handdator

Visa fullständig version : mellan mc



martinmp777
2007-07-10, 21:23
hej jag har tagit mellan kortet och kollar efter en mc och undrar om man kan strypa en ktm640 lc4 till 25kw eller om jag måste köpa någon mindre mc för att få köra

om det finns strypning hur gör man då för den är väll reggad som tung när man köper den måste man regga om den då?

pewa
2007-07-10, 22:07
Jag tror inte det finns någon begränsnig på antal kubik, men jag ska inte säga säkert. Vet dock att många stryper sina 600:or så en ktm 640 borde inte vara några problem!

Det du behöver är ett intyg på att hojen är strypt, ofta via nån mc-firma eller om du köper en godkänt strypningssats och monterar själv. Sen måste du även göra en ny reg-besiktning så det står i dina papper att hojen är på 25kW.

Gibson
2007-07-10, 22:45
Nu blir jag förvirrad, när jag var ung så fanns det bara lätt och tung mc att välja på. Kan någon förklara för mig???? ???

pewa
2007-07-16, 00:43
Nu blir jag förvirrad, när jag var ung så fanns det bara lätt och tung mc att välja på. Kan någon förklara för mig???? ???


Jag kan göra ett försök, har jag fel så rätta mig nån!

Lätt mc finns kvar, kallas A1.
Det som menas med mellan mc brukar kallas A med begränsning. Finns alltså två typer av A-kort.
A med begränsning: Det får du ta redan vid 18 år, dock får hojen vara på max 25kW.
A utan begränsning: Du får köra alla typer av hojar, ett "riktigt" mc-kort med andra ord :) Dock måste man va 21 för att ta det direkt, alternativt 20 och då A begränsad övergår i obegränsad efter två år.

Finns fler regler till varje körkortsklass också.. såklart ;)

Nina
2007-07-16, 07:25
Jag tycker det var bättre förr när det fanns bara lätt eller tung mc att välja på.
En grej som är rena Moment 22: är du i moppeåldern får du skjutsa på moppen, men så fort du tagit A-kort med begränsning så får du inte längre skjutsa nån förrän du har ”riktiga” mc-kortet! Snurrigt, eller hur?

???

turbo
2007-07-16, 16:36
hej jag har tagit mellan kortet och kollar efter en mc och undrar om man kan strypa en ktm640 lc4 till 25kw eller om jag måste köpa någon mindre mc för att få köra

om det finns strypning hur gör man då för den är väll reggad som tung när man köper den måste man regga om den då?


den går att strypa.. kolla med lelles mc eller ktm-återfösäljare. sen är vissa av KTMs modeller reggade som 24kW från början, kan det vara något? kom ihåg att hojen inte får överstiga 0,16 kW/kg heller, en supermotard väger ofta inte så mycket

martinmp777
2007-07-18, 12:22
tack för svaret turbo jag mailade lelles men han viste inte han skulle kolla med KTM gubbarna när de kommer tillbaka från semestern. jag har hittat en KTM 660 smc som är reggad 24kw så att jag får köra den.

men då har jag 2 frågor till jag har hört att det är väldigt tätt mellan servicerna på endel supermotarder men är det så även på den? och kan man ta bort strypningen sedan och köra med full effekt?

pewa
2007-07-18, 21:14
Supermotarder har ofta väldigt täta serviceintervaller.. kan nog bli jobbigt i längden om man inte har den för att tävla med. LC4-motorn är dock bättre, ligger på va 500:e mil om jag inte minns fel. Vet inte om Ktm 660 är en lc4, nån annan kanske har bättre koll?

Är den strypt går det alltid att ta bort strypningen igen, och regga om den med högre effekt.