handdator

Visa fullständig version : Ural ?



Ove
2010-05-17, 21:54
Jag har börjat fundera på Ural med sidvagn. Den har ju en del charm och kan en del som få andra klarar av. Men jag funderar på kvaliten. Är det så att man måste ha fullständig verkstad och en mekaniker i sidvagnen när man vill åka. Verkar finnas lite olika uppfattningar. Är det någon som faktiskt vet hur dom funkar? :confused:

räven
2010-05-17, 22:43
Nää, jag vet inte så mycket. Kopia av 30 tals BMW. Vad jag vet är att min kropp vill att jag inte kör sidovagnshoj mer. Revbenen mår inte bra när man paserar grannens fårstängsel. Charmig gammal nostalgia, men räcker det när det inte går att luta i kurvorna ?

Ove
2010-05-17, 23:10
;D Kör försiktigt gamle man! Grejen är att jag stördes i vintras av att inte kunna ta mig dit jag ville. Några av modellerna har drivning på 2 hjul bak och jag inbillar mig att då kommer det i närheten av Samurajen när det gäller att ta sig fram.

Att det är ett äventyr att köra med sidvagn vet jag om. Det gäller att verkligen tänka sig för innan man vrider styret. :eek:

räven
2010-05-17, 23:26
Kurvor blir en utmaning i stället för glädje. Nää de är inte min grej.

Gert
2010-05-18, 18:08
Som en relativt ny ägare av en Ural med sidovagn från -89 får jag säga att det är bland det roligaste jag köpt på länge. Nu har ju den jag köpte levt ett hårt liv innan den kom till Sverige -07 och har krävt en del reperationer, ett lager i växellådan (lätt att byta) och en cylinder som lossnade vid blocket jag har beställt topp-packningar då jag bytade kolvringar på den när jag ändå hade det isär.
Det fanns inga låsningar på muttrarna som höll cylidern på plats och därför lossnade den.
Jag är långt ifrån någon mekaniker men har en hel del verktyg pga "vill själv syndrom" , allting är enkelt uppbyggt men jag tror att filosofin i Ryssland fungerade som så här:
Vi bygger en motorcykel som är billig att köpa men har ingen hög teknologi
Vi använder material tex lager som har en lägre kvalité men det gör inget för dom är billiga att byta osv.

Men det finns tex lager att köpa i "västkvalité" och till rimliga priser

Mina missöde skyller jag inte på märket i sig utan mer på föregående service/underhåll men reservdelar är billiga och lätta att komma över.
Jag gav 18.000kr och jämför jag med ett köp av en japansk dito så kan jag reparera denna för rätt mycket innan jag kommer upp i samma pris men då hade jag inte behövt övertyga folk om årsmodel och förklara vilket fabrikat det var.

Jag för min del skulle inte vilja vara utan en tvåhjuling då det inte alls är samma typ av körning.

Jag har en klubbkamrat som har en -06 och är väldigt nöjd med sin och har inte haft något strul med sin, mitt råd är köp en så ny som du tycker det är värt men tänk på andrahandsvärdet inte ligger på topp.

Ove
2010-05-18, 22:55
:) Den modell som skulle vara intressant för mig är Sportsman. Drivning på sidvagnen och förmåga att ta sig fram i klass med en fyrhjuling. Finnss ju även Rangermodellen men kaumoflage? Nej då tycker jag det är tuffare med en blommig. :rolleyes:

Nyare modell med startmotor är ett måste för att kicka är ett nöje för ungdomen.

Räknar med att tekniken är enklare och kan bemästras av en "vanlig"människa utan större kunskaper i verkstadsteknik. Kan pilla lite men tappade intresset för att skruva någon gång i forntiden när jag släppte titeln "maskinist". Helst ska grejerna fungera.

Att släppa 2-hjulingarna är inte att tänka på. Sidvagnshojen skulle kunna vara ett komplement vid väglag som inte går att köra odubbat i och för söndagsturer med folk som inte vill/kan sitta bakpå.

Får se, det är det där med plats också. :confused:

räven
2010-05-19, 08:57
Hmm, tur det fins olika intresse. Denna i mitt tycke klumpeduns är för mig helt ointresant, även modellen med kulspruteatrapp.
Om dagens väder blir ok, ska jag göra en lista på Osopade vägar i närheten. Dax att klippa gräs vid Mcstugan. Sen kan ju planerna ändras under pågående verkställighet, en pensionärsrättighet.

Ove
2010-05-19, 16:28
Hmm, tur det fins olika intresse. Denna i mitt tycke klumpeduns är för mig helt ointresant, även modellen med kulspruteatrapp.
Om dagens väder blir ok, ska jag göra en lista på Osopade vägar i närheten. Dax att klippa gräs vid Mcstugan. Sen kan ju planerna ändras under pågående verkställighet, en pensionärsrättighet.

:) Jag förstår att den nya klipparen inte är rysk? :p :D

räven
2010-05-19, 17:16
:) Jag förstår att den nya klipparen inte är rysk? :p :D

Nää Ove, Västergötlandslän, Jonsered. Örre i huvet, bara runtirunt. Tänker på han Arne i kulan.

Ove
2010-05-22, 15:40
:) Ytterligare ett argument för sidvagnshoj har dykt upp: Vår 60+hängaruntsupporter Kostchefen har lovat att åka med om hon får sitta i sidvagn. Sådant måste tas i beaktande när man tittar på hoj. :)

erkagn
2010-05-22, 16:45
Såg på Discoery idag. Tror programmet heter 5:t gear. Där dem körde nå slags offroadkörning med en sådan ural i nå rally på skoj skull mot bilar. De verkade ha problem med spaken att lägga i 2-hjulsdriften och till slut paja kopplingen. Men reportern är ju ingen knutte så han kanske misshandlade grejorna.

Min kompis berätta att han sett ett tv-program om ural i Sverige. Att killen som säljer dem låter folk som ska köpa göra en uppkörning åt han. Och om han inte tycker att köparen kan hantera hojen säkert så får han återvända tomhändt och återkomma en annan gång och köra upp. Är det någon fler som hört detta? Verkar ju vara en ansvarstagande försäljare som inte folk ska köra ihjäl sig för dem inte behärskar sidovagn.

Ove
2010-05-22, 19:35
Min kompis berätta att han sett ett tv-program om ural i Sverige. Att killen som säljer dem låter folk som ska köpa göra en uppkörning åt han. Och om han inte tycker att köparen kan hantera hojen säkert så får han återvända tomhändt och återkomma en annan gång och köra upp. Är det någon fler som hört detta? Verkar ju vara en ansvarstagande försäljare som inte folk ska köra ihjäl sig för dem inte behärskar sidovagn.

:) Stämmer. det går tydligen till så. Stog iallafall så i reportaget i tidningen Land. Står det i tidningen är det ju alltid sant. :)

erkagn
2010-05-22, 19:49
:) Stämmer. det går tydligen till så. Stog iallafall så i reportaget i tidningen Land. Står det i tidningen är det ju alltid sant. :)

Ja, så var det... de var inte ett tv-program utan hans brorsa hade läst det i tidningen Land.:)

Ove
2010-06-16, 18:44
:D :D Äntligen har det blivit av, jag har provat att köra en riktig rysshoj med sidvagn! Instämmer med Klippan att det var nog det roligaste fordon jag kört. :D

:) Träffade GeCe i Askersund efter den sedvanliga Tivedspassagen. Försågs med kaffe och smörgås innan vi drog till skogs. På rullgrus och annat forslade vi oss mot Närkes djupaste djungler och kom fram till stället som vi först glatt seglade förbi på grund av total avsaknad av skyltning.

Träffade Kim med son som stod och skruvade på en upphissad rysshoj.
Vi fick en ordentlig genomgång hur man ska kombinera olka delar för att få den optimala maskinen för det egna behovet och det var inte lite man kan hitta på att göra.

Därefter fick vi göra en provrunda på Kims egen snabbmonterade och ojusterade hoj. Den gick väl sådär(?) Märktes att förgasare och tändning i första hand skulle behöva en juteringsrunda men den gick iallafall att köra och det var bara så j - a kul.

Började köra väldigt försiktigt och ökade lite efterhand. Varken min förmåga eller vägen lockade till att prova att köra fort men jag märkte snart att det var en helt annan sak att köra på grus med sidvagnshojen än med solo. Det var bara att vänta ut när framhjulet kanade iväg. Det är stor risk att jag kommer att skaffa mig en bara jag kommer underfund var jag ska förvara klumpen. Flinet i mitt ansikte var nog vissa stunder lika brett som ekipaget. :D :cool:

Efter att jag tränat lite ensam fick GeCe äntra sidvagnen och det gjorde märkbar skillnad på stabiliteten. Därefter lämnade jag över ekipaget till honom och han kom tillbaka med ett brett leende han också. Det kommer nog att bli så att vi bjuder över varandra när det blir dags. :rolleyes:

GeCe
2010-06-16, 22:26
:D :D Äntligen har det blivit av, jag har provat att köra en riktig rysshoj med sidvagn! Instämmer med Klippan att det var nog det roligaste fordon jag kört. :D

:) Träffade GeCe i Askersund efter den sedvanliga Tivedspassagen. Försågs med kaffe och smörgås innan vi drog till skogs. På rullgrus och annat forslade vi oss mot Närkes djupaste djungler och kom fram till stället som vi först glatt seglade förbi på grund av total avsaknad av skyltning.

Träffade Kim med son som stod och skruvade på en upphissad rysshoj.
Vi fick en ordentlig genomgång hur man ska kombinera olika delar för att få den optimala maskinen för det egna behovet och det var inte lite man kan hitta på att göra.

Därefter fick vi göra en provrunda på Kims egen snabbmonterade och ojusterade hoj. Den gick väl sådär(?) Märktes att förgasare och tändning i första hand skulle behöva en juteringsrunda men den gick iallafall att köra och det var bara så j - a kul.


Började köra väldigt försiktigt och ökade lite efterhand. Varken min förmåga eller vägen lockade till att prova att köra fort men jag märkte snart att det var en helt annan sak att köra på grus med sidvagnshojen än med solo. Det var bara att vänta ut när framhjulet kanade iväg. Det är stor risk att jag kommer att skaffa mig en bara jag kommer underfund var jag ska förvara klumpen. Flinet i mitt ansikte var nog vissa stunder lika brett som ekipaget. :D :cool:

Efter att jag tränat lite ensam fick GeCe äntra sidvagnen och det gjorde märkbar skillnad på stabiliteten. Därefter lämnade jag över ekipaget till honom och han kom tillbaka med ett brett leende han också. Det kommer nog att bli så att vi bjuder över varandra när det blir dags. :rolleyes:

Att jag skulle bjuda över dig på en sån där hoj i dagsläget är knappast troligt så länge jag fixar att köra de hojar jag har. Men det kan ju komma sämre tider och då kanske. Men besöket var lärorikt och visst har hojarna sin charm.
4 växlar med ett enormt vridmoment så får man bara i 4:an så behöver man inte växla så mycket mer på vanlig landsväg gissar jag. Vridmomentet lurar en att tro att hästkrafterna är mer än vad de är. Eftersom försäljningslokalerna var mitt ute i spenaten och de vägar som stod till buds var små grusvägar med god tillgång på rullgrus så tilläts det inte några högre farter.
Intressantast var att få lära sig lite om märkena Ural, Dnepr och Kinavarianten Chang Jiang där försäljarn framhöll att den Kinesiska varianten var den kvalitetsmässigt bästa hojen med sin sidoventilare. Det mesta var bättre på den hojen som motor, bromsar mm. Köper man en Rysshoj kan man med lite otur få ett måndagsexemplar pga av dålig gjutning och där har tydligen Kineserna lite bättre koll. Dnepr var den variant som gick att få med permanent tvåhjulsdrift men inte Ural och ej heller kinavarianten. Ural saknade diff och deras variant med tvåhjulsdrift gick bara rakt fram och således bara användningsbar i terräng. Men motorerna gick tydligen lätt att flytta mellen märkena och man man sätta en Kinamotor i Dnepr t.ex och få en bättre hoj om man villa ha en med permanent tvåhjuldrift som Ove är intresserad av.
Att dagen sen avslutades med påfyllning av korv i en massa olika varianter till reapriser direkt från fabrik i Sköllersta gjorde dagen minnesvärd.

Ove
2010-06-18, 08:27
:confused: Varning! Provkör aldrig något som du inte är beredd att köpa! Man kan få så konstiga funderingar och idéer. :rolleyes: :D :confused:

Chappy
2010-06-18, 09:49
En 500cc Japan 80 talare med sidovagn brukar ligga på ca.20-25 lappar och är en bättre hoj än ryss tjeck korean BMW-48 an. eller lägg på 10 papp till o få en 1000cc japs.
Eller om du behöver massagen Ove, Gör som jag utöka sidovagnsbeståndet med ett HD ekipage att varva med,

GeCe
2010-06-18, 11:09
:confused: Varning! Provkör aldrig något som du inte är beredd att köpa! Man kan få så konstiga funderingar och idéer. :rolleyes: :D :confused:


;) Ökade på min allmänbildning bara sen fyllde Chappy på med lite intressanta synpunkter som ytterliggare förstärkning. Vem vet jag kanske kan montera sidovagn på Suzukin om jag skulle känna behovet av en sidovagnsmaskin. Kanske värt att börja undersöka! :)

Ove
2010-06-18, 20:05
En 500cc Japan 80 talare med sidovagn brukar ligga på ca.20-25 lappar och är en bättre hoj än ryss tjeck korean BMW-48 an. eller lägg på 10 papp till o få en 1000cc japs.
Eller om du behöver massagen Ove, Gör som jag utöka sidovagnsbeståndet med ett HD ekipage att varva med,

:confused: Mjaa? Undrar om dom har den rätta känslan? Har man nu en gång fått känna på att bli ruskad av en riktig ryska, vad kan matcha det? :rolleyes:

:) Låter förnuftigt annars. Men en förnuftig man kör inte hoj, han åker väl buss? :D :rolleyes: ;)

Gert
2010-06-19, 08:40
Jag har gav 18.000kr för min Ural -89 och har väl lagt ut ca 1600kr (nya lager till hjulen, pinnbultar, muttrar och topppackningarna till cylindrarna + ett lager i växellådan och alla packboxar) och kommer att lägga ut ca 500kr till i vinter på en ny koppling och nu kommer jag att ha en billig och en mycket rolig leksak, när jag stannar någonstans kommer folk fram och undrar om skapelsen är gammal (betydligt äldre än vad den är) och vilken sort det är och alla med ett leende på läpparna.

Jag tycker att även om det inte är världens bästa kvalité på grejorna skulle jag inte vilja byta bort den mot en dito japan, dels pga kostnaden för själva moppen ökar markant och pga att det ÄR speciellt med en ryss.

Jag köpte en ryss för priset låg på vad min plånbok klarade av och att dom har något speciellt över sig, vi vi har ju även tre andra motorcyklar som ska underhållas och skötas.

Men jag skulle INTE vilja ha endast en sidovagnsmoppe i garaget för det är ju inte alls samma typ av körning.

Chappy
2010-06-19, 20:46
Vill man ha en ryss, ska man naturligtvis köpa en ryss. Men då ska man vara införstådd med att man får en Hojmodell som i stort är samma hoj som för 60 år sedan 20 -38 hp 350kg
Vill man meka hoj är ryssen ett bra val. Mycket mek och billiga delar. Billigt inköp!Ekonomin i längden???
Jag tycker också att retrostuket är coolt. Jag menar inte att en gammal hoj är "fel" bara att man ska vara medveten om vad man köper. Det finns många bra sidovagnskombinationer mellan Jawa 250 och Gold Wing stora 6 cylindriga om man vill ha en brukshoj.
De flesta hojar går att hänga sidovagn på även om det kan vara lite bökigt och kräva hjälpramar mm.

Är det någon här på " hojen" som har kört ett ledat sidovagnsekipage, där man kan luta cykeln i kurvorna? (sett reklamen) Skriv några rader om det här i så fall. Nyfiken!! För som Klippan påpekar, Med sidovagnsmoppe kär det inte alls samma typ av körning.



Vill även tipsa om Svenska sidovagnsklubben, vars årsmöte hölls i Bankeryd idag. En förening som värnar om våra sidovagnsintressen gentemot myndigheter, samt har ideell verksamhet för handikappade. Man ordnar olika touringar.

GeCe
2010-06-20, 08:14
Vill man ha en ryss, ska man naturligtvis köpa en ryss. Men då ska man vara införstådd med att man får en Hojmodell som i stort är samma hoj som för 60 år sedan 20 -38 hp 350kg
Vill man meka hoj är ryssen ett bra val. Mycket mek och billiga delar. Billigt inköp!Ekonomin i längden???
Jag tycker också att retrostuket är coolt. Jag menar inte att en gammal hoj är "fel" bara att man ska vara medveten om vad man köper. Det finns många bra sidovagnskombinationer mellan Jawa 250 och Gold Wing stora 6 cylindriga om man vill ha en brukshoj.
De flesta hojar går att hänga sidovagn på även om det kan vara lite bökigt och kräva hjälpramar mm.

Är det någon här på " hojen" som har kört ett ledat sidovagnsekipage, där man kan luta cykeln i kurvorna? (sett reklamen) Skriv några rader om det här i så fall. Nyfiken!! För som Klippan påpekar, Med sidovagnsmoppe kär det inte alls samma typ av körning.



Vill även tipsa om Svenska sidovagnsklubben, vars årsmöte hölls i Bankeryd idag. En förening som värnar om våra sidovagnsintressen gentemot myndigheter, samt har ideell verksamhet för handikappade. Man ordnar olika touringar.

Du har ett PM Chappy!

Ove
2010-08-25, 14:32
:-* Haver förhandlat med ekonomiavdelningen, d.v.s. hustrun. Drog mina argument, Alla klara som renaste källvatten, =fullkomligt genomskinliga inser jag själv. :-\ Resultat att förhandlingarna egentligen strandade så det kan bli att jag får agera helt själsvåldigt och ta surt efter. ::)

Har även haft ett samtal med en rysshojmedsidovagnsägare. Han bekräftar vad jag förstått redan tidigare att det är en maskin som ska ha en massa tillsyn om den ska fungera bra men annars inga problem. Marschfart 70 -80? OK om man håller sig borta från motorvägarna, men där är jag nästan aldrig ändå.

Speciell och himla rolig att köra är hans omdöme. Ryskan är favoriten trots en massa andra hojar(tror det var 5) i prisklass HD och neråt.

GeCe
2010-08-25, 15:23
:-* Haver förhandlat med ekonomiavdelningen, d.v.s. hustrun. Drog mina argument, Alla klara som renaste källvatten, =fullkomligt genomskinliga inser jag själv. :-\ Resultat att förhandlingarna egentligen strandade så det kan bli att jag får agera helt själsvåldigt och ta surt efter. ::)

Har även haft ett samtal med en rysshojmedsidovagnsägare. Han bekräftar vad jag förstått redan tidigare att det är en maskin som ska ha en massa tillsyn om den ska fungera bra men annars inga problem. Marschfart 70 -80? OK om man håller sig borta från motorvägarna, men där är jag nästan aldrig ändå.

Speciell och himla rolig att köra är hans omdöme. Ryskan är favoriten trots en massa andra hojar(tror det var 5) i prisklass HD och neråt.


:eek: Hm...........blir nog en intressant historia att följa det här. Månntro om det inte börjar kännas lite verkstadslukt i luften.........;)

DearHunter
2010-08-25, 15:42
Hmmm jag kommer in lite sent i diskussionerna, men

http://www.ural.com/

Manualer kan fås via

http://www.russianmotorcycles.co.uk/


Sedan har Du ju Tvillingbrodern Dnepr från Ukraina... även med trike- och brandkårsmodeller ;)

http://www.kmz.com.ua/

Davaj, davaj, da, da, da.... :D

Tjeckiska Jawa gör oxå trevliga hojar även med sidvagn oxå ;D

http://www.jawa.eu/index.php
för ca 60 papp får man en modern 650 kubikare

veteranmc
2010-08-25, 19:13
:-* Haver förhandlat med ekonomiavdelningen, d.v.s. hustrun. Drog mina argument, Alla klara som renaste källvatten, =fullkomligt genomskinliga inser jag själv. :-\ Resultat att förhandlingarna egentligen strandade så det kan bli att jag får agera helt själsvåldigt och ta surt efter. ::)

Har även haft ett samtal med en rysshojmedsidovagnsägare. Han bekräftar vad jag förstått redan tidigare att det är en maskin som ska ha en massa tillsyn om den ska fungera bra men annars inga problem. Marschfart 70 -80? OK om man håller sig borta från motorvägarna, men där är jag nästan aldrig ändå.

Speciell och himla rolig att köra är hans omdöme. Ryskan är favoriten trots en massa andra hojar(tror det var 5) i prisklass HD och neråt.
min tant är hemskt förnuftig är inga problem att köpa motorcyklar varje gång jag frågar svarar hon:: köper du en motorcykel till så blir du glad.å är du glad så blir jag glad så köp den:) Men en sak är klart sidovagnsmotorcyklar är hemskt roliga att köra, när man lärt sig tekniken. det är lite eljest mot att köra en tvåhjuling, man får planera körningen på ett annat sätt. när man gasar iväg drar den mot vänster man får parera med styret. å när man bromsar drar den mot höger eftersom motorcykeln bromsar men inte sidovagnen.
men bsan med sidovagnen vi köpte är klart den roligaste motorcykeln att köra av dom vi har i samlingen.

Ove
2010-08-27, 00:28
:-\ Haver tittat på ett objekt idag. Inte så imponerande som på bilden i annonsen och det finns en hel del att göra innan den kan passa mig. Verkar som vagnens inställning inte är optimal och sen var det mer i "bruksskick" än vad jag tänkt mig Gick bra annars . Får kolla mina observationer med en gammal rysshojsägare så får vi se vad som händer. :)

erkagn
2010-08-27, 06:09
min tant är hemskt förnuftig är inga problem att köpa motorcyklar varje gång jag frågar svarar hon:: köper du en motorcykel till så blir du glad.å är du glad så blir jag glad så köp den:) Men en sak är klart sidovagnsmotorcyklar är hemskt roliga att köra, när man lärt sig tekniken. det är lite eljest mot att köra en tvåhjuling, man får planera körningen på ett annat sätt. när man gasar iväg drar den mot vänster man får parera med styret. å när man bromsar drar den mot höger eftersom motorcykeln bromsar men inte sidovagnen.
men bsan med sidovagnen vi köpte är klart den roligaste motorcykeln att köra av dom vi har i samlingen.

Påverkar detta kurvtagningen så man får gasa extra i vänstersvängar medans man måste bromsa i högersvängar? Eller kör man som vanligt?

Ove
2010-08-27, 19:34
Påverkar detta kurvtagningen så man får gasa extra i vänstersvängar medans man måste bromsa i högersvängar? Eller kör man som vanligt?

:) Jo! om man har en vänsterhängd vagn.

Var ute och provade en Ural idag för att jämföra med dom jag kört tidigare och eftersom den driver bara på cykeln var det en tydlig skillnad. Högerhängd vagn och den drog mot höger vid gaspådrag och vänster när jag släppte gasen. Det är en del bestyr för att komma på den linje som man tänkt när man är ovan, men det är att ta det försiktigt och känna sig för helt enkelt. Antingen tycker man att det bara är jobbigt eller också kan man tycka att det är intressant. Jag tycker skitkul men inte problemfritt, väldigt långt från att köra solomaskin. :)

veteranmc
2010-08-27, 22:07
:) Jo! om man har en vänsterhängd vagn.

Var ute och provade en Ural idag för att jämföra med dom jag kört tidigare och eftersom den driver bara på cykeln var det en tydlig skillnad. Högerhängd vagn och den drog mot höger vid gaspådrag och vänster när jag släppte gasen. Det är en del bestyr för att komma på den linje som man tänkt när man är ovan, men det är att ta det försiktigt och känna sig för helt enkelt. Antingen tycker man att det bara är jobbigt eller också kan man tycka att det är intressant. Jag tycker skitkul men inte problemfritt, väldigt långt från att köra solomaskin. :)

det var en bra beskrivning håller med dig det är bara att ta det försiktigt. å börja med att köra utan passagerare i sidovagnen. tycker att den är svårare att köra med passagerare den ger mer utslag när man gasar iväg å när man bromsar då. å på våran bsa finns en styrbroms som man kan vrida åt så det går tyngre att svänga, drar man åt den går motorcykeln stadigare på vägen:)

veteranmc
2010-08-27, 22:19
hade funderingar på att köpa en rysshoj med sidovagn dom kan man få billigt men min chefmekaniker(brorsan) avrådde mig. det är för mycket underhåll å skruvande i sånna tyckte han. så det blev en bsa golden flash 650 cc med sidovagn i stället från 1954. betydligt dyrare vart det, men den är värd varenda krona. å så fick man ju som bonus en otroligt häftig resa från arlanda å hem. jag njöt i ca 120mil, den häftigaste motorcykeltur jag varit med om

Gert
2010-08-27, 22:20
Att köra med sidovagn är "inte i samma vecka", första gången jag skulle köra en längre sträcka med min var på ett rally.
Vid start slog där en för mig okänd kille följe med mig som kunde en hel del om körning med sidovagn och vid kontrollerna gav han mig ett tips att vid höger kurvorna när man tycker det går lite fort så gasar man på lite så att sidovagnen går "tillbaka" och kurvtagningen blir som man hade tänkt sig.
Detta tips är ju lite beroende på vad ingångshastigheten i kurvan var från början så att säga...

pewa
2010-09-23, 18:57
Tråd rensad

Diskussionen kring gräsklippare fick en egen tråd --> Gräsklippare (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4316)

Inlägg om kulsprutor och försäljning av motorcyklar får ni posta i lämplig avdelning, så håller vi den här tråden rysk :)

Olle Å
2010-09-23, 19:33
Jag har ju aldrig kört ett sidvagnsekipage, men kan tänka mig att med drift på sidohjulet kan det nog vara kul i lera och snö.

Ove
2010-09-23, 21:37
Jag har ju aldrig kört ett sidvagnsekipage, men kan tänka mig att med drift på sidohjulet kan det nog vara kul i lera och snö.

Tänk på när du väljer tvåhjulsdrift att det finns två olika system. För att verkligen ta sig fram i lera och snö är den utan diff att föredra. Den kan däremot inte användas på väg för då vill hojskrället bara gå rakt fram :thumpdown:.

Den med diff är konstant inkopplad och minskar sneddragning vid gaspådrag och motorbroms men slirar ena bakhjulet driver inget, precis som på en bil. :aetsch:

Ove
2010-09-23, 21:39
Tråd rensad

Diskussionen kring gräsklippare fick en egen tråd --> Gräsklippare (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4316)


Hmm, slirade över dit pga liknande mekanik, Ursäkta.

GeCe
2010-09-24, 04:50
En trevlig artikel om en Ural. Och jodå, den finns/fanns med kulspruta!

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/rysk_motorcykel_med_mycket_drag :)

En artikel till: http://www.sydsvenskan.se/bil/article382541/Uralmotorcykel---hojden-av-lycka.html :)

Olle Å
2010-09-24, 08:45
Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????

Ove
2010-09-24, 10:33
Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????

:) Nä! Två typer av 2WD.

Ural har inkopplingsbar drift på vagnen men utan diff. Ger möjlighet att verkligen komma fram där det är kläggigt för att båda snurrar med samma fart oavsett om ena hjulet står på halka. Den måste kopplas ur när du kommer på asfalt annars vill den bara gå rakt fram.

Dnepr har ständig inkopplad drift men med differential. Ger väl inte samma terrängegenskaper men man behöver inte fundera.

Sen har båda märkena och kinahojen Chang Jiang en massa modeller med drift bara på hojen.

Det roliga är att mellan dom tre märkena kan man skifta bitar hej vilt. :banana:

GeCe
2010-09-24, 10:34
Fattade inte beskrivningen av 2 wd riktigt. Vid normal körning funkar diffen som en bil???? Vid terrängkörning driver den på båda med diffen spärrad?????

En Ural har permanent 1-hjulsdrift men en diff att spärra vid behov men då går cykeln rakt fram. Till skillnad mot Dnepr som har permant 2-hjulsdrivning.

Ove
2010-09-24, 13:49
En Ural har permanent 1-hjulsdrift men en diff att spärra vid behov men då går cykeln rakt fram. Till skillnad mot Dnepr som har permant 2-hjulsdrivning.

:confused: En av oss har fel ang. Ural. Kolla vem hos Chalottendals MC:

Telefon +46(582) 32034

Kim och Betina Mortensen

Postadress: Ö. Hjärta, Charlottendal 364, 694 98 Närkesberg, Sverige

Mail: charlottendalsmc@telia.com

;)

GeCe
2010-09-25, 04:19
:confused: En av oss har fel ang. Ural. Kolla vem hos Chalottendals MC:

Telefon +46(582) 32034

Kim och Betina Mortensen

Postadress: Ö. Hjärta, Charlottendal 364, 694 98 Närkesberg, Sverige

Mail: charlottendalsmc@telia.com

;)


Vad är fel? :confused: Ville inte du i första hand ha en Dnepr just för att den hade permanent 2-hjulsdrift?

http://www.charlottendalsmc.se/

http://www.expressen.se/1.136699

Ove
2010-09-25, 09:14
Vad är fel? :confused:

Jo, Uralen saknar diff. Det finns bara i och urkopplingsbar drift på sidvagngshjulet. ;)

:) Kul artiklar du hittar. :)

GeCe
2010-09-25, 11:56
:) Kul artiklar du hittar. :)

Brukar man inte säga "att den som söker han finner"! :)

:eek: Lämplig leksak för vagnmontering:

2308

Kanske en annan sida som bra att ha: http://www.henriksson.ee/

Extra utrustad maskin till salu: http://www.blocket.se/goteborg/URAL_Rysk_Militar_motorcykel_M_72___BMW_R_71_28944 442.htm

Ove
2010-09-26, 08:36
:confused: Har någon nån aning om hur brett flaket måste vara för att rymma en Dnepr/Ural men sidovagn monterad. Verkar som att om jag hittar en lämplig får jag köra hem den på kärra. :confused:

Gert
2010-09-26, 08:49
:confused: Har någon nån aning om hur brett flaket måste vara för att rymma en Dnepr/Ural men sidovagn monterad. Verkar som att om jag hittar en lämplig får jag köra hem den på kärra. :confused:

Med låga lämmar på släpen går det bra, mitt ekipage (Ural -89) är exakt 1250 brett på utsida hjul men sen har du cylindrar, fotpinnar och annat som sitter lite högre upp som kan ta i därav låga lämmar på släpen men annars kan du ju lägga typ sj-pallar i botten tex. Jag tog hem min på ett vanligt släp och det gick bra.

Ove
2010-09-26, 09:35
Med låga lämmar på släpen går det bra, mitt ekipage (Ural -89) är exakt 1250 brett på utsida hjul men sen har du cylindrar, fotpinnar och annat som sitter lite högre upp som kan ta i därav låga lämmar på släpen men annars kan du ju lägga typ sj-pallar i botten tex. Jag tog hem min på ett vanligt släp och det gick bra.

:adore: Tack! Precis de uppgifter jag behövde! :adore: :hello:

Ove
2010-09-29, 09:57
:hmmmm2: Attan så segt att hitta rätt rysshoj. Det är inte som att köpa en japan, titta på mätaren däcken och ytan och göra ett snabbt överslag vad man vill ge.

Nej, det gäller att försöka väga vad som är gjort mot vad som ska göras. Ålder och körsträcka saknar nästan helt betydelse. En gammal kan se ny ut och en ganska ny kan se ut som den precis kommit hem från kriget men ändå vara helt OK maskinellt. :hmmmm2:

:cool: Får väl chansa och hoppas att Fru Fortuna är på min sida, annars blir det dyrt och jobbigt. :rolleyes:

GeCe
2010-09-29, 16:42
:hmmmm2: Attan så segt att hitta rätt rysshoj. Det är inte som att köpa en japan, titta på mätaren däcken och ytan och göra ett snabbt överslag vad man vill ge.

Nej, det gäller att försöka väga vad som är gjort mot vad som ska göras. Ålder och körsträcka saknar nästan helt betydelse. En gammal kan se ny ut och en ganska ny kan se ut som den precis kommit hem från kriget men ändå vara helt OK maskinellt. :hmmmm2:

:cool: Får väl chansa och hoppas att Fru Fortuna är på min sida, annars blir det dyrt och jobbigt. :rolleyes:

Köp en välvårdad japan med sidovagn istället så är chansen större att det går bra.

Ove
2010-09-29, 17:15
Köp en välvårdad japan med sidovagn istället så är chansen större att det går bra.

:p Närru! Den här gången vill jag ha en hoj med ATTITYD! :rolleyes: :D

GeCe
2010-09-29, 21:38
:p Närru! Den här gången vill jag ha en hoj med ATTITYD! :rolleyes: :D

Attityd,,,,,,,, får hoppas för din skull att det blir rätt sorts attityd på den hojen i så fall!

GeCe
2010-10-01, 17:22
:confused: Angående ordet attityd så väcker det en fundering från min sida?

Din attityd hittills till att meka med dina hojar har jag uppfattat som närmast noll och allt mekande har du i stort sett överlämnat till en verkstad. Det enda underhåll jag märkt hittills du i stort sett gjort har varit spray på kedjan dock utan att rengöra kedjan som du anser onödigt, av bekvämlighetsskäl misstänker jag.

Nu är du på väg att köpa en hoj som är ökänd för att kunna fodra mycket mekande pga av dålig kvalitet och jag får inte den matematiken att gå ihop riktigt men du kanske har en bra förklaring?
Du har ju heller inte tillgång till ett uppvärmt utrymma att vara i tycker jag mig ha förstått och vintern närmar sig!

Dum fråga kanske men du väckte den hos mig med ordet attityd!

Ove
2010-10-01, 18:12
Nu är du på väg att köpa en hoj som är ökänd för att kunna fodra mycket mekande pga av dålig kvalitet och jag får inte den matematiken att gå ihop riktigt men du kanske har en bra förklaring?

:rolleyes: Avstår nog att försöka förklara. Respekterar din syn på hojval men vi är ganska olika där. Som sagt, finns ingen bra förklaring som du skulle acceptera. ;)

Olle Å
2010-10-01, 19:40
Vadå , uppvärmt utrymme ???. Skaffa bara ett 6-mannatält från Claes Ohlsson och en liten vedkamin så kan man ju meka näer som helst.

Calle_C
2010-10-11, 10:32
Hej ny på forumet här :)
Tänkte bara säga att jag håller på å fixar till en Ural 650 -89, ligger i smådelar nu och snart ska ramen å tillbehör iväg på blästring och sedan pulverlack.

Riktigt härlig hojj dock måste den regbesiktas när jag är klar så jag täntke bara fråga eftersom den inte har "permanent" sidovagn, måste man regga den med sidovagn och ändå kunna köra med sidovagn eller vice versa.

Här är lite bilder på den om ni vill se: http://pici.se/gal/callec/uralen/ dock mestadels innan bilder :rolleyes:

Ps, www.myural.com har en väldigt bra inofficiel manual om ni känner för/behöver skruva i er ural :)

erkagn
2010-10-11, 12:29
Hej ny på forumet här :)
Tänkte bara säga att jag håller på å fixar till en Ural 650 -89, ligger i smådelar nu och snart ska ramen å tillbehör iväg på blästring och sedan pulverlack.

Riktigt härlig hojj dock måste den regbesiktas när jag är klar så jag täntke bara fråga eftersom den inte har "permanent" sidovagn, måste man regga den med sidovagn och ändå kunna köra med sidovagn eller vice versa.

Här är lite bilder på den om ni vill se: http://pici.se/gal/callec/uralen/ dock mestadels innan bilder :rolleyes:

Ps, www.myural.com har en väldigt bra inofficiel manual om ni känner för/behöver skruva i er ural :)

Hej och välkommen! Vilken härlig hoj!

När det gäller reggningen får mer insatta svara på det.

Ove
2010-10-11, 12:39
:hello: Välkommen på forumet! Fin hoj du har! :)

Funderar ju själv på att skaffa en men har ännu inte träffat den rätta.:love:
Många förfasar sig över att dom har "dålig" kvalitet men dom som har rysshojar och förstår sig på dom har en annan uppfattning. Visst kräver dom en del men ger också en massa tillbaka. Känslan av att köra Mc med sidvagn kan nog inte bli "mera" med någon annan hoj. :D

Ang. besiktning har det tydligen blivit nya regler och sök svar på SMC-forumet där jag har sett att frågan varit uppe.
Citat därifrån: SFRO och SMC kontaktades och SFRO har gett förslag till ny text som gör det möjligt att även i framtiden få en motorcykel med sidvagn godkänd i Sverige. Texten lyder " För att kunna betraktas som permanent montering av sidovagn ska dom fästen som tillförs från sidovagnen till ramvrerket på motorcykeln låsas på ett sådant sätt i bultförbandet att det ej lätt kan demonteras, detta kan ske genom att infästningar/klämförband låses med insexskruvar där skallen fylls med kemisk metall eller liknande hård härdplast. Dom infästningar/klämförband som har till uppgift att justera sidovagnen över tiden för bättre väghållning alternativt ändrade viktförutsättningar behöver ej låsas med lim."

Det har alltså varit en del problem med att få sidovagnshojar godkända tidigare, kanske det är därför det finns så många hojar som står utan registrering. Lycka till!:)

Ove
2010-10-12, 09:17
Tänkte bara säga att jag håller på å fixar till en Ural 650 -89, ligger i smådelar nu och snart ska ramen å tillbehör iväg på blästring och sedan pulverlack.

Tänk bara på att du inte blästrar bort eller målar över ramnumret! ;)

Olle Å
2010-10-12, 09:26
Det är något visst med sidovagnshojar. Kommer ihåg då jag var liten då en gubbe kom farande med flaxande skinnrock, runda glasögon och skinnluva.

Mats Liifv
2010-10-12, 10:21
Skulle vara kul att pröva att köra ett så´nt ekipage någon gång. Har aldrig haft tillfälle att testa hur det är. Kan tro att det skiljer sig rätt markant från det man är van vid!

GeCe
2010-10-12, 11:54
Skulle vara kul att pröva att köra ett så´nt ekipage någon gång. Har aldrig haft tillfälle att testa hur det är. Kan tro att det skiljer sig rätt markant från det man är van vid!

Skiljer nog en hel del!

Provkörde endast på halvskaplig grusväg tyvärr annars hade det varit intressant att se hur den gått på asfalt för att få en bättre uppfattning om motorgången. Uppfattade dock mycket vibrationer/skakningar från motorn som trots ett blygt antal Hk hade ett djäkla vrid. Men det sägs ju att lämplig marscfart ska vara ca. 80 km.
Hade en bekant med mc-firma som åkte på en sån här men han tröttnade på att skruva jämt på hojen det fick han nog av på jobbet.

Olle Å
2010-10-12, 12:07
Skulle vara kul att pröva att köra ett så´nt ekipage någon gång. Har aldrig haft tillfälle att testa hur det är. Kan tro att det skiljer sig rätt markant från det man är van vid!
Skulle tro att körstilen liknar den man hade då man körde trimmad packmoped. Man fick verkligen agera burkslav för att inte stjälpa. Moppen hade ju stjälpningstendenser åt båda hållen, men mc.n har ju bara åt ena.

Calle_C
2010-10-12, 21:07
Kul å meka lite när man jobbar med datorer annars iaf :)

Tagit bort massa gummipackningar idag, borrat några hål i botten på den den nya batterilådan som är ditsvetsad men jag fick inte isär stötdämparna, men det får bli imorrn när man fixat ett järnrör som hävarm ;)

Själv skaffade jag inte uralen så mycket för sidovagnen men för utseendet gillar verkligen den typen av motorcyklar, nästa blir väl En Zündapp ks750 om man nånsin hittar en man har råd med ;)

Mats Liifv
2010-10-13, 07:34
Skulle tro att körstilen liknar den man hade då man körde trimmad packmoped. Man fick verkligen agera burkslav för att inte stjälpa. Moppen hade ju stjälpningstendenser åt båda hållen, men mc.n har ju bara åt ena.Hade en kompis i ungdomen som hade en "Flaka", som dom kallades i Stockholm när jag var ung, med en Kawasaki 125 crossmotor i. Vågade aldrig köra den, men fort gick den. Fullständigt livsfarlig!

ilkkaeng
2010-11-27, 11:41
Jag har erfarenheter av Ural,Dneper och k750 Hojar.Jag kan säga att Ural är bäst utav dom.Motor ex. är byggt som 60 tals bmw(rullagrad behöver ej nåt vidare oljetryck),större oljetråg är att föredra särskilt sommartid då blir motor inte så varm.Utväxling till bakaxel (lägre) finns alla fall tre olika,dock ej modeller med sidovagnsdrivning.Jag har delar till dessa hojar om någon behöver!

Gert
2010-11-28, 13:56
I dag har jag varit ute och provat den "nya" motorn och med tanke på att även vi här nere har fått snö blev det lite extra kul...

räven
2010-11-28, 14:25
I dag har jag varit ute och provat den "nya" motorn och med tanke på att även vi här nere har fått snö blev det lite extra kul...

Snöplog i tillvalslistan ?

Chappy
2010-11-28, 15:00
:hello: Välkommen på forumet! Fin hoj du har! :)

Funderar ju själv på att skaffa en men har ännu inte träffat den rätta.:love:
Många förfasar sig över att dom har "dålig" kvalitet men dom som har rysshojar och förstår sig på dom har en annan uppfattning. Visst kräver dom en del men ger också en massa tillbaka. Känslan av att köra Mc med sidvagn kan nog inte bli "mera" med någon annan hoj. :D

Ang. besiktning har det tydligen blivit nya regler och sök svar på SMC-forumet där jag har sett att frågan varit uppe.
Citat därifrån: SFRO och SMC kontaktades och SFRO har gett förslag till ny text som gör det möjligt att även i framtiden få en motorcykel med sidvagn godkänd i Sverige. Texten lyder " För att kunna betraktas som permanent montering av sidovagn ska dom fästen som tillförs från sidovagnen till ramvrerket på motorcykeln låsas på ett sådant sätt i bultförbandet att det ej lätt kan demonteras, detta kan ske genom att infästningar/klämförband låses med insexskruvar där skallen fylls med kemisk metall eller liknande hård härdplast. Dom infästningar/klämförband som har till uppgift att justera sidovagnen över tiden för bättre väghållning alternativt ändrade viktförutsättningar behöver ej låsas med lim."

Det har alltså varit en del problem med att få sidovagnshojar godkända tidigare, kanske det är därför det finns så många hojar som står utan registrering. Lycka till!:)

Kostnaden för en FRO-besiktning för sidovagn kostar idag 2700:- tillkommer
registreringsbesiktning 680:- vägning 300:-

veteranmc
2010-11-28, 21:43
ni som funderar på ett sidovagnsekipage mitt råd är slå till. det är fruktansvärt roligt att köra med sidovagn när man lärt sig tekniken. det tog några kilometer innan man börja känna sig lite säkrare å efter en mil kändes det riktigt bra, å även tomten här uppe i norrbotten kör med sidovagn

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2351:D

Calle_C
2010-12-03, 15:24
Ser trevligt ut där i snön, själv har jag precis fått tillbaka ramen från pulverlackningen, ser verkligen fram emot att prova spinna loss lite i snön nästa vinter :D

http://ural-m67.blogspot.com/2010/12/got-parts-painted-now.html
En länk med ett bearbetat däck och ett oberarbetat däck, blir lite skillnad :)

Ove
2010-12-05, 11:30
Skrivet av Chappy:

Är det någon här på " hojen" som har kört ett ledat sidovagnsekipage, där man kan luta cykeln i kurvorna? (sett reklamen) Skriv några rader om det här i så fall. Nyfiken!! För som Klippan påpekar, Med sidovagnsmoppe kär det inte alls samma typ av körning.

Prova att söka på Armec, sidecar så kommer det upp en massa info. ;)

GeCe
2010-12-06, 11:06
Skrivet av Chappy:


Prova att söka på Armec, sidecar så kommer det upp en massa info. ;)

Ser onekligen intressant ut även om det blir begränsningar vid H-sväng. :eek: Men så är det Svenska myndigheter som kanske har synpunkter, nu är det ju ju fyra fästpunkter som gäller här ........?

Ove
2010-12-06, 11:40
Ser onekligen intressant ut även om det blir begränsningar vid H-sväng. :eek: Men så är det Svenska myndigheter som kanske har synpunkter, nu är det ju ju fyra fästpunkter som gäller här ........?

:) Det är nog ingen större fara om man vet vad man gör. Det är ganska långt till stoppen och när cykeln är max nerlagd kan man burka lite till så är man i närheten av "knäsläparsväng" ;)

Vad myndigheterna beträffar så kan man ju alltid överklaga till EU för det är dom som bestämmer. Eller köpa en som är godkänd borde väl kunna gå?

Chappy
2010-12-06, 23:29
Armec sidecar verkar kul, men görs tydligen bara till hojar med hel eller halvhäng.
Undrar om hojen trillar i backen om man släpper den? Eller om den bara vinklar ut ett visst antal grader.

Ove
2010-12-07, 09:06
Armec sidecar verkar kul, men görs tydligen bara till hojar med hel eller halvhäng.

:confused: Vaddå, hurdå? Vad är det?


Undrar om hojen trillar i backen om man släpper den? Eller om den bara vinklar ut ett visst antal grader.

Tror att om man släpper den ifrån vagnen går den nog i backen. Vad jag sett på fikmerna så använder man stödet vid parkering. Åt vagnen finns det ett stopp som den lägger sig mot

Chappy
2010-12-07, 11:43
BMW o Gussie

Ove
2010-12-07, 12:26
BMW o Gussie

:D Aha! Topless eller push up;s! :p

GeCe
2010-12-15, 23:02
Är det du Ove?

http://www.youtube.com/watch?v=wesZqHc1zgs&feature=related

Ove
2010-12-16, 06:05
Är det du Ove?

:D Nejdu. Inte möjligt för jag kör inte iväg med snö på tanken. :rolleyes:

Ove
2011-07-19, 22:34
Blev inget i förra vändan, men jag har börjat få konstiga tankar igen .... :hmmmm2:

Matte1
2011-07-22, 09:03
Jag hade en långhårig Schäfer och funderade på att köpa en Ural för att hunden skulle kunna åka med. Jag missade en som gått 47 mil för 15000 med 2 veckor. Dom flesta jag känner som kan hojar avrådde mig för att det är en lång period av mekande som börjar. Rysk kvalitet existerar inte utan är en paradox.

Ove
2011-07-22, 10:19
Jag hade en långhårig Schäfer och funderade på att köpa en Ural för att hunden skulle kunna åka med. Jag missade en som gått 47 mil för 15000 med 2 veckor. Dom flesta jag känner som kan hojar avrådde mig för att det är en lång period av mekande som börjar. Rysk kvalitet existerar inte utan är en paradox.

:) Jodå, det är bara frågan vad man menar. När japsaren pajar är det bara att lämna in på verkstad och betala en hiskelig verkstadsräkning. Med ryssen är det att plocka fram en skiftnyckel, skruvmejsel och tång och fixa problemet på plats, om man nu ska överdriva lite. ( Såg en youtubesnutt där passageraren bytte sidvagnshjulet i farten) :p

Olwe
2011-10-10, 21:24
Hej, Jag är ny här och läser ikapp...
Ove - har Uralsuget gått över?

Ove
2011-10-10, 22:53
Hej, Jag är ny här och läser ikapp...
Ove - har Uralsuget gått över?

:hmmmm2: Jag tycker ff att rysshojarna har en massa karaktär som inte finns att få tag på om man inte går till riktiga veteraner av andra märken och då kräver det faktiskt mera att hålla igång maskinerna. Jag är inte bekymrad för det tekniska egentligen för gamla grejer har jag jobbat med förr i tiden och jag tror att lite av det handlaget finns kvar.

Vad som kommit emellan är problem av annan karaktär som gör att jag helt enkelt får avvakta utvecklingen. Dessutom måste jag sälja av en del för att få plats.

Man kan inte räkna med att dra på hjälm och hanskar och ta en repa på en massa mil utan att bekymra sig för hur det känns och låter.
Det är att göra en grundlig analys av konstruktion och inställningar och vara beredd på att skruva, även ute på vägen. Men det lilla jag har kört dom så är det bara så j - a kul att köra dom så det kan det vara värt - med råge! :D