handdator

Visa fullständig version : Går ojämt när den är kall



Allan K
2010-05-12, 19:28
Hej!

Mitt första inlägg på forumet :)
Har en Kawasaki Z550 -82 och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
Topplockspackningen svettas lite om jag kör lite hårdare. Är det förgasarna eller vad tror ni?
Verkar som det är cylinder nr 2 som inte tänder innan den är varm.

/Allan

Linnex
2010-05-12, 20:25
Jag hade själv en z750 -83:a. Svettades oxå lite men absolut inga problem.
Om du är säker på tändning inkl nya stift hade jag gått vidare men att rengöra förgasarna, ställa in blandingen och synka.

Mats Liifv
2010-05-12, 20:48
Jag hade själv en z750 -83:a. Svettades oxå lite men absolut inga problem.
Om du är säker på tändning inkl nya stift hade jag gått vidare men att rengöra förgasarna, ställa in blandingen och synka.Låter som den logiska början på felsökningen!

Gibson
2010-05-12, 21:09
Killen som köpte min GPZ 750 -82 hade samma problem och det var ett munstycke som var täppt.;)

Allan K
2010-05-13, 06:17
Ok, börjar med nya stift och om det inte hjälper får jag försöka rengöra förgasarna.
Är det krångligt att plocka loss dom?

leffa
2010-05-13, 08:11
välkommen hit ,skulle nog lämna in hojen till en verkstad om man inte är så duktig på att mecka hoj det är noga med synknigen av förgasarna om hojen ska bra

DearHunter
2010-05-13, 09:33
Det låter som om cyl går tunt. Startar ena cylen sent så tyder det på att den inte får bränsle i början eller rätt bränsleblandning (jmfr att starta utan choke när motorn är kall). Om bränsleblandningen är för tunn så får Du en för hög temperatur vilket kan vara skadligt. Förutom rengöring av förgasarna, inställning mm så att Du får rätt bränslemängd v.s. luft, som redan nämnts, så skulle jag även kolla upp så att det inte kommer in tjuvluft vilket kan påverka bränsle-luftblandningen. Du kan tex spraya med startgas när hojen är igång mot förgasaren och bränsleslangarna. Om varvtalet stiger när Du sprayar så kan Du ha en läcka. Obs, spraya inte mot luftintaget där luftfiltret sitter.
I vilket fall som helst så skulle jag byta ut gummislangarna (bränsle) och även bälgarna som förgasaren sitter i. Gummi åldras med tiden och det uppstår mikrosprickor.


Får Du avgaspuffar när Du slår av då och då?

Det är kul att meka, speciellt om servicekostnaden är högre än vad en beg. hoj kostar. Lycka till och glöm inte att för varje problem så finns det flera lösningar.

Guzzi-Leif
2010-05-13, 11:49
Jag vill inte vara vare sig petimäter eller glädjedödare men det är ingen idé att felsöka innan du är säker på att alla inställningar är korrekta (=fullständig motorservice) och att allt inom förgaseri och tändning är 100% rent/helt.
Kolla alltså ventilspel, tändtidpunkt, förgasarsynk och tomgångsblandningsskruvarnas inställning (det som ibland kallas lågfartsmunstycken). Kolla också att batteriet är fräscht + fulladdat.
Har du en kompressionsmätare liggande, kan det vara värt att kolla komp efter servicen också - en bra statuskoll.

Om du inte redan har det: Köp en bra verkstadshandbok för hobbymekare, exempelvis från Haynes eller Clymer - värd varenda krona!

DearHunter
2010-05-13, 12:53
Jag vill inte vara vare sig petimäter eller glädjedödare men det är ingen idé att felsöka innan du är säker på att alla inställningar är korrekta (=fullständig motorservice) och att allt inom förgaseri och tändning är 100% rent/helt.
Kolla alltså ventilspel, tändtidpunkt, förgasarsynk och tomgångsblandningsskruvarnas inställning (det som ibland kallas lågfartsmunstycken). Kolla också att batteriet är fräscht + fulladdat.
Har du en kompressionsmätare liggande, kan det vara värt att kolla komp efter servicen också - en bra statuskoll.

Om du inte redan har det: Köp en bra verkstadshandbok för hobbymekare, exempelvis från Haynes eller Clymer - värd varenda krona!

Att gå igenom inställningarna och rengöra är väl en form av felsökning. Man kan ju ta en sak i taget utan att riva halva motorn. Vanligtvis så börjar man felsöka det som har störst sannolikhet att ge de symtom som är aktuella. Funkar det inte med tex rengöringen så går man vidare och kollar igenom nästa åtgärd med vetskapen om att förgasaren är ok. Dvs man ska helst börja felsökningen i rätt ände och för att göra detta så bör man ha erfarenhet eller få tips från detta eminenta forum :)

Allan K
2010-05-13, 13:06
Jag ska börja med tändstift och kolla tändningen först av allt men tror nog mest på bränslesidan själv också.
Är inte ovan att meka med motorer men hojen är nyinköpt och jag har inte rört en skruv på den (eller liknande) tidigare. Den går fint när den är varm.

Skaffade Haynes handbok för någon dag sen...kanske dags att dra plasten av den :)

DearHunter
2010-05-13, 13:31
Jag ska börja med tändstift och kolla tändningen först av allt men tror nog mest på bränslesidan själv också.
Är inte ovan att meka med motorer men hojen är nyinköpt och jag har inte rört en skruv på den (eller liknande) tidigare. Den går fint när den är varm.

Skaffade Haynes handbok för någon dag sen...kanske dags att dra plasten av den :)

En perfekt pendlarhoj att slita på och som är billig att äga och som dessutom ger härlig mc-åkning när man har fått ordning på den. Classic försäkring på Bilsport & Mc.

Uppdatera oss gärna hur det går med mekandet och glöm inte att vrida om soppakranen rätt innan Du startar ;D

Mc-Bosse
2010-05-13, 19:08
Hej!

Mitt första inlägg på forumet :)
Har en Kawasaki Z550 -82 och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
Topplockspackningen svettas lite om jag kör lite hårdare. Är det förgasarna eller vad tror ni?
Verkar som det är cylinder nr 2 som inte tänder innan den är varm.

/Allan

Från jag köpte hojen vid 3 400 mil till nu 1000 mil senare har jag haft följande "problem".

Min Kawasaki från -81 med 4 cyl gör samma sak när den är kall. De två högra cylindrarna verkar inte gå igång riktigt utan först efter några minuter på tomgång. Dock så går den på alla 4 efter bara 30 sek körning om jag startar motorn kall och kör direkt.

Om hojen står på sidostödet och jag startar motron kall med full chock så vill den inte riktigt på 1 o 2 direkt. Om jag rättar upp hojen eller låter den stå på centralstödet, slår över bränslekranen på Pri i 30 sek och vrider tillbaka den, drar full chock så går den direkt på alla 4. Detta tyder på att det inte är bränsle så det räcker i 1 o 2:s förgasare när motorn är avstängd och är kall.

Detta "problemmet" kan jag leva med på denna gamling. :D

Allan K
2010-05-14, 05:20
Kanske jag ska testa att ställa den på centralstödet. Jag brukar bara starta den lutande och låta den gå tills den orkar gå på ca 2000 rpm. Om jag gasar så går den nog på alla cylindrar.

Mc-Bosse
2010-05-14, 10:02
Kanske jag ska testa att ställa den på centralstödet. Jag brukar bara starta den lutande och låta den gå tills den orkar gå på ca 2000 rpm. Om jag gasar så går den nog på alla cylindrar.

Och prova starta med bränslekranen i Pri men glöm inte slå tillbaka den till normalläget.

Allan K
2010-05-14, 13:49
Testade att ställa den rak....och kranen på pri men det var ingen skillnad. Blir säkert att putsa förgasarna men nu vill jag bara köra medan vi har väder 8)

GeCe
2010-05-14, 18:45
Hej!

Mitt första inlägg på forumet :)
Har en Kawasaki Z550 -82 och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
Topplockspackningen svettas lite om jag kör lite hårdare. Är det förgasarna eller vad tror ni?
Verkar som det är cylinder nr 2 som inte tänder innan den är varm.

/Allan


Brukar börja med enkla saker som att kolla tändstift och gnista om problem uppstår. Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen. I ditt fall skulle jag testa att tanka 98 oktan vilket jag varit med om gjort underverk när motorn gått illa innan den blivit varm.

Mc-Bosse
2010-05-14, 20:05
Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen.

Det ska jag prova i min. Det gäller att räkna bara så jag inte får i för mycket medel till mina 13 liter bensin.

Allan K
2010-05-14, 20:35
Brukar börja med enkla saker som att kolla tändstift och gnista om problem uppstår. Hälla i insprutning/förgasarrengöring i bensinen. I ditt fall skulle jag testa att tanka 98 oktan vilket jag varit med om gjort underverk när motorn gått illa innan den blivit varm.

Menar du att jag ska hälla i sk injektorclean?

Ove
2010-05-14, 21:02
Testade att ställa den rak....och kranen på pri men det var ingen skillnad. Blir säkert att putsa förgasarna men nu vill jag bara köra medan vi har väder 8)

:) Vet hur jag skulle börja: Hälla i sånt där renskolijox i soppan och sen köra en massa mil. Brukar lösa en hel del problem. Funkar det inte så - verkstad. ;)

GeCe
2010-05-15, 06:27
Menar du att jag ska hälla i sk injektorclean?


Visst! Injektorclean/insprutningsrenöring/förgasarrengörare sak samma! Mer konkret så har funnits på Mekonomen "Omegas 992 Insprutningsrengörare" som funkat bäst av allt jag provat. Den enda som jag märkt har lite långtidsverkan!