handdator

Visa fullständig version : Kylsystem Suzuki GSX 1100 R -93



juthborn
2010-05-07, 10:54
Hej! Har en gixxer med ett tomt expansionskärl( Vid kall motor) har iofs inte kollat om det flödat över till kärlet något vid het körning( sommar +30 och stadskörning) Dock tänker jag om det är som på en bil, då det är där man ser hur det ser ut på "vådisnivån". Öppnade kylarlocket, och där fanns det fullt med vätska! Men hur som helst tyckte jag att det inte skulle vara snustorrt i expansionskärlet så jag fyllde på vatten+glykol där, men då rann det ut ur en slang under hojen!!??...EEE ska det vara så?????

Hoppas att det är någon som har span på detta...Trevlig hojsommar!!8

räven
2010-05-07, 11:35
Kolla om locket till expansionkärlet kan ventilera, sa han som kör luftkylt.

juthborn
2010-05-07, 13:00
Kolla om locket till expansionkärlet kan ventilera, sa han som kör luftkylt.

Det sitter inget lock på expansionskärlet( plastburken), kollade även på en sprängskiss, även där var det inget lock, ska man ha en coca-cola kapsyl där månne?

Vette 1000-san hur det ska vara..men tack Jan!

Mats Liifv
2010-05-07, 13:45
Du får väl köra den varm och se om vätskan stiger upp i kärlet. Annars kanske intruktionsoken kan ge dig någon ledning om hur det ska vara?

juthborn
2010-05-07, 14:05
Ska testa å "elda" på den i em efter jobbet! Thanks Mats!

juthborn
2010-05-08, 00:33
Hej igen! Det var kallt å ruggigt, så det var svårt att få den "kokvarm"....tycker bara min tempmätare rör sig i , ja typ juli och +28, och sega trånga köer i stan..annars ligger den "still", undrar vad den tempen då är, till skillnad från sommaren då mätar nålen ibland når cenit..

Nina
2010-05-08, 06:55
På min gruspisk har jag kylarvätska och jag har vätska i expansionskärlet. Ett litet hål på sidan av kåpan där jag kan kika om nivån sjunkit och bör fyllas på finns, så jag tror som du att du borde ha kylarvätska däri. Om det rinner ut överflöd ur en slang under hojen så trycker den bara ut det som är för mycket. Men skumt med en tom behållare dock, kanske det är stopp på vägen dit (mellan kylare och expansionskärl), kanske slangen är vikt och stänger. Du har inget vatten i oljan? Tänkte om topplockspackningen gått så försvinner vätskan ner i oljan, om det kan vara en bidragande orsak till att expansionskärlet är tom? Du har inte heller känt om det luktat glykol när du stannat till?

Edit: Såg att tempnålen inte rör sig nämnvärt, då funkar nog kylningen som den ska. Om det varit för lite vätska borde tempmätaren röra sig mer mot riskområdet (Hot).