handdator

Visa fullständig version : Vad är tillåtet? (besiktning)



Figurehead
2010-05-14, 19:46
Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?

Nina
2010-05-14, 20:13
Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?

Jag har dioder på min Hva och besiktningen har inte sagt nåt om det.

Mats Liifv
2010-05-14, 20:30
Jag hade diodlyse bak på min Yamaha TTR. Inga problem vid besiktningen, förutom att de påpekade att det lyste lite svagt i dagsljus. Syntes dock bra när man bromsade!

Gawriel
2010-05-14, 21:35
ska besiktiga min bobber nu på tisdag, har biltemas led blinkers med inbygda bromsljus som syns väldigt bra, dock blinkar de lite snabbare än vanligt
Bak o bromsljus kommer säkerligen inte att gå igenom då jag har en sån här som verkar inte vara E märkt. Sidomonterat dessutom...

Mats Liifv
2010-05-14, 21:39
ska besiktiga min bobber nu på tisdag, har biltemas led blinkers med inbygda bromsljus som syns väldigt bra, dock blinkar de lite snabbare än vanligt
Bak o bromsljus kommer säkerligen inte att gå igenom då jag har en sån här som verkar inte vara E märkt. Sidomonterat dessutom...Coolt bromsljus, är det nytillverkat? Just det där med E-märkt verkar väldigt viktigt ibland....

Figurehead
2010-05-14, 22:01
På min sitter två små (ca2.5 cm) röda lyktor bak, sidomonterat över avgassystemet. En för broms, en för konstant rött sken. Det lär ju inte vara godkänt, men räcker det med att komplettera med ett större, godkänt bromsljus, eller måste den vanliga baklyktan också vara av större modell?

Gawriel
2010-05-15, 00:31
Mats, den är inhandlat från www.bikeline.se

Stop.

Retro-inpirerat baklyse med texten "Stop". Hus i svart plåt. 73 mm i diameter och 37 mm djup.

WestcoastHstd
2010-05-15, 09:29
Det beror på när din bike är reggad vad som är godkännt eller inte.

Ex. min 72:a har ju självklart inte ett E-godkännt baklyse så om jag skulle byta så behövs inte det men den måste lysa så man ser det på ett vist avstånd osv.

fistkiller
2010-05-15, 09:49
Skall i sommar in på besiktning med min lilla chopper. Förre ägaren hade strippat cykeln på allt vad "onödig" elektronik heter, så jag har nu åter installerat blinkers, tuta, hel/halvljusomvandlare mm.
Nu till min fråga: Vart kan jag hitta vilka bestämmelser som gäller för montering av ex. blinkers och bromsljus? Vad som är minsta tillåtna storlek, smalast tillåtna placering osv.

Eller är det någon här som kan detta i huvudet?

Har även bak/bromsljus kvar att installera, då jag misstänker att de två minilampor jag har troligtvis inte är godkända. Såg en rätt snygg diodmodell på Biltema av alla ställen, men är dioder godkända i bakljus?

Hej alla lampor ska va eu godkända Biltemas är godkända sen höjd vet inte men det ska synas väl är det krav dom kan ha lyckat till mvh fistkiller;D

GasseLurra
2010-05-15, 09:54
Här finns det regler för hur olika årsmodeller ska vara utrustade enl EU:s och vägverkets byråkratiska författningssamling.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm

lite info som fastnat i mitt huvud är att det ska vara minst 240mm mellan blinkers hö + vä sida.
Sedan tror jag att E-märkning på glas bak är lite som besiktningsmannen själv tycker, att lyser det bra är det ok, så länge det inte är fråga om reg besiktning.

WestcoastHstd
2010-05-15, 10:06
Här finns det regler för hur olika årsmodeller ska vara utrustade enl EU:s och vägverkets byråkratiska författningssamling.
]http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm[/URL]

lite info som fastnat i mitt huvud är att det ska vara minst 240mm mellan blinkers hö + vä sida.
Sedan tror jag att E-märkning på glas bak är lite som besiktningsmannen själv tycker, att lyser det bra är det ok, så länge det inte är fråga om reg besiktning.

Besiktningsmannen kontrollerar inte om det är E-märkt.

Gawriel
2010-05-18, 15:04
Så nu har jag besiktigat min bobber o det gick genom utan problem, dock blir det efterkontroll för andra småsaker.
han tyckte dock inte om min sidomonterade lykta o vill att jag ska montera en motsvarande på andra sidan för symetrins skull
det lustiga är att polaren har samma sidomontering o på besiktningstationen i Borås så fick han helt OK,
jag fick inte det i Kinna...
nu ska jag hämta mina Raask pipor o montera de o vråla genom stan...