handdator

Visa fullständig version : Var rockmusiken bättre förr än vad den är idag?



Ölänningen
2010-05-15, 10:28
Tjenare!

Ja, det är var jag själv funderar på. Jag kan förstå att vi gamlingar som är födda på 50-talet hellre lyssnar till gamla Beatles, Stones, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Pink Floyd, Doors, Deep Purple, Bowie, Dylan, Black Sabbath med Ozzy mfl. Men jag blir lite förvånad när majoriteten av tonåringarna på ex Ungdomar.se som har flest medlemmar mellan 13 - 19 år hellre lyssnar till gamla Led Zep, Purple o Stones m fl!?!?

Kan den enkla anledningen vara att Pop- o Rockmusiken VAR bättre förr!?

ROCK ON! :)

Gurrag
2010-05-15, 10:32
Hmm.
Jao.
Det har kommit en hel bunt med bra rockband numera också. Sen är det lite beroende var man drar gränsen mellan hårdrock och rock.

Ölänningen
2010-05-15, 10:50
...men visst, jag lyssnar ex även på Nightwish, Rammstein, Finntroll o Pink.

RobbeS
2010-05-15, 12:13
Jag tror att musikbranchen idag är så kommersiell så att attityd, image och utseende går före musikalitet. Hellre en halvdan sångare eller gitarrist som har rätt look än en skicklig som ser ut som harry potter...

Med tanke på att 60, 70 och 80 tals band håller fortfarande så måste dom ju ha varit väldigt bra. Vem minns Pink och Britney Spears om 50 år...:rolleyes:

Jonas
2010-05-15, 12:18
Otrolig skillnad på musikalisk kvalitet. Lyssnat på Uriah Heep hela förmiddagen och slås hela tiden av hur skickliga de var. Går inte att hitta något motsvarande band idag.

GeCe
2010-05-15, 13:46
Jag tror att musikbranchen idag är så kommersiell så att attityd, image och utseende går före musikalitet. Hellre en halvdan sångare eller gitarrist som har rätt look än en skicklig som ser ut som harry potter...

Med tanke på att 60, 70 och 80 tals band håller fortfarande så måste dom ju ha varit väldigt bra. Vem minns Pink och Britney Spears om 50 år...:rolleyes:


Den analysen tycker jag verkar ganska mitt i prick.
Den gamla rockmusiken var iallafall mer melodiös, trallvänlig och mindre teknikberoende och annorlunda än vad som gäller idag.

( Och om man tittar ännu längre tillbaks i tiden före 50-talet var det jazz som gällde och då kunde man verkligen tala om musiker i många fall. )

räven
2010-05-15, 14:55
60 tal va min musik, kan det bero på att man va i rätt ålder?

Gawriel
2010-05-15, 15:29
de gamla var/är helt enkelt bättre! man säger ju "det var bättre förr" hehe
sen tror jag att Pink kommer vara mer aktuell om 50 år än Brittan Spjut kommer vara

Nina
2010-05-15, 16:05
Jag lyssnar på det mesta i musikväg, är allätare av stora mått. Nightwish, Within Temptation, Sirenia, Epica, Camelot, Deep Purple, Thin Lizzy, Whitesnake, Saga, Ozzy, Pink Floyd, Amy MacDonald, Yello, led Zeppelin, The Darkness, Nazareth, black Sabbath, Europe, guns n roses, Sarah Brightman, operamusik, klassiskt, Madonna, Haley Westenra, Glenn miller för att nämna några få. :)

Figurehead
2010-05-15, 16:13
Det går inte att säga att rockmusik var bättre förr. Däremot skulle jag tro att de band som blev kända förr, blev kända just för att dom var bra. Idag räcker det med en myspace-sida för att ge ut låtar, oavsett hur kass du är.
Som exempel, om utbudet på bra musik förr var 400 av 500 band så är det fortfarande kanske fortfarande 400 band som är bra, men det totala utbudet är kanske 50.000 band. Det är bara att leta, dom bra nya banden finns där ute. =)

Gurrag
2010-05-15, 16:35
Var på maiden på ulevi för något år sedan. vilken känsla och vilken stämning. De har spelat sen urminnes tider och är lika bra fortfarande.

Nina
2010-05-15, 16:54
Jag vet inte om musiken var bättre förr, jag som ändå är allätare och lyssnar på det mesta tycker att även modern musik går in i öronen. :)
Men visst finns det en hel del skräp där ute, speciellt på MySpace får man inbjudan från grupper som vill att man ska lyssna på deras musik, man kan alltid klicka på Nej om man inte gillar musiken.

Mc-Bosse
2010-05-15, 17:04
Jag diggar disco, mainstream dunka-dunka och gärna tung house med härliga beat.

Ölänningen
2010-05-16, 04:05
Bevisligen går 60-, 70- o 80-tals rocken hem bland både ung o gammal, glädjande nog. Vill minnas att det redan är slutsålt till SRF 9 - 12 juni. ;)


Lyssnat på Uriah Heep hela förmiddagen och slås hela tiden av hur skickliga de var. Går inte att hitta något motsvarande band idag.

Roligt att du nämner just Uriah Heep. Gruppen tillhörde en av mina största favoriter i början av 70-talet. Tankade faktiskt ner deras första åtta plattor i höstas... Gypsy från deras första platta "Very 'eavy... Very 'umble" är ju ett dryga 6 minuter långt mästerverk. :)

http://2.bp.blogspot.com/_ARDo07TDQlY/RnMZ2rW2uvI/AAAAAAAAAuM/dpRGSz6t7to/s320/uriahheepfrontxe1.jpg

Jonas
2010-05-16, 09:26
Mina båda systersöner är musikfreaks sen barnsben. Alltså inte bara lyssnar på allt som skvalar utan lär sig allt om musiken och musikerna. En av dem kunde det mesta om 70-talsrock och allt om Black Sabbath när han var 11-12 år. Bara genom eget intresse. Idag är han 25 och älskar fortfarande 70-talsrock.

När hans lärare i sexan bad alla i klassen att ta med en skiva de gillade, så kom de flesta med "konsumtionspopskivor" från den tiden medan Robin lade upp en packe med kultskivor som Black Sabbath, Uriah Heep och John Holm. När han dessutom kunde berätta om artisterna och låtarnas betydelse hade han fullständigt lindat läraren runt sitt finger. :D

Gibson
2010-05-16, 09:31
Bevisligen går 60-, 70- o 80-tals rocken hem bland både ung o gammal, glädjande nog. Vill minnas att det redan är slutsålt till SRF 9 - 12 juni. ;)



Roligt att du nämner just Uriah Heep. Gruppen tillhörde en av mina största favoriter i början av 70-talet. Tankade faktiskt ner deras första åtta plattor i höstas... Gypsy från deras första platta "Very 'eavy... Very 'umble" är ju ett dryga 6 minuter långt mästerverk. :)

http://2.bp.blogspot.com/_ARDo07TDQlY/RnMZ2rW2uvI/AAAAAAAAAuM/dpRGSz6t7to/s320/uriahheepfrontxe1.jpg

Den skivan har betytt otroligt mycket för många, ett mästerverk. En stilbildare.

RobbeS
2010-05-16, 10:39
Det går inte att säga att rockmusik var bättre förr. Däremot skulle jag tro att de band som blev kända förr, blev kända just för att dom var bra. Idag räcker det med en myspace-sida för att ge ut låtar, oavsett hur kass du är.
Som exempel, om utbudet på bra musik förr var 400 av 500 band så är det fortfarande kanske fortfarande 400 band som är bra, men det totala utbudet är kanske 50.000 band. Det är bara att leta, dom bra nya banden finns där ute. =)

Men det är väl det som är problemet egentligen. De stora skivbolagen som har resurser att föra fram artister till de stora massorna letar inte reda på de 400 bra banden. Istället går de den enkla vägen och väljer den artist som rent imagemässigt har chans att ge de stora inkomsterna. Eller så skapar de en artist och förser denna artist med musik som bolagens proffskompositörer skapat vilket innebär att musiken följer gamla invanda mönster och låter likadant som den övriga radioskvalmusiken.
Nu är jag allätare vad gäller musik och lyssnar på det mesta och kan väl inte säga att jag ogillar någon mer musik än hip hop och rap. Men det är sällan man idag hör en låt som man kommer att lyssna på om två år och fortfarande tycker är bra.
Däremot kan jag slå på ett gammal AC/DC eller Iron Maiden album och bara njuta...

Molgan
2010-05-16, 15:28
Men det är väl det som är problemet egentligen. De stora skivbolagen som har resurser att föra fram artister till de stora massorna letar inte reda på de 400 bra banden. Istället går de den enkla vägen och väljer den artist som rent imagemässigt har chans att ge de stora inkomsterna. Eller så skapar de en artist och förser denna artist med musik som bolagens proffskompositörer skapat vilket innebär att musiken följer gamla invanda mönster och låter likadant som den övriga radioskvalmusiken.
Därför är internet och fildelning en gudagåva, skivbolagens inflytande minskar och bra band kan själva göra sig hörda. Bolagsjättarna är snart historia kan man hoppas.

Figurehead
2010-05-16, 23:16
Kan inte annat än att hålla med Morgan.

Scorpio
2010-05-17, 08:38
Det var bättre förr!! :D

Allvarligt talat så har det väl alltid varit så att varje generation haft sin favoritmusik. Tänkvärt dock att dagens ungdom också lyssnar en del på den gamla rocken/hårdrocken.

Personligen så har jag mina musikaliska rötter i den ursprungliga hårdrocken och i NWoBHM. Några bra tyska hårdrocksband har det funnits också.

800cc
2010-05-17, 16:13
Tjenare!

Ja, det är var jag själv funderar på. Jag kan förstå att vi gamlingar som är födda på 50-talet hellre lyssnar till gamla Beatles, Stones, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Pink Floyd, Doors, Deep Purple, Bowie, Dylan, Black Sabbath med Ozzy mfl. Men jag blir lite förvånad när majoriteten av tonåringarna på ex Ungdomar.se som har flest medlemmar mellan 13 - 19 år hellre lyssnar till gamla Led Zep, Purple o Stones m fl!?!?

Kan den enkla anledningen vara att Pop- o Rockmusiken VAR bättre förr!?

ROCK ON! :)

Du har glömt det bästa Iggy and the stooges , MC5 det är musik!

Ölänningen
2010-05-18, 01:48
Sedan måste man lägga in en annan viktig aspekt i definitionen "Pop o Rock" nämligen "tiden". 50-tals rock ex Elvis har ju väldigt lite med 60-tals rock typ Stones o Creedence o 70-tals rock typ Purple o Led Zep osv. Även om den senare har haft oerhört stor påverkan av den tidigare eller kanske inte ens skulle låtit som den gjorde om aldrig den tidigare hade existerat.


Du har glömt det bästa Iggy and the stooges , MC5 det är musik!

Både Iggy, MC5 o Pistols var väl revolutionära på sin tid. I synnerhet MC5. Men ska jag vara riktigt ärlig tyckte jag nog att alla tre lät lite "skramligt" när de kom. Jag skäms nästan för att säga det idag. Har förresten kvar min gamla "Metallic K.O." dvs originalbootlegen (LIVE) med Iggy pressad i Holland 1976 om jag inte minns fel.

Däremot gillade jag väldigt mycket Lou Reed o Velvet Underground. Liksaå Television.

Här avslutar jag dagens inlägg med...

The Velvet Underground - I'm Waiting For The Man (http://www.youtube.com/watch?v=MOmZimH00oo) - originalversionen från plattan med den välkända Bananen. :)

Ölänningen
2010-05-19, 23:17
Här kommer en låt som är en av de mest "plagierade" låtar som alla cover band kör... fast här med originalgruppen!

Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama (Live Nashville, TN, USA)
http://www.youtube.com/watch?v=XzbdY_rPtjw