handdator

Visa fullständig version : ang växelteknik



fistkiller
2010-05-08, 19:02
Hej nybliven customåkare hörde i en tråd att man ska ha en viss teknik att växla på för jag tycker det låter illa klonkande ljud ibland i vissa växlar Tyckte Mats sa något om det fler som har något tips, som sagt ny på dessa växellådor???

Mats Liifv
2010-05-08, 20:47
Hej nybliven customåkare hörde i en tråd att man ska ha en viss teknik att växla på för jag tycker det låter illa klonkande ljud ibland i vissa växlar Tyckte Mats sa något om det fler som har något tips, som sagt ny på dessa växellådor???

Har du prövat att göra som jag beskrev?

Den metoden har funkat bra för mig på alla mina hojar genom åren.

Mc-Bosse
2010-05-08, 21:40
Har du prövat att göra som jag beskrev?

Länk till tråden ifråga tack om jag får be... ;)

Mats Liifv
2010-05-08, 22:42
Länk till tråden ifråga tack om jag får be... ;)

Här är den! (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3651)

Diversion
2010-05-09, 12:48
Hej nybliven customåkare hörde i en tråd att man ska ha en viss teknik att växla på för jag tycker det låter illa klonkande ljud ibland i vissa växlar Tyckte Mats sa något om det fler som har något tips, som sagt ny på dessa växellådor???

Ville bara påpeka att är man van vid bilar så klonkar alla MC-lådor mer eller mindre. På min gamla GSX som jag lärde mig köra på var jag rädd att den skulle explodera varje gång jag la in en växel. Rädslan försvann när jag provade en annan hoj och den klonkade nästan lika mycket.

Mats Liifv
2010-05-09, 13:20
Ville bara påpeka att är man van vid bilar så klonkar alla MC-lådor mer eller mindre. På min gamla GSX som jag lärde mig köra på var jag rädd att den skulle explodera varje gång jag la in en växel. Rädslan försvann när jag provade en annan hoj och den klonkade nästan lika mycket.

Alla hojar, med undantag för min BMW K1200RS jag ägt eller kört har mer eller mindre fört lite oljud när jag lägger i ettan. Även tvåan kan vara svår att få i ljudlöst men växlarna ovanför det har alltid gått utmärkt att lägga i utan oljud och smidigt enligt den teknik jag använt.

räven
2010-05-09, 14:00
Vi som körde äldre BMW var nästan ett måste att lära denna teknik för att folk inte skulle undra vad det va för oväsen.

Mr.Peter
2010-05-09, 17:30
Hade en Honda Pan European innan i nästan 15 år och tyckte i början att
det verkade som att det var nåt fel på växellådan,pratade med Claessons i
Bromölla om det och han sa att man skulle växla distinktare och jag tyckte
det blev betydligt bättre.
Har inga såna problem alls på min nuvarande BMW.

räven
2010-05-09, 18:02
Tror dom hade helt rakskurna drev i gamla boxern, det small satan om man inte förspände pedalen.

fistkiller
2010-05-09, 18:20
;D
Hej nybliven customåkare hörde i en tråd att man ska ha en viss teknik att växla på för jag tycker det låter illa klonkande ljud ibland i vissa växlar Tyckte Mats sa något om det fler som har något tips, som sagt ny på dessa växellådor???

Tack för alla tips ska tillämpa det så fort vädret tillåter,ja här i skåne är det grått o trist väder hoppas det blir bättre snart så man kan ut o öva växelteknik mvh fistkiller;D