handdator

Visa fullständig version : BMW bästa touringhojen?



Fredd
2007-07-10, 16:34
Jag diskuterade det här ämnet men en kompis far i helgen. han påstog att bmw alltid haft de bästa touringhojarna, han kör själva ett par tusen mil varje år.

Ligger det någon sanning i det? Jag själv kör inte touring så jag vet inte men många pratar om just bmw när det pratas touring..

Guzzi-Leif
2007-07-10, 20:25
Av de mc jag hittills ägt, har mina Moto Guzzi 1000 SPII varit absolut bäst att åka långt på.
Till och med bättre än min nuvarande sporttourer, BMW R1150RS.

Fast smaken är lika different som rumpan är delad (eller hur man nu säger)...

Gibson
2007-07-10, 22:06
BMW har väll blivit lite som ett riktmärke när det gäller touring?

pewa
2007-07-15, 16:55
Har en gubbe på jobbet som säger samma sak, att bmw ÄR touring. Han har kört en del hojar och en del mil genom åren men fastnat för bmw. Tror han har en K1200.

Men BMW har väl hämtat en del från bilbranschen vilket lär komma bra till pass när man ska på touring och köra längre sträckor.. själv har jag aldrig kört nån :-\

GeCe
2007-07-29, 16:04
Det där är väl som Guzzi-Leif säger lika med smaken.

En liten fingervisning om populariteten skulle man kanske få om man visste till att börja med hur många cyklar av resp. märke det sålts av i Sverige. Har en känsla av att BMW medvetet satsat på touring genom att tillhandahålla en mängd olika tillbehör för ändamålet.

Mvh
GeCe

pewa
2007-07-29, 18:34
Det där är väl som Guzzi-Leif säger lika med smaken.

En liten fingervisning om populariteten skulle man kanske få om man visste till att börja med hur många cyklar av resp. märke det sålts av i Sverige. Har en känsla av att BMW medvetet satsat på touring genom att tillhandahålla en mängd olika tillbehör för ändamålet.

Mvh
GeCe



Letade runt lite på google och hittade det här, excel-fil
Nyregistrerade motorcyklar 2007 (http://www.mcrf.se/documents/nyreg_mc_juni_2007.xls)

BMW ligger en bit efter japanarna, men som sagt så har dom medvetet fokuserat mycket på touring så det går inte riktigt att jämför med ex. Yamaha som har hojar i alla kategorier.

GeCe
2007-08-01, 08:27
Det där är väl som Guzzi-Leif säger lika med smaken.

En liten fingervisning om populariteten skulle man kanske få om man visste till att börja med hur många cyklar av resp. märke det sålts av i Sverige. Har en känsla av att BMW medvetet satsat på touring genom att tillhandahålla en mängd olika tillbehör för ändamålet.

Mvh
GeCe



Letade runt lite på google och hittade det här, excel-fil
Nyregistrerade motorcyklar 2007 (http://www.mcrf.se/documents/nyreg_mc_juni_2007.xls)

BMW ligger en bit efter japanarna, men som sagt så har dom medvetet fokuserat mycket på touring så det går inte riktigt att jämför med ex. Yamaha som har hojar i alla kategorier.



Får tyvärr inte din länk att funka!

pewa
2007-08-01, 18:17
Det där är väl som Guzzi-Leif säger lika med smaken.

En liten fingervisning om populariteten skulle man kanske få om man visste till att börja med hur många cyklar av resp. märke det sålts av i Sverige. Har en känsla av att BMW medvetet satsat på touring genom att tillhandahålla en mängd olika tillbehör för ändamålet.

Mvh
GeCe



Letade runt lite på google och hittade det här, excel-fil
Nyregistrerade motorcyklar 2007 (http://www.mcrf.se/documents/nyreg_mc_juni_2007.xls)

BMW ligger en bit efter japanarna, men som sagt så har dom medvetet fokuserat mycket på touring så det går inte riktigt att jämför med ex. Yamaha som har hojar i alla kategorier.



Får tyvärr inte din länk att funka!


Skumt, den verkar funkar. Har du Excel isntallerat?

Testar lägga upp den på egen server, prova här istället:
http://www.hojen.nu/forum/files/nyreg_mc_juni_2007.xls

LillArne
2007-08-02, 17:14
Det där är väl som Guzzi-Leif säger lika med smaken.

En liten fingervisning om populariteten skulle man kanske få om man visste till att börja med hur många cyklar av resp. märke det sålts av i Sverige. Har en känsla av att BMW medvetet satsat på touring genom att tillhandahålla en mängd olika tillbehör för ändamålet.

Mvh
GeCe



Letade runt lite på google och hittade det här, excel-fil
Nyregistrerade motorcyklar 2007 (http://www.mcrf.se/documents/nyreg_mc_juni_2007.xls)

BMW ligger en bit efter japanarna, men som sagt så har dom medvetet fokuserat mycket på touring så det går inte riktigt att jämför med ex. Yamaha som har hojar i alla kategorier.



Får tyvärr inte din länk att funka!


Skumt, den verkar funkar. Har du Excel isntallerat?

Testar lägga upp den på egen server, prova här istället:
http://www.hojen.nu/forum/files/nyreg_mc_juni_2007.xls


Ja här funkar det iallafall... :)

GeCe
2007-08-03, 10:35
Antagligen något av mina säkerhetsprogram som säger ifrån!

FJR Håkan
2007-08-09, 08:39
Hej.
Bästa touringhoj? Smaken är som Guzzi-Leif säger och det är väl tur det.
Kör själv FJR och är riktigt nöjd men innan köpet så stod mellan just BMW o Yamaha.
Lite avundsjuk är man på mängden av BMW tillbehör. Där ligger Yamaha efter.
I Sverige rullar det över 1400 FJR 1300.
Ha det bra & Kör lugnt
Håkan 8)

pewa
2007-08-10, 16:01
Hej.
Bästa touringhoj? Smaken är som Guzzi-Leif säger och det är väl tur det.
Kör själv FJR och är riktigt nöjd men innan köpet så stod mellan just BMW o Yamaha.
Lite avundsjuk är man på mängden av BMW tillbehör. Där ligger Yamaha efter.
I Sverige rullar det över 1400 FJR 1300.
Ha det bra & Kör lugnt
Håkan 8)


Tror många köper samma märke när man byter också.. har man då tidigare haft BMW köper man BMW igen. Det känns som att BMW legat långt framme när det gäller touring och borde tagit en del stamkunder på köpet..

kilimanjaro
2008-01-14, 23:40
Låser upp den här gamla tråden när jag ändå är igång.

Åker BMW sedan ganska många år, är dock inte enögd utan det har funnits både japs och britter i garaget. Just nu är favoriten en R1200 GSA som dammas av lagom till minst en semestervecka varje år. Mycket nöjd med den bågen. Otroligt mångsidig och bekväm. :)

// Karl B.

Nina
2008-01-15, 07:08
Flikar in jag med: jag tycker att BMW:n jag har är ganska bra för långturer också. Jag sitter bra, blir inte trött alls och jag kan sitta i timmar på den och köra.

Nilsson
2008-01-15, 08:45
tycker inte man kan säga att bmw e bättre än andra hojar smaken e ju som baken, jag gillar ju min GTR men känner folk med som tycker guld vingen e bäst , sen har vi ju FJR , alla e ganska lika , så det e ju upp till var och en , och hur mycket pengar man vill lägga

kilimanjaro
2008-01-15, 22:49
Nilsson
håller med, varje hoj har sin charm och inte är BMW bästa val för alla. Däremot har man varit först med flera annorlunda konstruktioner typ framgaffel och även på baksvingen har man en egen lösning. ABS och EFI samt dagens nymodighet elektronisk styrning av fjädringen mm är smartness från BMW.

För min del har det blivit kardan och en bekväm körställningoch inte minst lite retro och nostalgi som varit avgörande för märkesvalet. Åker R 1200 GS Adventure men har två BMW till i garaget en R1100 RS och en K 100 med Pitchlerkåpa men som sagt det är inte ofta det blir annat än GSA:n.

// Karl B.

pewa
2008-01-16, 21:06
BMW's lösningar och modellprogram(åtminstone förr) känns ganska touring-inriktat.

Nilsson
2008-01-16, 21:11
jag tycker ej att bmw är något specielt , både yamaha och kawasaki men även suzuki har ju haft fina turinghojar förut , och det har varit fina hojar

vfrtobbe
2008-01-16, 21:13
Provade på BMW under 2007, först en 1200GS bytte sedan en 1200RT men blev inte nöjd.
Det kanske förolämpar en del men dom var tråkiga, hade inte rätta hojkänslan.
Så i höstas så köpte jag en FJR med autmatkoppling och är helnöjd, tog en tripp runt Treriksröset i september otroligt skön tur. /Torbjörn

Hasse i Kristianstad
2008-01-16, 21:49
Tobbe
Jag kör BMW GS och jag är nöjd med den, men som Nilsson och jag påpekat så är det den upp till var och en vad som passar bäst, så du har min fulla respkt för att du tycker annorlunda.

Mr.Peter
2008-01-16, 22:25
Kör BMW o är jättenöjd.Är inne på tredje året nu och innan dess hade jag en Honda Pan European i nästan femton år och var minst lika nöjd med den.

Brukar passa på att prova div mc när Oves har den så kallade vårkicken och måste säga att jag skulle trivas med väldigt många motorcyklar.

Vad som förvånar mig är vad tekniken gått framåt sedan jag körde i första vågen i slutet av 60-talet och det var Triumph som gällde.

kilimanjaro
2008-01-16, 22:27
Visst är det schysst att man själv kan välja vad som är bra eller dåligt ;D
men visst tusan ligger det något i att BMW har gubbstämpel även om de senaste årens utveckling hos tyskarna har tagit upp kampen med japsen.
Själv åker jag på allt från Jawa 257 till fullblodsracers (om jag bara hade någon).
Har dock full respekt för att man favoriserar den egna hojen, det ligger liksom i sakens natur ;D och för egen del passar BMW:n (R1200 GSA) precis för vad jag använder den till.
Långt och länge på stundtals dåliga vägar.

// // Karl B.

turbo
2008-08-03, 14:45
jag vet att smaken är som baken men täntke jag efter på alla de mc-tester jag läst när det kommer till touring så vinner oftast bmw, eller placerar sig åtminstone väldigt högt.

med den långa traditionen av att göra bilar som fungerar utmärkt att köra långt med borde de väl göra bra hojar också?

men det verkar som att övriga märken fått upp ögonen för touring och börjat göra bättre modeller, bmw kanske har fått vara för ensamma på touring-toppen

Guzzi-Leif
2008-08-04, 22:37
Många av BMW's modeller är lasttåliga, bjuder bekväm körställning och har "långa ben".
De är dessutom relativt bekymmersfria och drar lite soppa vilket sammantaget ger höga snittfarter, långa etapper och pigga förare/passagerare.
Därför är de bra touringmaskiner.

Kvalitetsmässigt är de förstås väldigt bra och kommer ofta med banbrytande, modiga, tekniska lösningar.
Som massproducerad precisionspryl kommer de dock aldrig att kunna mäta sig med japsen; så bra är de inte.

Eftersom BMW-åkare ofta har höga miltal per år (=beroende av ett stabilt andrahandsvärde o trygg reservdelsförsörjning till bra pris) samt vill lägga pengarna på bensin snarare än på försäkringspremier (mindre sportstuk ger lägre försäkringskostnader; you bet!), är det sannerligen ingen vinst för märket att modellbytena går så snabbt som de senaste åren. Gubbstämpeln har såklart varit av godo då det hållt nere kostnaderna på många sätt för alla dem som vill ha sin mc för att åka med - långt....

För övrigt finns det bara två mc-grenar som kan utövas på allmän väg; touring och commuting. Allt annat är till för banor!

Och allt ovan är bara min åsikt/uppfattning - inte mer sanning än någon annans!

Nina
2008-08-05, 04:02
Smaken är som baken, den är delad som sagt. :)
Min lilla GS är bra och jag är fortfarande nöjd med den trots att gubben tycker jag ska sälja den (”Vad ska du ha den till? En gubb-hoj?!”) men jag har nu flera olika modeller av andra märken som alla är olika. BSA:n kan man inte åka långt på, den vibrerar och man hade inte uppfunnit styrändsvikter då 1944, armarna vibrerar som de skulle gå av – tills jag lärde mig att släppa lite på handgreppet så blev det genast bättre. ;)
Min Triumph är skön och rolig att köra, även under flera mil. Men; där slår faktiskt BMW:n min Triumph för man sitter bättre på BMW:n! Slö men ergonomiskt bättre, ja.

Jag är inte heller märkesbunden utan har både svenskt, tyskt, engelskt och japanskt i garaget. :)

Scorpio
2008-08-12, 17:09
BMW gör fina touringhojar men definitivt inte de enda, det finns många fina touringhojar utan propeller på tanken också.

Guzzi-Leif
2008-08-16, 23:13
På tal om effektivitet på vägen:

Jag åker BMW R1150RS (95 traktorhästar)
När jag, under senaste semestern, körde fullpackad(+) med passagerare 650 mil mix av byvägar, Autobahn, Autostrade och 4 alppass i hyfsat tempo blev medelförbrukning 0,53 l/mil.
Fantastiskt!

Tanken rymmer för övrigt 23 liter...

Mats Liifv
2008-09-08, 21:09
Räknade på skoj igenom hur många hojar jag ägt och kört genom åren och kom fram till att jag är inne på min nittonde sedan starten 1975. Har blivit en hel del åkande kors och tvärs i europa, totalt elva olika länder så här långt.

Den bekvämaste hojen har varit min gamla trotjänare, BMW 1100GS-97. Körde den under totalt 9.000 av de 12.000 mil den gått när jag sålde den till förmån för en BMW K 1200 RS. Med GS:en genomförde jag bland annat två IronButts, vilket innebär att köra minst 1.000 miles under en tid av tjugofyra timmar. Genomfördes utan några problem med god marginal. Blev runt 180 mil på 22,5 timmar båda gångerna.

Efter en krock med ett rådjur för snart ett år sedan funkar det inte längre med den sportiga körställningen på K1200:an. Har provat BMW:s lyxtourer K1200LT och funnit att det måste vara den bekvämaste hoj man kan tänka sig, i konkurrens med Honda Gold Wing. Känns som att det med intill visshet gänsande sannolikhet kommer att stå en LT i mitt garage nästa vår. :)

Johan T
2008-09-08, 23:47
Vet faktiskt inte vad den ultimata touring hojen är för något, för mig ändras det med en takt av ålder och hoj intresse.

På 70 talet så var det Moto Guzzi T3 (sträck på dig Guzzi Leif) Och Honda 750 four.
På 80 talet så var det Suzuki Katana och Honda transalp. På 90 talet var det Yamaha FZR 1000 och Honda African Twin och nu på 2000 talet så är det BMW 1200 GS. Och det är bara hojar med betoning på touring som jag har nämnt

Lite OT men vad fan! (Mats Liif, jag var en av förarna som låg bakom dig och såg råduret hoppa in i sidan på dig, så du krockade inte utan det var rådjuret som krockade med dig.)

Nina
2008-09-09, 05:46
…Och Honda 750 four.…
Årsmodell? Jag har en guldfärgad -73:a i garaget! :D

Mats Liifv
2008-09-09, 10:43
Lite OT men vad fan! (Mats Liif, jag var en av förarna som låg bakom dig och såg råduret hoppa in i sidan på dig, så du krockade inte utan det var rådjuret som krockade med dig.)

Vill ju inte skylla ifrån mig på ett " (o)skyldigt" djur utan som en man stå upp för vad man gjort. :)

Mats Liifv
2008-09-09, 10:47
Just Katarinas modell var min våta dröm när jag började närma mig körkort för hoj!
Minns så väl hur man stod och beundrade de "stora" grabbarna som körde Honda CB750 och Kawasaki Z900. Hade väl inte så stor chans hos brudarna med min Puch Dakota....:D

Tycker fortfarande att Hondan är en läckerbit som gärna skulle få stå i mitt stall.

Nina
2008-09-09, 10:54
Just Katarinas modell var min våta dröm när jag började närma mig körkort för hoj!
Minns så väl hur man stod och beundrade de "stora" grabbarna som körde Honda CB750 och Kawasaki Z900. Hade väl inte så stor chans hos brudarna med min Puch Dakota....:D

Tycker fortfarande att Hondan är en läckerbit som gärna skulle få stå i mitt stall.
Du kan väl få komma förbi mitt garage och provsitta om du vill (hojen alltså). ;)

Mats Liifv
2008-09-09, 19:03
Du kan väl få komma förbi mitt garage och provsitta om du vill (hojen alltså). ;)

That´s an offer i can´t refuse!:)

Johan T
2008-09-09, 22:08
Årsmodell? Jag har en guldfärgad -73:a i garaget! :D

Min var en 72:a och nu blir jag avundsjuk för att inte jag har. Måste bara få komma och se den!
för cirka 10 år sedan fick jag erbjudande att köpa ett renoveringsobjekt men tackade nej vilket jag ångrar idag. Det var verkligen en hoj som jag använde just för touring!
//Johan

Johan T
2008-09-09, 22:11
Vill ju inte skylla ifrån mig på ett " (o)skyldigt" djur utan som en man stå upp för vad man gjort. :)

Du ädla vägens riddare!

peter,m
2008-10-07, 22:18
på tal om touring är det ingen som missat den bästa av alla nämligen guldvingen man åker skönt kan lasta mycket och en känsla av att köra en bus , man slipper att slita och släpa om man ska bakåt då är det bara att lägga i backen leer . blir det kallt så tänder man ju bara för värmen , sen finns det inga gränser för vad man kan köpa till dom . och det bästa är nog man får köra dom med a kortet slipper bussakortet. fast det är ju bara min mening ang den bästa touringen

pewa
2008-10-08, 19:23
En del av inläggen i diskussionen ang. Goldwing har raderats av användaren. Jag rensade även övriga inlägg i den diskussionen då den tappade sin mening och ändå inte gick att läsa.

Personliga diskussioner som inte rör ämnet hänvisas till PM eller att man startar en ny tråd i just det ämnet. Tack :)