handdator

Visa fullständig version : Ruggigt



Nina
2010-05-18, 10:59
Ruggigt enkelt, här fanns en lucka i flygsäkerhet, samtidigt påminner det mig om den verklighetsbaserade filmen Catch me if you can, där mannen även var flygkapten (liksom doktor, advokat och annat).

Här (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7141774.ab) kan man läsa om denne falske pilot och hur han gick tillväga för att flyga jumbojetar under 13 års tid utan flygcert.

erkagn
2010-05-18, 12:04
Ja, helt otroligt ju...

Mats Liifv
2010-05-18, 13:46
Konstigt att ingen kollar? Trodde att man måste genomgå en massa tester varje år för att få flyga passagerarplan. På den tiden jag jobbade på SAS-Limousine körde jag ofta kaptener till Flight Acadey som det hette, på Arlanda. Där skulle dom genomgå vissa tester för att behålla sitt certifikat. Märklig historia med svensken....

Nina
2010-05-18, 14:05
Javisst, det är en gåta hur han lyckats under 13 års tid och var kryphålet låg nånstans, att ingen noterat något? Men det kanske är just en simulator som de kollas upp i?

Mats Liifv
2010-05-18, 14:14
Javisst, det är en gåta hur han lyckats under 13 års tid och var kryphålet låg nånstans, att ingen noterat något? Men det kanske är just en simulator som de kollas upp i?Precis, dom fick utsättas för olika scenarion i simulator. Motorer som stannar, bränder i motorer etc. Kanske genomgick han dessa tester, skicklig verkar han i alla fall varit!

Nina
2010-05-18, 14:19
Ja verkligen! Men de får nog hitta på annat förutom simulator så det inte sker igen, nån kan ju tappa planet i marken. Han fick inte så hemskt höga böter heller.