handdator

Visa fullständig version : Motorcyklar i skottlinjen



pewa
2010-05-09, 22:03
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/militar.jpg
Källa: VK.se (http://www.vk.se)

Motorcyklar i skottlinjen
Lite enduro i vildmarken är alltid trevligt, men man bör se sig för var man kör.
Speciellt när området disponeras av militären. Under försvarets hemvärnsövningar
på I20-området i Umeå dök nämligen två cross-motorcyklar upp.

Mitt i den skarpa skjutövningen uppmärksammades ljud av crossmotorcyklar i risk-
området och övningen fick avbrytas omedelbart. De egna mc-ordonnanserna
skickades ut för att leta och man hittade två stycken cross-motorcyklister som
hade parkerat sitt släp vid avspärrningen och sedan helt enkelt rundat bommarna
med motorcyklarna.

- Det är helt oansvarigt och nonchalant. Antingen kan man inte läsa eller så
negligerar man varningen helt, säger ansvarige Torbjörn Lundkvist.

Det är tyvärr inte första gången man påträffar privatpersoner inne i riskområdet
under pågående skjutövningar. Det finns tydliga skyltar vid området där det sätts
upp varningar om skjutövningar, men det verkar inte räcka. Alla vägar in till själva
skjutområdet är också avstängda.

- Mot nonchalans kan man inte skydda sig, men hur är det överhuvudtaget möjligt
att runda en låst bom, missa alla varningsskyltar och dessutom irra omkring i
närheten av området mitt under pågående skottlossning utan att märka något,
undrar Torbjörn Lundkvist.

Händelsen kommer att polisanmälas.

Jonas
2010-05-09, 23:27
För många år sedan tog jag och mitt ex en långpromenad med våra schäfrar i Fisjön i Gbg. Det är ett naturområde tillika ett militärt övningsfält och vi såg vit flagg när vi passerade bommarna. Vi hade varit ute många timmar när vi var på väg hem. Plötsligt markerade Nero, som var sökhundstränad, att det fanns någon ute i terrängen. Jag och Maria trodde att han fått dille för vi såg inte en kotte vare sig ute på fältet eller upp mot kullen åt andra hållet. Vi hann bara gå tio meter till innan helvetet brakade lös. Tror det var tusen soldater på vardera sida om oss som rusade upp i kamoflagekläder och stormade varandra. Jag och Maria och våra vovvar slängde oss ned på backen medan skotten ven omkring oss. Lyckligtvis var det lös ammo... Strax senare kom ett befäl och guidade oss ut ur området och bad om ursäkt för att de missat att flagga rött på morgonen. Än i dag blir jag rätt skakig när jag tänker tillbaka på den dagen...

Hur man ens kan komma på tanken att medvetet köra in i ett övningsområde övergår mitt förstånd.

Seth
2010-05-09, 23:43
För många år sedan tog jag och mitt ex en långpromenad med våra schäfrar i Fisjön i Gbg. Det är ett naturområde tillika ett militärt övningsfält och vi såg vit flagg när vi passerade bommarna. Vi hade varit ute många timmar när vi var på väg hem. Plötsligt markerade Nero, som var sökhundstränad, att det fanns någon ute i terrängen. Jag och Maria trodde att han fått dille för vi såg inte en kotte vare sig ute på fältet eller upp mot kullen åt andra hållet. Vi hann bara gå tio meter till innan helvetet brakade lös. Tror det var tusen soldater på vardera sida om oss som rusade upp i kamoflagekläder och stormade varandra. Jag och Maria och våra vovvar slängde oss ned på backen medan skotten ven omkring oss. Lyckligtvis var det lös ammo... Strax senare kom ett befäl och guidade oss ut ur området och bad om ursäkt för att de missat att flagga rött på morgonen. Än i dag blir jag rätt skakig när jag tänker tillbaka på den dagen...

Hur man ens kan komma på tanken att medvetet köra in i ett övningsområde övergår mitt förstånd.

FYFAN närmare verklig attack kan man nog inte komma. inte konstigt på att ni känner av det än idag.

Kret
2010-05-09, 23:57
Hamnade oavsiktligt i ett avstängt område för ca 15 år sen.
Jag och 2 kompisar var ute och fiskade i en vecka.
Tältade och levde fint vildmarksliv. I slutet av veckan började det med lite avlägsna skott, men dagen efter ven det flera granater över oss när vi satt lugnt i våran båt och metade.
De slog ner ca 150-200m från sjön vi satt i.
Efter det ringde vi alltid och kollade när dom skulle skjuta innan vi åkte till det området och fiskade.

Nina
2010-05-10, 06:53
Jag har alltid respekt för försvarets skyltningar, står det skjutövning pågår skulle jag aldrig våga kliva in innanför gränsen. Man vet aldrig om de har lös eller skarp ammunition. Väldigt många verkar tro att lös ammo inte är så farliga men man kan få skador om man kommer för nära, precis som med luftvapen.

Jag har f.d Berga numera AMF1 här i krokarna. När det var Berga fanns grusvägar man fick köra hojen på, ridhästar fick rida förbi på försvarets område, det var aldrig något problem med Berga. Men tyvärr när AMF1 flyttade hit sin verksamhet stängdes en massa vägar av och bommar sattes upp utan pardon. Det är förstås deras område men man pratade inte med ortsborna, ingen dialog alls. Det var skriverier i lokaltidningen om det där, främst för alla ryttare som tappade sina fina vägar att rida på. Nån hästägare hade fått sina hästar rejält uppskrämda då man hade flyttat övningarna närmare orten i skogarna. Lite synd att det måste bli sånt gnissel med lokala ortsbefolkningen när föregående hade en dialog och alla var nöjda. Nu finns heller inga trevliga grusvägar att köra hoj på däråt men det är som sagt deras område och de har flyttat övningarna närmare orten så för att ingen ska bli skadad satte de upp skyltar och bommar. Det hade varit mer liv i lokala media om nån blivit skadad.

Guzzi-Leif
2010-05-10, 23:09
Under min tid på trupp hände det flera gånger att folk till och med kopplade bogserlinan till bommen och drog ner den så att de kunde komma ut på sina svamp-/bärmarker. Åsså blev de förbannade på oss när vi övade...
Det finns folk till allt!

Nina
2010-05-11, 05:57
Då tycker jag att då det är övning ska man ta dem i förvar och hålla dem tills befälen kommer och pratar allvar med dem. Jag hade en arbetskamrat som var ut på sjön med familjen, det blåste upp och de fick ta skydd. De hittade en vik i lä som de åkte in i. Tyvärr var det nåt högt befälet på besök och man var tvungen att statuera exempel. De togs till fånga och och satt i förvar några timmar samt fick betala böter. De hade råkat åka in i försvarets område men just då var det även övning.
Men vad gör man i det läget? Stannar man kvar utanför i hårdblåsten och riskerar att hela familjen går under eller söker man skydd i en militär vik som är lugnare och får böter? Jag hade valt böterna.