handdator

Visa fullständig version : Med och utan ABS



Mats Liifv
2010-05-07, 21:14
En viss skillnad med och utan ABS! (http://www.youtube.com/watch?v=SA8zk_zkdyE&feature=player_embedded)

Gibson
2010-05-07, 21:37
Otrolig skillnad.

Gurrag
2010-05-07, 21:37
Mycket bra video! ABS = trafiksäkerhet

Mats Liifv
2010-05-07, 21:56
Precis så där funkade det när jag fick tvärbromsa för en älg, på motsvarande våta underlag. Skulle ofelbart lagt omkull hojen utan ABS, och troligen klippt benen på älgen som skulle ramlat över mig. Mycket tur skulle till om jag skulle överlevt en sån smäll!

Gurrag
2010-05-07, 22:13
Ush! har hört skräckhistorier om hur älghår nålar sig in i huden vid en trafikolycka.
Bara att hoppas man slipper nödbromsa innan man har råd med ABS hoj

Skulle gärna gå någon trafiksäkerhetskurs för MC där man samlat in erfarenheter från riktiga fall och gör något nyttigt av dem.

Det är faktiskt riktigt otäckt hur snabbt saker kan gå. Senast idag råkade en fågel komma framför bilen. Hade ingen chans att varken väja eller bromsa och i backspegeln var det bara ett moln av fjädrar. Helt plötsligt kom fågeln flygande från sidan och var mitt i fronten på bilen innan man visste ordet av. För min del var det tur att det var en fågel och inget tyngre som ett rådjur eller älg.

Mc-Bosse
2010-05-07, 22:43
En viss skillnad med och utan ABS! (http://www.youtube.com/watch?v=SA8zk_zkdyE&feature=player_embedded)

Hade man inte vetat bättre hade man trott att det var trolleri eller trickfilmning på mc:n med ABS.

Mats Liifv
2010-05-07, 23:12
Hade man inte vetat bättre hade man trott att det var trolleri eller trickfilmning på mc:n med ABS.

Så dramatisk är skillnaden. Tror att alla förstår att man inte gärna vill vara utan den extra säkerheten.

Bara löjligt med alla som tror sig vara bättre bromsare än ett ABS-system. Finns fortfarande sådana som hävdar att kan man inte bromsa ska man inte köra hoj etc.

Ingen, absolut ingen bromsar bättre och säkrare, i en paniksituation än ABS:en. Filmen visar det med all önskvärd tydlighet!

Diversion
2010-05-08, 00:08
Jag hade velat se hur lång bromssträckan varit om han bromsat så gott han kunde även om den varit dubbelt så lång. Nu låste han ju med flit bara för att ge tyngd åt sitt argument.

Danne
2010-05-08, 00:23
Så dramatisk är skillnaden. Tror att alla förstår att man inte gärna vill vara utan den extra säkerheten.

Bara löjligt med alla som tror sig vara bättre bromsare än ett ABS-system. Finns fortfarande sådana som hävdar att kan man inte bromsa ska man inte köra hoj etc.

Ingen, absolut ingen bromsar bättre och säkrare, i en paniksituation än ABS:en. Filmen visar det med all önskvärd tydlighet!

Jag hade möjligheten att välja när jag köpte hoj förra veckan, Deauvillen fanns både med och utan, skillnad i pris ca 10 000:-. Redan innan var jag inställd på att ha en hoj med ABS. Jag tycker det är värt dom pengarna för ABS på en hoj. Det känns mycket bättre att ha ABS och videon bekräftar det.

Danne

Nina
2010-05-08, 07:03
Jag hade velat se hur lång bromssträckan varit om han bromsat så gott han kunde även om den varit dubbelt så lång. Nu låste han ju med flit bara för att ge tyngd åt sitt argument.
Jag med, jag noterade också att han låste båda hjulen med flit. Tror han knappast skulle låsa så där i en riktig situation.

Jan-Olov
2010-05-08, 08:53
Jag hade möjligheten att välja när jag köpte hoj förra veckan, Deauvillen fanns både med och utan, skillnad i pris ca 10 000:-. Redan innan var jag inställd på att ha en hoj med ABS. Jag tycker det är värt dom pengarna för ABS på en hoj. Det känns mycket bättre att ha ABS och videon bekräftar det.

Danne
Jag har för mig att det är kombibromsar på Duvillen och det i kombination med ABS är kanon.

Danne
2010-05-08, 11:25
Jag har för mig att det är kombibromsar på Duvillen och det i kombination med ABS är kanon.

Stämmer bra, jag har både ABS och CBS...


Danne

Danne
2010-05-08, 11:34
Jag med, jag noterade också att han låste båda hjulen med flit. Tror han knappast skulle låsa så där i en riktig situation.

Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.

Är det grus är det ännu värre, en gång var jag tvungen att bromsa snabbt för en bil och det var lite grus just där, hade jag haft ABS hade jag nog klarat mig...

Danne

erkagn
2010-05-08, 11:45
Det är dumt att inte så många glidarhojar har ABS. De jag vet är vissa HD och Kawa 1700, men kommer inte på nå fler.

Diversion
2010-05-08, 16:48
Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.

Är det grus är det ännu värre, en gång var jag tvungen att bromsa snabbt för en bil och det var lite grus just där, hade jag haft ABS hade jag nog klarat mig...

Danne

Jo men varför vågar man inte visa den riktiga skillnaden? För mig framstår det som socialstyrelsens x knäckebröd om dagen. Håll käften och gör som vi säger och skaffa ABS.

Mc-Bosse
2010-05-08, 17:18
Jo men varför vågar man inte visa den riktiga skillnaden? För mig framstår det som socialstyrelsens x knäckebröd om dagen. Håll käften och gör som vi säger och skaffa ABS.

Vad är den riktiga skillnaden? Det kan inte illustreras bättre än videon ifråga. Det skulle då möjligtvis vara en infälld bild som visar högerhanden krampaktigt om bromsen och högerfoten på bakbromsen. Stödhjulen skulle inte vara monterade egentligen för det gör hela videon lite mindre allvarlig vad gäller händelseförloppet utan ABS. Han kan väl trilla några gånger men det gör ju å andra sidan ont att falla och det vill han väl inte.

engström67
2010-05-08, 17:42
Det är dumt att inte så många glidarhojar har ABS. De jag vet är vissa HD och Kawa 1700, men kommer inte på nå fler.

kawa har abs standard på ALLA nya modeller:) triumph rocket 3 har det

Danne
2010-05-08, 17:45
Det var valbart på Honda Deauville på tidigare modeller, men nu är det standard!

Mc-Bosse
2010-05-08, 17:57
En mycket informativ video som visar skillnaden med ABS. (http://www.youtube.com/watch?v=y6sTbgJgA0E)

Det gäller att lita på systemet vilket han ju gör efter några körningar.

Mats Liifv
2010-05-08, 20:44
Håller inte riktigt med, står det en älg plötsligt på vägen är det få som hinner tänka och bromsa rätt, är det blött väglag så bromsar dom flesta så mycket att hjulen låser sig. Det räcker att hjulen är låsta en kort sträcka i en sväng för att hojen ska lägga sig ner.


Det går inte att jämföra en kontrollerad bromsning med en panikbromsning.
Precis som Danne beskriver det fungerar det i en paniksituation. Man klipper till för fullt! Det gör alla. Om man är en van förare och kör på asfalt klarar man det säkert, men inte på nylagd asfalt under regn. Är fullständigt övertygad om att jag åkt omkull om jag inte räddats av ABS:en. Ni som har ABS med möjlighet att stänga av den, testa gärna själva med och utan att ha den aktiverad, på olika underlag och se vad som händer. Det är en intressant upplevelse, speciellt på grus....

Danne
2010-05-08, 20:56
Bra tips. Lite mer intressant info om ABS på hojar hittar ni här:
http://www.cisionwire.se/folksam/folksam-sanker-forsakringspremie-med-malet-att-minska-antalet-svara-och-dodliga-mc-olyckor

Danne

Diversion
2010-05-09, 02:03
Vad är den riktiga skillnaden? Det kan inte illustreras bättre än videon ifråga. Det skulle då möjligtvis vara en infälld bild som visar högerhanden krampaktigt om bromsen och högerfoten på bakbromsen. Stödhjulen skulle inte vara monterade egentligen för det gör hela videon lite mindre allvarlig vad gäller händelseförloppet utan ABS. Han kan väl trilla några gånger men det gör ju å andra sidan ont att falla och det vill han väl inte.

Han låser ju med flit, ja jag tror säkert att 9 av 10 förare bromsar bättre med ABS men likafullt är det fråga om manipulation då ha inte ens försöker sig på en seriös bromsning utan ABS och sådant stör mig.

tore
2010-05-09, 08:00
Han låser ju med flit, ja jag tror säkert att 9 av 10 förare bromsar bättre med ABS men likafullt är det fråga om manipulation då ha inte ens försöker sig på en seriös bromsning utan ABS och sådant stör mig.

I ett panikläge så blir det nog lätt hänt så att man låser bromsarna

Nina
2010-05-09, 08:40
Killen i filmen fortsätter låsa bakhjulet, han släpper inte ens lite på bromsverkan bak. Jag hade gärna sett honom bromsa utan stödhjulen och utan ABS, han hade säkert inte bromsat på samma sätt då.

Mats Liifv
2010-05-09, 09:18
Tror nog att det man vill visa med filmen är vad som händer vid en panikbromsning med låsta hjul.


Håller med om att en jämförelse med en kontrollerad bromsning hade varit intressant som jämförelse. Dessvärre hade nog riskerna för den som kör varit i största laget utan stödhjulen. Är det riktigt halt låser man hjulen nästan direkt, även om man är försiktig. Som sagt ut och pröva själva på olika underlag, med och utan ABS....


Var på en gruskurs för ett antal år sedan där vi fick testa på att bromsa på grusväg, med och utan ABS. Min kompis som aldrig kört utan ABS testade med sin BMW 650 Dakar. Han hade sitt inlärda beteende att det bara är att hålla in bromsen så fixar elektroniken resten. Så var det inte längre när den var avstängd. Slutade i en jättevurpa i ett stort dammoln. Han höll kvar frambromsen och svängde samtidigt. Ingen bra kombination kan jag säga.

Olle Å
2010-05-09, 10:15
Personligen tror jag att ABS skulle rädda många situationer. Det här med att bromsa till ordentligt samtidigt fram och bak i en nödsituation råkade jag ut för nyligen. En peronbil tvärbromsade framför mig. Jag hårdbromsade med följden att jag åkte fram på dynan och kunde inte meddetsamma reglera bakbromsen. Där hade nog ABS kunnat vara bra att ha.
Tror att vanliga mcåkare inte törs prova på att broms fullt förrän det behövs och blir då överraskade hur hojen uppför sig. Ta som exempel min hoj , en Transalp. Vid mycket hård bromsning på asfalt så dyker framänden ner mycket pga att det är ganska lång fjädringsväg
och då åker man framåt på dynan och trampar ju samtidigt hårdare på bakbromsen. Tar ju någon sekund att hinna reagera och släppa efter på bakbromsen och reglera handbromsen så inte framhjulet låser sig. ( på grus ).
Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.

Mc-Bosse
2010-05-09, 11:21
Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.

Att hitta något lite äldre i mc-väg med ABS som det inte står BMW på är inte lätt. En gång ABS och känslan över hur bra det går att bromsa hårt och kontrollerat och man vill nog inte köra utan ABS.

Mc-Bosse
2010-05-09, 11:42
Idiotsäkra och reptilhjärnevänliga bromsar skulle vara bra att ha på alla mc.

Tycker att nästa steg när det gäller bromsning med mc ska vara att oavsett med vilket bromsreglage man drar i/trycker på så ska båda hjulen bromsa och då med ABS naturligtvis. Kombibromsar finns ju men det är bara det ena bromsreglaget som aktiverar båda bromsarna.

För att krångla till det för reptilhjärnan än mer så finns de ju mc-scootrar som alla har två bromshantag och inget för fötterna att göra.

Allt är lugnt så länge det inte blir panik när fordonet ska bromsas för då hinner man tänka men det kan bli panik och då reagerar man utan att tänka.

Diversion
2010-05-09, 12:28
Personligen tror jag att ABS skulle rädda många situationer. Det här med att bromsa till ordentligt samtidigt fram och bak i en nödsituation råkade jag ut för nyligen. En peronbil tvärbromsade framför mig. Jag hårdbromsade med följden att jag åkte fram på dynan och kunde inte meddetsamma reglera bakbromsen. Där hade nog ABS kunnat vara bra att ha.
Tror att vanliga mcåkare inte törs prova på att broms fullt förrän det behövs och blir då överraskade hur hojen uppför sig. Ta som exempel min hoj , en Transalp. Vid mycket hård bromsning på asfalt så dyker framänden ner mycket pga att det är ganska lång fjädringsväg
och då åker man framåt på dynan och trampar ju samtidigt hårdare på bakbromsen. Tar ju någon sekund att hinna reagera och släppa efter på bakbromsen och reglera handbromsen så inte framhjulet låser sig. ( på grus ).
Har bekanta som kör BMW och de vill absolut inte vara utan ABS.

Jag brukar träna att klippa till hårt så ofta jag konmmer åt, jag brukar vara försiktig med bakbromsen dock och försöka se till så jag har marginal, den extra bromsverkan man får är inte avgörande anser jag. Bättre ligga 99/100 Fram 90/100 back än låsa.

Jan-Olov
2010-05-09, 13:24
Tycker att nästa steg när det gäller bromsning med mc ska vara att oavsett med vilket bromsreglage man drar i/trycker på så ska båda hjulen bromsa och då med ABS naturligtvis. Kombibromsar finns ju men det är bara det ena bromsreglaget som aktiverar båda bromsarna.

Hondas kombibromsar funkar som jag har förstått. Bromsoken har tre kolvar vardera och drar du handtaget så påverkas två kolvar på vardera framoken samt en kolv på bakbromsen. Fotbromsen då påverkas två kolvar baktill och en kolv på vardera framoken. Som jag har upplevt bromsarna så är dom kanon.

räven
2010-05-09, 13:56
Kan det vara så ? det betyder att du måste bromsa med fotbromsen för att få full bromsefeckt fram ?

Mats Liifv
2010-05-09, 13:59
Kan det vara så ? det betyder att du måste bromsa med fotbromsen för att få full bromsefeckt fram ?

Funderar också över det, måste väl vara full effekt på den broms man använder medan den påverkar en kolv på den icke använda?

Danne
2010-05-09, 14:57
Här kommer lite mer info om Hondas CBS för hojar:
http://world.honda.com/motorcycle-technology/brake/p3.html

Danne

Mc-Bosse
2010-05-09, 15:33
Här kommer lite mer info om Hondas CBS för hojar:
http://world.honda.com/motorcycle-technology/brake/p3.html

Danne

Oj det är en vetenskap!

Mats Liifv
2010-05-09, 15:52
Oj det är en vetenskap!

Riktigt avancerade saker!

Bra att dom finns för oss som inte är så duktiga att vi är bättre än dessa system. En god hjälp...minst sagt! Sen finns det naturligtvis en del som anser sig överträffa alla sådana här system. Tillhör definitivt inte den skaran och är glad för all hjälp jag kan få när "reptilhjärnan" slår till! :)

Jan-Olov
2010-05-09, 15:57
Kan det vara så ? det betyder att du måste bromsa med fotbromsen för att få full bromsefeckt fram ?
Det har inte jag tänkt på men det verkar ju så. Men fyra kolvar på två skivor är ganska bra ändå.

Mr.Peter
2010-05-09, 17:07
Tycker att nästa steg när det gäller bromsning med mc ska vara att oavsett med vilket bromsreglage man drar i/trycker på så ska båda hjulen bromsa och då med ABS naturligtvis. Kombibromsar finns ju men det är bara det ena bromsreglaget som aktiverar båda bromsarna.

Finns sen länge!

Jag har helintegrerade bromsar på min BMW årsmodell 2004 givetvis med ABS.
Jag använder i stort sett bara frambromsen när jag bromsar,fungerar alldeles utmärkt!

Har verkligen testat det på olika underlag som bl.a rullgrus och aldrig lyckats låsa hjulen.
Hoppas ABS blir standard på alla mc så småningom,tror olyckorna minskar dramatiskt då.

Mc-Bosse
2010-05-09, 17:08
Finns sen länge!

Jag har helintegrerade bromsar på min BMW årsmodell 2004 givetvis med ABS.
Jag använder i stort sett bara frambromsen när jag bromsar,fungerar alldeles utmärkt!

Har verkligen testat det på olika underlag som bl.a rullgrus och aldrig lyckats låsa hjulen.
Hoppas ABS blir standard på alla mc så småningom,tror olyckorna minskar dramatiskt då.

BMW har alltid varit i framkant när det gäller ABS. Hittat -96or av BMW som har ABS på blocket

Mc-Bosse
2010-05-09, 17:10
Ännu mer teknik, nu från BMW. http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-abs-asc.htm

räven
2010-05-09, 17:15
På min GS 08 slår jag aldrig av ABSen på något underlag. Rekomendationen är att slå av den på grus. Jag kör ganska lugnt på grus å konstaterat att hojens bromssystem bromsar bättre än jag.

Mc-Bosse
2010-05-09, 17:19
Och en GS är vad för motorcykel?

Mr.Peter
2010-05-09, 17:33
Borde vara en BMW tror jag?:)

Mr.Peter
2010-05-09, 17:35
På min GS 08 slår jag aldrig av ABSen på något underlag. Rekomendationen är att slå av den på grus. Jag kör ganska lugnt på grus å konstaterat att hojens bromssystem bromsar bättre än jag.
Jag kan inte slå av den på min,åtminstone inte med en knapp.

räven
2010-05-09, 17:59
Och en GS är vad för motorcykel?

Förlåt trodde inte jag behövde skriva det.

Mc-Bosse
2010-05-09, 18:48
Förlåt trodde inte jag behövde skriva det.

Alla är inte gamla mc-rävar! Jag har bara ett år med mc och har dålig koll... :D

Mats Liifv
2010-05-09, 18:48
Och en GS är vad för motorcykel?

Exempelvis en så´n här!

http://213.132.112.100/images/35/3520986992.jpg

Mc-Bosse
2010-05-09, 18:50
Exempelvis en så´n här!

http://213.132.112.100/images/35/3520986992.jpg

Din pedagogik är förnämlig! ;)

räven
2010-05-09, 19:28
Exempelvis en så´n här!

http://213.132.112.100/images/35/3520986992.jpg

Just de Mats, fast dom ska va BLÅ.

Mc-Bosse
2010-05-09, 19:34
Just de Mats, fast dom ska va BLÅ.

Jag tyckte det gula skulle vara svart dock... ;)

Nä f-n va jag är dålig! :D

1, blå GS

Gurrag
2010-05-09, 19:59
Rofl
Den var en snygg nylackering bosse =)

Mc-Bosse
2010-05-09, 20:21
Det finns en annan GS också. Suzuki: http://www.google.se/images?hl=sv&q=Suzuki+gs+850&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=v_zmS5meLqCIOJut2K8H&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCUQsAQwAA

räven
2010-05-09, 20:49
Jo vet det Bosse. Om bussen stannar kan du ju bli Mc målare.

Mats Liifv
2010-05-09, 20:58
Det finns en annan GS också. Suzuki: http://www.google.se/images?hl=sv&q=Suzuki+gs+850&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=v_zmS5meLqCIOJut2K8H&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCUQsAQwAA

Inga dåliga hojar på sin tid, hade både en GS850 och en GS1000 under de första åren på åttiotalet!

adara
2010-05-09, 22:09
Gammal men bra artikel ang ABS vs icke ABS är den här:
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

(sorry, om den redan har postats ngn annanstans)

Jonas
2010-06-14, 18:28
Idag fick jag användning för ABS`n. Med konventionell broms hade det garanterat varit klippt. Fan vad gott det kändes när hojen tvärnitade utan någon nämnvärd nigning och utan låsning. Jag hann bara klippa i med frambromsen på ren reflex när en bil framför mig plötsligt utan någon som helst förklarlig anledning tvärnitade.

Han hade ingen bil framför sig utan tvärstannade bara plötsligt i vänsterfilen på vägen från Kornhamnstorg upp till Slussen. Det gick inte fort, kanske i 30 km/h och jag låg cirka fyra-fem meter bakom. Fick helt stopp cirka två dm från bilens akter. Jag tutade (gott med biltuta på hojen :D ) och när jag körde om satt idioten med en karta i sitt knä. Hade jag haft en pistol just då... =(

Sensmoral - ABS är värd sin vikt i guld samt ta det extra försiktigt nu när turisterna är på rull i sina plåtburkar.

erkagn
2010-06-14, 19:34
Idag fick jag användning för ABS`n. Med konventionell broms hade det garanterat varit klippt. Fan vad gott det kändes när hojen tvärnitade utan någon nämnvärd nigning och utan låsning. Jag hann bara klippa i med frambromsen på ren reflex när en bil framför mig plötsligt utan någon som helst förklarlig anledning tvärnitade.

Han hade ingen bil framför sig utan tvärstannade bara plötsligt i vänsterfilen på vägen från Kornhamnstorg upp till Slussen. Det gick inte fort, kanske i 30 km/h och jag låg cirka fyra-fem meter bakom. Fick helt stopp cirka två dm från bilens akter. Jag tutade (gott med biltuta på hojen :D ) och när jag körde om satt idioten med en karta i sitt knä. Hade jag haft en pistol just då... =(

Sensmoral - ABS är värd sin vikt i guld samt ta det extra försiktigt nu när turisterna är på rull i sina plåtburkar.

Tänk sån tur du har bytt till BMW. Hade du haft din gamla hoj hade det troligen smullit eller att du bromsat omkull.

Jonas
2010-06-14, 19:51
Ja, det gav mig en tankeställare. Skulle aldrig köpa en bil utan ABS idag och det känns av naturliga skäl som om det är ännu mer angeläget med ABS på en hoj.

Svårt dock att hitta en glidare med ABS till ett rimligt pris. :(

erkagn
2010-06-14, 19:56
Ja, typ vissa svindyra HD eller Kawa 1700.

Mats Liifv
2010-06-15, 10:59
Ja, det gav mig en tankeställare. Skulle aldrig köpa en bil utan ABS idag och det känns av naturliga skäl som om det är ännu mer angeläget med ABS på en hoj.

Svårt dock att hitta en glidare med ABS till ett rimligt pris. :(

Märkligt att det inte slagit igenom där ännu.....

räven
2010-06-15, 11:32
Kan det vara att hårdingar fegar inte med ABS, eller att tillverkarna tror så ?

Mats Liifv
2010-06-15, 11:53
Kan det vara att hårdingar fegar inte med ABS, eller att tillverkarna tror så ?Säkert en kombination av de båda! Nu kommer ju Triumph med ABS på Rocket och Thunderbird....hoppas övriga tillverkare följer i spåren. Det är en viktig, för att inte säga den viktigaste funktionen på en hoj i dag, som jag ser det!

adara
2010-06-15, 21:25
Säkert en kombination av de båda! Nu kommer ju Triumph med ABS på Rocket och Thunderbird....hoppas övriga tillverkare följer i spåren. Det är en viktig, för att inte säga den viktigaste funktionen på en hoj i dag, som jag ser det!

Vore kul om dom även kommer med ABS på street tripeln. Förstår inte varför dom erbjuder ABS på vissa modeller men inte på alla. Väldigt synd.

DearHunter
2010-06-16, 10:35
Vore kul om dom även kommer med ABS på street tripeln. Förstår inte varför dom erbjuder ABS på vissa modeller men inte på alla. Väldigt synd.

Va?? Har de inte ABS på Tripeln :confused:
Dags för dem att göra en marknadsundersökning....8)


Hur gick det med din frambroms förresten ?

adara
2010-06-16, 12:48
Va?? Har de inte ABS på Tripeln :confused:
Dags för dem att göra en marknadsundersökning....8)


Hur gick det med din frambroms förresten ?

Neh, tyvärr inte. Hoppas ju att det ska komma nästa år, men med tanke på att jag hellre köper begangnad så hjälper det inte så mycket..

Jodå, det verkar ha gått bra faktiskt! Lät det vara på i 3 dagar eftersom jag ändå inte skulle köra och tog av igår. Känns mycket bättre nu, inte alls lika svampigt. Får hoppas att det håller sig, men tack för tipset!=)

DearHunter
2010-06-16, 13:05
Neh, tyvärr inte. Hoppas ju att det ska komma nästa år, men med tanke på att jag hellre köper begangnad så hjälper det inte så mycket..

Jodå, det verkar ha gått bra faktiskt! Lät det vara på i 3 dagar eftersom jag ändå inte skulle köra och tog av igår. Känns mycket bättre nu, inte alls lika svampigt. Får hoppas att det håller sig, men tack för tipset!=)

Man kan få göra om det efter ett tag igen och sedan blir det kanon. :)