handdator

Visa fullständig version : Vilken djungel



nippe
2010-05-28, 17:41
Ja nu har man äntligen fått tummen ur och börjat ta kortet.

då återstår ju bara den lilla frågan vad man ska välja av alla märken och modeller som finns där ute i djungeln...

Jag sitter och kollar på KTM adventure 990 honda 750 africa twin för tillfället som två möjliga köpobjekt.
är det någon som har något att säga om dessa två hojar? adventuren är ju dyrare och kanske i dyraste laget för mej vilket talar lite för hondan men man vet ju inte om det finns några liknande alternativ som kanske är lika bra. skulle vara kul att höra vad folk har för åsikter om köp av hoj-typen också.. kanske man ska gå på en yamaha xt660 då det verkar finnas gott om sånna på beg. marknaden. jag kankse bara har fått för mej att 660 är lite lite i motorväg...

Tacksam för åsikter

Molgan
2010-05-29, 14:38
Hallå! Ett tips är att gå in på www.xrv750.net och läsa, det är ett AT-forum men det finns många där som även kör 950/990 Adv. AT är enligt alla som ägt den en fantastisk hoj, något till åren kanske. KTM'en är dyr att äga. En 660 (som jag har) har inte alls samma motorresurser då den har en cylinder mindre än de andra två men är å andra sidan skottsäker, billig att äga och nästan servicefri. Och skoj. =)

I slutändan handlar det om vad du vill göra med hojen: utflykter i skogen = 660, touring med en massa packning = AT, skryta vid korvkiosken = 990.

(det sista med glimten i ögat hehe)

erkagn
2010-05-29, 17:09
Du har ju även Transalpen att välja på samt även BMW har ju några 650 och 800-modeller...

Mats Liifv
2010-05-29, 23:22
Håller med Molgan i hans sammanfattning! Det avgörande är till vad hojen ska användas! KTM skulle jag välja bort för egen räkning som första hoj. För dyr både i drift och inköp. Väl extrem att börja med, i mina ögon!

nippe
2010-05-30, 13:02
Jag har väll mest tänkt använda den till jobbet och turer upp till 10-15mil... anledningen till att jag är rädd för att köpa en för svag motor är för att jag ändå väger 90kg och vill kunna ha någon mer på cykeln också.
men det lutar mer och mer åt en africa twin. verkar ha fått många positiva kommentarer på dom flesta forum.

Mats Liifv
2010-05-31, 23:12
Jag har väll mest tänkt använda den till jobbet och turer upp till 10-15mil... anledningen till att jag är rädd för att köpa en för svag motor är för att jag ändå väger 90kg och vill kunna ha någon mer på cykeln också.
men det lutar mer och mer åt en africa twin. verkar ha fått många positiva kommentarer på dom flesta forum.

Tror att "Affen" blir ett bra val som första hoj!:)

Ingemar
2010-06-01, 09:15
Jag har åkt en herrans massa mil med Hondas Affemodell och kan inte vara annat än nöjd. Min senaste en 03-a har gått dryga 10000 mil och går nu bättre än nånsin. Finns ett problem och det är bensinpumpen som bara hänger med 2-3 tusen mil. Affen är nog mest lämpad som enmanshoj det blir trångt att åka två allra helst om du själv är storväxt. Själv dras jag med en helkass rygg och där är den släta dynan bra då jag kan flytta mig fram och tillbaka under färd. Det är ju en enkel och robust hoj som blir billig i drift och hittar du ett välskött exemplar tror jag inte du ska bli besviken. En sak att se upp med är lagret till drevaxeln som ska vara besvärligt att åtgärda,själv har jag inte haft det problemet på nån av mina Affar man måste vara noga med kedjespänningen lätt att man kör med för sträckt kedja. Något som jag uppskattar är lyset,då jag åker en hel del i mörker. Kort och gott Affen är en pålitlig hoj.:)

Molgan
2010-06-01, 13:05
Bra till pendling och långkörning, men man ska inte underskatta AT'ns skogsbruksegenskaper heller. På den årliga Norrlandsträffen, som är ett rätt så extremt offroadäventyr, är det många AT som deltar, och de skäms inte för sig på nåt sätt. Här är en bild på en Affe, en 990 och 2 till AT i bakgrunden som fräser sig fram över en sumpmyr i Överkalix förra sommaren:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/AT.jpg

(Bild: Daniel @ xrv750.net)

Ingemar
2010-06-01, 13:58
En skön syn för en hängiven Affe-ägare. Det är så riktigt den hojen kan användas till riktig rolig åkning. Trots sin tyngd och måttlig motorstyrka har den ett vrid som passar körning på småvägar . Provade nyligen en Suzuki dl 650 som ju är samma typ av hoj dock lättare och med lite starkare motor men den matchade inte min gamla Affe vad jag tyckte.:)

nippe
2010-06-07, 21:53
Ja tack för alla åsikter och tips... nu är handpenningen på en affe betald så nu hoppas jag att kortet inte tar hela sommaren.. :-)

erkagn
2010-06-08, 05:50
Ja tack för alla åsikter och tips... nu är handpenningen på en affe betald så nu hoppas jag att kortet inte tar hela sommaren.. :-)

Men grattis till hojen och lycka till med körkortet. Håller tummarna du har det snabbt avklarat!

Molgan
2010-06-08, 09:00
Grattis å lycka till!

nippe
2010-07-30, 16:00
Att det ska ta såååån lång tid.... 5v för att få körkortstillstånd, sen 2v för att få körlektionstid sen när det var klart så var det några veckor för att få komma på risk2an och nu har jag väntat 2v på teoritid... hade ju varit skoj att få köra något innan snön kommer...

Olle Å
2010-10-10, 08:47
Ja tack för alla åsikter och tips... nu är handpenningen på en affe betald så nu hoppas jag att kortet inte tar hela sommaren.. :-)

Hur gick det med kortet? Är du nöjd med AFFEN?