handdator

Visa fullständig version : Skånetour 21-27 maj



Jonas
2010-05-15, 21:04
På fredag, den 21 maj, åker vi på en veckas tour till Skåne och Österlen. Vi som åker är undertecknad, Mats och Nicke. För mig blir det första touren någonsin med hoj och jag har sett fram emot turen hela vintern. Jag och Mats kör våra Triumph Bonneville America medan Nicke finåker på sin FJR. Vi kommer lämna rapporter här liksom bilder förstås.

Eventuellt kommer vi möta upp med medlemmar i Skåne som kan guida oss runt på fina vägar. Men vi kommer knappast annars sitta rådvilla, då jag vet att alla vägar i Skåne är fantastiska och inte minst just i Österlen.

Första natten den 21 maj kommer vi att inkvartera oss på ett stuteri, strax norr om Västervik, som också har billigt boende á 190 kronor natten. Tack Gibson för tipset!

I Skåne inkvarterar vi oss på ett vandrarhem fem km söder om Simrishamn som heter Brantevik.

Följ oss gärna här i tråden och hör gärna av er om ni vill köra med oss någon dag.

Jonas, Mats & Nicke

Gurrag
2010-05-15, 21:25
Ser fram emot dina rapporter Jonas. Du har tidigare skrivit mycket bra så förväntningarna är höga =)

Hoppas ni får fint väder och allt går enligt planerna.

Jonas
2010-05-15, 21:37
Vi hjälps åt med att skriva och fota. Mats är i alla fall inte oäven varken med kameran eller pennan. Nicke kommer säkert också bidra med något kul. :)

Mats Liifv
2010-05-15, 21:42
Vi tar gärna emot tips på vad vi inte bör missa att se eller göra i Skåne. Vi kommer som bekant att utgå från Brantevik.

Gurrag
2010-05-15, 21:51
Vi hjälps åt med att skriva och fota. Mats är i alla fall inte oäven varken med kameran eller pennan. Nicke kommer säkert också bidra med något kul. :)

Självklart har ni alla bjudit mig och många fler på finfina berättelser och bilder. Ser fram mot detta oavsett vem som författar.

Jonas
2010-05-16, 00:14
Efter en skön tur på tjugofem mil idag hamnade vi på Sulas Mc i Strängnäs där jag hittade en drysack på 60 L som öppnas längsmed. En sådan har jag sökt efter ett bra tag inför touren. Köpte även en burkhållare när jag ändå var i handlartagen.

1892 1893

På onsdag ska jag köpa sidenreselakan på Siden Selma. Sen är jag klar att ge mig av. :)

Nicke
2010-05-16, 10:09
Nicke kommer säkert också bidra med något kul. :)

:D:D:D:D

räven
2010-05-16, 11:03
Efter en skön tur på tjugofem mil idag hamnade vi på Sulas Mc i Strängnäs där jag hittade en drysack på 60 L som öppnas längsmed. En sådan har jag sökt efter ett bra tag inför touren. Köpte även en burkhållare när jag ändå var i handlartagen.

1892 1893

På onsdag ska jag köpa sidenreselakan på Siden Selma. Sen är jag klar att ge mig av. :)

Bra val av väska som syns väl.

christianka
2010-05-16, 12:24
Vad kul vi är 5 hojar som gör samma resa men vecka 28.

Västkusten, småland, skåne, österlen.

Snor kanske några smultronställen utav er härifrån tråden då ; o)

Nilsson
2010-05-16, 20:38
lite tips e , Brösarpsbackar , mot vitaby , glass i simrishamn , tisdag är det träff i löddeköpinge , e det bra väder är där ca 1000-1500 hojar och många bilar med ,det börjar vid 16 tiden ,onsdag , sjöborakan ,våfflor hos Gibsson i Svedala , efter kl 18, jag vet ej om tydingen har börjat ej heller frostavallen ,sjutstorp är igång , men det är på torsdagar , sen har ni hela söderåsen och köra ,ta det lugnt på vägarna

Jonas
2010-05-18, 18:39
På fredag rullar vi mot Simrishamn med första övernattning i Västervik. Om några vill åka med oss en bit på vägen så hoj(ta) till här.

Likaså kan ni höra av er om några känner för att möta upp oss i Skåne, lördagen den 22 maj, framåt eftermiddagen och följa oss på vägen ned mot Simrishamn och Brantevik. :)

Vi är uppåt fem tappra som rullar, varav två gör delvis följe med oss andra tre. :)

Mats, Jonas, Niclas, Stefan och Daniel

Nicke
2010-05-18, 18:58
Mats, Jonas, Niclas, Stefan och Daniel

Hur lång kan denna namnlista bli tro........;)

Mats Liifv
2010-05-18, 21:46
Hojgänget on tour! ;)

Jonas
2010-05-22, 07:15
Vi kom går fram till Västervik. Resan gick mycket bra och väl på plats kom Gibson med fru och hämtade upp oss för en guidad tur som var fantastiskt fin. Sverige är fantastiskt! Turen avslutades med en fika hemma hos dem och vi fick se det numer riksbekanta hönshuset samt träffa deras två vovvar. Kvällen rundades av med en sväng in till Västervik City där vi käkade innan vi rullade till vårat härbärge för lite vila.

Idag har vi vaknat till fint väder och vi hoppas förstås att det ska hålla i sig. Nu drar vi snart mot Österlen, via Kalmar, där Stefan viker av för att ta sig till ett födelsedagskalas på Öland. Sen ansluter han till oss igen på typ måndag. Danne, som blev kvar i Sthlm, igår pga att hans fru fyllde år ska idag "köra ikapp oss". Han sitter förmodligen redan i sadeln och ansluter med oss i Skåne i eftermiddag/kväll.

Må gott alla!

Här är lite bilder från gårdagen. Har tyvärr inte hunnit skriva bildtexter. Kanske gör det ikväll.

http://picasaweb.google.se/sofo62/Vastervik#

Jonas, Mats, Niclas och Stefan

Nilsson
2010-05-22, 13:31
när ni nu e här nere , finns det ett ställe i simrishamn som heter autoceum , där finns både bilar och hojar, sen har nu Nostalgi cafet i Tryde (tomelilla ), får väl se om jag hittar er ska köra en sväng nu , mvh Nilsson

Jonas
2010-05-23, 21:07
Tack för tips Nilsson!

Vi har haft ännu en härlig dag i Skåne. Idag har vi besökt bland annat Ales Stenar, Ystad, Smygehuk och Tomelilla. Vägarna är grymt fina bland böljande landskap. Vi bara njuter av varje meter av lägger bakom oss och för de mil vi har framför oss.

Vi är alla bra mosiga nu, men vi mår fantastiskt bra och stämningen är god. Många skratt blir det.

Här är för övrigt fler bilder från igår och idag.

http://picasaweb.google.se/sofo62/Vastervik_Simrishamn#

Gibson
2010-05-23, 21:24
Tack för tips Nilsson!

Vi har haft ännu en härlig dag i Skåne. Idag har vi besökt bland annat Ales Stenar, Ystad, Smygehuk och Tomelilla. Vägarna är grymt fina bland böljande landskap. Vi bara njuter av varje meter av lägger bakom oss och för de mil vi har framför oss.

Vi är alla bra mosiga nu, men vi mår fantastiskt bra och stämningen är god. Många skratt blir det.

Här är för övrigt fler bilder från igår och idag.

http://picasaweb.google.se/sofo62/Vastervik_Simrishamn#

Det ser ut att vara en riktigt lyckad resa. :D

Jonas
2010-05-23, 21:49
Imorgon blir det troligen fina hojbilder från Brösarps Backar. Vi ska turas om att ta bilder i olika vinklar och vrår.

Tills vidare bjuder jag även på en länk med Daniels fina bilder.

http://picasaweb.google.se/danne.sth/HojturSkane#

fistkiller
2010-05-23, 23:23
Imorgon blir det troligen fina hojbilder från Brösarps Backar. Vi ska turas om att ta bilder i olika vinklar och vrår.

Tills vidare bjuder jag även på en länk med Daniels fina bilder.

http://picasaweb.google.se/danne.sth/HojturSkane#

ser härligt ut er hoj tur.säg till när ni närmar er Helsingborgs hållet, så kan jag möta upp er skulle va kul att visa er rumt lite här ha det gott mvh fistkiller/Thomas;D

Jonas
2010-05-24, 16:42
Dagens tur gick till Kivik, Haväng och Brösarps backar. Underbart väder och härliga vägar. Här är några bilder. Lägger upp fler bilder senare.

http://picasaweb.google.se/sofo62/Kivik_Havang#

Danne
2010-05-24, 19:43
Här kommer några fler bilder...:)

Danne
2010-05-24, 19:46
Här kommer även jag:

leffa
2010-05-24, 20:16
ser ut som ni har fina hojvägar där nere:)

Jonas
2010-05-24, 20:24
I Kivik mötte vi i förmiddags German, kocken från Landgång. Han var genomtrevlig och tog sig tid att prata lite innan vi drog vidare till Haväng och sen till Brösarps backar. :)

1909

German till vänster och undertecknad till höger. ;)

Nilsson
2010-05-24, 21:40
om ni ska köra till löddeköpinge i morron så ta småvägarna sjöbo , sövde , blentarp, häckeberga .lund, fjelie, löddeköpinge , jag kommer att vara där vid 17 tiden dock med bil min blå Corvette , skulle det bli kanon väder kör jag hoj och då kan jag köra med er neråt på lite vägar som ni nog inte hittar själv, jag tror Stefan har mitt mobilnr mvh Nilsson

Danne
2010-05-24, 22:12
ser ut som ni har fina hojvägar där nere:)

Om vi har, helt otroligt fina vägar! Och omgivningen är den bästa...:)

DearHunter
2010-05-25, 00:00
Härligt. Underbara bilder och ni har det kanon-trevligt. Kan man ha det bättre ? :)

Vi övriga håller ställningarna här i Stockholm och ser fram emot fler bilder och gärna ngn rolig historia ni har varit med om ;)

Kul att ni träffade German förresten. En av mina favoritkockar!

/

Mats Liifv
2010-05-25, 07:23
Det är svårt att inte gilla German, en verkligt positiv kille. Dom firade hustruns sextioårsdag, vilken vi fick möjliget att gratulera till. Verkade faktiskt som att han uppskattade att träffa sina "fans". Både Jonas, jag och Daniel gillar verkligen "Landgång". Kul då att få chansen att verkligen få säga det till den som glatt oss så mycket. Blev en klar höjdpunkt på vår resa!

Nicke
2010-05-25, 08:12
..... German till vänster och undertecknad till höger. ;)

Varför vill du inte berätta att han blev livrädd först när han såg en fullt utrustad mc-kille, som inte ens tog av sig hjälmen, stapla fram med bestämda steg i riktning 'German' :D:D:D:D

leffa
2010-05-25, 09:35
Varför vill du inte berätta att han blev livrädd först när han såg en fullt utrustad mc-kille, som inte ens tog av sig hjälmen, stapla fram med bestämda steg i riktning 'German' :D:D:D:D

:D:D:D

DearHunter
2010-05-25, 14:22
Varför vill du inte berätta att han blev livrädd först när han såg en fullt utrustad mc-kille, som inte ens tog av sig hjälmen, stapla fram med bestämda steg i riktning 'German' :D:D:D:D

German plockade väl fram skaldjursbesticken när han såg er i hjälm eller? ?? :D:D

Jonas
2010-05-25, 20:02
I morse drog Danne till Gbg för vidare hemfärd mot Sthlm i eftermiddags. En dagstur på 90 mil...

Jag, Mats och Nicke drog till Bromölla för att mest ha ett utflyktsmål, men även för att kolla lite hojar på Claessons Motor. Vi hann bara rulla några meter innan vi kände hur vinden slet i oss. Bitvis fick vi lägga ned hojarna även på raksträckorna för att inte blåsas över i motsatta körbanan. Inte nog med detta. Himlen blev snart mörk och regnet började falla. Snabbt in på en p-ficka och dra på regnställ. Tyvärr hade jag inga skydd för händerna så snart började jag bli både kall och våt om fingrarna. Väl i Bomölla slutade det att regna, men jag var så kall om händerna att jag knappt kunde använda frambromsen. Nicke och Mats, som kör touringhojar med värmehandtag, kände inga plågor. De var både torra och varma. Att köra custom kostar på.

Väl inne i butiken köpte jag snabbt ett par nya varma handskar och regnskydd för händerna. Fruktade annars ett helvete på hemvägen till Stockholm imorgon om vädret skulle fortsätta vara instabilt. På väg ut från klädesavdelningen, där servicen för övrigt var i toppklass, stötte vi på en säljare, Anders Eng, som Mats visade sig känna. Vi började språkas och rätt som det var satt jag på en BMW som kändes helt rätt från det att jag svängde benet över sadeln. Trettio minuter senare och efter en provkörning satt vi och skrev papper. Bonnie blev kvar i Bromölla och "?" fick följa med mig till Simrishamn. Eller rättare sagt följde jag med henne/honom. Det var som att åka X2000 när det fungerar som bäst.

Rutan skyddade mot vinden och regnet. Värmehandtagen mot kyla och touringsitsen mot träsmak. Jag sitter som en kung på hojen och ser över de flesta bilar. Till skillnad från när jag satt på Bonnie och var tvungen att se upp till alla. Otrolig skillnad.

Jag älskade Bonnie och rekommenderar verkligen Triumph America som en liten rolig hoj att ta dagsturer med och/eller som instegshoj. Men mitt mål har hela tiden varit touring, både kortare och längre, och turen hit till Simrishamn, fick mig att förstå att jag behöver en större hoj. Och när BMW´n kom i min väg kändes det helt rätt. Särskilt som säljaren känner Mats och jag fick ett bra pris för Bonnie.

Nu är jag inte lika orolig för regn och kyla imorgon. Jag kommer garanterat sitta och vissla och sjunga, till Nickes förtret (vi har intercom mellan varandra) oavsett väder. Och med Bonnie hade jag planerat en extra övernattning imorgon halvvägs hem, men med nya kärleken så blir det lätt en sträckkörning hem till Södermalm. :D

Jag kommer absolut sakna min glidare och skule jag vinna pengar kommer jag garanterat köpa en custom att ha som komplement i garaget.

Har ni erfarenheter av BMW 1150 RT får ni gärna dela med er.

1912 1913 1914

1915 1916

DearHunter
2010-05-25, 20:42
Grattis till en ny kärlek. :p

Hoppas Du får många mil på den.
Det där är helt klart en av modellerna som jag sneglar på.

Jag har bara hört positiva saker om den. Tyskarna kan kikare och fordon, till skillnad från hockey och bandy :D

Ride on....:cool:

Mats Liifv
2010-05-25, 21:08
Verkligen lustigt att det var en gammal kompis som jobbade som försäljare. Visste inte att han jobbade där. Tror att det I någon mån kan ha bidragit till det bra inbytespris och smidiga affär som det blev. Hade inte Jonas slagit till hade jag gjort det, trots att jag är sugen på BMW K1200LT....

Jonas
2010-05-25, 22:23
Grattis till en ny kärlek. :p

Hoppas Du får många mil på den.
Det där är helt klart en av modellerna som jag sneglar på.

Jag har bara hört positiva saker om den. Tyskarna kan kikare och fordon, till skillnad från hockey och bandy :D

Ride on....:cool:

Tack DearHunter! Den känns fantastiskt skön och jag ser fram emot att få sträckköra den upp till Stockholm imorgon för att se hur den känns. De tio milen från Bromölla hit till Simrishamn kändes som en dröm. Som att sväva fram. :)

oban
2010-05-25, 22:51
kan väl aldrig tänka mig att du skulle vara impulsiv på nåt sätt Jonas :D:D:D
....men välkommen ur customkränget och in i touringträsket ;D

Kul att läsa om resan i övrigt med, hoppas hemfärden blir lika bra!

leffa
2010-05-25, 23:05
grattis till en snygg hoj må ni få många långa mil tillsammans =)

Linnex
2010-05-26, 07:33
Grattis till hojen. Och tur du han före Maths. ;)

Ove
2010-05-26, 09:03
:D Grattis Jonas till ett lyckat impulsköp! Så kan det gå när man har dåliga handskar. :D

NeXTer
2010-05-26, 09:48
Note to self: Ha alltid hela och funktionella handskar...

Kanske ingen större fara i mitt fall då jag redan har värmehandtag, vindavvisare och hela kittet. :)

Starrider_Johnny
2010-05-26, 10:55
Fin hoj du har köpt Jonas, det gick likadant för oss i helgen. Vi gick in på AVA för att köpa fotplattor bak och kom ut med en ny hoj :-)

DearHunter
2010-05-26, 11:20
Hörrni grabbar, kom på en grej när man läser ert sätt att göra affärer:

- Jag ska in och kolla på husfärg..... är rädd att jag kommer hem med nya husnycklar :eek:

Därför så ska jag kanske strunta i att snickra i sommar och köra hoj istället.... tanken ÄR MYCKET frestande
:D

PatrikAdolfsson
2010-05-26, 11:30
Sjysst Jonas!

Linnex
2010-05-26, 14:35
Hörrni grabbar, kom på en grej när man läser ert sätt att göra affärer:


*Host*

Jag körde in för en månads sedan med planer att byta släpkärra. Kom hem med en ny bil...:rolleyes:

DearHunter
2010-05-26, 15:03
*Host*

Jag körde in för en månads sedan med planer att byta släpkärra. Kom hem med en ny bil...:rolleyes:

:D:D:D:D:D:D

Gibson
2010-05-26, 15:55
Det är farligt, vi hade ju köpt 2 nya hojar i höstas när vi bara skulle kolla om det fanns en hoj till frugan, vi hade inga planer på att köpa någon då, men men.:D:D

Jonas
2010-05-26, 19:36
Fin hoj du har köpt Jonas, det gick likadant för oss i helgen. Vi gick in på AVA för att köpa fotplattor bak och kom ut med en ny hoj :-)

Så vad blev det? Bilder tack!:)

Mats Liifv
2010-05-27, 11:35
Här (http://matshojblogg.blogspot.com/) kan du läsa min blogg från resan!

Jonas
2010-05-27, 21:01
Missa inte Mats reseskildring. Mycket läsvärd med fina bilder. :)

leffa
2010-05-27, 21:24
har läst den och som vanligt var den lättläst och fina bilder på goa snubbar :)

Mats Liifv
2010-05-27, 21:54
Har lagt ut lite mer bilder nu. Alla fick inte plats i reseberättelsen så jag gjorde ett litet urval på några till!

leffa
2010-05-27, 22:08
riktigt fina sommar bilder:)

Mats Liifv
2010-05-27, 22:57
riktigt fina sommar bilder:)

Hoppas att dom i alla fall kan ge en liten bild av allt vi varit med om. Kul att kolla i vinter när stormarna yr utanför fönstret! ;)

Mc-Bosse
2010-05-27, 23:14
Grattis till nyförvärvet Jonas!

Nicke
2010-05-29, 22:15
Vill tacka alla som bidrog detta till en suverän tur i sydligaste delarna av vårt vackra land - TACK!

Jonas
2010-05-30, 19:08
Har försökt sammanställa ett urval med bilder från Skånetouren. Svårt när man har flera hundra bilder att välja bland. Men håll till godo med dessa. Klicka på länken under bilden.

1929

http://picasaweb.google.se/sofo62/Skanetouren2010Urval#

DearHunter
2010-05-30, 19:48
Härliga bilder. Man ser att ni har fått vad ni har förtjänat - kamratskap. Riktiga lirare :D