handdator

Visa fullständig version : cx 500



cx500
2010-05-16, 06:43
Har köpt en 30 år gammal Honda CX 500, problemet är att jag inte får något bränsle till förgasaren.
Den tänder på startgas.
Måste jag plocka bort förgasarna eller är det någon som kan tipsa om att göra på något annat sätt.

Allan K
2010-05-16, 07:17
Hej!

Har du kollat om det kommer bränsle från kranen?

Ove
2010-05-16, 07:41
Hej!

Har du kollat om det kommer bränsle från kranen?

:) Hur länge har den stått stilla? Det enklaste är att det är en vaccumstyrd kran som du kan ställa i PRI-läge för att få ner soppa så den kan starta. Kolla så det inte är torksprickor på slangarna som gör att kranen stänger i ON-läget. (Vet inte om det finns på den modellen, men egna misstag du vet .... :o)

Nästa steg är att kolla filter som sitter före kranen. Är allt OK så långt så är det att fortsätta med förgasarna.

Gurrag
2010-05-16, 20:50
Det skulle också kunna vara så att du måste dränera förgasaren. Det sitter en liten skruv undertill som du släpper på och låter soppan rinna ut. Se även till att inte du har brönsletillförseln på för då kommer du dränera tanken.

cx500
2010-05-16, 21:46
:) Hur länge har den stått stilla? Det enklaste är att det är en vaccumstyrd kran som du kan ställa i PRI-läge för att få ner soppa så den kan starta. Kolla så det inte är torksprickor på slangarna som gör att kranen stänger i ON-läget. (Vet inte om det finns på den modellen, men egna misstag du vet .... :o)

Nästa steg är att kolla filter som sitter före kranen. Är allt OK så långt så är det att fortsätta med förgasarna.

Den har stått i ett varmgarage i tretton år, den har bara gått 1600 mil.
Bensin rinner ut i slangen men det kommer inte till förgasaren.
Plockade bort dom i dag och det var väldigt skitigt, gjorde rent så gått jag kunde men får fortfarande ingen soppa i förgasaren.

pm_57
2010-05-16, 21:55
Jag har en CX500 C-1981 som jag köpte Maj-2009. Den hade stått ute under skydd i 5år. Var bäst att plocka ner förgasare-ny olja motor/kardan. Uppsmörjning istort sätt hela hojen, Hjulen rullade trögt och den var i stort behov av genomgång. Jag besiktade i Juni 2009.
Köpte sedan en reservdels hoj i april 2010 - en exakt lika dan fast med mycket mindre mil på mätaren. Jag har nu börjat gått igenom den och vill inte stycka den i reservdelar utan funderar på att rusta upp den. Motorn startade fint men har ett litet olje läckage som jag skall fixa till. Lite mek med frambromsar och nya bättre däck och den skulle kunna bli riktigt fin.
En av sönerna ser redan fram emot upprustning. Jag har blivit anmäld som hanledare.
Så den skulle nog kunna göra nytta där. Just CX500 upplever jag som en ok hoj att övningsköra med även för ett kort med tung MC. Vikt och kraften finns lagom att börja med.
Lycka till med din CX.

Guzzi-Leif
2010-05-16, 22:11
Med undantag för detaljer, är CX500 med varianter bland det smartaste och mest användbara Honda har sålt. Grattis till kapet och lycka till med drifstörningen!

Mats Liifv
2010-05-17, 21:35
Med undantag för detaljer, är CX500 med varianter bland det smartaste och mest användbara Honda har sålt. Grattis till kapet och lycka till med drifstörningen!Kan verkligen instämma med Leif!
En förnuftig och lättmekad hoj, även för mig som har tummarna centralt placerade i händerna...;)

DearHunter
2010-05-19, 09:37
Har Du fått ordning på din V-twin??