handdator

Visa fullständig version : MC-Olycka Bullmark



pewa
2007-04-15, 13:10
Umeå 2007-04-17

Singelolycka mellan Sävar och Bullmark, utanför Umeå.
En 36-årig man körde av vägen och fördes till NUS med lindriga skador.
Enligt polisen hade han mätts i hög hastighet på E4:an strax innan olyckan.

"Vittnen" på vk.se påstår att motorcykeln jagades av en civilpolis då olyckan inträffade.
Han har även fått sitt körkort indraget.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=114275

Frågor:
Är det rätt åt mc-föraren att han åkte av vägen då han försökt smita från polisen?
Är det rätt av polisen att jaga mc-förare som bryter mot hastighetsbestämmelserna?

turbo
2007-04-15, 23:43
det finns en gammal skröna från moppe-tiden om att polisen inte får jaga motorcyklister utan hjälm, typ att man slänge av sig den i flykten. ligger det någon sanning i det?

pewa
2007-04-16, 09:56
det finns en gammal skröna från moppe-tiden om att polisen inte får jaga motorcyklister utan hjälm, typ att man slänge av sig den i flykten. ligger det någon sanning i det?



Kanske inte är att rekomendera att jaga folk utan hjälm men de borde få göra det om de vill. Annars har ju alla en fribiljett om man bara kastar hjälmen..
Har sett poliser som inte orkar köra efter ibland, trots att det gått alldeles för fort. Dom har väl lärt sig att en Volvo XC90 inte står sig så bra mot en CBR1100 :)

Fredd
2007-04-17, 17:39
det finns en gammal skröna från moppe-tiden om att polisen inte får jaga motorcyklister utan hjälm, typ att man slänge av sig den i flykten. ligger det någon sanning i det?



Kanske inte är att rekomendera att jaga folk utan hjälm men de borde få göra det om de vill. Annars har ju alla en fribiljett om man bara kastar hjälmen..
Har sett poliser som inte orkar köra efter ibland, trots att det gått alldeles för fort. Dom har väl lärt sig att en Volvo XC90 inte står sig så bra mot en CBR1100 :)


haha, de har säkert provat någon gång men fått ge upp och skämmas istället 8)

Knostret
2007-04-19, 09:28
Många som kommenterat på VK verkar tycka att olyckan är Polisens fel för att dom jagade honom.. förstår inte hur dom tänker, i mina ögon får MC-killen helt skylla sig själv.
Dumt att försöka smita om man inte är säker på att komma undan.

hehe ja det skulle ju va fint om det där med att slänga av sig hjälmen var sant.. kanske man skulle kunna öppna bildörrn och hålla ut ett ben så slapp man undan även i bilen. :D

turbo
2007-04-20, 14:01
Många som kommenterat på VK verkar tycka att olyckan är Polisens fel för att dom jagade honom.. förstår inte hur dom tänker, i mina ögon får MC-killen helt skylla sig själv.
Dumt att försöka smita om man inte är säker på att komma undan.

hehe ja det skulle ju va fint om det där med att slänga av sig hjälmen var sant.. kanske man skulle kunna öppna bildörrn och hålla ut ett ben så slapp man undan även i bilen. :D


hehe, det där med benet ska jag testa om jag nån gång skulle bli jagad ;)

Fredd
2007-04-23, 19:00
Glömde skriva det i mitt förra inlägg, klart polisen måste ha rätt att jaga. Hur skulle det se ut om man släppte alla som bara körde iväg.. skulle bli ohållbart. Sen jagar de säkert inte alla gånger ändå.

Fredd
2007-05-02, 23:07
en till olycka i samma stil..

"Två på MC skadade efter polisjakt"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=343342