handdator

Visa fullständig version : Kamera



erkagn
2010-05-27, 18:32
Har köpt mig en liten kompaktkamera idag. Den stora systemkameran är för klumpig ha med sig på hojen. Det blev en Canon Ixus 100 IS till extrapris.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ixus100silvermajpac

Jonas
2010-05-27, 18:35
Jag har en Ixus 80 och den är ett bra komplement till systemkameran när man snabbt vill ta bilder när man är ute och hojar.

erkagn
2010-05-27, 18:39
Ja, perfekt storlek. Och de testbilder jag tagit verkar bra.

DearHunter
2010-05-27, 19:10
Japp, japp, japp..... De små prylarna blir hela tiden bättre och bättre. En liten pryl av god kvalitet som följer med ner i fickan är bättre än världens bästa kamera som stannar hemma pga att den känns klumpig och att man är rädd om den.

Kör själv med en liten Lumix och är Canon-nöjd, sålänge ljusförhållandena är ok ;)
Mina gamla analoga spegelreflexkameror samlar damm medans hårddisken fylls av trevliga bilder som man sdan kan skriva ut och sätta upp på väggen eller maila öve till polarna.

En annan detalj som jag brukar ha med mig ut i Naturen är en liten Leica kikare. Knivskarp bild och otroligt fin upplösning trots 8X20 formatet. När det gäller optik så väljer jag alltid det jag trivs med. En engångsinvestering. Rekommenderas:

http://www.opticsplanet.net/leica-binoculars.html

oban
2010-05-27, 20:07
Knivskarp bild och otroligt fin upplösning trots 8X20 formatet. När det gäller optik så väljer jag alltid det jag trivs med. En engångsinvestering.

Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)

Ölänningen
2010-05-28, 10:19
Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)

Tack för tipset. :) Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!? Sprang genast efter min kanske 25 år gamla "KOBICA 12X50" o sprang ut i trädgården o kollade, o visst var de exakt klotrunda. Har iof sig inget minne av hur mycket kikaren kostade...

DearHunter
2010-05-28, 11:21
Tack för tipset. :) Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!? Sprang genast efter min kanske 25 år gamla "KOBICA 12X50" o sprang ut i trädgården o kollade, o visst var de exakt klotrunda. Har iof sig inget minne av hur mycket kikaren kostade...

Du kanske snodde den eller så prutade du för mycket för att minnas.... :D

oban
2010-05-28, 13:55
Men kan den bli något annat än rund? Oavsett prisläge!?

Jodå, den kan se annorlunda ut.. men kanske ska förtydliga mig själv, är den lilla ljuspricken man ser igenom kikaren jag menar alltså ...och oftast är det så att man ser att den är fyrkantig, eller fyrkantiga skuggor runt om den på enklare (billigare?) optik.

men är den rund på din kikare är det bara att gratulera :)

Ölänningen
2010-05-28, 14:22
Du kanske snodde den eller så prutade du för mycket för att minnas.... :D
Nej, stjäla har aldrig varit min bag så det är helt uteslutet. Prutat skulle väl idag varit mycket möjligt men för 25 år sedan hade jag mycket bättre ekonomi än vad jag har idag o behövde väl varken pruta eller fråga vad något kostade.

Ölänningen
2010-05-28, 14:29
Jodå, den kan se annorlunda ut.. men kanske ska förtydliga mig själv, är den lilla ljuspricken man ser igenom kikaren jag menar alltså ...och oftast är det så att man ser att den är fyrkantig, eller fyrkantiga skuggor runt om den på enklare (billigare?) optik.

men är den rund på din kikare är det bara att gratulera :)

Det låter ju snarare som jag missuppfattat alltihop. :) Det är ju inte direkt någon "liten ljusspringa" jag snackar om utan lika stort som själva kikaren är i den änden... dvs ca 6 cm "rund bild" i diameter. Jag skulle tom kunna hålla kikaren framför mina utslagna stora björkar o fota björkarna med en kamera... dvs den runda bilden som syns i denna ändan genom kikaren. Ända förändringen blir att bilden blir mindre!?!?

Kan man trycka upp bilder direkt på Hojens server kan jag ta några bilder så får du se resultatet!? Det är ju bara att "fota genom kikaren". Du förstår säkert vad jag menar.

Molgan
2010-05-28, 15:15
Kan man trycka upp bilder direkt på Hojens server kan jag ta några bilder så får du se resultatet!? Det är ju bara att "fota genom kikaren". Du förstår säkert vad jag menar.
Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen. ;)

Allan K
2010-05-28, 15:30
Kan lära ut ett rätt enkelt men bra sätt att kolla kvaliteten på en kikare.

Vänd kikaren så ni har okularet (det ni tittar i) ifrån er och håll kikaren på armlängds avstånd eller så mot en ljuskälla.
Titta sen genom kikaren från den sida ni i vanliga fall har ifrån er. Då ska ljusringen man ser vara så rund som möjligt, är det sämre optik kan den vara nästan fyrkantig.

Så ut och prova nu, kikare har man mycket nytta av :-)

Nu har jag kollat i mina kikare, ingen har fyrkantig bild. Inte ens en som jag fick gratis med en tidning. Lotus heter den kikaren.:confused:

oban
2010-05-28, 17:04
Nu har jag kollat i mina kikare, ingen har fyrkantig bild. Inte ens en som jag fick gratis med en tidning. Lotus heter den kikaren.:confused:

Hmm.. förstår att ni inte får det att fungera, var ju mitt minne som slog slint. :confused:
Instruktionen stämmer med den "lilla" skillnaden att ni ska se igenom kikaren rättvänt men på ca: armlängds avstånd... så ser ni det jag beskriver
Borde ha provat själv innan jag skrev ur minnet :(

Sorry till alla som plockat fram era kikare :cool:


Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen. ;)
Molgan, räknas det som OT då jag förvärvat mig kunskapen under det decennium jag jobbade inom fotobranchen? ;-)

Ölänningen
2010-05-28, 18:42
Klart du kan, och om du talar om vad du använder för kamera är den här tråden nästan on-topic igen. ;)

Vad ska det vara för storlek på bilderna för att platsa på Hojens server. Pixelstorlek... längd x bredd?

For your info :) har två Canon videokameror, en gammal XM1 o en nyare XM2. Båda används av SVTs lokalTVstationer för mobilt bruk så det är bra kameror.
Vad beträffar digitalkameror... en Nikon Coolpix o en Sony Cyber-shot. Båda med gedigna aluminium chassin.

De analoga systemkamerorna hoppar jag över då de känns "lite gamla" i en tråd som handlar om digitalkameror.

Ölänningen
2010-05-28, 18:46
Hmm.. förstår att ni inte får det att fungera, var ju mitt minne som slog slint. :confused:
Instruktionen stämmer med den "lilla" skillnaden att ni ska se igenom kikaren rättvänt men på ca: armlängds avstånd... så ser ni det jag beskriver
Borde ha provat själv innan jag skrev ur minnet :(

Sorry till alla som plockat fram era kikare :cool:

Inga problem... kikaren står alltid framme eftersom jag bor ända nere vid Kalmarsund o kollar in fåglar dagligen. Mest havsörnar som är ute o jagar mat.

Den enda skillnaden med att vända kikaren rätt men hålla den på armlängds avstånd blev att nu blev ju "gluggen" pytteliten... bara ett par mm stor... men fortfarande klotrund! :)

Guzzi-Leif
2010-05-28, 20:51
Jag kör också med Canon Ixus 100 IS och som mc-kamera är den helt underbar.
Det viktigaste är ändå digital-konceptet; att komma hem med många hundra bilder i stället för 48 asdyra är en ren revolution.

Mc-Bosse
2010-05-29, 01:36
Sony Ericssons 3,2 Mpixelkamera i modellen K800i duger bra för mig. Alla egna bilder jag lägger upp kommer från denna kameran.

http://www.mobileshoplk.com/images/upload/se_k800i.jpg