handdator

Visa fullständig version : Fler och fler Triumph



Nina
2010-05-18, 14:35
Nån fler som uppmärksammat att det verkar vara fler och fler Triumph man ser på vägarna? Var jag än kommer så ta mig tusan är det inte en Triumph i nån korsning eller man möter en på vägen. :)

engström67
2010-05-18, 16:09
Nån fler som uppmärksammat att det verkar vara fler och fler Triumph man ser på vägarna? Var jag än kommer så ta mig tusan är det inte en Triumph i nån korsning eller man möter en på vägen. :)

Det är väl kul:)Det är väl inte så konstigt heller i tanke på att det är bra pris på dom och bra kvalitet,vi kommer nog få se många fler tror jag8)

erkagn
2010-05-18, 17:32
Ja, nu finns det till och med en Triumph-handlare i Umeå.

Mats Liifv
2010-05-18, 18:28
Håller verkligen med Nina, dom börjar bli rejält vanliga inslag utanför fiken. Måste gå rejält bra. Rimligt prissatta hojar med själ verkar vara ett koncept som säljer. Finns många återförsäljare numera också. Känns som utvecklingen varit kraftig under de två, tre senaste åren.

Mc-Bosse
2010-05-18, 18:33
Nån fler som uppmärksammat att det verkar vara fler och fler Triumph man ser på vägarna? Var jag än kommer så ta mig tusan är det inte en Triumph i nån korsning eller man möter en på vägen. :)

Jag vet inte vad det är för märke på mc:n om jag inte ser ett märke som talar om att det är en Triumph, Kawasaki eller Yamaha. ;)

Nina
2010-05-18, 19:31
Och i somras var majoriteten hojar på bulten just Triumph. Slump eller är det så att många har skådat ljuset? =)

Nä, jag tycker att det är prisvärda hojar och roliga att köra. De flesta verkar ha en rolig motorkaraktär oavsett vilken hojtyp man är och provkör en Triumph. De flesta verkar upptäcka att en Triumph verkar skoj.

Mats Liifv
2010-05-18, 22:02
Dom har nå´t för de flesta, numera tydligen även för touringåkarna vilket jag saknat tidigare!

oban
2010-05-18, 22:51
Dom har nå´t för de flesta, numera tydligen även för touringåkarna vilket jag saknat tidigare!

Jag har en mycket trevlig Triumph sportstuourer ;-)
(Var ju också den maskin som var den första som presenterades i Hinckley när produktionen återupptogs) ;D

Mats Liifv
2010-05-18, 23:35
Jag har en mycket trevlig Triumph sportstuourer ;-)
(Var ju också den maskin som var den första som presenterades i Hinckley när produktionen återupptogs) ;D

Det var väl rätt många år sedan den togs ur produktion? Såvitt jag förstår var den uppskattad på sin tid. Synd att man bara släppte det segmentet, fram till nu. Fanns väl säkert några strategiska skäl till det kan jag tänka. Kul att dom gör en sådan hoj nu i alla fall. :)

oban
2010-05-19, 05:56
Det var väl rätt många år sedan den togs ur produktion? Såvitt jag förstår var den uppskattad på sin tid. Synd att man bara släppte det segmentet, fram till nu. Fanns väl säkert några strategiska skäl till det kan jag tänka. Kul att dom gör en sådan hoj nu i alla fall. :)

Sista...förlåt... senaste årsmodellen var 2003.
Av vad jag förstått så var det en rätt strategisk orsak till det, det fanns två modeller 1200 och 900, 4 resp 3-cyl och man bestämde att "överlåta" marknaden med raka 4cyl till japanerna och själva satsa på 3-cyl för att ha en egen nisch.

som kuriosa så benämns modellerna BBBB resp BBBs i den mailinglista jag är med i, nån som kan tolka de förkortningarna? :rolleyes:

GeCe
2010-05-19, 08:13
:confused::confused: Var och kollade för ett par år sedan Bonnerville av enklaste modell och den var listad till 85 lappar idag kostar samma cykel 93 000 kr vilket jag inte håller om är billigt. Bonnerville SE som har lite lull lull för att mer likna den ursprungliga fick man lägga till hutlösa 10 000 ytterliggare för att få. Dyker det är dyrt för så enkla hojar så jag håller inte med om att det är billiga cyklar även om jag inte kollat in övriga modeller vilket jag inte har några planer på att göra. :rolleyes:

erkagn
2010-05-19, 08:20
Triumph hade väl även 3-cylindriga på 60- och 70-talet? Så dem har ju gamla anor med den motortypen.

DearHunter
2010-05-19, 09:28
Nån fler som uppmärksammat att det verkar vara fler och fler Triumph man ser på vägarna? Var jag än kommer så ta mig tusan är det inte en Triumph i nån korsning eller man möter en på vägen. :)

Ja grattis! Sveriges nya Volvo..... !! ha, ha... :D

Detta betyder ju att man INTE ska köpa triumph... Nä! Tillbaks till CZ eller ngn osande tvåtataktare så att man slipper bli dragen över en kamm som en medelsvensson i foppatofflor och Norrlandsguld i kylen . Nä...Här ska det poppas ur avgasrören, tomgången justeras och middagen avnjutas med en god reserva Rioja... ;)

DearHunter
2010-05-19, 09:29
Och jag vet precis vad veteranmc tänker skriva..... :D:D:D:D

oban
2010-05-19, 14:31
Det finns chans/risk (läs som ni vill ;D) att den här tråden kan bli lång.

"Triumph Motorcycles North America CEO Mark Kennedy say his company plans to release no less than seven new models by 2012"

http://www.motorcyclistonline.com/features/122_1002_first_look_2010_triumphs/index.html

:):)

GeCe
2010-05-20, 08:36
Det beror på vad man vill slänga ut pengar på ;)

Ny Suzuki GSX1250 FA: 124 900 kr (1400cc finns inte?)
Ny Yamaha XJ 600 Diversion: 90 900 kr
Ny Honda Innova (heter nåt annat i dag?): 23 995 kr

Man får 300 cc större motor på en Bonnie än Yamaha erbjuder för ungefär samma pris. ;)


Var man vill lägga sina slantar kan också bero på hur gått om dem man har!

Jodå, jag provkörde Bonnervillen också jag inte bara tittade och provsatt.

Du tar upp mina hojar och jämför priser vilket kanske inte blir helt rättvisst då det alla är olika typer av hojar och ingen av mina är inköpta nya.

Kan tillägga att min GSX 1400 som såldes i Sverige tills 2007 kostade då 99 000 om jag minns rätt och är betydligt mer motorcykel än en Bonnerville. En Bonnerville SE kostade då över 90 000. Åk och provkör så du vet vad du snackar om. Och min XJ 600 är en -95:a som kostade 19 000 och jag anser trots den mindre motorn och utrustningen med halvkåpa att den gör den till en betydligt trevligare och mer användbar hoj än en Bonnerville. Dessutom är dagens XJ en helt ny hoj. Förresten heter Honda-scootern fortfarande Innova med förnamnet Honda ANF`10.

Mina åsikter om motorcykar är inte speglad av längtan av höga effekter och ett visst antal cylindrar och att jaga mina egna bakskärmar på kurviga småvägar tillhör inte min filosofi om mc-körning för jag sätter alltid säkerheten främst före höga hastigheter. GSX:en handlar om bekväm långfärdstouring och den är inte trimmad som många gör med den hojen.

erkagn
2010-05-20, 08:46
Jo, Bonneville är ju en enklare hoj både till specifikationer och utrustning, så pricet är i överkant. Men tyvärr så ligger de flesta nya hojar högt i pris. Jag tycker t ex att Yamahas glidarhojar blivit alldeles för dyra i år.

GeCe
2010-05-20, 09:02
Jo, Bonneville är ju en enklare hoj både till specifikationer och utrustning, så pricet är i överkant. Men tyvärr så ligger de flesta nya hojar högt i pris. Jag tycker t ex att Yamahas glidarhojar blivit alldeles för dyra i år.


Har nog tyvärr med att göra med att den Japanska valutan blivit dyr misstänker jag. Men pundet har väl blivit billigare men hur förhållandet till kronan är har jag ingen koll på!

Nina
2010-05-20, 09:45
Förlåt mig, nu for jag inte efter att reta upp dig GeCe, jag gjorde en (klumpig) jämförelse med priser på olika märken och tog med dina mc och kikade på kubiken mellan Bonnevillen och motsvarande i samma prisklass. Om du köpt dem nya eller begagnade vet jag inte men jag håller med om att det var en klumpig jämförelse.

Mats Liifv
2010-05-20, 10:19
Jo, Bonneville är ju en enklare hoj både till specifikationer och utrustning, så pricet är i överkant. Men tyvärr så ligger de flesta nya hojar högt i pris. Jag tycker t ex att Yamahas glidarhojar blivit alldeles för dyra i år.

Känner mig benägen att hålla med. Bonneville är en ganska enkel hoj, på gott och ont. Mycket känsla till ett väl högt nypris. Att däremot köpa en begagnad kan vara en god affär för den som gillar typen av hoj. Är inte några större skillnader mellan årsmodellerna. För ett par år sedan kom insprutning och gjutna hjul. Vad det är värt är upp till var och en att avgöra. För min del anser jag det vara snyggare med klassiska ekerfälgar.

erkagn
2010-05-20, 11:36
Känner mig benägen att hålla med. Bonneville är en ganska enkel hoj, på gott och ont. Mycket känsla till ett väl högt nypris. Att däremot köpa en begagnad kan vara en god affär för den som gillar typen av hoj. Är inte några större skillnader mellan årsmodellerna. För ett par år sedan kom insprutning och gjutna hjul. Vad det är värt är upp till var och en att avgöra. För min del anser jag det vara snyggare med klassiska ekerfälgar.

Jag tycker också de är snyggt med ekerfälgarna det blir mera klassiskt utseende. Men dom är så svåra hålla putsen på. Tycker Bonnevillen är en av de vackraste hojarna och den kombinerar ju oxå lite retro-sportigare hoj med lite glidarhojskänlsa.

GeCe
2010-05-20, 12:16
Jag tycker också de är snyggt med ekerfälgarna det blir mera klassiskt utseende. Men dom är så svåra hålla putsen på. Tycker Bonnevillen är en av de vackraste hojarna och den kombinerar ju oxå lite retro-sportigare hoj med lite glidarhojskänlsa.

Visst kan det vara snyggt med ekerfälgar men är själv hjärtinnerligen trött påét efter att ha haft ett antal sådana hojar och känner mig väldigt nöjd med att idag konstatera att inte finns ekerfälgar på någon av mina hojar. ;)
Det är ett helsike att jobba med ekerfälgar och hålla snyggt bl.a som du skriver och mitt intryck också är att det verka vara allt färre mekaniker som är duktiga på att skruva med dem förutom att det kan kosta en slant. Sen kan det ju också vara lite knepigare vid en ev. punktering då inte alltid en punkteringsspray funkar. :rolleyes:

När det gäller Bonnerville hoppas jag du särar på den vanliga Bonnervillen och USA-modellen som Mats åker på.

pewa
2010-05-20, 18:30
Jag var själv inne på en Triumph tidigare då jag tycker dom gör grymt läckra hojar! Då var det glest med handlare i norrland, men sprider de ut sig är jag övertygad att märket kommer fortsätta växa.

erkagn
2010-05-20, 19:04
Jag var själv inne på en Triumph tidigare då jag tycker dom gör grymt läckra hojar! Då var det glest med handlare i norrland, men sprider de ut sig är jag övertygad att märket kommer fortsätta växa.

Ja, så skoj de sprider sig och finns nu även i Umeå. Hoppas Victory gör likadant.

GeCe
2010-05-21, 19:16
Förlåt mig, nu for jag inte efter att reta upp dig GeCe, jag gjorde en (klumpig) jämförelse med priser på olika märken och tog med dina mc och kikade på kubiken mellan Bonnevillen och motsvarande i samma prisklass. Om du köpt dem nya eller begagnade vet jag inte men jag håller med om att det var en klumpig jämförelse.


Ingen fara på taket Nina fortsätt och progarera för Triumph du även om det inte är något som passar mig just nu. :)

classe8
2010-06-01, 12:20
halloj allihop!
även jag har skaffat min första Triumph. Det blev en thunderbird 1600:).
Är det någon som kan tipsa om bra tillbehörs pipor till denna. ( ej triumphs egna )

erkagn
2010-06-01, 14:53
Raask har. Du kan även lyssna på hur den låter på deras sida:

http://www.raask.se/Tthun.htm

MC-Nisse
2011-10-02, 18:30
Var en Yamahakille med skygglappar tills alldeles nyss, har börjat blicka lite åt triumphs håll nu och med hojar som Rocket III Roadstern och Bonneville America(som jag för övrigt just nu tycker är den vackraste saken med två hjul och motor) är det inte så konstigt tycker jag.

engström67
2011-10-02, 18:43
Var en Yamahakille med skygglappar tills alldeles nyss, har börjat blicka lite åt triumphs håll nu och med hojar som Rocket III Roadstern och Bonneville America(som jag för övrigt just nu tycker är den vackraste saken med två hjul och motor) är det inte så konstigt tycker jag.

Då ska du satsa på rocketen,då får du lite pulver och det är ju aldrig fel:)

TMax500
2011-10-02, 21:21
Fast att uppgradera från 125 cc till 2294 cc är ett väldigt stort stort steg. Hur van/gammal är du som hojåkare? Rocketen väger nära 370 kg. Bonnevillen väger runt 230 kg.