handdator

Visa fullständig version : iPhone & appar



Nina
2010-05-14, 08:16
Nån tipsade om Weather Pro i en annan tråd så jag tänkte vi kan ju tipsa om olika bra-att-ha-appar till våra iPhones här. :)

• Blocket har en app för iPhone, om man ska åka runt och kika på en ny/beg hoj så är denna en bra app.

• Olika banker har även börjat komma ut med egna apps så man kan sköta betalning etc direkt bredvid den köpande hojen, SEB och Swedbank har egna appar vet jag.

• Likaså kartor som Eniro samt Hitta har egna apps (så man hittar till hojen man ska titta på så att säga).

Lista upp dina appar nedan och vad du hittat!

Mats Liifv
2010-05-14, 09:04
Bra idé, det är en ständigt växande företeelse som många säkert är intresserade av!

Nicke
2010-05-14, 09:55
Bra idé, det är en ständigt växande företeelse som många säkert är intresserade av!

Är det så populärt med dessa ajfåner? Kan ju inget om sånt dära :D

Nina
2010-05-14, 10:11
Är det så populärt med dessa ajfåner? Kan ju inget om sånt dära :D
Oh ja, de är mycket bra! Jag är inne på min tredje nu (bra reklam?) men den första var trasig i en lödning så den laddades inte tyvärr så jag fick den utbytt direkt. Hörde ett par år senare rykten om en minst lika bra smartphone och gav min iPhone till dottern och köpte en HTC – men nä, den är inte alls på långa vägar minst lika bra så jag skaffade mig en ny iPhone, kan ju inte be att få tillbaka min bortgivna. Dock finns det liknande appar till HTC också men iPhone är mer utbredd och mer använd och har klart många fler appar med en klart bättre utbyggd app-butik. Många är gratis och några kostar pengar. Vad man än söker på i butiken finns det alltid en app som dyker upp. Roliga fotoprogram finns av modellen photofunia. Be Jonas elelr Mats visa dig, min man som annars är en inbiten motståndare till allt som heter Apple har t o m köpt en iPhone och tycker det är den bästa mobil han nånsin haft. Se där, även gamla hundar kan läras att sitta, fniss fniss. ;)

Mc-Bosse
2010-05-14, 10:14
Kan en Iphone skicka och ta emot ett MMS numera? Med en app då kanske... ;)

leffa
2010-05-14, 10:19
Är det så populärt med dessa ajfåner? Kan ju inget om sånt dära :D

inte jag heller :) undrar om man kan ringa med ajfåner, ska nog köpa en kobra om jag hittar en sån;)

Nicke
2010-05-14, 10:21
..... även gamla hundar kan läras att sitta, fniss fniss. ;)

ahaa, då får jag vänta tills jag blir lite äldre då å köpa mig en ajfån ;)

Nicke
2010-05-14, 10:22
i..... ska nog köpa en kobra om jag hittar en sån;)


Borde dom ha i butiken vi åkte förbi igår hos dig, OxensZoo:p

leffa
2010-05-14, 10:25
nä jag ska ha en i äkta bakkelit;)

Jonas
2010-05-14, 10:39
Iphone är överlägset den bästa telefon som jag ägt.

Mitt appförslag är "alla kartor" (gratis) som är gps-styrd. Perfekt för oss som rör mycket på oss i Sverige. Var du än är kan du öppna "alla kartor" och omedelbart få tips om badplatser, caféer, vandrarhem etc som finns i din närhet. Rekommenderas varmt!

Jonas
2010-05-14, 10:42
Bra trådämne detta, Nina! Appar som passar oss hojåkare kan man inte få nog med tips om. :)

Jonas76
2010-05-14, 11:15
Kan en Iphone skicka och ta emot ett MMS numera? Med en app då kanske... ;)

Jajamänsan, visst kan de skicka mms.
Har man en Iphone 3G kan man uppdatera programvaran och då kan du skicka mms.
Den nyare 3Gs har redan mms funktionen.

Mc-Bosse
2010-05-14, 11:25
Bättre sent än aldrig heter det ju... :D

Nina
2010-05-14, 13:08
Men hur kan man sälja en telefon som inte kan skicka MMS?
*host*
Uppdatering: det var jättelänge sen man kunde uppdatera iPhone 3G så man kan skicka mms med iPhone. ;)

Med 3Gs kan man även spela in video och använda mobilen som kompass.
Jag har dock lagt till tjänsten iDisk, skulle jag råka tappa bort den eller om den blir stulen så kan jag låsa den fullständigt utan att behöva hålla i den. :)

Nån som kopplat ihop sin Garmin Zümo 550 med sin iPhone? Hur fungerar det, om det funkar…?

Danne
2010-05-14, 13:22
*host*
Uppdatering: det var jättelänge sen man kunde uppdatera iPhone 3G så man kan skicka mms med iPhone. ;)

Med 3Gs kan man även spela in video och använda mobilen som kompass.
Jag har dock lagt till tjänsten iDisk, skulle jag råka tappa bort den eller om den blir stulen så kan jag låsa den fullständigt utan att behöva hålla i den. :)

Nån som kopplat ihop sin Garmin Zümo 550 med sin iPhone? Hur fungerar det, om det funkar…?

Okej det är bra!:):)
Helt otroligt hur fort utvecklingen har gått med dagens lurar. Undrar hur dom ser ut och fungerar om 5-10 år.:rolleyes:

Danne

Jonas
2010-05-14, 14:05
Nån som kopplat ihop sin Garmin Zümo 550 med sin iPhone? Hur fungerar det, om det funkar…?

Jag har gjort det och det fungerar utmärkt. :)

Mats Liifv
2010-05-14, 20:23
Jag har gjort det och det fungerar utmärkt. :)

Har samma erfarenhet, funkar perfekt med telefonlistor, telefonbok etc. Funkar som Iphonen fast via skärmen på Zümon! :)

Linnex
2010-05-14, 20:49
Kan inte någon skapa ett hojen.nu app? Sitter hela Kristihimmelhelgen hos mina föräldrar och surfar in med min iPhone 2G utan MMS funktioner. Är en gammal iPhone fantast ;)

Mc-Bosse
2010-05-14, 20:52
Kan inte någon skapa ett hojen.nu app? Sitter hela Kristihimmelhelgen hos mina föräldrar och surfar in med min iPhone 2G utan MMS funktioner. Är en gammal iPhone fantast ;)

Du kan väl nå internet med en iPhone? Med en så pass stor skärm är väl vanligt surfande inga problem? Jag går till hojen.nu med min SE K800i ibland och jag har inte stor skärm. Använder webbläsaren Opera mini.

Linnex
2010-05-14, 22:00
Du kan väl nå internet med en iPhone? Med en så pass stor skärm är väl vanligt surfande inga problem? Jag går till hojen.nu med min SE K800i ibland och jag har inte stor skärm. Använder webbläsaren Opera mini.

Naturligtvis är det så jag gör. Var lite skämtsamt menat med ett special hojen app för iPhone. ;)

Jan-Olov
2010-05-14, 22:49
Jag måste få råga en dum sak, vad i tusan är appar för något?

Danne
2010-05-14, 23:01
Jag måste få råga en dum sak, vad i tusan är appar för något?

Självklart, det dom som gör telefonen. Man hämtar hem och installera olika program i luren = appar. Program för olika funktioner som exempelvis GPS, chatt, musik, banktjänster etc.

Danne

Jonas
2010-05-15, 00:30
Jag måste få råga en dum sak, vad i tusan är appar för något?

Appar=applikationer

Nicke
2010-05-15, 00:52
Man kan även säga att appar har samma funktion som genvägsikoner på skrivbordet på sin egen dator:)

App = ikon =)

Linnex
2010-05-15, 02:08
Appar=applikationer

Om man skall vara riktigt noggran då det är ett globalt utryck så är det förkortning för "applications"

Linnex
2010-05-15, 02:10
Man kan även säga att appar har samma funktion som genvägsikoner på skrivbordet på sin egen dator:)

App = ikon =)

Kan jag inte hålla med om. Apps eller som du skriver appar är program till iPhonen. Inte några genvägar.

Nina
2010-05-15, 07:33
Jag har facebook och Safari på min iPhone så jag kan uppdatera direkt, antingen här eller på facebook utan att ens vara hemma. :)
Trycker jag ner två fingrar över skärmen så drar jag fingrarna åt sidorna – då förstoras allt och all text blir större. Man kan knacka på skärmen också…

Har man scrollat ner längs en hel hemsida kan man knacka upptill på skärmen så åker hela sidan tillbaka till översta läget direkt, då slipper man sitta och scrolla tillbaka alltihop igen. ;)
Och har man flera sidor med applikationer (förkortat appar) kan man enkelt trycka på runda knappen nertill så svischar alla sidorna förbi till första sidan. Det finns många knep i iPhone som man kan göra när man använder den. :)

Jan-Olov
2010-05-15, 08:44
Tackar, jag viste jag skulle få svar. Det är så många nya uttryck som inte alltid är lätt att begripa.

Nina
2010-05-15, 09:09
Tackar, jag viste jag skulle få svar. Det är så många nya uttryck som inte alltid är lätt att begripa.
Sen är det förstås lätt för oss insatta att glömma bort att skriva ut hela orden och använder förkortningar. ;)

Nicke
2010-05-15, 11:48
Kan jag inte hålla med om. Apps eller som du skriver appar är program till iPhonen. Inte några genvägar.

Funktionen är den samma och finns inte bara till ajfåner=)

Mc-Bosse
2010-05-15, 16:31
Man kan även säga att appar har samma funktion som genvägsikoner på skrivbordet på sin egen dator:)

App = ikon =)

En genväg är en genväg och ett program/applikation är ett program/applikation. Ett program installeras och en genväg till detta program kan skapas på skrivbordet eller skärmen på en telefon, i detta fallet en iPhone. Genvägen kan tas bort men programmet ifråga är fortfarande installerat. En ny genväg kan skapas från detta programs installationsmapp när helst man vill och placeras var helst man vill.

Funktionen är endast densamma om man bara räknar själva genvägsikonen som startar det installerade programmet/applikationen.

Rätt ska vara rätt! ;)

Nina
2010-05-15, 16:47
Genvägen kan tas bort men programmet ifråga är fortfarande installerat.Nej nu har du fel, man kan ta bort program direkt i iPhonens skärm, då ligger inte programmet kvar. Där är det inte bara ikonen som raderas utan hela installationen, iPhone upplyser användaren att alla dess data försvinner då.

…rätt ska vara rätt, ja. ;)

Mc-Bosse
2010-05-15, 16:53
Nej nu har du fel, man kan ta bort program direkt i iPhonens skärm, då ligger inte programmet kvar. Där är det inte bara ikonen som raderas utan hela installationen, iPhone upplyser användaren att alla dess data försvinner då.

…rätt ska vara rätt, ja. ;)

Som icke ägare av en iPhone så suger jag i mig informationen. Onekligen ett praktiskt sätt att avinstallera ett program. Ta bort en genväg och allt åker. Där ligger Microsoft och Windows efter...

Nicke
2010-05-16, 21:16
Med risk för att man blir påhoppad så framför jag ett tips till er ajfånare från än god vän som inte hojar :)

Sök upp ett program som heter jailbreak. Med det kan man hacka sig förbi Apple och får en helt "ny" iPhone med sjukt mycket roligare appar som inte Apple tillåter :)

MyFi är tydligen ett program som gör ajfånen till en trådlös router. Bra strandfunktion kanske?=)

Jonas
2010-05-16, 22:57
Jailbreak bör bara användas om man har datorvana/kompetens. All garanti är väck om de upptäcker att man använt JB. Sen finns en massa oseriösa appar som man inte vill ha i sin mobbe. JB är annars guld för att hotta upp sin iPhone med fler möjligheter, som bättre ringsignaler och roliga program. Jag är dock extremt nöjd med den som den är. :)

Gibson
2010-05-16, 23:11
Jailbreak bör bara användas om man har datorvana/kompetens. All garanti är väck om de upptäcker att man använt JB. Sen finns en massa oseriösa appar som man inte vill ha i sin mobbe. JB är annars guld för att hotta upp sin iPhone med fler möjligheter, som bättre ringsignaler och roliga program. Jag är dock extremt nöjd med den som den är. :)
:D:D:D:D:D:D

Nina
2010-05-17, 05:26
Router? Jag skulle nog inte öppna min iPhone som en router. Jag är också nöjd med min som den är. :)

stefanistockholm
2010-05-17, 06:04
Jailbreak bör bara användas om man har datorvana/kompetens. :)

Då ska jag absolut hålla fingrarna i styr....

Nicke
2010-05-17, 10:12
Hahaha, jag sa ju att jag skulle få fart på karusellen! Snacka om att den kommer att snurra bra länge nu:)

Linnex
2010-09-21, 13:51
Iphone Tips - Fartkameror

Sju väl investerade kronor.

http://camsahoy.com/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=YNdiwKjjJ-Q

Nina
2010-09-21, 14:52
Iphone Tips - Fartkameror

Sju väl investerade kronor.

http://camsahoy.com/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=YNdiwKjjJ-Q

Kostar den nu? För ett par år sen nånting var den gratis.

Linnex
2010-09-21, 15:09
Det finns en gratisversion och en betalversion. Är osäker på skillnaden men tror att de tar betalt till OS4:a medan 3:an är gratis.

Nina
2010-09-21, 15:47
Ah okej. :)
Jag tror inte jag betalade nåt för min app, den funkar i alla fall.

pm_57
2010-09-21, 23:03
Kärt ämne gällande IPHONE. Men jag instämmer - kan numer inte vara utan min leksak- förlåt Iphone. Kan inte minnas vad man gjorde innan .....

kitsapgrl
2011-10-08, 16:29
:)
http://itunes.apple.com/us/app/lane-splitter/id392084834?mt=8

Molgan
2011-10-09, 00:26
Kärt ämne gällande IPHONE. Men jag instämmer - kan numer inte vara utan min leksak- förlåt Iphone. Kan inte minnas vad man gjorde innan .....
Kanske lättare att svara på vad man inte gör längre? Har ingen smartphone men skaffade en iPad2, värstngmodellen. Det var pga jobbet så det var inget eget påhitt. Sitter fortfarande å stirrar dumt på den och funderar på vad jag egentligen ska använda den till. När jag försöker använda den till nåt så blir jag bara förbannad på det intelligensbefriade gränssnittet, att alla funktioner man vill ha saknas för att nån bestämt att det är onödigt samt att iTunes är den värsta smörja som uppfunnits. huga.

nippe
2011-10-09, 18:40
Kanske lättare att svara på vad man inte gör längre? Har ingen smartphone men skaffade en iPad2, värstngmodellen. Det var pga jobbet så det var inget eget påhitt. Sitter fortfarande å stirrar dumt på den och funderar på vad jag egentligen ska använda den till. När jag försöker använda den till nåt så blir jag bara förbannad på det intelligensbefriade gränssnittet, att alla funktioner man vill ha saknas för att nån bestämt att det är onödigt samt att iTunes är den värsta smörja som uppfunnits. huga.

iTunes är en stor anledning till att jag kör Android på både mobil och surfplatta... allt för att slippa skiten..

Guzzi-Leif
2011-10-09, 20:45
Jag ser bara ett stort hot med IT-världens snabbt ökande funktionalitet (förutom informationssäkerhetsaspekterna förstås) och det är att det inverkar menligt på mängden verkställd fysisk kärlek.
Det tror jag är ett långsiktigt samhällsproblem!

kitsapgrl
2011-10-10, 00:16
Jag har en android. jag borde ha lagt upp den här länken istället och inte iphone länken jag först lade upp. Asch. Det är gratis att ladda ner och spela.
https://market.android.com/details?id=com.fractiv.lanesplitter