handdator

Visa fullständig version : Bondfångeri?



erkagn
2010-05-14, 20:31
Eller vad tycker ni? Var inne på HD-handlaren här i stan. Då ville de pusha på mig att byta hoj och lånet var ju så billigt, endast 99 kr i månaden i 6 månader. Själv blev jag anti när jag hörde detta. Det är ju rena lurendrejeriet att lura folk att köpa hojar dem sedan inte har råd med. Eller är det bara jag som är snål?

Mats Liifv
2010-05-14, 20:40
Eller vad tycker ni? Var inne på HD-handlaren här i stan. Då ville de pusha på mig att byta hoj och lånet var ju så billigt, endast 99 kr i månaden i 6 månader. Själv blev jag anti när jag hörde detta. Det är ju rena lurendrejeriet att lura folk att köpa hojar dem sedan inte har råd med. Eller är det bara jag som är snål?Du är inte snål, bara förnuftig. Ska det lånas ska det vara på banken, mot säkerhet. Butikernas lån kan bli ganska dyra i många fall!

erkagn
2010-05-14, 22:51
Du är inte snål, bara förnuftig. Ska det lånas ska det vara på banken, mot säkerhet. Butikernas lån kan bli ganska dyra i många fall!


Yepp, man får tänka sig för. Och dessutom har jag köpt min hoj i höst och den har nu bara gått ca 100 mil. Bara dumheter byta så snabbt ju. Tänkte då behålla den några år och köra många många fler mil ju...

RobbeS
2010-05-14, 23:12
Det finns folk som går på det också. Jag brukar tänka att handlarna aldrig medvetet beräknar att göra en dålig affär och då blir det alltså alltid en dålig affär för kunderna istället.

Även om lånet bara är 99 kr första halvåret så ska ju hela beloppet ändå betalas förr eller senare.

erkagn
2010-05-15, 06:45
Det finns folk som går på det också. Jag brukar tänka att handlarna aldrig medvetet beräknar att göra en dålig affär och då blir det alltså alltid en dålig affär för kunderna istället.

Även om lånet bara är 99 kr första halvåret så ska ju hela beloppet ändå betalas förr eller senare.

Ja, så är det. Och det är ju inga billiga hojar direkt att betala av.

erkagn
2010-05-15, 06:46
Min kompis var med och fotade mig på några provkörnings-HD som stod utanför.

Har lagt upp ett album med de bilderna:
http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=302

Ove
2010-05-15, 07:15
:o Ja, jag vet att jag är tråkig, men kan man inte betala kontant har man helt enkelt inte råd. :( Bilar, båtar och motorcyklar är sparbössor med hål i botten. :p

erkagn
2010-05-15, 07:25
:o Ja, jag vet att jag är tråkig, men kan man inte betala kontant har man helt enkelt inte råd. :( Bilar, båtar och motorcyklar är sparbössor med hål i botten. :p

Det är klokt resonerat. Själv har jag tyvärr lån på min 950 men bara ett litet lån så jag är inte skuldsatt över öronen.

Nina
2010-05-15, 07:26
Men en HD är alltid HD, har nog minst värdeminskning av alla märken – om det ens finns på HD. Snarare så att den är troligen mer värd efter några år…
Den mattsvarta hojen såg frän ut! Men jag skulle nog prata med banken, HD har ju haft pengabekymmer för inte så länge sen, bankerna har ju alltid funnits kvar även i de svartaste tider, en bank känns säkrare i alla fall.

erkagn
2010-05-15, 07:28
Men en HD är alltid HD, har nog minst värdeminskning av alla märken – om det ens finns på HD. Snarare så att den är troligen mer värd efter några år…
Den mattsvarta hojen såg frän ut! Men jag skulle nog prata med banken, HD har ju haft pengabekymmer för inte så länge sen, bankerna har ju alltid funnits kvar även i de svartaste tider, en bank känns säkrare i alla fall.

Ja, skulle man slå till så är nog vettigast prata med banken.

erkagn
2010-05-15, 07:41
Men en HD är alltid HD, har nog minst värdeminskning av alla märken – om det ens finns på HD. Snarare så att den är troligen mer värd efter några år…
Den mattsvarta hojen såg frän ut! Men jag skulle nog prata med banken, HD har ju haft pengabekymmer för inte så länge sen, bankerna har ju alltid funnits kvar även i de svartaste tider, en bank känns säkrare i alla fall.

Yepp den mattsvarta Fat Boyen var min favorit oxå.

Nina
2010-05-15, 07:46
I senaste numret av Allt om MC (nr 6) återges just Fat Boy som custom-hoj nr 1, på sidan 31 med rubriken ”Alla kopiors förebild”. :)
(På sid 74 återges en grön Honda CB750, karln menar att den är till för att köras och tar den på trailer om det regnar… :eek: )

erkagn
2010-05-15, 07:48
I senaste numret av Allt om MC (nr 6) återges just Fat Boy som custom-hoj nr 1, på sidan 31 med rubriken ”Alla kopiors förebild”. :)
(På sid 74 återges en grön Honda CB750, karln menar att den är till för att köras och tar den på trailer om det regnar… :eek: )

Jo, jag såg det. Dessutom testade den min 950 mot min förra hoj 1100 Dragstar. :D

erkagn
2010-05-15, 07:49
I senaste numret av Allt om MC (nr 6) återges just Fat Boy som custom-hoj nr 1, på sidan 31 med rubriken ”Alla kopiors förebild”. :)
(På sid 74 återges en grön Honda CB750, karln menar att den är till för att köras och tar den på trailer om det regnar… :eek: )

Oj, läste inte så noga om 750:n får göra det.

veteranmc
2010-05-15, 18:47
jag lever efter filosofin: det jag inte har råd att köpa kontant har jag inte råd att äga. en bil eller mc har inte så stort värde för mig att jag skulle ta lån för att köpa en.