handdator

Visa fullständig version : Fotplattor



erkagn
2010-05-10, 08:42
Förut så tyckte jag inte om fotplattor. Tyckte det såg lite gubbigt ut. Men nu när jag har en hoj med dessa så tycker jag det är helt underbart bekvämt.

Vad tycker ni? Fotplattor eller fotpinnar?

Nackdelen med fotplattor är att de kan skrapa i om man lägger ner mycket. Men jag kör lugnt och städat så de har jag då aldrig upplevt. Första gången man kör så känns det lite ovant att man måste flytta foten en aning längre ut för att sätta ner den vid stopp.

Jonas
2010-05-10, 09:53
Min Bonnie har fotplattor. I början oroade jag mig lite för att de skulle skrapa i vid kurvor, men det har inte hänt en enda gång även om jag lagt hojen ordentligt vid några tillfällen. Jag tycker det är riktigt bekvämt att vila fossingarna på plattor och byter inte tillbaka till pinnar vilket jag funderade på när jag köpte henne. :)

erkagn
2010-05-10, 12:43
Min Bonnie har fotplattor. I början oroade jag mig lite för att de skulle skrapa i vd kurvor, men det har inte hänt en enda gång även om jag lagt hojen ordentligt vid några tillfällen. Jag tycker det är riktigt bekvämt att vila fossingarna på plattor och byter inte tillbaka till pinnar vilket jag funderade på när jag köpte henne. :)

Har aldrig tänkt på att du har fotplattor. Är det standard på din modell, eller har nån före detta ägare satt dit dom?

Jonas
2010-05-10, 13:48
Nej, det är inte standard.

erkagn
2010-05-10, 14:15
Oki! Kollade in bilden på din hoj, dem passade väldans bra in på din hoj.

Starrider_Johnny
2010-05-11, 09:23
Är det någon som har nåt bra förslag på vart man kan köpa bakre fotplattor till en Yamaha XVS 1900.
Jag har letat på nätet men det är svårt att hitta till den modellen

erkagn
2010-05-11, 09:34
Är det någon som har nåt bra förslag på vart man kan köpa bakre fotplattor till en Yamaha XVS 1900.
Jag har letat på nätet men det är svårt att hitta till den modellen

De finns som Yamaha orginaltillbehör:

http://www.yamaha-motor.se/tillbehor/oversikt.jsp#MC/MCR/XV1900A

Starrider_Johnny
2010-05-11, 10:25
De finns som Yamaha orginaltillbehör:

http://www.yamaha-motor.se/tillbehor/oversikt.jsp#MC/MCR/XV1900A

Problemet med original är att dom kostar 6000:- med monteringssats, det finns plattor till 1300:an för 1500:- på diverse sidor. Jag får väl vänta tills dom börjar tillverka liknande till 1900:an ;D

erkagn
2010-05-11, 11:33
Oj oj, kollade inte på priset. Undra om inte Kyrakun har såna plattor då...

erkagn
2010-05-11, 12:07
Problemet med original är att dom kostar 6000:- med monteringssats, det finns plattor till 1300:an för 1500:- på diverse sidor. Jag får väl vänta tills dom börjar tillverka liknande till 1900:an ;D

Dom hära är ju billigare ju

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=54_92_312&products_id=5801&zenid=14a9cb34b5885022445d5ebe4bd01f33

Starrider_Johnny
2010-05-11, 12:21
Dom hära är ju billigare ju

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=54_92_312&products_id=5801&zenid=14a9cb34b5885022445d5ebe4bd01f33
Tack för det, den sidan hade jag missat

erkagn
2010-05-11, 12:26
Undra om dem passar min 950, den fanns inte uppräknad. Men den är så pass ny modell så de kanske inte hunnit skriva in den i listan.

Starrider_Johnny
2010-05-11, 12:34
Undra om dem passar min 950, den fanns inte uppräknad. Men den är så pass ny modell så de kanske inte hunnit skriva in den i listan.
Problemet är att det är olika vinklar på fästena, jag trodde ju att 1300:ans plattor skulle passa men den har en helt annan vinkel på fästet. Därför måste det var en platta som går att justera om man inte köper original.

erkagn
2010-05-11, 12:40
Oki! I så fall så borde den nog passa min oxå. För den verkar ju passa alla Yamaha glidarhojar. Och sen justerar man vinkeln efter vilken modell man har.

erkagn
2010-06-12, 21:47
Har nu börjat ha främre halvan av foten stickandes ut framför fotplattan, på det viset sträcker man ut benen bättre och får ännu mera glidarkänsla :-)

Hade man haft fotpinnar så hade man haft körställningen fixarad ju.

harpoonman
2010-07-16, 12:12
Är det någon som har nåt bra förslag på vart man kan köpa bakre fotplattor till en Yamaha XVS 1900.
Jag har letat på nätet men det är svårt att hitta till den modellen

Kolla www.ebay.com....skriv in din modell i sökrutan så får du en massa träffar, sen kan du filtrera sökningen.
Man kan göra riktigt bra klipp där, tillbehör som t o m kan bli till under halva kostnaden jämfört med svenska priser...men OBS...har du "otur" kan du få tulla för det, speciellt tunga el skrymmande saker, men man kan alltid be säljaren att skriva "used parts" el skriva ner värdet, det är aldrig ngt krångel

Har handlat på Ebay både till Intruder 1500 och FJR 1300 plus både cd´s och musikdetaljer...2-3 ggr under dessa år har jag fått tulla men det blir fortfarande billigare även med tull och det är inget krångel att handla och betala genom PayPal t.ex, känns tryggt.
PayPal har en jättebra service om något skulle gå fel eller krångla.

Lycka till

AnnSofie
2010-07-26, 14:39
Förut så tyckte jag inte om fotplattor. Tyckte det såg lite gubbigt ut. Men nu när jag har en hoj med dessa så tycker jag det är helt underbart bekvämt.

Vad tycker ni? Fotplattor eller fotpinnar?

Nackdelen med fotplattor är att de kan skrapa i om man lägger ner mycket. Men jag kör lugnt och städat så de har jag då aldrig upplevt. Första gången man kör så känns det lite ovant att man måste flytta foten en aning längre ut för att sätta ner den vid stopp.

Jag har pinna fram och plattor bak. Skönt, säger dottern som sitter bakpå! Dock har jag haft några fotpinneskrap :p Ingen fara!

erkagn
2010-07-26, 14:43
Jag har pinna fram och plattor bak. Skönt, säger dottern som sitter bakpå! Dock har jag haft några fotpinneskrap :p Ingen fara!

Oki! Har du bytt ut dina främre plattor mot pinnar då?

AnnSofie
2010-07-26, 14:48
Oki! Har du bytt ut dina främre plattor mot pinnar då?

Nä....det satt så. Däremot ska jag byta till lite snyggare pinnar. Jag har beställt en motorbåge som jag ska sätta extra pinnar på och då vill jag ha likadana. Fotplattorna förresten är av den mindre modellen och har lite kromdetaljer.

erkagn
2010-07-26, 14:50
Nä....det satt så. Däremot ska jag byta till lite snyggare pinnar. Jag har beställt en motorbåge som jag ska sätta extra pinnar på och då vill jag ha likadana. Fotplattorna förresten är av den mindre modellen och har lite kromdetaljer.

Härligt med customhojar man kan sätta dit olika plattor / fotpinnar och sadlar och få en hoj som passar ens kropp och hur man vill sitta :-)

AnnSofie
2010-07-26, 14:54
Härligt med customhojar man kan sätta dit olika plattor / fotpinnar och sadlar och få en hoj som passar ens kropp och hur man vill sitta :-)

Ja, det är ju lite av tjusningen också....bekvämt och snyggt o blankt! Jag mår faktiskt lite dåligt när jag ser att det är smutsigt! Nästa grej är att byta speglarna, de ser gubbiga ut, Hihi! Vill ha såna där droppformade helst.

erkagn
2010-07-26, 15:09
Ja, det är ju lite av tjusningen också....bekvämt och snyggt o blankt! Jag mår faktiskt lite dåligt när jag ser att det är smutsigt! Nästa grej är att byta speglarna, de ser gubbiga ut, Hihi! Vill ha såna där droppformade helst.

Härligt! Synd vissa grejor är ganska så dyra. Jag har ju satt dit väskorna i år. Nästa år blir det en slip-on-pipa.

AnnSofie
2010-07-26, 15:11
Härligt! Synd vissa grejor är ganska så dyra. Jag har ju satt dit väskorna i år. Nästa år blir det en slip-on-pipa.

Man får dra in på nåt annat för att ha råd att styla! Som sagt, det kostar en del!

erkagn
2010-07-26, 15:16
Man får dra in på nåt annat för att ha råd att styla! Som sagt, det kostar en del!

Nackdelen med min hoj är att den är så pass ny modell att det inte finns så mycket grejor ute till den än. Till min förra hoj en Dragstar 1100 så var det jättestort utbud och man kunde även fynda begagnade grejor.

AnnSofie
2010-07-26, 15:20
Nackdelen med min hoj är att den är så pass ny modell att det inte finns så mycket grejor ute till den än. Till min förra hoj en Dragstar 1100 så var det jättestort utbud och man kunde även fynda begagnade grejor.

Till min finns en hel del på MCWEB, men min man har en VN15 årsmodell -94 och det finns inget där. Han får putsa och laga det gamla!:rolleyes:

erkagn
2010-07-26, 15:22
Till min finns en hel del på MCWEB, men min man har en VN15 årsmodell -94 och det finns inget där. Han får putsa och laga det gamla!:rolleyes:

Oj, det var konstigt det inte fanns nåt att köpa så mycket till VN15. Men som tur är så finns ju vissa universialgrejor som kan passa ändå. Och dom som är riktigt händiga bygger ju delar själv. Men för oss som inte är händiga är det ju tur det finns grejor som är färdiga att skruva dit :D

AnnSofie
2010-07-26, 15:26
Ja, ingen oss är kunniga på hojar, men som tur har vi en skitbra Kawa-verkstad här i Norrköping och den killen (Håkan) fixar allt! Bra priser har han också.

erkagn
2010-07-26, 15:33
Ja, ingen oss är kunniga på hojar, men som tur har vi en skitbra Kawa-verkstad här i Norrköping och den killen (Håkan) fixar allt! Bra priser har han också.

Härligt! Att ha en verkstad man kan lita på och dessutom till hyggligt pris. Det har vi tyvärr inte här i Umeå och därför bytte jag till splitterny hoj för att ha 5 års garanti. Blev så less rapplet med min gamla Dragstar.

AnnSofie
2010-07-26, 16:03
Härligt! Att ha en verkstad man kan lita på och dessutom till hyggligt pris. Det har vi tyvärr inte här i Umeå och därför bytte jag till splitterny hoj för att ha 5 års garanti. Blev så less rapplet med min gamla Dragstar.

Ja, jag kommer att lämna in hojen för översyn och service....säkerheten främst eftersom jag har dottern därbak! Tycker att det är lite läbbigt med kedjedrift även om man kör glidarhoj.

erkagn
2010-07-26, 16:05
Ja, jag kommer att lämna in hojen för översyn och service....säkerheten främst eftersom jag har dottern därbak! Tycker att det är lite läbbigt med kedjedrift även om man kör glidarhoj.

Jo, även fast man kör glidarhoj sakta och försiktigt kan det hända grejor ifall hojen inte är ok. Dessutom de knepiga bilister som drullar omkring på vägarna.

AnnSofie
2010-07-26, 16:11
Jo, även fast man kör glidarhoj sakta och försiktigt kan det hända grejor ifall hojen inte är ok. Dessutom de knepiga bilister som drullar omkring på vägarna.

Jo tack, har stött på några stycken drullar!

erkagn
2010-07-26, 16:14
Fy tusan! Därför undvikar jag faktist köra hoj i rusningstrafik och hårt trafikerade vägar.

Jonas
2010-07-26, 16:16
Fy tusan! Därför undvikar jag faktist köra hoj i rusningstrafik och hårt trafikerade vägar.

Välkommen till Stockholm och Essingeleden med alla sinnen på helspänn! :eek:

erkagn
2010-07-26, 16:21
Välkommen till Stockholm och Essingeleden med alla sinnen på helspänn! :eek:

Usch där skulle jag nog inte vilja köra :eek:

gunther
2010-07-26, 16:30
Man vänjer sig vid Essingeleden också tillslut. ;)