handdator

Visa fullständig version : Grustur i Sörmland



Mats Liifv
2010-05-08, 20:53
Här kan du läsa om dagens tur... (http://matshojblogg.blogspot.com/)

Danne
2010-05-08, 21:00
Kul läsning, hade varit roligt att vart med!

Mats Liifv
2010-05-08, 21:26
Kul läsning, hade varit roligt att vart med!

Hade varit roligt att ha dig med Danne!
Kanske du skulle skaffa en lämplig grushoj till stallet också.....? ;)

Jonas
2010-05-08, 22:07
Väldigt inspirerande. Bra skrivet! Vore riktigt roligt att prova på. :)

Mats Liifv
2010-05-08, 22:31
Väldigt inspirerande. Bra skrivet! Vore riktigt roligt att prova på. :)

Kan verka svårt och skrämmande i början men med lite enkla tips blir man snart betydligt bättre. Ställer stora krav på känsla och planering. Bästa körskola man kan tänka sig. När man behärskar gruset blir allt annat så himla mycket lättare!

Danne
2010-05-08, 23:18
Hade varit roligt att ha dig med Danne!
Kanske du skulle skaffa en lämplig grushoj till stallet också.....? ;)

Ja kanske det, har aldrig haft en grushoj. Får se vad framtiden har att erbjuda!:)
Vi får alla skaffa en sån hoj och sen anställer vi dig Mats som instruktör!

Danne

Mc-Bosse
2010-05-08, 23:19
Ekipaget med hunden hade ju varit kul att se på i en video sladdandes i grussvängarna! :D

Nina
2010-05-09, 07:07
Ställer stora krav på känsla och planering. Bästa körskola man kan tänka sig. När man behärskar gruset blir allt annat så himla mycket lättare!
Precis! Allting blir sååå mycket enklare, t ex lite sand i en kurva bekommer en inte, man är mer avslappnad och framför allt en säkrare förare. Och så otroligt skoj att köra på grus! :D

» Det finns en del billiga grushojar att köpa. (http://www.blocket.se/stockholm-angransande-lan/motorcyklar?ca=11&q=Yamaha%20XT&cg=1140&st=s&sp=1&w=2) ;)
(sökte bara på Yamaha XT men de är nog mer vanliga)

Nina
2010-05-09, 07:19
Vi får alla skaffa en sån hoj och sen anställer vi dig Mats som instruktör!

Ja bra idé, Danne! Mats kan visa och instruera, i Sörmland just där de kört övningskörde jag ofta. Där finns många trevliga vägar och främst runt Skottvång finns en hel del grusvägar. Inga problem att köra enbart grus under en hel dag (timtals körning) i dom krokarna.

Mats, vid nästa tillfälle: säg till, jag har sån gruslängtan att jag t o m kör bredvid asfalten där det är möjligt för att få liiite grus i alla fall (grussträngen). Kan vi ta en repa en fin dag?

Mats Liifv
2010-05-09, 09:01
Det går att köra med nästan vilken hoj som helst på grusvägar. För min del blir dock behållningen störst med en hoj avsedd för ändamålet, samt helst grova däck. Bara man anpassar tempo och körstil efter förutsättningarna finns det ingen anleddning att vara rädd eller vända bara för att en grusväg dyker upp.

Tjejen som övningskörde på Kawasakin hade samma problem som varit uppe här på forumet tidigare, "kurvskräck"! Allt gick bra tills en kurva dök upp. Då blev hon stel i kroppen och vågade inte lägga ner hojen någonting. Rädd att tappa greppet. Efter lite olika tips från oss som kört ett tag gick det mycket bättre mot slutet av dagen. Tror att hon hade en mycket givande dag och tog ett stort steg i sin utveckling. Tufft gjort att åka med, det hade jag aldrig vågat själv som nybörjare!

Dom med Harleyn var festliga, körde så mycket det gick med tanke på markfrigång, sidvagn och tyngdfördelning. "Tur att hojen inte är ny, nu gör det inget att det slår i!" var svaret jag fick på min fråga hur den gick att köra på grusvägen. Hunden trivdes verkligen där han satt i holken. Tjejen som körde sist i min grupp berättade att hon i vanliga fall brukade ha sin Jack Russel sittande i en väska på tanken på sin Yamaha XT, i dag hade han dock fått stanna hemma. Man möter verkligen många roliga, trevliga och positiva människor i dessa sammanhang!

Lägger in ett par bilder från gårdagen:

1) Den glada hunden som åkte sidvagn. Framgår inte här hur stor hunden var, modell "liten björn"
2) Typiskt ekipage för grusvägskörning, enligt ägarna! :=)
3) Dom två landvägshojarna kördes av tjejer, varav den ena övningskörde. Tuffa tjejer!

Gurrag
2010-05-09, 20:16
Vad skojigt det verkar. Skulle gärna hänga med på en "Grustur" någon gång.
Undrar bara hur min GS skulle klara av grusvägar, fast åt andra sidan är det kanske föraren som ska föra fram maskinen inte vice versa.

Vad kul det låter att instruera andra på något man är duktig på. Har du varit instruktör länge Mats?

Mats Liifv
2010-05-09, 20:54
Vad skojigt det verkar. Skulle gärna hänga med på en "Grustur" någon gång.
Undrar bara hur min GS skulle klara av grusvägar, fast åt andra sidan är det kanske föraren som ska föra fram maskinen inte vice versa.

Vad kul det låter att instruera andra på något man är duktig på. Har du varit instruktör länge Mats?

Lovar att vi har väldigt trevligt när vi är ute tillsammans. Den sociala delen är verkligen viktig i sammanhanget. "Surret" när vi stannar och fikar någonstans ute i skogen är härligt. Man träffar människor med alla möjliga yrken och bakgrunder, som man inte skulle träffat annars. Har många gånger träffat en trevlig dansk, som till vardags är pilot och flyger jumbojet för SAS. Vi brukar träffas på olika gruskörningar, både i Sverige och Norge. Han åker hit för att vara med. Säger något om att vi har trevligt! Visst går det att köra med din hoj, liksom med nästan alla andra. Sidvagnsekipaget överraskade mig. Har aldrig haft något sådant med tidigare, men det gick uppenbarligen bra det med. Hade dom inte i min grupp men såg dom ett par gånger under dagen.

Visst är det kul att få dela med sig av sina kunskaper i den mån man har några. Känns extra roligt när man med enkla tips kan hjälpa någon vidare i sin utveckling. Många är vetgiriga och vill lära sig när vi är ute på våra körningar. Känns nästan som att tjejerna har lättare att våga fråga. Brukar inte ha inställningen att dom kan allt själva. Inte vanligt bland killar heller, men en viss skillnad kan anas emellan könen. Vi har det så avspänt att efter ett tag brukar även killar komma och fråga, gärna då lite mer enskilt än tjejerna som inte skäms eller anser några frågor vara för "dumma".

Har en bakgrund inom enduron som jag sysslade med under slutet på åttiotalet, början på nittiotalet. Sen blev det uppehåll på offroadåka under dryga tio år tills jag skaffade mig en BMW1100GS. Återupptog då offroadkörning, men inte i naturen utan på grusvägar och stigar. Deltog i en del gruskurser samt frågade och lärde mig från dom som var mer erfarna, vad som gällde.

Var med och åkte i många sammanhang och sedan var det någon som uppmärksammade mitt intresse. Frågade om jag inte kunde arrangera någon körning och på den vägen är det. Har inte någon formell instruktörsutbildning, men delar gärna med mig av vad jag lärt mig genom egna erfarenheter. Förhoppningsvis har jag någon pedagogisk förmåga eftersom jag många gånger kunnat se förbättringar hos deltagare efter tips från mig. Leder ofta turer, då är det svårt att kunna vara specifik och hjälpa någon med just deras problem. Det är roligt att kunna ligga bakom och se hur någon kör. Då är det mycket lättare att kunna tipsa vad just den personen kan förbättra. Lätt att man slarvar med någonting, även om man vet hur det ska gå till. Bra då med någon som åker bakom och kan påtala det.

Kret
2010-05-10, 00:16
Synd att man bor alldeles för långt ifrån.
Vore kul att få köra med fler folk på det härliga underlaget.
För mig blir det mer grus än asfalt när jag åker, eftersom jag primärt skaffat mig hoj p.g.a. mitt fiskeintresse. Och här uppe finns det väldigt fina grusvägar med bra utsikt och rolig körning.
(Nina, såg att du varit i Älvdalen på vintern. Kör på sommaren så får du fina vyer....)
Kanske borde se om det finns någon asfalttur man kan hänga med på någon gång?! :)