handdator

Visa fullständig version : Ny Triumph Sprint GT 1050



Mats Liifv
2010-05-18, 07:50
http://www.triumph.co.uk/images/SprintGT_Gallery_Medium_1_534x309.jpg

Tror att det här kan bli en seriös tourer som kan vara en konkurrent till exempelvis Yamaha FJR 1300. Blir kul att se och provköra när den kommer till Sverige.

Här (http://www.hojnyheter.se/triumph-sprint-gt-1050-2010-12033#more-12033) finns mer att läsa för den intresserade!

erkagn
2010-05-18, 08:07
Jag tycker det är synd att inte Triumph inte vårdar sitt arv bättre och satsar på sina retrohojar. Vad är de för skoj med en Triumph som liknar en japansk hoj.

Mc-Bosse
2010-05-18, 08:15
Alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Triumph sonderar marknaden precis som alla andra företag och har hittat en nisch som de tror på.

Jag tycker den ser fräck ut. :D

Mats Liifv
2010-05-18, 08:39
Jag tycker det är synd att inte Triumph inte vårdar sitt arv bättre och satsar på sina retrohojar. Vad är de för skoj med en Triumph som liknar en japansk hoj.Tror inte att de kan leva på att bara sälja retrohojar, man behöver vara bredare än så och sälja hojar av fler kategorier. Triumph skiljer sig ganska avsevärt från japanerna tack vare sin trecylindriga motor som används i en mängd olika hojar. Uppenbarligen är det många som gillar den....

erkagn
2010-05-18, 08:48
Tror inte att de kan leva på att bara sälja retrohojar, man behöver vara bredare än så och sälja hojar av fler kategorier. Triumph skiljer sig ganska avsevärt från japanerna tack vare sin trecylindriga motor som används i en mängd olika hojar. Uppenbarligen är det många som gillar den....

Visst hade de en fin Thunderbird med den 3-cylindriga motorn? En väldans vacker hoj med pigg motor.

Mats Liifv
2010-05-18, 08:54
Visst hade de en fin Thunderbird med den 3-cylindriga motorn? En väldans vacker hoj med pigg motor.

Visst hade dom det! Var deras första försök i retrostilen!
http://www.bikez.com/pictures/triumph/2002/20131_0_1_2_thunderbird_Image%20by%20Triumph.%20Pu blished%20with%20permission..jpg

erkagn
2010-05-18, 09:09
Oj, så snygg den är!

räven
2010-05-18, 09:56
Jag tycker att det stora kylarpaketet förstör hela intrycket av retro.

Mats Liifv
2010-05-18, 11:30
Jag tycker att det stora kylarpaketet förstör hela intrycket av retro.Instämmer i det, gillar betydligt bättre de luftkylda Bonnevilles som kom senare!

NeXTer
2010-05-18, 13:20
Hade den haft kardan, eller möjligen rem, istället för kedja hade den varit mycket intressant.

erkagn
2010-05-18, 13:50
Jag tror att Triumph är på frammarsch, John Bloor verkar ha hittat sin nisch som tycks fungera. Den som inte har kört en Triumph har missat något (tycker jag). :)

Skulle jag överge glidarhojarna så skulle det bli en Triumph Boneville.

Mats Liifv
2010-05-18, 13:51
Hade den haft kardan, eller möjligen rem, istället för kedja hade den varit mycket intressant.Kardan och elruta så hade den varit klockren som touringhoj tycker jag!

Nina
2010-05-18, 14:03
Såg en sprängskiss i förrgår på hur kardan funkar på en mc, när jag såg splinsen och drevet gick hjärnan igång här och jag började genast fundera i trimbanor direkt. =)
Smidig lösning som inte kräver särskilt underhåll egentligen. En kedja innebär smörjning var 100:e mil men en kardan är snudd på underhållsfri (skriver nästan då inget tekniskt som rör sig är underhållsfritt egentligen). :)

Mats Liifv
2010-05-18, 14:25
Såg en sprängskiss i förrgår på hur kardan funkar på en mc, när jag såg splinsen och drevet gick hjärnan igång här och jag började genast fundera i trimbanor direkt. =)
Smidig lösning som inte kräver särskilt underhåll egentligen. En kedja innebär smörjning var 100:e mil men en kardan är snudd på underhållsfri (skriver nästan då inget tekniskt som rör sig är underhållsfritt egentligen). :)

Kardan är en perfekt lösning på en motorcykel. Verkligen underhållsfritt, bara byte av olja ibland. Skitenkelt och går på ett par minuter. Ingen slump att bortemot hälften av hojarna jag ägt haft just kardan. Har dessutom ägt en Yamaha TR1, vilken hade inkapslad kedja. Den löpte i ett bad av ett speciellt fett. Funkade utmärkt även det. Hade gått tvåtusen mil när jag sålde den och hade aldrig spänt kedjan. Blev dock ingen succé, liksom andra innovationer samma tillverkare kommit med, exempelvis den navstyrda GTS.

erkagn
2010-05-18, 14:46
Kardan är en perfekt lösning på en motorcykel. Verkligen underhållsfritt, bara byte av olja ibland. Skitenkelt och går på ett par minuter. Ingen slump att bortemot hälften av hojarna jag ägt haft just kardan. Har dessutom ägt en Yamaha TR1, vilken hade inkapslad kedja. Den löpte i ett bad av ett speciellt fett. Funkade utmärkt även det. Hade gått tvåtusen mil när jag sålde den och hade aldrig spänt kedjan. Blev dock ingen succé, liksom andra innovationer samma tillverkare kommit med, exempelvis den navstyrda GTS.

Jag har också haft en TR1.

Mc-Bosse
2010-05-18, 15:16
En kedja innebär smörjning var 100:e mil

Vem orkar detta? Inte jag i varje fall. Det blir någon gång då och då när jag märker att kedjan behöver spännas.

engström67
2010-05-18, 16:01
Jag tycker det är synd att inte Triumph inte vårdar sitt arv bättre och satsar på sina retrohojar. Vad är de för skoj med en Triumph som liknar en japansk hoj.

Men det är ju dom som säljer:p

engström67
2010-05-18, 16:06
Vem orkar detta? Inte jag i varje fall. Det blir någon gång då och då när jag märker att kedjan behöver spännas.

Men alla är ju inte lika,och har man en maskin med kedja och lite motor i då måste man ju sköta grejerna,när jag åkte triumph tiger så smorde nog jag minst var 50te mil om det var regn och man var på semester,vill ju inte ha haveri om man är flera 100 mil hemifrån8)

NeXTer
2010-05-18, 21:03
Vem orkar detta? Inte jag i varje fall. Det blir någon gång då och då när jag märker att kedjan behöver spännas.

Om man inte orkar bry sig om kedjan kan man montera en Scottoiler. Sägs fungera riktigt bra enligt folk som vet. Rengöring och kolla spänningen är det som återstår.

Mats Liifv
2010-05-18, 21:55
Om man inte orkar bry sig om kedjan kan man montera en Scottoiler. Sägs fungera riktigt bra enligt folk som vet. Rengöring och kolla spänningen är det som återstår.
Lär bli en sådan om jag köper en kedjehoj för flitigt bruk igen! Minimerar verkligen underhållet om den är rätt justerad och påfylld med olja.

Mc-Bosse
2010-05-18, 22:29
Har du kikat på kedjans komponenter?

Nä.

Jag bara menar att kedjan nog sjutton klarar lite omild behandling utan att för den skull haverera. Att tvunget smörja var 50-100 mil är överdrivet tycker jag.

oban
2010-05-18, 22:56
Hade den haft kardan, eller möjligen rem, istället för kedja hade den varit mycket intressant.

Det har i en del Triumphforum och på en mailinglistan som finns för Trophy spekulerats en del om en ny Trophy och då med kardan.
Ev. kan det ju vara denna Sprint GT som de ryktena har gällt. Eller så är det, som vissa tror, att det är även en Trophy på gång också i framtiden.
Nåt som talar för det är ju faktiskt namnet som är ett av de som varit med ett tag

När det gäller den nya Sprinten så kommer i alla fall jag att ta en extra titt på den, fast är så förtjust i min Trophy så ska nog vara en hel del till för att jag ska byta ;)

Gurrag
2010-05-18, 23:19
Jeflar vad fin hoj.
Min uppfattning är att Triumph gör riktigt fina motorcycklar.
Först höll jag på att kära ner mig i utseendet på Ninas scrambler och nu visar ni en sån här hoj.

Verkligen något att drägla över!

Mats Liifv
2010-05-18, 23:28
Nä.

Jag bara menar att kedjan nog sjutton klarar lite omild behandling utan att för den skull haverera. Att tvunget smörja var 50-100 mil är överdrivet tycker jag.

Delar din uppfattning Bosse!
Pratade med Dakaråkaren Thomas Berglund om just smörjning av kedjan. På ett Dakarrally byter man kedja halvvägs in i loppet, efter fem till sexhundra mil under hårdast tänkbara förhållanden. Ingen smörjning på hela tiden. Han ansåg att massa smörjning drar till sig smuts som i sin tur sliter mer på drivpaketet. Detta gäller för ökenkörning. Klarar sig kedjan så länge under dom förhållandena känns det som lite overkill att smörja så ofta om man kör på asfalt till största delen. Innan O-ringskedjorna kom behövde man smörja hela tiden. Riktigt samma behov av smörjning finns inte längre.
Om man smörjer ofta är det viktigt att samtidigt torka av kedjan noga för att den inte ska dra till sig smuts i onödan. Tror att den detaljen brister hos många. Man sprutar på en massa smörjmedel och låter det vara därvid. Mycket av medlet hamnar sedan på bakfälgen och andra ställen. För min del torkar jag av kedjan vid behov och smörjer ganska sällan. Kollar dock att den löper lätt och inte har stela länkar, då är det dags att byta. Brukar med den skötseln, eller brist därpå enligt vissa, hålla runt femtonhundra mil. Känns helt okay för min del. Har aldrig haft problem med någon kedja som gått av eller annat problem. Tar en koll på låset samtidigt som jag inspekterar tillståndet. Tror att det kan vara där som den "svaga länken" eventuellt finns.

Som vanligt finns det lika många uppfattningar om detta som det finns hojåkare. Bara att göra som man själv känner fungerar. Känns det bra att smörja kedjan varje gång man kört, att man har just den oljan i motorn, den bensinen i tanken och dom däcken på hojen så är det jättebra. Gäller att hitta sin egen nivå på det hela. Om det sen innebär allt det jag räknat upp eller en mer avslappnad inställning är upp till var och en.

DearHunter
2010-05-19, 09:35
http://www.triumph.co.uk/images/SprintGT_Gallery_Medium_1_534x309.jpg

Tror att det här kan bli en seriös tourer som kan vara en konkurrent till exempelvis Yamaha FJR 1300. Blir kul att se och provköra när den kommer till Sverige.

Här (http://www.hojnyheter.se/triumph-sprint-gt-1050-2010-12033#more-12033) finns mer att läsa för den intresserade!

Snygg och ett intressant alternativ. Ska bli kul att testköra.

Men den har ju kedja ...va sjuttsingen .. :confused:

Mats Liifv
2010-05-19, 10:27
Förvisso. Fast vi kör inte i sand, vi kör på asfalt. :p

Kör man då på asfalt så klarar sig kedjan troligen ganska bra, ännu längre utan alltför mycket smörjning. Vill man och känner att man bör smörja varje gång man kört, eller varje gång man tankar som rekommenderades förr ska man absolut göra det. Inte skadligt på något sätt. Bara obehövligt enligt min erfarenhet.

Vet en person som byter bromsvätska ett par gånger per säsong och olja efter max trehundra mil. Det är rätt för honom och han mår bra av det. Som sagt, det gäller att hitta sin egen nivå på underhållet.

engström67
2010-05-19, 10:55
Delar din uppfattning Bosse!
Pratade med Dakaråkaren Thomas Berglund om just smörjning av kedjan. På ett Dakarrally byter man kedja halvvägs in i loppet, efter fem till sexhundra mil under hårdast tänkbara förhållanden. Ingen smörjning på hela tiden. Han ansåg att massa smörjning drar till sig smuts som i sin tur sliter mer på drivpaketet. Detta gäller för ökenkörning. Klarar sig kedjan så länge under dom förhållandena känns det som lite overkill att smörja så ofta om man kör på asfalt till största delen. Innan O-ringskedjorna kom behövde man smörja hela tiden. Riktigt samma behov av smörjning finns inte längre.
Om man smörjer ofta är det viktigt att samtidigt torka av kedjan noga för att den inte ska dra till sig smuts i onödan. Tror att den detaljen brister hos många. Man sprutar på en massa smörjmedel och låter det vara därvid. Mycket av medlet hamnar sedan på bakfälgen och andra ställen. För min del torkar jag av kedjan vid behov och smörjer ganska sällan. Kollar dock att den löper lätt och inte har stela länkar, då är det dags att byta. Brukar med den skötseln, eller brist därpå enligt vissa, hålla runt femtonhundra mil. Känns helt okay för min del. Har aldrig haft problem med någon kedja som gått av eller annat problem. Tar en koll på låset samtidigt som jag inspekterar tillståndet. Tror att det kan vara där som den "svaga länken" eventuellt finns.

Som vanligt finns det lika många uppfattningar om detta som det finns hojåkare. Bara att göra som man själv känner fungerar. Känns det bra att smörja kedjan varje gång man kört, att man har just den oljan i motorn, den bensinen i tanken och dom däcken på hojen så är det jättebra. Gäller att hitta sin egen nivå på det hela. Om det sen innebär allt det jag räknat upp eller en mer avslappnad inställning är upp till var och en.

Det är som du säger Mats,olja drar till sig smuts.En oringskedja och xringkedja som är vanliga idag håller nog rätt bra en då,det är väl bara det att man alltid gjorde det förr och det lever kvar som ful ovana.:)

Molgan
2010-05-19, 13:34
Skulle jag överge glidarhojarna så skulle det bli en Triumph Boneville.
Skulle jag ge mig in i glidarträsket skulle det vara på en Triumph Bonneville. Ser ut som Bonnien är den ofelande länken mellan hojkulturerna. :D

erkagn
2010-05-19, 13:41
Skulle jag ge mig in i glidarträsket skulle det vara på en Triumph Bonneville. Ser ut som Bonnien är den ofelande länken mellan hojkulturerna. :D

Yepp, så är det!8)

Smoegen
2010-06-06, 22:04
Ja nog tycker jag att Triumph har förvaltat sitt arv väl, Bonnevillen är ju underbart vacker. Och vad det gäller deras Thruxton så rinner ju snålvattnet så snart man ser den.

Vad det gäller den nya Sprint så tror jag att den kan sno kunder till och med ifrån BMW, vi är ju några stofiler som ännu sätter pris på att stå och brösta oss med att vi i vart fall åker europiska märken....

Men nog har Triumph lite att slåss mot i det segmentet där Sprintens köpare återfinns, och då inte minst ibland österlandets tillverkare av högkvalitets cyklar.

Ha´t pent S

RobbeS
2010-06-06, 22:14
Jag tror väl knappast att den blir en storsäljare då kedja väl i princip är helt borta från just det segmentet. Men jäklar vad snygg den är!

engström67
2010-07-29, 19:31
Jag tror väl knappast att den blir en storsäljare då kedja väl i princip är helt borta från just det segmentet. Men jäklar vad snygg den är!

Det går väldigt fint den där nya med,men att jämföra med fjr och gtr går inte,känss lite orolig i höga farter tycker jag,men en fin cykel.