: en kvart för den att köra förbi där vi satt... bara så ni får ett litet perspektiv på hur stor den kortegen är.
För er som ännu inte upplevt Mälaren Runt väntar en helt makalös upplevelse. Man lär i alla fall under ett par timmar se tusentals och åter tusentals hojar passera förbi....Rekommenderas! :)

Jonas
2010-08-01, 23:47
Typ 25 000 som var med förra året.... :eek:

DearHunter
2010-08-02, 00:29
Typ 25 000 som var med förra året.... :eek:

Då räknar Du inte in mig... :D